Gå til innhold

Bruk av Bur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden om hunden som gjorde fra seg om natten..

Vi har en 4 mnd gammel valp, han sover i bur om natten. Buret er på soverommet våres ved siden av senga vår, han har plass til senga si samt å ligge på gulvet i buret hvis han trenger å regulere temperatur.

Døren står oppe,slik at han kan gå ut og vi våkner hvis han må på do.

Han er med oss på jobb.

Ligger i buret hvis vi skal på butikken, da er Døren lukket. Dette er Max 1.5 time.

Er dette greit?

Anonymous poster hash: 92eb5...459

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke noe galt i det, men siden jeg ikke skjønner hvorfor noen bruker bur (annet enn i bil), synes jeg heller ikke det er optimalt. Glad vi kvittet oss med bur her, og vi har aldri anskaffet det igjen.

Anonymous poster hash: 197a8...7c4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt feil forum å spørre om bruk av bur føler jeg, men jeg kan svare anonymt om hva jeg mener. Jeg har en hund som trives voldsomt i bur. Hun storkoser seg og vil helst ha et bur stående til henne. Dessverre har vi ikke plass til det sånn vi bor nå, men så fort hun ser et bur, lite eller stort, så hopper hun inn. Vi snakker om en mellomstor hund som gjerne ligger i alt for lite bur bare det er et bur.

Så min meningen er at hvis hunden trives i bur så er det ikke noe galt i det. Så lenge hunden har god plass i buret og ikke er tvunget til å ligge der med lukket dør store deler av dagen så er det ingenting galt med å bruke bur.

Anonymous poster hash: 6291a...00f
  • Liker 3
Gjest Canario
Skrevet

Sålenge døren er åpen eller det er snakk om korte tider ser jeg ikke problemet.

Her hiver jeg bikkja i buret når jeg vasker eller hvis han trenger timeout hvis vi får besøk og han ikke får roet seg ned. Utenom det står det bare å støver.

Det har blitt helt vanlig å ha hunden i lukket bur både om natten og når eier er på jobb som fort vekk blir en 16-17 timer og det er en skremmende tanke at såpass mange hunder tilbringer 2/3 av livet i bur. Også blir det gjerne litt ekstra oppå det, fordi hunden er i veien, eller eier skal på kino eller så maser den litt vel mye..

Bur har av en eller annen grunn blitt noe man "MÅ" ha, og de fleste gidder ikke prøve uten bur en gang før de kjøper et. Ekstremt mange kjøper bur for å gjøre renslighetstreningen lettere (slipper jo å "leite" etter bæsj og tiss), men det er jo lite hyggelig for den stakkars valpen som blir sperret unna familien sin og som må ligge like ved sin egen bæsj og tiss.

Skrevet

Når du alikevel har døra åpen kan dere like gjerne kutte ut buret :)

Hva er grunnen til at dere lukker buret når dere ikke er hjemme? Varsler, ødelegger ting?

Vi har en varsler, og om han har fri tilgang til hele huset med vinduer vil han bare stresse og varsle på alt og alle. Så vi har sperret av gangen som han er på, da kan han bevege seg mase rundt og gå opp om han vil uten å bli giret av ting utebfor vinduet. Om han skulle hatt et bur, til og med med plass til seng også hadde det vært for lite, han flytter seg mye rubdt og liker å strekke seg godt ut og rulle rundt. Med den løsninge. Vi har valgt kan han gjøre nesten akkurat det han vil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri trent på å bruke bur. Vi har hatt et hele tiden, men vi har aldri gjort en aktiv innsats for å ha hunden der. Når vi er borte får han gå fritt i gangen, og der står også buret med åpen dør. Han har også en del gulvplass, en hundeseng, vannskål og et par leker liggende rundt. I starten satt vi opp et kamera i gangen sånn at vi kunne se hvordan han oppførte seg mens vi var borte, og hver eneste gang tok han med seg en leke og la seg inn i buret til vi kom tilbake. Hunder liker å ha et trygghetssted, et sted som de vet er bare deres, og buret har blitt det for ham.

Jeg synes ikke bur er utelukkende negativt, det kan bli en positiv og trygg ting for hunden. Dessuten er det deilig for oss alle at han er vant med å være der inne, hvis vi for eksempel må til dyrlegen så slapper han av hele veien bort og tilbake, fordi han føler seg trygg der.

Så er det selvfølgelig forskjell på burbruk, å tvinge en hund til å være i bur når den ikke er komfortabel ed det er naturligvis ikke greit, heller ikke å la den være der mange timer hver dag og natt.

Anonymous poster hash: 5d1b0...73c
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun bur som en slags kurv/hundeseng. Døra er alltid åpen, og hunden går gjerne inn dit når den vil ligge i fred eller kose seg med et tyggebeil o.l. Ved noen få anledninger har vi lukket igjen døra, dersom det kommer folk som er redd hunder og som kun skal være der i kort tid (den vil gjerne hilse og kan bli litt voldsom). Men den har aldri vært igjen i mer enn 20 min. Den hadde trent hos oppdretter på å være litt i bur (med søsken og mor)., og har aldri vært redd.

Men jeg er helt i mot å stenge den i bur om natten eller i timesvis om dagen. Det er en ukultur og ikke noe en hund har godt av. At den blir apatisk, betyr ikke at den har roet seg.

Anonymous poster hash: 0efb5...afc

AnonymBruker
Skrevet

Når du alikevel har døra åpen kan dere like gjerne kutte ut buret :)

Hva er grunnen til at dere lukker buret når dere ikke er hjemme? Varsler, ødelegger ting?

Vi har en varsler, og om han har fri tilgang til hele huset med vinduer vil han bare stresse og varsle på alt og alle. Så vi har sperret av gangen som han er på, da kan han bevege seg mase rundt og gå opp om han vil uten å bli giret av ting utebfor vinduet. Om han skulle hatt et bur, til og med med plass til seng også hadde det vært for lite, han flytter seg mye rubdt og liker å strekke seg godt ut og rulle rundt. Med den løsninge. Vi har valgt kan han gjøre nesten akkurat det han vil.

Hei og takk for svar.

Han var vant til det fra oppdretter.

Samt at han er valp, av rasen staffordshire bull terrier, så han gnager en del.

Ønsker ikke å komme hjem til at han har gnagd av dørkarmen liksom.

Det er jo ikke snakk om mer en Max 2 timer. Også ligger han jo i bur når vi kjører for sikkerheten.

Han legger seg der hvis jeg støvsuger f.eks, da han blir litt redd.

Skrevet

Så lenge døren er åpen slik at hunden kan gå inn og ut som den vil, så er det jo overhodet ikke noe problem: Da fungerer buret bare som en fin seng for hunden. Så lenge hunden er vant med bur så synes jeg heller ikke det gjør noe om den må ligge i bur med døren igjen en times tid av og til.

Det som jeg anser som svært problematisk er når bur brukes som oppbevaringssted fordi det er mer bekvemt for eier enn å oppdra hunden og tilrettelegge for den. Når hunden tilbringer hver eneste natt (og kanskje også flere timer om dagen når eier er på jobb/ute) i bur med døren igjen fordi "ellers ødelegger den" eller "for at den ikke skal tisse" eller "den finner ikke roen uten bur", da mener jeg det har tippet over. Da handler det ikke lenger om hva som er best for hunden, men hva som er mest bekvemt for eier.

Å ha hund vil bety at man må lære den å være hjemme alene, man må gjøre den husren, man må tørke opp tisseflekker når valpen har uhell, ting blir tygget i stykker og man må tilrettelegge for å "valpesikre" huset. Men i dagens samfunn hvor vi er vant med, og forventer, kjappe løsninger på det meste, så stapper vi heller valpen i bur i stedet for å faktisk ta tak i det man må forvente av jobb når man skaffer seg hund.

Jeg har liten tro på unnskyldningen "hunden trives så godt i buret". Hvis den gjør det, så trenger man jo ikke å lukke burdøren. Så fort man lukker døren, så er det jo fordi eier ønsker å ha hunden i buret lenger enn hunden ønsker å være der.

Det er også verdt å nevne at de aller fleste bur - selv de aller største - er for små i forhold til Mattilsynets retningslinjer for slik oppbevaring, og Mattilsynet skriver selv direkte at de fleste slike bur ikke er egnet som tilholdssted for hund (noe det fort blir hvis hunden må tilbringe hver natt, altså en tredjedel av hundens liv, i bur).

• Liker 6
Skrevet

Signerer Tabris og har egentlig ikke så mye annet å legge til enn min erfaring med mange atferdskonsultasjoner der bur var det første som ble droppet og det har bestandig positiv effekt. Det mange ikke tenker på er at samtidig som at bur er en lettvint løsning der og da (for eier), er at det også potensielt skaper mange atferdsproblemer senere.

I tillegg til at jeg blir oppriktig lei meg av å se at vi faktisk i 2015 gjør nok et dyr til "burdyr". Det burde gå andre veien når vi nå vet så mye, mye mer om dyrs atferd og følelser.

Burbruk kom som en farsott over fra USA på tidlig 2000-tallet (den typen burbruk vi ser i dag). Dessverre ser vi nå mange av ettervirkningen ved dette.

Det er vel ikke direkte mishandlign å ha hunden i et lukket bur i 1,5 time, men spørsmålet er jo hvorfor ønsker man å sette sin beste venn innesperret i et bur? Og er man klar over hva det gjør med dyret? Naturlige instinkter som ikke kan bli brukt, selvstendighet som blir borte og lært hjelpeløshet som resultat.

Oppdrettere har mye makt, men få av de har kunnskap om atferd dessverre. Lang erfaring med hund behøver ikke bety økt kunnskap om man gjør det samme om og om igjen. Hundeeiere flest ønsker selvfølgelig å gjøre det som er best for hunden sin, og forhåpentligvis vil vi bli kvitt dette burbruket snart. Sverige har jo forbudt det ved lov, så det betyr at vi er på vei i riktig retning igjen. Bare så synd for alle de hundene som har måttet lide seg gjennom dager og netter i bur (sikter ikke til TS).

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis buret er åpent blir det som en hule eller en seng og det gjør ingenting. Hvis dere er borte en time eller to ville jeg heller lukket av et område med kompostgrind eller lignende og sånn lære hunden at den er fri når den er alene. Vi brukte kjøkkenet som første rom da vi lærte hunden å være alene. Der var det ingenting å tygge på. Etterhvert ga vi den større plass og i dag har den hele leiligheten når den er alene med unntak av soverommene. Det er fordi vi har andre dyr på soverommet som hunden helst ikke skal spise opp ;)

Vi har faktisk kun fått ødelagt en barneleke og en telefonlader i løpet av hele valpe- og unghundtiden og har i dag en supertrygg hund som ikke har noe problem med å være alene eller ødelegger noe.

Anonymous poster hash: 0f682...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden om hunden som gjorde fra seg om natten..

Vi har en 4 mnd gammel valp, han sover i bur om natten. Buret er på soverommet våres ved siden av senga vår, han har plass til senga si samt å ligge på gulvet i buret hvis han trenger å regulere temperatur.

Døren står oppe,slik at han kan gå ut og vi våkner hvis han må på do.

Han er med oss på jobb.

Ligger i buret hvis vi skal på butikken, da er Døren lukket. Dette er Max 1.5 time.

Er dette greit?

Jada, det går helt fint. Jeg passet på hund for noen vi kjenner, og hadde den i vårt hus. Den var ung og hadde dårlig vane med tepper, siden de ikke hadde noen i hus og den fikk et type teppe til å tygge på/tisse på/leke med. Derfor sa eiere at vi bare kunne holde den i burdet når vi var ute på jobb. Buret var stort nok til at den kunne vandre litt og strekke på seg og den fikk både mat og leker. Den følte seg også mye trygger i buret da det luktet hjemme og den var vandt med å sove i det om natten i sitt eget hus.

Anonymous poster hash: 61c82...162

Skrevet

Jada, det går helt fint. Jeg passet på hund for noen vi kjenner, og hadde den i vårt hus. Den var ung og hadde dårlig vane med tepper, siden de ikke hadde noen i hus og den fikk et type teppe til å tygge på/tisse på/leke med. Derfor sa eiere at vi bare kunne holde den i burdet når vi var ute på jobb. Buret var stort nok til at den kunne vandre litt og strekke på seg og den fikk både mat og leker. Den følte seg også mye trygger i buret da det luktet hjemme og den var vandt med å sove i det om natten i sitt eget hus.

Anonymous poster hash: 61c82...162

Jeg må få lov å kommentere her... for nettopp dette du skriver om at hunden følte seg mye tryggere i buret, OG at det luktet hjemme der, henger ikke på greip om man har litt grunnleggende kunnskap om hund:

1. hunder har et instiktivt behov for fluktmulighet om de føler seg truet eller rett. I bur er fluktmuligheten borte, og kan derfor tvert om gjøre hundene mer utrygge.

2. hundens luktesans er så uforståelig fantastisk at vi ikke evner å forstå det engang, så at hunden lukter "hjemme" inne i buret og ikke utenfor er rett og slett tull.

Og hva i all verden betyr den setningen at hunden fikk "et type teppe til å tygge på/tisse på/leke med."? Jeg håper jeg misforstår noe her?

• Liker 2
Gjest Earth
Skrevet

Hundene mine ligger kun i bur når jeg ikke er hjemme. Ellers går de rundt i leiligheten og leter etter meg og samboeren min.

når jeg har valp i hus, ligger valpen i buret ved siden av sengen vår på natten. Har type bur der taket på buret er åpent slik at jeg kan legge hånden min ned i buret dersom valpen småpiper om natten.

Når valpen har blitt litt eldre, ligger den i sin egen seng på soverommet vårt. Dette avhenger av hvordan valpens toalettrutiner er. Pleier å la de få ligge i sin egen seng ved 6mnd. Har funket i løpet av de 20 årene jeg har drevet med hund.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hunden vår som er ca 1 år er veldig glad i buret sitt.

Vi har en blandingshund (lab/golden) og har vel det største buret som er å oppdrive. Han kan stå oppreist i det og enda ha en del høyde å gå på og det er stort nok så han kan legge seg rett ut.

Han var veldig glad i buret han hadde før dette også, men da måtte han stå krokrygget og det synes jeg ikke er ok.

Når vi er på jobb så låser vi buret for at han ikke skal tusle rundt i huset. Når vi kler på oss i gangen om morgenen så går han selv inn i buret å legger seg.

På natten så låser vi ikke buret (da hører vi om han driver med noe hyss og trenger derfor ikke å låse) Når vi går opp for å legge oss så kan det være han ligger litt på sofan, men det tar ikke lang tid før vi hører at han tusler inn i buret å legger seg der.

Det gjør han også om vi har lekt mye og han er sliten.

Det er nok strekt overdrevet at hunder ikke bør sitte i bur, det gjelder i hvert fall ikke for alle.

Anonymous poster hash: 5dd6f...4b2
Skrevet

Hvis hunden trives veldig godt i buret sitt, så trenger man vel ikke å lukke burdøren? Så fort man lukker døren, så er det jo et tegn på at eier ønsker at hunden skal være i buret lenger enn hunden ønsker. Hvorfor ikke heller lære hunden å fungere uten?

Husk at hunder er vanedyr. At han går og legger seg i buret av seg selv om morgenen betyr ikke automatisk at han trives der, men at han er vant med at slik er det. Min hund vil f.eks sitte pent og til og med strekke hodet litt frem hvis jeg må ta på ham krage ("lampeskjerm"), men det betyr ikke at han liker å ha den på. Bare at han har lært at sånn er det bare.

Sjekk også om buret er stort nok i henhold til retningslinjene fra Mattilsynet. De fleste kjøpebur er ikke det. Ikke en gang de jeg har sett for Grand Danois er stort nok til de minste hundene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hunden vår som er ca 1 år er veldig glad i buret sitt.

Vi har en blandingshund (lab/golden) og har vel det største buret som er å oppdrive. Han kan stå oppreist i det og enda ha en del høyde å gå på og det er stort nok så han kan legge seg rett ut.

Han var veldig glad i buret han hadde før dette også, men da måtte han stå krokrygget og det synes jeg ikke er ok.

Når vi er på jobb så låser vi buret for at han ikke skal tusle rundt i huset. Når vi kler på oss i gangen om morgenen så går han selv inn i buret å legger seg.

På natten så låser vi ikke buret (da hører vi om han driver med noe hyss og trenger derfor ikke å låse) Når vi går opp for å legge oss så kan det være han ligger litt på sofan, men det tar ikke lang tid før vi hører at han tusler inn i buret å legger seg der.

Det gjør han også om vi har lekt mye og han er sliten.

Det er nok strekt overdrevet at hunder ikke bør sitte i bur, det gjelder i hvert fall ikke for alle.

Anonymous poster hash: 5dd6f...4b2

Dummeste jeg har hørt på lenge. Det er da ikke overdrevet at hunder eller andre dyr ikke skal være innelåst i bur!!!

Anonymous poster hash: 73946...ead

• Liker 1
Gjest Lilleminto
Skrevet

Hvorfor folk i det hele tatt skaffer seg bur annet enn til bilen er meg en gåte. Hund er ikke og kommer aldri til å bli et burdyr, Hvordan kom vi dit? håper myndighetene tar til vettet og faktisk forbyr burbruk og følger Sverige. Merkelig hvordan folk automatisk går til innkjøp av bur før de henter valpen!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en hund som gnagde på alt da han var valp. Ødela sofaen, vegg til vegg teppet fikk gjennomgå, han beit i stykker lister, og egentlig alt som han kom over. Men hei, det er sånn det er å ha hund! Det har blitt så lettvint... Er hunden urolig=bur. Venter man besøk=bur, er den ikke husren=bur, ødelegger den ting=bur, seperasjonsangst=bur! Hva skjedde med å ta tak i problemene? Å oppdra en hund betyr ikke at man skal bruke bur som quick fix. Klarer ikke hunden å slappe av i hjemmet så har det gått feil et sted, og bur er det siste som hjelper (kanskje der og da selvsagt)

Nei, hunden elsker nok ikke buret dersom det er nødvendig å stenge den inne, for om den elsker buret så ville den jo vært der av egen vilje. Det er også noe som heter passivitet, og vane. Jeg kan si til hunden min som hater å dusje (og vann generelt) at han skal gå i dusjen, og han gjør det. Han vet han ikke har noe valg til syvende og sist og slik tror jeg det er med bur også.

Det finnes et hav av unnskyldninger, men den eneste grunnen for at man gjør det er for å gjøre det mer bekvemt for seg selv, og ikke hunden. Om man har et problem så bør man trene på det, problemet forsvinner ikke av å sitte i et bur i flere timer uten å strekke seg ordentlig ut og skifte underlag. Hvor lenge vil hunden sitte i buret dersom den har et valg?

Om den var så glad i den "trygge lille hula" så ville den blitt der uten at det var nødvendig og lukke buret.

Her er hva min hund mener om bur hvertfall :tommel:

post-37809-0-24292800-1429753668_thumb.j

Anonymous poster hash: 328d5...026
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en hund som gnagde på alt da han var valp. Ødela sofaen, vegg til vegg teppet fikk gjennomgå, han beit i stykker lister, og egentlig alt som han kom over. Men hei, det er sånn det er å ha hund! Det har blitt så lettvint... Er hunden urolig=bur. Venter man besøk=bur, er den ikke husren=bur, ødelegger den ting=bur, seperasjonsangst=bur! Hva skjedde med å ta tak i problemene? Å oppdra en hund betyr ikke at man skal bruke bur som quick fix. Klarer ikke hunden å slappe av i hjemmet så har det gått feil et sted, og bur er det siste som hjelper (kanskje der og da selvsagt)

Nei, hunden elsker nok ikke buret dersom det er nødvendig å stenge den inne, for om den elsker buret så ville den jo vært der av egen vilje. Det er også noe som heter passivitet, og vane. Jeg kan si til hunden min som hater å dusje (og vann generelt) at han skal gå i dusjen, og han gjør det. Han vet han ikke har noe valg til syvende og sist og slik tror jeg det er med bur også.

Det finnes et hav av unnskyldninger, men den eneste grunnen for at man gjør det er for å gjøre det mer bekvemt for seg selv, og ikke hunden. Om man har et problem så bør man trene på det, problemet forsvinner ikke av å sitte i et bur i flere timer uten å strekke seg ordentlig ut og skifte underlag. Hvor lenge vil hunden sitte i buret dersom den har et valg?

Om den var så glad i den "trygge lille hula" så ville den blitt der uten at det var nødvendig og lukke buret.

Anonymous poster hash: 328d5...026

Hunden min skader seg med jevne mellomrom om den får gå løs. Og ja, jeg har sikret leiligheten. Jeg driter i om han hadde tygd opp hele leiligheten, men du har nok rett. Jeg gjør det fordi det er bekvemt for meg. Jeg er såpass egoistisk at jeg ønsker at hunden min skal leve.

Det er mulig at folk har sine grunner til at hunden er i bur, og de aller fleste som bruker bur ønsker ikke å gjøre det. Jeg kunne gjerne tenkt meg at hunden kunne gått løs hele dagen, men det fungerer rett og slett ikke. Og jeg vet han har angst, og jeg har jobbet med det i flere år, men nå bor jeg i et borettslag, han kan ikke gå rundt å hyle i flere timer i strekk, heller ikke skade seg på den måten han har gjort.

Jeg fikk rett og slett nok. I bur så er han rolig og trygg.

Men det skal du vite, får meg så var det ingen quick fix.

Anonymous poster hash: df10b...104

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...