Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #1 Skrevet 20. august 2004 Så på nyhet på TV2 nettopp. Fikk vite at allerede neste sommer skal hver enkelt person her i landet få sitt eget hjemmeside, der alt blir stått/lagt frem :o Jeg synes at det er vel litt skremmende, at absolutt alle kan få vite om deg....hvem du er...hvor du bor...singel eller gift....hva slags jobb du har...hva du studerer. Jeg f.eks. liker ikke at familien min vet at jeg studerer Islam og Jødedom. Men dette kan jeg vel ikke skjule lenger, siden alt blir lagt frem på nettet!!! :-( Selføgelig har hele denne greier positive sider, men hva med de som helst har lyst å holde "opplysninger" om seg selv til seg selv??
Gjest Valhalla Skrevet 20. august 2004 #2 Skrevet 20. august 2004 Stikkord her er vel Google,jeg tenker litt mer på hvor jeg legger igjen navnet mitt nå etter at jeg fant en side om rap jeg lagde da jeg var 14 da jeg googlet meg selv. Så flaut :oops:
Gjest Devil's Spawn Skrevet 20. august 2004 #3 Skrevet 20. august 2004 Så på nyhet på TV2 nettopp. Fikk vite at allerede neste sommer skal hver enkelt person her i landet få sitt eget hjemmeside, der alt blir stått/lagt frem :o Jeg synes at det er vel litt skremmende, at absolutt alle kan få vite om deg....hvem du er...hvor du bor...singel eller gift....hva slags jobb du har...hva du studerer. Jeg f.eks. liker ikke at familien min vet at jeg studerer Islam og Jødedom. Men dette kan jeg vel ikke skjule lenger, siden alt blir lagt frem på nettet!!! :-( Selføgelig har hele denne greier positive sider, men hva med de som helst har lyst å holde "opplysninger" om seg selv til seg selv?? Hehe...som den nye teknologien gjør oss paranoid. Selvfølgelig har ingen lov til å gjøre dette. Det dette går ut på er at vi kan bruke alle offentlige tjenester som omhandler oss selv på nettet, slik at vi kan foreta søknader til f.eks kommunen gjennom nettet. ingen opplysninger om deg vil bli offentlige for alle.
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #4 Skrevet 20. august 2004 hm...hva mener du at ingen har lov til å gjøre dette? Det har skjedd! Hvis du sjekker siden www.tv2.no så vil du vite at prosjektet er igang. Neste sommer vil hele Norge vite hvem du er! :o
sinicola Skrevet 20. august 2004 #5 Skrevet 20. august 2004 Fra Tv2: Tilgang skal skje gjennom tilkobling av en databrikke og en personlig pinkode.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 20. august 2004 #6 Skrevet 20. august 2004 Datatilsynet vil ikke godta dette som du beskriver det. Viser til det jeg skrev forrige innlegg, i tillegg til at jeg vil si at ingen vil få tilgang til din "hjemmeside".
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #7 Skrevet 20. august 2004 oooooooooppppppppppsssssssss......beklager....pc`en viste ikke den siste avsnittet ditt.....så ikke. Bare glem mitt tidligere svar :oops: Så, det er slik at opplysninger om meg selv ( navn, adresse, alder osv ) ikke blir sett av noen enn meg selv?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 20. august 2004 #8 Skrevet 20. august 2004 oooooooooppppppppppsssssssss......beklager....pc`en viste ikke den siste avsnittet ditt.....så ikke. Bare glem mitt tidligere svar :oops: Så, det er slik at opplysninger om meg selv ( navn, adresse, alder osv ) ikke blir sett av noen enn meg selv? Jeg skrev resten etterpå, så det var ikke så rart at du ikke så det . Ja altså, jeg antar uten å ha lest det her veldig nøye, at du skal kunne gjøre alt på et sted. I stede for å bestille skattekort, søke om byggetillatelse, søke om barnehageplass, søke om studielån, kan du nå gjør alt under et sted i stede for 4. Tror ikke det var verre enn som så. I tillegg har du lettere oversikt over hva slags informasjon myndighetene har om deg i.o.m. at alt er samlet under ett sted.
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #9 Skrevet 20. august 2004 Phew......høres mindre skremmende ut...takk for svarene Jeg bare trodde at denne egen hjemmeside-greier vil bli som skattegreier.....hvor alle kan søke og se hvor mye en person tjener....dumt av meg :oops:
Dru Skrevet 20. august 2004 #10 Skrevet 20. august 2004 Nei, overhodet ikke på den måten. Det er snakk om å gjøre ting enklere for den enkelte, og samle alt på en plass. Men jeg må jo si at "hjemmeside" er et litt misvisende ord, siden en hjemmeside ofte refererer til nettsider som er tilgjengelige for offentligheten. Poenget er uansett at det kun er du som har tilgang til din side, og at ingen andre kan snoke rundt på den.
Gjest Den utstødte Skrevet 20. august 2004 #11 Skrevet 20. august 2004 Det er godt at dere ikke vet hvilke opplysninger som finnes om hver enkelt av dere hos deres forsikringselskap. Rulleblad, inkasso, sykdomshistorie osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå