Gå til innhold

Jeg er trygdet, men jeg bidrar jo likevel.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er trygdet. Og ofte så leser jeg eller hører sårende kommentarer om at jeg ikke bidrar til fellesskapet, og lar meg fø av staten.
Jeg er syk, har kroniske sykdommer, ikke bare, en men flere som gjør at jeg er ikke er attraktiv i arbeidslivet. Jeg er ustabil arbeidskraft, og klarer ikke å arbeide faste dager fordi jeg er aldri vet når sykdom slår meg ut.
Men jeg bidrar masse til samfunnet, dere ser det bare ikke eller anerkjenner det som bidrag.
Jeg gjør på gode dager innsatser som ville ha kostet staten mange penger hvis jeg ikke stilte opp.
Jeg tar vare på de gamle i familien, kjører dem til og fra lege, sykehus, jeg hjelper til å ordne hus og leilighet for dem osv.
Hvis jeg ikke gjorde dette, så måtte disse ha hatt hjemmehjelp. støttekontakt osv.
Dette er ikke gratis, og jeg sparer staten for mange penger. Dette kan jeg gjøre på gode dager, på mine dårlige, ligger jeg syk hjemme og vrir meg i smerte i et mørkt rom,
Jeg gjør også mange andre ting som sparer staten for penger, likevel er jeg og andre snyltere for mange. Tenker dere som mener dette over slike ting?
Det er mange som gjør frivillig arbeid bortover i organisasjoner uten en krone i betaling, er det ikke verdt noe siden de lar seg fø av staten?

Anonymous poster hash: cc28b...767
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er syk, det er ikke et valg du har tatt. Du er uskyldig, og har ikke gjort noe galt. Du behøver ikke å fortelle oss at du bidrar.

Verre er det med de som ikke gidder å få barn, de tar et valg om å ikke bidra.

Anonymous poster hash: fac44...be7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du ny på KG?

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du gidder å legge hodet på huggestabben som du nå har gjort. Du kommer til å bli hakket i biter og så sitter du igjen og er enda mer sår enn du var før du skrev innlegget ditt.

Det er mange, mange, mange tråder om det samme her. Og de som er på trygd av en eller annen grunn blir sablet ned her.

Anonymous poster hash: 775a5...f6b
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er trygdet. Og ofte så leser jeg eller hører sårende kommentarer om at jeg ikke bidrar til fellesskapet, og lar meg fø av staten.

Jeg er syk, har kroniske sykdommer, ikke bare, en men flere som gjør at jeg er ikke er attraktiv i arbeidslivet. Jeg er ustabil arbeidskraft, og klarer ikke å arbeide faste dager fordi jeg er aldri vet når sykdom slår meg ut.

Men jeg bidrar masse til samfunnet, dere ser det bare ikke eller anerkjenner det som bidrag.

Jeg gjør på gode dager innsatser som ville ha kostet staten mange penger hvis jeg ikke stilte opp.

Jeg tar vare på de gamle i familien, kjører dem til og fra lege, sykehus, jeg hjelper til å ordne hus og leilighet for dem osv.

Hvis jeg ikke gjorde dette, så måtte disse ha hatt hjemmehjelp. støttekontakt osv.

Dette er ikke gratis, og jeg sparer staten for mange penger. Dette kan jeg gjøre på gode dager, på mine dårlige, ligger jeg syk hjemme og vrir meg i smerte i et mørkt rom,

Jeg gjør også mange andre ting som sparer staten for penger, likevel er jeg og andre snyltere for mange. Tenker dere som mener dette over slike ting?

Det er mange som gjør frivillig arbeid bortover i organisasjoner uten en krone i betaling, er det ikke verdt noe siden de lar seg fø av staten?

Synes du er en av de som faktisk gjør en jobb verdt gjøre. Er jo så mange ubrukelige jobber der ute, men de kan skryte på seg at de har en jobb og skatter, feks. telefonselgere og annet ubrukelig ræl jobber.

Anonymous poster hash: f614e...506

Gjest Seajewel
Skrevet

Det er flott syns jeg, at su hjelper dine nærmeste, og som sant er, hadde det ikke vært for hjelpen du gir, måtte noen i det offentlige ha gjort det. Flott å lese om noen som faktisk fortsatt tar vare på sine nærmeste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke ta det personlig, hvis du leser kommentarer om uføre. De som skriver det har nok noen andre i tankene, noen de vet om som kanskje ikke er så syk som de gir seg ut for å være ovenfor NAV. Jeg vet selv om en som har veldig mye fri uten å være særlig syk, og med god økonomi, støttet av NAV. Vi som jobber fullt synes ikke det er så gøy. Jeg skulle gjerne brukt tiden på andre ting enn jobb, men jeg gjør min samfunnsplikt, å forsørge seg selv, som alle friske bør gjøre. Du er selvfølgelig rettmessig fritatt, siden du virkelig er syk.

Anonymous poster hash: c3a8f...39a
Skrevet

Du er syk, det er ikke et valg du har tatt. Du er uskyldig, og har ikke gjort noe galt. Du behøver ikke å fortelle oss at du bidrar.

Folk som ikke får barn gidder ikke å bidra? Jaha da har jeg hørt det også.

TS: Du har ingen grunn til å føle deg som en snylter, og jeg håper du tar dette til deg. Jeg betaler gledelig skatt for at du, som kronisk syk, skal få mulighet til å leve et verdig liv når du ikke har mulighet til å jobbe selv. Har selv en i nær familie som ble uføretrygdet i ung alder, og vet hvor umulig det hadde vært for henne hvis ikke hun fikk trygden sin. De som snakker om trygdesnyltere snakker mest sannsynlig om folk som rett og slett ikke gidder å jobbe, og som heller vil ta i mot penger fra NAV enn å jobbe. Altså, et valg de selv har tatt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hah,hæ? De som ikke gidder å få barn bidrar ikke? På hvilken måte?

Anonymous poster hash: 2dac3...e0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, det går fint, du er faktisk syk og kan ikke noe for det. De fleste av oss kjenner en eller flere - og vet du hva?

Uansett hva vi jobber med så har i gen av oss noen garanti for at det en gang ikke blir oss.

Anonymous poster hash: f360d...90f

Skrevet

TS! Alle som jobber gjør jo de tingene du nevner ved siden av å jobbe. Men fint at du også hjelper til der du kan.

AnonymBruker
Skrevet

TS! Alle som jobber gjør jo de tingene du nevner ved siden av å jobbe. Men fint at du også hjelper til der du kan.

Jeg tror ikke alle som jobber gjør det. De jeg kjenner jobber på dagtid når jeg kjører de eldre til lege, tannlege, sykehus osv. Hadde ikke jeg gjort det, hadde vedkommende tatt taxi som staten hadde bekostet istedet.

De som jobber har nok heller ikke alltid mulighet til å hjelpe til like mye hjemme hos de eldre. Men det er en fin tanke at du mener alle stiller opp og gjør denne jobben.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke alle som jobber gjør det. De jeg kjenner jobber på dagtid når jeg kjører de eldre til lege, tannlege, sykehus osv. Hadde ikke jeg gjort det, hadde vedkommende tatt taxi som staten hadde bekostet istedet.

De som jobber har nok heller ikke alltid mulighet til å hjelpe til like mye hjemme hos de eldre. Men det er en fin tanke at du mener alle stiller opp og gjør denne jobben.

Hvorfor prøver du å gjøre deg selv til en helgen?

Anonymous poster hash: 2624b...1c9

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Det stemmer. Jeg har alltid studert og/eller jobbet yrkesaktivt 100% men: har aldri pleiet noen eller gjort frivillig arbeid. Kan egentlig ikke se for meg at jeg kommer til å gjøre det heller, så all ære til alle frivillige og de som gjør en privat innsats for andre!

AnonymBruker
Skrevet

Vær stolt av det du får gjort for deg og andre, du:-)

Jeg har 2 uføre i nærmeste familie som er uføre pga psykisk helse (medfødt nevropsykologisk sykdom hos den ene), og som ser friske ut. Vi som kjenner dem vet hvorfor de ikke har helse til å være i yrkeslivet.

Anonymous poster hash: d2c26...85c

• Liker 1
Skrevet

Hun gjør ikke det. Hun prøver å møte fordommer som "byrde for samfunnet" og "ikke bidrar til fellesskapet".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Burde vel egentlig ikke svare på slike svar som sikkert er skrevet for å provosere.

Men, nei jeg er ingen helgen, og hadde jeg kunnet jobbe hadde jeg gjort det istedet. Jeg mener bare at ikke alle har muligheten nettopp fordi de jobber.

Poenget var heller ikke å fremheve meg selv på noen måte og gjøre meg flink, men å belyse at mange uføre også gjør noe som kan gagne fellesskapet og at ikke alle bare sitter der og mottar trygden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner det så godt igjen, men de som er misunnelig på apanasjen min kan godt bytte :).

Har også flere diagnoser, og det er voldsomme diagnoser, hver enkelt av disse diagnosene glir lettere igjennom hos NAV.

Jeg har vært leder i fotoklubb og hagelag. Jeg har startet flere prosjekter for folk som virkelig har det ille.

Når man velger å leve i et samfunn/fellesskap så bør vi alle bidra til økt livskvalitet for alle, også de som jobber!

Nå er helsa så ille at jeg ikke kommer meg ut mer på egen hånd, jeg har vært utenfor gatedøra fire ganger siden jul, foruten spesialisthelsetjenesten. Det har vært en lykke å få komme ut! Bare det å få sitte på en kafe i en time med ei venninne kan jeg gå i uker å kose meg over :).

Jeg har heldigvis vært forskånet for merkelige kommentarer, noe av grunnen er nok at plassen jeg bor på ikke akkurat er Oslo når det kommer til størrelse. Men sist jeg var ute, møtte jeg ei dame fra hjemmesykepleien (har ikke hatt noe med henne å gjøre helsemessing), og hun lurte fælt på hvorfor jeg gikk på trygda så godt som jeg så ut. Alltid når jeg ser deg er du så stelt og fin, men jeg går jo bare ut når jeg kan klare det, når sykdommene mine har en ikke aktiv periode. Det er ikke ofte at de alle tre er snille.

Men jeg kjenner at den kommentaren både stakk og stikker enda, jeg kommer nok heller til å prøve meg på en maskin med tøy eller rydde litt hjemme ved neste gode periode. Så får mannen stable meg å ta meg med på tur i skogen eller noe. Fint å sitte på teppe å 'høre' naturen :).

Så kjære TS, selvfølgelig bidrar du til fellesskapet, ikke så rent lite heller :). Gjør det du klarer, ingen har valgt seg et liv i smertehelvete, vi hadde bare uflaks :)

Anonymous poster hash: 32f4f...d47
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner det så godt igjen, men de som er misunnelig på apanasjen min kan godt bytte :).

Har også flere diagnoser, og det er voldsomme diagnoser, hver enkelt av disse diagnosene glir lettere igjennom hos NAV.

Jeg har vært leder i fotoklubb og hagelag. Jeg har startet flere prosjekter for folk som virkelig har det ille.

Når man velger å leve i et samfunn/fellesskap så bør vi alle bidra til økt livskvalitet for alle, også de som jobber!

Nå er helsa så ille at jeg ikke kommer meg ut mer på egen hånd, jeg har vært utenfor gatedøra fire ganger siden jul, foruten spesialisthelsetjenesten. Det har vært en lykke å få komme ut! Bare det å få sitte på en kafe i en time med ei venninne kan jeg gå i uker å kose meg over :).

Jeg har heldigvis vært forskånet for merkelige kommentarer, noe av grunnen er nok at plassen jeg bor på ikke akkurat er Oslo når det kommer til størrelse. Men sist jeg var ute, møtte jeg ei dame fra hjemmesykepleien (har ikke hatt noe med henne å gjøre helsemessing), og hun lurte fælt på hvorfor jeg gikk på trygda så godt som jeg så ut. Alltid når jeg ser deg er du så stelt og fin, men jeg går jo bare ut når jeg kan klare det, når sykdommene mine har en ikke aktiv periode. Det er ikke ofte at de alle tre er snille.

Men jeg kjenner at den kommentaren både stakk og stikker enda, jeg kommer nok heller til å prøve meg på en maskin med tøy eller rydde litt hjemme ved neste gode periode. Så får mannen stable meg å ta meg med på tur i skogen eller noe. Fint å sitte på teppe å 'høre' naturen :).

Så kjære TS, selvfølgelig bidrar du til fellesskapet, ikke så rent lite heller :). Gjør det du klarer, ingen har valgt seg et liv i smertehelvete, vi hadde bare uflaks :)

Det skal stå også for de som jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...