Gå til innhold

Kvalitet, en floskel for maktpersoner !?!?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Dj Goodnews

:o Jeg ser begrepet kvalitet over alt!? For meg ser det ut til å være en innholdsløs floskel som maktpersoner og miljøer slenger rundt seg i hytt og pine. Hva er din erfaring med 'kvalitet'? Hva mener du er kvalitet i utdanning? Hva er ikke kvalitet? Hvem mener du bestemmer hva som er kvalitet eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, kvalitet er langt fra en floskel.

En enkel definisjon på begrepet kvalitet er "å tilfredsstille forventninger".

Da forstår man at Folkevogn kan være like mye "kvalitet" som Mercedes - rett og slett fordi forventningene til produktet ikke er den samme.

Kvalitet i utdanning, sier du? Det er å tilfredsstille forventningene om f.eks.:

- et minimum av kunnskaps/kompetansenivå etter endt utdannelse

- et minimum av allmenutdannelse

- at de svakeste får ekstra støtte

- at de flinkeste får ekstra støtte

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kvalitet er å tilfredstille forventninger, betyr det at alle innfridde forventninger er kvalitet da?

Et etisk problem; hvis jeg innfrir en forventning med å drepe noe, vil det være en handling med kvalitet?

Skal man innfri alle studentenes forventninger, hvilke skal man i tilfelle velge ut? Hva er viktigst, hvem bestemmer det?

Jeg kan være enig i at handlingen har en kvalitet (egenskap), men jeg vil helt klart definere den som svært dårlig kvalitet.

Hvis kvalitet (som noen hevder) betyr egenskap blir det meningsløst eller floskelaktig å snakke om kvalitet uten å knytte det til noe positivt eller negativt.

Hva syns

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder studentene vil jeg nok fokusere mest på samfunnets langsiktige forventninger, og mindre på å dekke studentenes (ofte kortsiktige...) forventninger.

Når det gjelder de andre tingene du nevner er jeg redd jeg mistet tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for studenttips

kvalitet er etter min mening en floskel, fordi det er innholdsløst.

hvis kvalitet defineres som det å tilfredstille forventninger betyr det at alt er kvalitet så lenge det er en forventning.

Vi er bedre tjent med å skille mellom god og dårlig kvalitet og bruke det for å få til noe i praksis ikke bare for å tjatre helt overfladisk`ting som faktisk betyr noe.

er du enig i det arnie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...