AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Satt akkurat å så på en reprise av boligjakten på TV3, der det var et klassisk eksempel på dette. Hun var super dominerende/kontrollerende/sjefete, og han logret og spratt som en liten hund ved siden av. Det er egentlig en klassisk dynamikk, jeg ser mange steder. Det første man tenker er jo stakkars disse mennene som ikke får bestemme noe i sitt eget liv, og som blir totalt overkjørt. På en annen side så tror jeg de får noe ut av det også? Hvorfor skulle de ellers bli i slike forhold? Hva tror dere? Er det ikke klassisk?Anonymous poster hash: de716...a53 1
Tabris Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Jeg synes ikke det er klassisk, det er jo mange ulike forhold. Jeg har sett like mange dominerende menn som dominerende kvinner. Men det jeg ser mest av er likeverdige forhold. 2
Gjest O.G. Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Satt akkurat å så på en reprise av boligjakten på TV3, der det var et klassisk eksempel på dette. Hun var super dominerende/kontrollerende/sjefete, og han logret og spratt som en liten hund ved siden av. Det er egentlig en klassisk dynamikk, jeg ser mange steder. Det første man tenker er jo stakkars disse mennene som ikke får bestemme noe i sitt eget liv, og som blir totalt overkjørt. På en annen side så tror jeg de får noe ut av det også? Hvorfor skulle de ellers bli i slike forhold? Hva tror dere? Er det ikke klassisk?Anonymous poster hash: de716...a53 Men hva skal de her fyrene gjøre for å få ballene tilbake da?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Men hva skal de her fyrene gjøre for å få ballene tilbake da? Ta ansvaret for seg selv og eget liv i utgangspunktet. Ikke la noen andre ta det ansvaret. Det er DITT liv og DITT ansvar. Dette er voksne menn, ikke barn. Jeg tror noen av dem nyter det å leve seg tilbake og la noen andre ta ansvaret, så slipper de. Anonymous poster hash: de716...a53 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Jeg tror kvinner vokser opp med litt mer press på at de skal ta ansvar. At de er ansvarlige for å huske bursdager, passe på barna, rydde. Men tar ansvar de også, selvsagt, men de har kanskje vokst opp med at de kan være litt mer laidback. Om de glemmer morens bursdag eller ene barnet har skittent tøy i barnehagen føler han ikke at det er så krise i forhold til en kvinne. Generelt, gjelder ikke alltid. Og hva er poenget mitt? Jo, jeg tror at når du kobler en veldig laidback mann med en kvinne som er veldig stresset med at alt må være i orden, føler seg ansvarlig for praktiske ting osv, så kan man få forhold der hun oppleves som veldig kontrollerende. Selvsagt er det noen kvinner som faktisk bare er bitchy og kontrollerende, men tror man skal se litt mannen i forhold for å få et mer helhetlig inntrykk. Dersom mannen setter seg i baksetet og kan være treig med å få ting gjort, så blir det raskt en masende kvinne i huset. Et fåtall menn vil nok også foretrekke denne type forhold. Kanskje de er sjenerte, har lav selvtillit, angst. Det er ikke en bra måte å omgå problemene på, men det er veldig behagelig at dama da bestiller på restauranten, går på foreldremøte eller bestemmer innredning. Finnes slike blant kvinner også. Jeg kjenner bare et par der dama kanskje er litt sjefete. Men i det tilfelle virker det som om hun er veldig engstelig for hva andre syns om henne i tillegg til at det virker som om det er noe angstproblematikk under det kalde ytre. Noen syns kanskje det virker litt motstridende. Men noen ganger handler folk uten å skjønne hvordan de du prøver å unngå faktisk blir forsterket av den metoden de bruker for å unngå det. Anonymous poster hash: d9a4a...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Jeg synes ikke det er klassisk, det er jo mange ulike forhold. Jeg har sett like mange dominerende menn som dominerende kvinner. Men det jeg ser mest av er likeverdige forhold. Ikke? Jeg syntes jeg ser det hele tiden... Ser selvfølgelig flest normale par jeg også, men syntes denne dynamikken er en klassiker her er episoden forresten... http://www.tv3play.no/programmer/boligjakten/586356?autostart=true her er et annet eksempel på et slikt par... http://tv.nrk.no/serie/boer-de-gifte-seg/MDHP12104714/sesong-2/episode-1 Anonymous poster hash: de716...a53 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Jeg tror kvinner vokser opp med litt mer press på at de skal ta ansvar. At de er ansvarlige for å huske bursdager, passe på barna, rydde. Men tar ansvar de også, selvsagt, men de har kanskje vokst opp med at de kan være litt mer laidback. Om de glemmer morens bursdag eller ene barnet har skittent tøy i barnehagen føler han ikke at det er så krise i forhold til en kvinne. Generelt, gjelder ikke alltid. Og hva er poenget mitt? Jo, jeg tror at når du kobler en veldig laidback mann med en kvinne som er veldig stresset med at alt må være i orden, føler seg ansvarlig for praktiske ting osv, så kan man få forhold der hun oppleves som veldig kontrollerende. Selvsagt er det noen kvinner som faktisk bare er bitchy og kontrollerende, men tror man skal se litt mannen i forhold for å få et mer helhetlig inntrykk. Dersom mannen setter seg i baksetet og kan være treig med å få ting gjort, så blir det raskt en masende kvinne i huset. Et fåtall menn vil nok også foretrekke denne type forhold. Kanskje de er sjenerte, har lav selvtillit, angst. Det er ikke en bra måte å omgå problemene på, men det er veldig behagelig at dama da bestiller på restauranten, går på foreldremøte eller bestemmer innredning. Finnes slike blant kvinner også. Jeg kjenner bare et par der dama kanskje er litt sjefete. Men i det tilfelle virker det som om hun er veldig engstelig for hva andre syns om henne i tillegg til at det virker som om det er noe angstproblematikk under det kalde ytre. Noen syns kanskje det virker litt motstridende. Men noen ganger handler folk uten å skjønne hvordan de du prøver å unngå faktisk blir forsterket av den metoden de bruker for å unngå det. Anonymous poster hash: d9a4a...e0a Utøver dette forventede ansvaret mer press og stress enn en manns forventet ansvar om å forsørge ektefelle og familie? Anonymous poster hash: 9dcee...bb3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #8 Skrevet 5. april 2015 Jeg vet jeg bare får lyst å redde den stakkars mannen, når jeg ser par der hun er kontrollerende og bitchy. Anonymous poster hash: 31030...2e8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #9 Skrevet 5. april 2015 Jeg tror kvinner vokser opp med litt mer press på at de skal ta ansvar. At de er ansvarlige for å huske bursdager, passe på barna, rydde. Men tar ansvar de også, selvsagt, men de har kanskje vokst opp med at de kan være litt mer laidback. Om de glemmer morens bursdag eller ene barnet har skittent tøy i barnehagen føler han ikke at det er så krise i forhold til en kvinne. Generelt, gjelder ikke alltid. Og hva er poenget mitt? Jo, jeg tror at når du kobler en veldig laidback mann med en kvinne som er veldig stresset med at alt må være i orden, føler seg ansvarlig for praktiske ting osv, så kan man få forhold der hun oppleves som veldig kontrollerende. Selvsagt er det noen kvinner som faktisk bare er bitchy og kontrollerende, men tror man skal se litt mannen i forhold for å få et mer helhetlig inntrykk. Dersom mannen setter seg i baksetet og kan være treig med å få ting gjort, så blir det raskt en masende kvinne i huset. Et fåtall menn vil nok også foretrekke denne type forhold. Kanskje de er sjenerte, har lav selvtillit, angst. Det er ikke en bra måte å omgå problemene på, men det er veldig behagelig at dama da bestiller på restauranten, går på foreldremøte eller bestemmer innredning. Finnes slike blant kvinner også. Jeg kjenner bare et par der dama kanskje er litt sjefete. Men i det tilfelle virker det som om hun er veldig engstelig for hva andre syns om henne i tillegg til at det virker som om det er noe angstproblematikk under det kalde ytre. Noen syns kanskje det virker litt motstridende. Men noen ganger handler folk uten å skjønne hvordan de du prøver å unngå faktisk blir forsterket av den metoden de bruker for å unngå det. Anonymous poster hash: d9a4a...e0a Det er det jeg mener de forsterker hverandre, hans tilbakelente holdning skaper hennes kontrollbehov og vice versa. Ser liksom for meg at disse mennene er opdratt av slike mødre også, og så søker de det de kjenner... Men jeg tror faktisk noen av de liker det litt også, så slipper de å stresse og mase, men bare er med på turen... Anonymous poster hash: de716...a53 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #10 Skrevet 5. april 2015 Jeg vet jeg bare får lyst å redde den stakkars mannen, når jeg ser par der hun er kontrollerende og bitchy. Anonymous poster hash: 31030...2e8 jeg vet ikke om det nødvendigvis alltid er så synd på han? Han kan jo også bare lene seg tilbake. Hun tar ansvaret for barna, økonomien, panlegger sommerferien, organiserer fritidsaktiviteter etc... ja han får kanskje i sjefete vennelag tildelt noen oppgaver av "dragen," men så vet han hva han har å forhole seg til. Slipper å ligge våken om natten og lage mentale lister i hodet sitt over alt som må organiseres og huskes for morgendagen etc... Kan sove søtt vel vitende om at kona kommer til å huske å bake boller til karnevallet, og minne han på sin egen mors bursdag... Anonymous poster hash: de716...a53 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #11 Skrevet 5. april 2015 Utøver dette forventede ansvaret mer press og stress enn en manns forventet ansvar om å forsørge ektefelle og familie? Anonymous poster hash: 9dcee...bb3 Det er vel en stund siden det var en ren forventning om dette i Norge? Jeg kjenner i allefall ingen for forventer å bli forsørget, bortsett fra barn da Anonymous poster hash: de716...a53 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #12 Skrevet 5. april 2015 Utøver dette forventede ansvaret mer press og stress enn en manns forventet ansvar om å forsørge ektefelle og familie? Anonymous poster hash: 9dcee...bb3 Nå er ikke dette en konkurranse om hvem som har det verst. Jobb en ganske irrelevant ting i forhold til den type forhold jeg beskrev. Men ja, det er godt mulig at menn opplever større press fra familie og samfunn å være den som forsørger. At de er verre for dem å bli 100% uføre, for eks. Men det er ganske irrelevant, annet enn at det virker som om du vil minne oss på at menn opplever større press på noen områder enn kvinner? Eneste måten det kanskje er nesten relevant til det jeg sa, er dersom man tenker seg en mann der en faktor ved hans lave selvtillit er en lavere lønnet jobb uten status som han lar seg trekke ned av. Det er det jeg mener de forsterker hverandre, hans tilbakelente holdning skaper hennes kontrollbehov og vice versa. Ser liksom for meg at disse mennene er opdratt av slike mødre også, og så søker de det de kjenner... Men jeg tror faktisk noen av de liker det litt også, så slipper de å stresse og mase, men bare er med på turen... For lengre mental velvære ville det muligens vært i begges interesse å bytte roller iblant, men man kan ikke akkurat tvinge folk til å tøye sine egne grenser å prøve å bli "mer enn de er". De aller fleste mennesker aksepterer sine begrensninger og tendenser og tenker å bli der mesteparten av sitt liv. De vil ikke prøve ting de syns er ubehagelig, de vil ikke overvinne edderkopp- eller hundeskrekk. De prøver ikke få et bedre håndgrep om egne følelser og tanker Osv. Nå er ikke jeg så stort unntak der heller. Bare nevner det. Anonymous poster hash: d9a4a...e0a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #13 Skrevet 5. april 2015 Nå er ikke dette en konkurranse om hvem som har det verst. Jobb en ganske irrelevant ting i forhold til den type forhold jeg beskrev. Men ja, det er godt mulig at menn opplever større press fra familie og samfunn å være den som forsørger. At de er verre for dem å bli 100% uføre, for eks. Men det er ganske irrelevant, annet enn at det virker som om du vil minne oss på at menn opplever større press på noen områder enn kvinner? Eneste måten det kanskje er nesten relevant til det jeg sa, er dersom man tenker seg en mann der en faktor ved hans lave selvtillit er en lavere lønnet jobb uten status som han lar seg trekke ned av. For lengre mental velvære ville det muligens vært i begges interesse å bytte roller iblant, men man kan ikke akkurat tvinge folk til å tøye sine egne grenser å prøve å bli "mer enn de er". De aller fleste mennesker aksepterer sine begrensninger og tendenser og tenker å bli der mesteparten av sitt liv. De vil ikke prøve ting de syns er ubehagelig, de vil ikke overvinne edderkopp- eller hundeskrekk. De prøver ikke få et bedre håndgrep om egne følelser og tanker Osv. Nå er ikke jeg så stort unntak der heller. Bare nevner det. Anonymous poster hash: d9a4a...e0a det tror jeg også, men tror det er veldig vanskelig, ref. den NRK-linken jeg la ut over. De prøver alt de kan å forandre på den rollen, mne det er ikke lett... Anonymous poster hash: de716...a53
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #14 Skrevet 5. april 2015 jeg vet ikke om det nødvendigvis alltid er så synd på han? Han kan jo også bare lene seg tilbake. Hun tar ansvaret for barna, økonomien, panlegger sommerferien, organiserer fritidsaktiviteter etc... ja han får kanskje i sjefete vennelag tildelt noen oppgaver av "dragen," men så vet han hva han har å forhole seg til. Slipper å ligge våken om natten og lage mentale lister i hodet sitt over alt som må organiseres og huskes for morgendagen etc... Kan sove søtt vel vitende om at kona kommer til å huske å bake boller til karnevallet, og minne han på sin egen mors bursdag... Anonymous poster hash: de716...a53 jeg vet ikke om det nødvendigvis alltid er så synd på han? Han kan jo også bare lene seg tilbake. Hun tar ansvaret for barna, økonomien, panlegger sommerferien, organiserer fritidsaktiviteter etc... ja han får kanskje i sjefete vennelag tildelt noen oppgaver av "dragen," men så vet han hva han har å forhole seg til. Slipper å ligge våken om natten og lage mentale lister i hodet sitt over alt som må organiseres og huskes for morgendagen etc... Kan sove søtt vel vitende om at kona kommer til å huske å bake boller til karnevallet, og minne han på sin egen mors bursdag... Anonymous poster hash: de716...a53 Det er absolutt ingen grunn til å synes synd på slike menn. Deres "tøffelrolle" er kun et utslag av latskap. De legger alt ansvar over på kona, og hun må slite med å ta alle avgjørelser og sørge for at alt praktisk som skal ordnes, blir gjort. Slike menn har på ingen måte forstått at likestilling innebærer ansvar og deltagelse. Deres tilsynelatende "mykhet" er i realiteten bruk av kona som en slave, og slike menn fortjener ingen sympati. Anonymous poster hash: 023cc...a3b 4
Biloba Skrevet 5. april 2015 #15 Skrevet 5. april 2015 Utøver dette forventede ansvaret mer press og stress enn en manns forventet ansvar om å forsørge ektefelle og familie?Anonymous poster hash: 9dcee...bb3 Du vet i hvertfall om det er samsvar mellom inntekt og utgifter, og kan da slappe av. Hvis du derimot må ha eneansvar for ale andre livmor der for deg selv, partner, barna, kontakt med øvrig familie osv...
spektralkatt Skrevet 5. april 2015 #16 Skrevet 5. april 2015 Ja. Det er faktisk helt sant, at dette ikke er en uvanlig dynamikk i et forhold. Jeg kjenner flere som lever slik, og jeg tenker, stakkars menn, alt de må finne seg i. Blir pisket rundt, og likevel bare kjefter partneren og er misfornøyd. Finnes mange kvinner som burde gått grundig i seg selv, isteden for å hakke på partneren for alt som er galt. 😃 Valborg og Kjell er jo et veldig godt eksempel, de står og surrer på tvn min nå 😊 ( har ikke sett programmet som nevnes i hi da)
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #17 Skrevet 5. april 2015 Vet ikke hva slags svar du egentlig forventer på kvinneguiden akkurat.. Men her vil du nok få til svar at vi er likestilte og blablabla. Uansett. jeg er svært enig med deg, norske menn er generelt noen tøffelhelter som blir sjefet rundt av sine koner. Absolutt ikke alle, men et overtall vil jeg påstå å si - ser det overalt. Heldigvis finnes det fremdeles noen macho-menn igjen, de som har forstått at kvinner er kvinner og menn er menn. Vi er ikke like. Menn skal skifte dekk og reparere ting i huset, ja! Vi kvinner kan da jammen meg passe på at mannen da har rene klær og mat på bordet? er det så forferdelig å dele oppgavene oss i mellom? At alle gjør det de gjør best?Anonymous poster hash: 5c9b1...f22
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #18 Skrevet 5. april 2015 Vet ikke hva slags svar du egentlig forventer på kvinneguiden akkurat.. Men her vil du nok få til svar at vi er likestilte og blablabla. Uansett. jeg er svært enig med deg, norske menn er generelt noen tøffelhelter som blir sjefet rundt av sine koner. Absolutt ikke alle, men et overtall vil jeg påstå å si - ser det overalt. Heldigvis finnes det fremdeles noen macho-menn igjen, de som har forstått at kvinner er kvinner og menn er menn. Vi er ikke like. Menn skal skifte dekk og reparere ting i huset, ja! Vi kvinner kan da jammen meg passe på at mannen da har rene klær og mat på bordet? er det så forferdelig å dele oppgavene oss i mellom? At alle gjør det de gjør best?Anonymous poster hash: 5c9b1...f22 Helt grunnleggende uenig i dette. Dette handler ikke om moderne kjønnsrollemønstere, men at alle må ta ansvar for sitt eget liv og være en aktør i sin hverdag. Det handler ikke om at menn må være mer macho, men at ingen har lov til å 'melde seg ut'...Anonymous poster hash: de716...a53 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #19 Skrevet 5. april 2015 Det å bli "tøffelhelt" har skjedd min ex-mann. Hans kone har flere barn fra tidligere forhold, og nå velger han vekk våre barn. Har hørt at hun synes det er stress og lite plass, og har lagt press på han. Jeg for min del driter nå i det, men veldig trist for barna som blir bort-prioritert av sin far. Anonymous poster hash: b2628...69f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå