AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Jeg har fått valget mellom kjøregodtgjørelse eller hybel når jeg skal i praksis. Jeg har valgt hybel, fordi jeg bor et stykke unna, og det blir mest praktisk for meg. Jeg disponerer bil innimellom, og når jeg har bilen vil jeg feks kjøre hjemom. Jeg har fått spørsmål fra andre studenter om de kan sitte på disse dagene. De har ikke tilbudt seg noe evt betaling. Noen av de har valgt å få kjøregodtgjørelse. Jeg må innrømme at jeg synes det er feil at jeg som har valgt hybel og disponerer bil enkelte dager skal kjøre på de gratis. De får jo tross alt penger fra skolen til buss/evt bensin dersom de har bil. Jeg har jo selv valgt hybel og har selv valgt å benytte bil innimellom. Da må jeg jo betale bensin selv (dette vet de). Hva tenker dere? Er det ok å ta litt betalt? Feks. det bussbilletten ville kostet? Eller det de får betalt for å kjøre en vei? Anonymous poster hash: 0a0be...e3b
Fionnuala Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Hvis det er venner, og de skal samme stedet som du uansett skal kjøre til, så syns jeg det blir litt grisk å kreve betaling for det. Jeg er eneste på jobb med bil og kjører stadig kollegaer inn til sentrum, hvor jeg uansett må gjennom, har aldri falt meg inn å da ta noe for det. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Hvis det er venner, og de skal samme stedet som du uansett skal kjøre til, så syns jeg det blir litt grisk å kreve betaling for det. Jeg er eneste på jobb med bil og kjører stadig kollegaer inn til sentrum, hvor jeg uansett må gjennom, har aldri falt meg inn å da ta noe for det. Det er andre medstudenter, det er ingen jeg har vært så mye med at jeg vil kalle de for venner. Det eneste jeg synes blir feil er at de får kjøregodtgjørelse, og så kjører gratis med meg som ikke får noe. De tjener altså på det. Blir ikke det litt feil egentlig? Greit nok om det bare er et par ganger de sitter på, men hvis det blir til at de sitter på hver gang jeg skal hjemover? Anonymous poster hash: 0a0be...e3b
Frøken S Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Hvis det ikke medfører bryderi for deg, venting/omkjøring/plass, og du synes det er ok å ha de med, ville jeg sett stort på det og tatt de med uten vederlag. Om du ikke egentlig har lyst å ha noen i bilen og det skaper bryderi ville jeg sakt at jeg ønsker ikke å binde meg pga "ettellerannet". Så kan det jo være de byr noe for bryderiet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #5 Skrevet 6. april 2015 Hadde du Ts fått samme mulighet av dem dvs dekket skyss av dem av noen i det heke tatt om du ikke selv hadde bil? Livet har lært meg at dette er et nyttig spørsmål å stille seg selv. Før var jeg dum nå er jeg klok.Anonymous poster hash: 6538a...252
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #6 Skrevet 6. april 2015 Ikke TS her. Men jeg hadde betalt for meg om jeg hadde kjørt med andre til skolen da jeg studerte 25 min fra mitt hjemsted. Nå fikk jeg ikke kjøregodtgjørelse men hadde hvertfall gjort det da.Anonymous poster hash: de58b...000
Gjest Godjente Skrevet 6. april 2015 #7 Skrevet 6. april 2015 Så de skriver ned kjøregodtgjørelsen for strekningen du kjører dem og får betalt for å sitte gratis på med deg? Nei, det blir overhodet ikke riktig! Da skal iallefall du ha det de får i kjøregodtgjørelse 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #8 Skrevet 6. april 2015 Så de skriver ned kjøregodtgjørelsen for strekningen du kjører dem og får betalt for å sitte gratis på med deg? Nei, det blir overhodet ikke riktig! Da skal iallefall du ha det de får i kjøregodtgjørelse Det er de de gjør ja! Det er derfor jeg synes det blir litt feil. Man skal jo ikke tjene på kjøregodtgjørelse, man skal jo kun få igjen det man bruker på utgifter ved transport. Anonymous poster hash: 0a0be...e3b
Gjest Godjente Skrevet 6. april 2015 #9 Skrevet 6. april 2015 Det er de de gjør ja! Det er derfor jeg synes det blir litt feil. Man skal jo ikke tjene på kjøregodtgjørelse, man skal jo kun få igjen det man bruker på utgifter ved transport. Anonymous poster hash: 0a0be...e3b Ja, og da er det rett og rimelig at de betaler deg! Hadde de ikke fått noe kunne dere spleiset på bensin, men nå får jo de til og med betalt for at de skal den strekningen og da blir det jo helt feil at du må kjøre uten noe og stå med all utgifter. De får jo til og med betalt for å sitte på med deg, og da er det jo du som skal ha pengene for det! Dette må¨du ta opp med dem, ellers blir det jo blodig urettferdig ja
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #10 Skrevet 6. april 2015 Men TS har gratis hybel det har ikke de. Anonymous poster hash: 4f69d...7e7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #11 Skrevet 6. april 2015 Men TS har gratis hybel det har ikke de.Anonymous poster hash: 4f69d...7e7 TS har vel "gratis hybel" i tillegg til det stedet hun bor på til vanlig. Så det er strengt tatt ingen fordel; men heller ingen som skal gå i tap. Men problemet er heller at medstudentene tjener penger på å sitte på med henne..? Anonymous poster hash: 3728b...3fa 1
Gjest Godjente Skrevet 6. april 2015 #12 Skrevet 6. april 2015 Men TS har gratis hybel det har ikke de.Anonymous poster hash: 4f69d...7e7 Litt av en argumentasjon. Er det riktig at HUN skal måtte betale bensin selv for at de skal sitte på med henne og motta penger for det i tillegg.?? Kjøregodtgjørelse er faktisk for å dekke bensinutgifter som de har når de benytter seg av bil. Og når de gjør det er det jo selvsagt den som kjører og kjøper drivstoff som skal ha de pengene! 1
Gjest O.G. Skrevet 6. april 2015 #13 Skrevet 6. april 2015 Hvis det er venner, og de skal samme stedet som du uansett skal kjøre til, så syns jeg det blir litt grisk å kreve betaling for det. Jeg er eneste på jobb med bil og kjører stadig kollegaer inn til sentrum, hvor jeg uansett må gjennom, har aldri falt meg inn å da ta noe for det. Jeg synes det er veldig greit å spleise på bensin hvis jeg sitter mye på med folk.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #14 Skrevet 6. april 2015 Jeg har fått valget mellom kjøregodtgjørelse eller hybel når jeg skal i praksis. Jeg har valgt hybel, fordi jeg bor et stykke unna, og det blir mest praktisk for meg. Jeg disponerer bil innimellom, og når jeg har bilen vil jeg feks kjøre hjemom. Jeg har fått spørsmål fra andre studenter om de kan sitte på disse dagene. De har ikke tilbudt seg noe evt betaling. Noen av de har valgt å få kjøregodtgjørelse. Jeg må innrømme at jeg synes det er feil at jeg som har valgt hybel og disponerer bil enkelte dager skal kjøre på de gratis. De får jo tross alt penger fra skolen til buss/evt bensin dersom de har bil. Jeg har jo selv valgt hybel og har selv valgt å benytte bil innimellom. Da må jeg jo betale bensin selv (dette vet de). Hva tenker dere? Er det ok å ta litt betalt? Feks. det bussbilletten ville kostet? Eller det de får betalt for å kjøre en vei?Anonymous poster hash: 0a0be...e3b Du tar det du ville fått i kjøregodtgjørelse og deler det på antall personer i bilen. Anonymous poster hash: 14891...2fe
Flekk Skrevet 6. april 2015 #15 Skrevet 6. april 2015 håper ikke du er dumsnill og lar deg bli presset. Er det flere enn 1 som skal sitte på? Altså dersom 2 sitter på skal de bruke ene kjøregodtgjørelsen på bensin til deg slik at du får det gratis, også deler de den andre kjøregodtgjørelsen på 2 og får 50% selv. Eller deler den andre på alle 3 slik at du i tillegg får litt betalt med tanke på slitasje, ''bryet'' - press på å være tidsnok og kanskje skjøre noen omveier. Så tjener begge på det. Må huske at 100+ kilo ekstra i passasjer ugjør høyere drivstoffforbruk og slitasje selvom man ikke direkte ser det. Altså over tid blir det jo litt. Men ikke snakk om at de skal utnytte situasjonen. Når de enda ikke har tilbytt å betale er kanskje bensinpengene det meste du kan kreve. Men de tjener fortsatt 50% om det er snakk om 2 folk. Om det er 1 person deler du kjøregodtgjørelsen på 2. Begge skal tjene på det! Ganske logisk. Om de ikke vil dele halve og heller kjører selv så tjener de jo ingenting. Si til de at det er fair at alle tjener på det, altså en fordel og positivt for alle. Du taper jo på det om du får ingentin; for bryet, bensinforbruk, slitasje, og det å føle seg brukt sitter seg en smule psykisk.
lillsunshine Skrevet 6. april 2015 #16 Skrevet 6. april 2015 Dersom de får kjøregodtgjørelse så skal du absolutt be om bensinpenger ja! Det finnes noen fine kalkulatorer på nettet, som rekner ut fint hva snittprisen per km er på. Gang det med antall km og del på antall passasjer, vis til dette regnstykket og argumenter med at du skal få betalt for det, særlig siden de får kjøregodtgjørelse.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #17 Skrevet 6. april 2015 håper ikke du er dumsnill og lar deg bli presset. Er det flere enn 1 som skal sitte på? Altså dersom 2 sitter på skal de bruke ene kjøregodtgjørelsen på bensin til deg slik at du får det gratis, også deler de den andre kjøregodtgjørelsen på 2 og får 50% selv. Eller deler den andre på alle 3 slik at du i tillegg får litt betalt med tanke på slitasje, ''bryet'' - press på å være tidsnok og kanskje skjøre noen omveier. Så tjener begge på det. Må huske at 100+ kilo ekstra i passasjer ugjør høyere drivstoffforbruk og slitasje selvom man ikke direkte ser det. Altså over tid blir det jo litt. Men ikke snakk om at de skal utnytte situasjonen. Når de enda ikke har tilbytt å betale er kanskje bensinpengene det meste du kan kreve. Men de tjener fortsatt 50% om det er snakk om 2 folk. Om det er 1 person deler du kjøregodtgjørelsen på 2. Begge skal tjene på det! Ganske logisk. Om de ikke vil dele halve og heller kjører selv så tjener de jo ingenting. Si til de at det er fair at alle tjener på det, altså en fordel og positivt for alle. Du taper jo på det om du får ingentin; for bryet, bensinforbruk, slitasje, og det å føle seg brukt sitter seg en smule psykisk. Det er hvertfall 1, mulig det blir flere noen ganger. De ville tatt bussen om ikke. Er det da ok at jeg ber om det bussbilletten ville koset? Evt. deler prisen for månedskort på 30 dager og får betalt for en dag? Hvis du skjønner? Eller blir det mye? Anonymous poster hash: 0a0be...e3b
Flekk Skrevet 7. april 2015 #18 Skrevet 7. april 2015 Det er hvertfall 1, mulig det blir flere noen ganger. De ville tatt bussen om ikke. Er det da ok at jeg ber om det bussbilletten ville koset? Evt. deler prisen for månedskort på 30 dager og får betalt for en dag? Hvis du skjønner? Eller blir det mye? Anonymous poster hash: 0a0be...e3b trodde det var snakk om kjøregodtgjørelse på bensin uansett. Så det blir vel ikke så mye da om de kun får igjen bussbillett. (kjører ikke bil så har ikke styring på bensinpriser kontra buss) De kunne like gjerne tatt bussen dersom de ender opp å betale det samme, men altså de betaler ikke bussen fra egen lomme uansett. Om busstoppene er et stykke unna og ikke går ofte, mye venting/busskifte o.s.v ville jeg ha sittet på for bussbillettpris i verste fall. Men hva er vits ''styret'' med å sitte på om de uansett betaler det samme og man fint kan ta buss. Ville sagt 50% av bussbilletten. Ikke at du tjener fett på det men synes det er fair. Månedskort kan jo brukes hele tiden, når man skal på butikken, besøk, byn.. så å be om hele det beløpet for å bare kjøre til og fra skolen blir vel ingen vits. Her koster hvertfall 1 bussbillett 50kr hver vei. Så du hadde tjent/spart 50kr i bensin pr dag om du deler prisen på dere to. Samtidig litt feigt at hun tjener penger på å sitte på en behagelig biltur fremfor buss, men i utgangspunktet skulle ikke du tjent/spart noe som helst heller. Så hvis du forklarer det for hun og om du er enig selv har begge en win-win situasjon.
Gjest Wei Wei Skrevet 7. april 2015 #19 Skrevet 7. april 2015 Det enkleste er kanskje å slutte å kjøre dem i fremtiden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå