Gå til innhold

Hvilken USB trenger jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har et keyboard (typen man spiller musikk med) som kan kobles til PC-en med en vanlig USB-kabel. Greien er den at jeg ønsker å sitte i sofaen med keyboardet, og avstanden til PC-en blir da så stor at jeg helst ikke vil strekke en lang ledning fra keyboardet til skjermen.

Det jeg lurer på, er om man kan kjøpe en liten dings som man plugger usb-kontakten på keyboardet i, og så overfører det signal trådløst over til en liten dings man stikker inn i USB-kontakten på PC-en.

Så trådløs overføring av signal som ellers ville gått via en USB-ledning er det jeg er ute etter. Vet du hva noe slikt heter?

Kan du linke til eBay hvor noen selger noe sånt?

Anonymous poster hash: dd314...902
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er en stasjonær pc så har den sikkert ikke bluetooth, så da må du kjøpe en slik eller en eller annen bluetooth adepter.

Hvis du har det fra før av så kjøp et slikt tastatur

AnonymBruker
Skrevet

Hei, og takk for svar. Det er et gammeldags keyboard det dreier seg om ("digitalt piano"), og det får kontakt med datamaskinen via USB. Men heller enn å ha en lang USB-ledning, skulle jeg ønske det var mulig å kjøpe en dippedutt (eller to dippedutter) som kobles i PC-en (i USB-porten) og som USB-ledningen fra keyboardet kan plugges inn i.

Skrevet (endret)

Da må TS huske på å skaffe seg en slik og sette den på kabelen ifra keyboard.

Eller en annen adepter som heter noe med hun-hun.

Fordi de AB#4 linket til funker kun i de, siden det er standarden som er i de fleste pcer.

Edit:
Såg at prisen var $ 129, stiv pris og blir enda verre når den skal igjennom tollen her i Norge ^^

Endret av -Leon-
AnonymBruker
Skrevet

Hjertelig takk for god hjelp. Ja, 129 dollar var en stiv pris.

Er det noen billige USB dongle for trådløs på eBay? Jeg søkte, og det er treff, men jeg har ikke helt grep om hva produktene jeg finner gjør, og om de små greiene på eBay (som beskrives som dongle) kan gjøre nytten.

Skrevet

Hjertelig takk for god hjelp. Ja, 129 dollar var en stiv pris.

Er det noen billige USB dongle for trådløs på eBay? Jeg søkte, og det er treff, men jeg har ikke helt grep om hva produktene jeg finner gjør, og om de små greiene på eBay (som beskrives som dongle) kan gjøre nytten.

Jeg ville nå heller sett på en løsning der pcen kommer nærmere deg og du bruker f.eks Chromecast eller en lang hdmi kabel til tv/skjerm.

Skrevet

Hei

Jeg har et keyboard (typen man spiller musikk med) som kan kobles til PC-en med en vanlig USB-kabel. Greien er den at jeg ønsker å sitte i sofaen med keyboardet, og avstanden til PC-en blir da så stor at jeg helst ikke vil strekke en lang ledning fra keyboardet til skjermen.

Det jeg lurer på, er om man kan kjøpe en liten dings som man plugger usb-kontakten på keyboardet i, og så overfører det signal trådløst over til en liten dings man stikker inn i USB-kontakten på PC-en.

Så trådløs overføring av signal som ellers ville gått via en USB-ledning er det jeg er ute etter. Vet du hva noe slikt heter?

Kan du linke til eBay hvor noen selger noe sånt?

Det fantes faktisk en standardiseringsgruppe som skulle få til en trådløs USB standard. Desverre kokte det bort i kålen i 2009. Jeg vil tro det er tidlige versjoner av produkter som følger denne standarden som man finner her og der.

Veldig synd dette arbeidet ikke ble gjennomført, da dette er en løsning man virkelig kunne fått bruk for.

De produktene som fins å få tak i, er forholdsvis dyre i forhold til hva man får, ustabilitet og dårlig driverstøtte mm.

Den rimeligste løsningen er nok desverre en lenger ledning (USB stadarden tillater max 5 meter, men det fins repeatere som kan plusse på noen meter til). Den beste løsningen er å investere i et trådløst keyboard (bluetooth er nok den beste teknologien her).

Jeg forstår du vil ha bort ledningene! Bruker selv to trådløse mus/tastatur sett på mine maskiner. Et er bluetooth basert, det andre er "RF" (noe som i realiteten betyr at rekkevidden er max 2 meter :sur: )

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nå heller sett på en løsning der pcen kommer nærmere deg og du bruker f.eks Chromecast eller en lang hdmi kabel til tv/skjerm.

Jeg har flere gamle greier jeg vil plugge inn, en skanner, en skriver og diverse.

Vil den her gjøre susen?

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817399103

AnonymBruker
Skrevet

Det fantes faktisk en standardiseringsgruppe som skulle få til en trådløs USB standard. Desverre kokte det bort i kålen i 2009. Jeg vil tro det er tidlige versjoner av produkter som følger denne standarden som man finner her og der.

Veldig synd dette arbeidet ikke ble gjennomført, da dette er en løsning man virkelig kunne fått bruk for.

De produktene som fins å få tak i, er forholdsvis dyre i forhold til hva man får, ustabilitet og dårlig driverstøtte mm.

Den rimeligste løsningen er nok desverre en lenger ledning (USB stadarden tillater max 5 meter, men det fins repeatere som kan plusse på noen meter til). Den beste løsningen er å investere i et trådløst keyboard (bluetooth er nok den beste teknologien her).

Jeg forstår du vil ha bort ledningene! Bruker selv to trådløse mus/tastatur sett på mine maskiner. Et er bluetooth basert, det andre er "RF" (noe som i realiteten betyr at rekkevidden er max 2 meter :sur: )

Interessant! Takk for svar!

Skrevet (endret)

Jeg har flere gamle greier jeg vil plugge inn, en skanner, en skriver og diverse.

Vil den her gjøre susen?

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817399103

En printer kan gå, gjennom den dingsen der. En ekstern harddisk en nok også mulig. En skanner (spesielt om den er noen år) sannsynligvis ikke.

Om det hadde vært en nyere multifunksjons-printer (med skanner) kan det ofte være det er innebygd nettverkskort i den, og da støtter ofte skannerdelen av driveren (TWAIN) skanning via nettverk. En eldre skanner med kun USB tilkobling vil ha en TWAIN driver beregnet på å brukes lokalt (via USB), og vil rett og slett ikke fungere via nettverket. Du kan kanskje likevel få rakleverket til å fungere, men da må du belage deg på å kjøre spesielle rutere man kan installere linux på, og her legge inn alternative TWAIN drivere (SaneTWAIN er noe som ofte blir nevnt)

For den som måtte være nysgjerrig, her er et eksempel på hvordan man setter opp SaneTWAIN på en linux kapabel ruter. Ikke noe jeg har prøvd selv, da læreterskelen er i høyeste laget for meg.

Endret av Lutetium 71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...