Gå til innhold

Chlorella, spirulina m.m.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet noe om holdbarheten på sånne produkter etter de er åpnet?

Jeg har noen glass med ulike supergreens som er åpnet, men har stått i kjøleskap uten å bli brukt i et års tid. Utløpsdato er mot slutten av 2015, men gjelder etter selv om emballasjen er åpnet?

Anonymous poster hash: 776ce...376

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de er like lite effektive nå som da du kjøpte dem.

Generelt gjelder holdbarhetsdato - og det er flere av dem, med forskjellig betydning: siste salgsdato, best før, brukes innen - uåpnet forpakning.

AnonymBruker
Skrevet

Lite effektive? Mener du at det ikke er så bra å spise som folk skal ha det til eller noe annet? Enig i at supermatsnakk er tull, men spirulina er en av de matvarene som faktisk er ganske bra for deg, uten at det er noe magisk inne i bildet.

Uansett. Vanskelig å si om den har holdt seg så lenge. Du kan smake på den. Smaker den godt er den sikkert gått ut :P

Jeg googlet litt, fant en side som sa det er best å spise innen 12 måneder. Andre sier det er best å bruke 3mnd etter åpning. Kan være kvaliteten de snakker om. Kanskje produktet fortsatt kan spises etter 4mnd, men du får ikke det samme nivået av næringstoffene og den slags.

Holdbarhetsdatoen gjelder ikke nødvendigvis etter pakken er åpnet. Kommer litt an på. Hermetiske produkter kan holde seg i årevis, men dersom du først åpner det tillater du bakterier og den slags i luften å komme inn. De bryter ned maten og er grunnen til at den mygler. Så den vil mygle en uke eller to etter åpning, selv om datoen er flere år frem i tid.

Sorry, dette var kanskje ikke så hjelpsomt. Jeg vet ikke om du kan spise algene. Tror muligens jeg hadde kastet det selv, for sikkerhets skyld. Eller kanskje jeg hadde smakt på det først.

Anonymous poster hash: 22a33...424
AnonymBruker
Skrevet

Eh, mygling er litt mer omfattende enn det jeg skrev. Kanskje det er litt misledende/ unøyaktig å formulere seg på den måten. Her er mer info om du er nysgjerrig på detaljene:

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_spoilage

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål som ikke egentlig har noe med TS sitt innlegg:

Jeg har vurdert å kjøpe både spirulina og cholrella. Har noen positiv erfaring med disse produktene over tid? Jeg har en tendens til å kaste meg på nye trender, kanskje gi opp før jeg ser resultater. Bortkastede penger eller verdt investeringen? Hvilke fordeler opplever dere i så fall? Setter stor pris på all erfaring :blomst:

Anonymous poster hash: 38654...8c3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Positiv erfaring? Er litt som å spørre om man har positiv erfaring med tomater. Det er mat som kan spises.

For noen grupper, for eks veganere, så gir komplimenterer spirulina med sine litt uvanlige kombinasjon av næringsstoffer i forhold til andre planter.

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål som ikke egentlig har noe med TS sitt innlegg:Jeg har vurdert å kjøpe både spirulina og cholrella. Har noen positiv erfaring med disse produktene over tid? Jeg har en tendens til å kaste meg på nye trender, kanskje gi opp før jeg ser resultater. Bortkastede penger eller verdt investeringen? Hvilke fordeler opplever dere i så fall? Setter stor pris på all erfaring :blomst:Anonymous poster hash: 38654...8c3

Jeg har "sunnhetsperioder", der jeg starter opp med masse nytt og sunnere kosthold på en gang, så jeg kan ikke gi supergreens æren for bedre helse og form, siden det sannsynligvis skyldes at jeg er mer bevisst på hva jeg spiser generelt sett...Men, chlorella er jeg rimelig sikker på at gir meg mindre sug etter noe å tygge på, og betydelig mindre søtsug.

Anonymous poster hash: 776ce...376

Skrevet

Tror de er like lite effektive nå som da du kjøpte dem.

Generelt gjelder holdbarhetsdato - og det er flere av dem, med forskjellig betydning: siste salgsdato, best før, brukes innen - uåpnet forpakning.

:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...