AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Eier en enebolig som er verdt ca 3,5 mill. Boliglån på 350000 som jeg betaler 2200,- i renter og avdrag på i hver måned,har 50000 i bankinnskudd. Problemet er at jeg har blitt ufør,mottar minstetrygd Vil jeg ha sjanse i havet til å sitte med dette huset? Har ingen annen gjeld. Ønsker tips og råd fra andre uføre som kan si noe om sine erfaringer hvordan klare seg med minstetrygd Anonymous poster hash: 576a0...d02
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Kommer jo an på hvor mye du mottar i uføretrygd, hvor mye du har i faste utgifter, sannsynligheten for at du må ut med store utgifter til vedlikehold og hvor flink du er til å spare. Siden du har igjen så lite lån burde det gå helt fint. Anonymous poster hash: beea9...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Kommer jo an på hvor mye du mottar i uføretrygd, hvor mye du har i faste utgifter, sannsynligheten for at du må ut med store utgifter til vedlikehold og hvor flink du er til å spare. Siden du har igjen så lite lån burde det gå helt fint.Anonymous poster hash: beea9...ee8 Jeg har 15000 utbetalt.Har refinansiert forsikringer så da sparte jeg en del der. Byttet strømleverandør. Om jeg klarer vil jeg prøve å spare 3000 pr mnd. til uforutsette utgifter eller tror du det er bedre å betale ned på lånet. Ser for meg at bufferen i banken skulle vært minst 100 pluss for å gardere meg mot uventede vedlikeholdskostnader. Huset er forholdsvis totalrenovert men man vet jo aldri. Målet er å ikke bekymre seg i hverdagen derfor vil jeg gjøre de riktige grepene i budsjettet, ha alt på stell om du skjønner. Ts Anonymous poster hash: 576a0...d02
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Jeg kan ikke skjønne hvordan det skulle være mulig å bo noe billigere enn det du gjør nå, så ja, det bør gå fint å beholde. Anonymous poster hash: b24ed...1b1 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Tror jeg ville betalt ned så mye som mulig på lånet nå når renta er så lav. Det blir en verre oppgang for deg enn andre dersom renta går opp. Du har 50 000,- på sparekonto. Dersom huset er i god stand burde det være greit å spare litt mindre. Og 350 000,- i boliglån er lite selv med den inntekten. Du må jo betale for å bo uansett hvor det er! Hvis du har bodd der en stund så vet du vel hva det koster? Husk at du også må ha råd til å hygge deg, hobbier og annet gøy. Sett av penger til det også. Man lever bare en gang. Anonymous poster hash: beea9...ee8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Tror jeg ville betalt ned så mye som mulig på lånet nå når renta er så lav. Det blir en verre oppgang for deg enn andre dersom renta går opp. Du har 50 000,- på sparekonto. Dersom huset er i god stand burde det være greit å spare litt mindre. Og 350 000,- i boliglån er lite selv med den inntekten. Du må jo betale for å bo uansett hvor det er! Hvis du har bodd der en stund så vet du vel hva det koster? Husk at du også må ha råd til å hygge deg, hobbier og annet gøy. Sett av penger til det også. Man lever bare en gang.Anonymous poster hash: beea9...ee8 Jeg har fastrente i mange år fremover så da er det,tenkte jeg ikke på faktisk, vel ikke mulig å betale ned før den tiden er omme? Anonymous poster hash: 576a0...d02
Gjest Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Jeg har fastrente i mange år fremover så da er det,tenkte jeg ikke på faktisk, vel ikke mulig å betale ned før den tiden er omme? Anonymous poster hash: 576a0...d02 Hvis du er flink til å spare, så kan du sette en del av sparepengene over på lånet den dagen fastrenteavtalen er ute. Men om det gjør det lettere for deg, så kan du jo ha to sparekontoer der du kaller den ene "huslån" og den andre buffer. Mulig du får bedre rente om pengene er på den samme kontoen, riktignok. Du bor veldig billig, så det bør gå bra for deg. Lykke til.
Try2 Skrevet 5. april 2015 #8 Skrevet 5. april 2015 Lykke til! Bare et spm: Er ikke 2200,- i renter og avdrag litt lite?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #9 Skrevet 5. april 2015 Lykke til! Bare et spm: Er ikke 2200,- i renter og avdrag litt lite? Vel det betjener restlånet mitt. I tillegg kommer også kommunale avgifter ,strøm,forsikring mm. Anonymous poster hash: 576a0...d02
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2015 #10 Skrevet 5. april 2015 Jeg tror du skal klare deg helt fint. Med så lavt lån ville jeg prioritert å spare til en buffer, som du siden kan eventuelt betale ned restlån med. Det går nesten ikke an å bo billigere enn du gjør.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #11 Skrevet 5. april 2015 klarer du fint. Jeg har 1.060.000kr i lån så kommer kommunale avgifter osv i tillegg. Så du har det minste problemer ihvertfall Kjøp deg en bil :D Anonymous poster hash: 4fcd4...a87
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #12 Skrevet 5. april 2015 klarer du fint. Jeg har 1.060.000kr i lån så kommer kommunale avgifter osv i tillegg. Så du har det minste problemer ihvertfall Kjøp deg en bil :D Anonymous poster hash: 4fcd4...a87 Jeg har bil,en eldre ,men den funker og registerreima er nylig byttet så håper hvertfall å ha den i fem år til. Tenker å investere i et fryseskap da. 1060.000mill..oi,,men da er vel inntekten din betydelig høyere enn min tenker jeg? Anonymous poster hash: 576a0...d02
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #13 Skrevet 5. april 2015 Eier en enebolig som er verdt ca 3,5 mill. Boliglån på 350000 som jeg betaler 2200,- i renter og avdrag på i hver måned,har 50000 i bankinnskudd. Problemet er at jeg har blitt ufør,mottar minstetrygd Vil jeg ha sjanse i havet til å sitte med dette huset? Har ingen annen gjeld. Ønsker tips og råd fra andre uføre som kan si noe om sine erfaringer hvordan klare seg med minstetrygd Anonymous poster hash: 576a0...d02 Hvor gammel er du/ hvilken aldersgruppe tilhører du? Anonymous poster hash: 47550...0c8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #14 Skrevet 5. april 2015 Hvor gammel er du/ hvilken aldersgruppe tilhører du? Anonymous poster hash: 47550...0c8 45år Anonymous poster hash: 576a0...d02
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #15 Skrevet 5. april 2015 Jeg har bil,en eldre ,men den funker og registerreima er nylig byttet så håper hvertfall å ha den i fem år til. Tenker å investere i et fryseskap da. 1060.000mill..oi,,men da er vel inntekten din betydelig høyere enn min tenker jeg?Anonymous poster hash: 576a0...d02 Er ufør og alene. Så nei 😊 men betaler 5300kr i lån. Nesten dyrere og leie for p være ærlig. Anonymous poster hash: 4fcd4...a87 1
Try2 Skrevet 5. april 2015 #16 Skrevet 5. april 2015 Håper du klarer dette. Synes alikevel Er ikke 2200,-....er litt lite... Dumt hvis du betaler for lite lzm
Britt Banditt Skrevet 5. april 2015 #17 Skrevet 5. april 2015 Selvfølgelig bør det gå. Du kunne jo ikke ha bodd billigere omtrent (med mindre du var gjeldfri). 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #18 Skrevet 5. april 2015 Jeg ville høynet bufferkontoen litt til, 80000,- kanskje, og så betalt mer ned på lånet. Men tviler sterkt på dette skulle bli noe problem, du sitter med ett lån som er på 10% av boligens verdi. Er du heldig kommer du kanskje til å få mer verdistigning. Dessuten har du vel flexilån? Dersom noe uventet skulle oppstå er det jo ikke problem å belåne boligen med ett lite beløp. Anonymous poster hash: 90a31...627
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #19 Skrevet 6. april 2015 Eier en enebolig som er verdt ca 3,5 mill. Boliglån på 350000 som jeg betaler 2200,- i renter og avdrag på i hver måned,har 50000 i bankinnskudd. Problemet er at jeg har blitt ufør,mottar minstetrygd Vil jeg ha sjanse i havet til å sitte med dette huset? Har ingen annen gjeld. Ønsker tips og råd fra andre uføre som kan si noe om sine erfaringer hvordan klare seg med minstetrygd Anonymous poster hash: 576a0...d02 Hvor mye er felleskostnadene på da, TS? Anonymous poster hash: 47550...0c8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #20 Skrevet 6. april 2015 Kan du konkretisere ? Tenker du kommunale avgifter, vedlikehold ?Anonymous poster hash: 576a0...d02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå