AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Samboer sin arbeidsgiver har godkjent at han skal få ferie i fellesferien, nå har de endret mening, og sier han ikke får ferie i det hele tatt (vet han har krav på ferie). Vi har allerede bestilt ferie da vi fikk klar signal fra arbeidsgiveren hans. Nå lurer vi på hvordan vi skal løse det. Mannen er i permisjon nå, så vi tenker han kanskje kunne tatt ferie før permisjonstiden går ut. Og spare permisjon til ferien, kan arbeidsgiver også nekte han permisjon i samme tidsrom som de nekter han ferie?Anonymous poster hash: 546e3...723
Tirkes Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Har han det på mail eller sms at ferien ble godkjent?
Gjest O.G. Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Har ikke krav på ferie? Hvor har de det fra?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Har han det på mail eller sms at ferien ble godkjent? Nei, det er avtalt muntlig. Så han har ingenting å gå tilbake på der. Derfor lurer vi på om han kan sjonglere permisjonen slik?Anonymous poster hash: 546e3...723
Tirkes Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Nei, det er avtalt muntlig. Så han har ingenting å gå tilbake på der. Derfor lurer vi på om han kan sjonglere permisjonen slik?Anonymous poster hash: 546e3...723 Permisjon skal også avtales med arbeidsgiver, så han har ikke full råderett over når, dersom det allerede er avklart. Da må han nok be om å få flytte permisjonen eller deler av den. Men rett på ferie har alle som jobber. Spørsmålet er bare hvkr mye han har rett på å få betalt. Jeg er usikker på om det er hovedtariffavtale eller direkte arbeidsmiljøloven vi følger, men jeg er pålagt å ha ferien ferdig planlagt før 1.mai og alle har rett på tre uker sammenhengende mellom mai og september.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Ferieloven slår fast at alle har krav på tre ukers sammenhengende ferie i perioden 1. juni til 30. september. Det er jo synd at han ikke har noe skriftlig, men har de nå sagt at han ikke får ferie likevel skriftlig? I såfall har de jo innrømmet at de tidligere har sagt ja. Foreslår at han krever skriflig å få ferie på det tidspunktet han selv har satt opp, med medhold i ferielovens paragraf 7. Alternativt, hvis arbeidsgiver mener seg rett til å nekte ferie får de begrunne dette tilsvarende med lovparagrafer. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Anonymous poster hash: ddf1d...886
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2015 #8 Skrevet 5. april 2015 En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Anonymous poster hash: ddf1d...886 Ja, jeg har aldri sagt noe annet. Men vi kan vel være enig i at dersom det ikke finnes vitner som er villige til å støtte TS' manns versjon så er det vanskelig å bevise hva som er avtalt.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #9 Skrevet 5. april 2015 Ja, jeg har aldri sagt noe annet. Men vi kan vel være enig i at dersom det ikke finnes vitner som er villige til å støtte TS' manns versjon så er det vanskelig å bevise hva som er avtalt. Jeg har heller aldri sagt du har sagt noe annet. Men ja, det er vanskelig å besvise uten at arbeidsgiver selv sier det som det faktisk er. Dersom arbeidsgiver ikke sier det som det er, er det løgn og arbeidsgiver er ikke en arbeidsgiver jeg ville hatt. Anonymous poster hash: ddf1d...886 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå