AnonymBruker Skrevet 16. april 2015 #101 Del Skrevet 16. april 2015 Dere aner ikke hvor mange på Oslos vestkant som spar opp en eller annen slektning fra Telemark, så de kan gå i akkurat den bunaden- fordi den er dyr og flott... Så la jenta spa opp en eller annen tante sitt søskenbarn sin onkel som er gift med ei som kommer fra Nordland. Da kan hun helt fint bruke den drakten. Seriøst: Hun er norsk. Da kan hun bruke en norsk bunad. Hun har tilknytning til den fordi hun er nordmann. Verre er det ikke. Det er veldig viktig at vi holder tradisjonene. Om alle bare velger bunad etter den de liker og ikke der de kommer fra, ødelegger vi tradisjonen. Da er det ikke vits å ha bunad, fordi man ikke kan se hvor man kommer fra uansett. F.eks på min bunad er det slik at når man er ugift skal man ha røde strømper. Er man gift skal man ha sorte strømper. Men mange unge mennesker bruker svarte strømper og dermed ødelegger tradisjonen fordi det liksom er kulere med svarte strømper eller noe slikt. Det er veldig synd. Anonymous poster hash: 0d1b7...943 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 17. april 2015 #102 Del Skrevet 17. april 2015 Jeg liker deg, kompis. Du er direkte, real, tenkende og har en fot på bakken mens du tenker tanker som er mer kompliserte enn KG innimellom håndterer. Hilse til fruen Tusen takk, det var hyggelig sagt. Fruen hilser tilbake = vinker masse fra andre siden av stua mens hun drikker kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 17. april 2015 #103 Del Skrevet 17. april 2015 (endret) Det er veldig viktig at vi holder tradisjonene. Om alle bare velger bunad etter den de liker og ikke der de kommer fra, ødelegger vi tradisjonen. Da er det ikke vits å ha bunad, fordi man ikke kan se hvor man kommer fra uansett. F.eks på min bunad er det slik at når man er ugift skal man ha røde strømper. Er man gift skal man ha sorte strømper. Men mange unge mennesker bruker svarte strømper og dermed ødelegger tradisjonen fordi det liksom er kulere med svarte strømper eller noe slikt. Det er veldig synd. Anonymous poster hash: 0d1b7...943 Ifølge min kone er det ekstra hyggelig å ha en bunad som man føler at representerer bygda/landsdelen familien kommer fra. Men hun mener at man kan ha en man syns er fin fra andre steder også, hvis man ønsker dette. Hun driver og syr en selv nå, som hun prøver å rekke å bli ferdig med til 17. mai, siden den hun har fått til konfirmasjonen er så ekstremt "vanlig" ("Alle går jo med den, nå... Den er [stedet hun kommer fra]-uniform...") at hun ønsker seg noe som er mere individuelt. Så hun lager sin helt egen, som ingen andre har noe sted i verden, garantert. Edit: (Også driver hun å leter etter gamle søljer man ikke får hos gullsmeden, fordi hun vil ha noe som kan passe til den drakten og ikke hører til en bestemt bunad. Å få til akkurat det, var visst verre... Men hun leter, altså.) Endret 17. april 2015 av Tøytigern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #104 Del Skrevet 17. april 2015 Tusen takk for så mange tilbakemeldinger i tråden. Datteren tok til fornuft etter jeg hadde snakka med henne, og vil gå med åmlibunaden, som tilhører her, neste år. Da slipper jeg å tenke på om det ville være rett eller galt å gi henne nordlands. Anonymous poster hash: 69d59...a9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2015 #105 Del Skrevet 18. april 2015 Hun driver og syr en selv nå, som hun prøver å rekke å bli ferdig med til 17. mai, siden den hun har fått til konfirmasjonen er så ekstremt "vanlig" ("Alle går jo med den, nå... Den er [stedet hun kommer fra]-uniform...") at hun ønsker seg noe som er mere individuelt. Så hun lager sin helt egen, som ingen andre har noe sted i verden, garantert. Noen sjans for at du legger ut bilde? Det er så spennende med slike prosjekter Anonymous poster hash: 23542...394 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 3. mai 2015 #106 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Noen sjans for at du legger ut bilde? Det er så spennende med slike prosjekter Anonymous poster hash: 23542...394 Jeg spurte om det der med å legge ut bilde, men jeg fikk til svar at da kom folk til å kopiere, så der fikk jeg full nekt. Så jeg må desverre skuffe deg, der. Synd men sant. Men den blir fin. Jeg har sett den selv. Det ser ut som, (og jeg siterer) "bunad fra Ringerike, med materialvalg som i en damaskkjol fra Gudbrandsdalen." Mere får dere ikke vite. (Og det beltet som skal være på den... Gud bedre. Nå er jeg blakk som en sulten rotte i tårnet på et evangelisk-luthersk kirkebygg i attenhundreogdentid... ) Endret 3. mai 2015 av Tøytigern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #107 Del Skrevet 3. mai 2015 Dere aner ikke hvor mange på Oslos vestkant som spar opp en eller annen slektning fra Telemark, så de kan gå i akkurat den bunaden- fordi den er dyr og flott... Så la jenta spa opp en eller annen tante sitt søskenbarn sin onkel som er gift med ei som kommer fra Nordland. Da kan hun helt fint bruke den drakten. Seriøst: Hun er norsk. Da kan hun bruke en norsk bunad. Hun har tilknytning til den fordi hun er nordmann. Verre er det ikke. Nåja det gjelder slettes ikke alle på Oslo Vest...Anonymous poster hash: 5ef00...04a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 3. mai 2015 #108 Del Skrevet 3. mai 2015 Synes man skal ha tilhørighet til bunaden/området man bærer - hvis ikke kan man heller velge en festdrakt. Jeg går å sikler på bunaden til mamma, som hun forøvrig ikke verken passer eller bruker, fordi den er fra området hvor jeg er vokst opp. Det er absolutt ikke den fineste bunaden jeg har sett, men det ville vært sterkt å hatt en slik likevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 3. mai 2015 #109 Del Skrevet 3. mai 2015 Nåja det gjelder slettes ikke alle på Oslo Vest...Anonymous poster hash: 5ef00...04a Nei, men så påstod jeg heller ikke at det gjelder for alle. Men det er et kjent fenomen at de finner fram til slekt som gjør at de kan plukke seg en beltestakk eller lign. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 3. mai 2015 #110 Del Skrevet 3. mai 2015 Synes man skal ha tilhørighet til bunaden/området man bærer - hvis ikke kan man heller velge en festdrakt. Jeg går å sikler på bunaden til mamma, som hun forøvrig ikke verken passer eller bruker, fordi den er fra området hvor jeg er vokst opp. Det er absolutt ikke den fineste bunaden jeg har sett, men det ville vært sterkt å hatt en slik likevel. Fins det noen type generell festdrakt for menn som er av tradisjonell art? Jeg har en billig-sak, men det er jo ikke en offisiell en som er utarbeidet av noen hos Heimen/Husfliden. Så det kunne jo vært litt kult om det fantes noe man kunne skaffet, som ikke er fra en masse-produsent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #111 Del Skrevet 3. mai 2015 Heldigvis er farfars familie fra stedet hvor jeg synes den lekreste bunaden er. Farfar flyttet derfra som ganske ung og vi har ikke særlig tilknytning til stedet nå, men.. Det trenger jeg jo ikke nevne for alle som lurer på hvorfor jeg har bunad fra annet fylke. Synes bunaden de fleste på mitt sted har er veldig kjedelig, ikke pen i det heletatt. For meg var det "innafor" med bunad fra farfars families hjemsted. Anonymous poster hash: f047a...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 3. mai 2015 #112 Del Skrevet 3. mai 2015 Men hvorfor kan vi ikke skape historie idag også? Hvorfor er det uhørt idag, å det å gjøre ting med en vri, mens det var nettopp det mange gjorde før i tiden, og når vi arver det idag er det bare sjarmerende og unikt? Det er ikke ment mot deg personlig, Lille-pus, men jeg undrer stadig over hvorfor noe er "mer lov" fordi det ble gjort for 40 år siden.Anonymous poster hash: 4e4eb...646 Tigress sin mor valgte dengang en bunad som var, som hun selv sier, 'frigitt' for alle å kjøpe seg, uansett hvor man hadde sitt opphav. Den har med andre ord fulgt Tigress' mor og Tigress selv gjennom 40 år. Husk at den gang den ble kjøpt så eksisterte det bunadsnemder som ofte var svært, svært rigide med hensyn til hvorvidt du faktisk fikk lov (eller ikke lov) til å kjøpe deg en bunad fra det distriktet den nemden kontrollerte. Det er mange som har grått sine modige tårer basert på slike nemders avgjørelser. Derifra, å kjøpe en frigitt bunad, til å gå i en motefelle hvor det er det årets avstemning eller kongefamiliens inngiftede svigerdøtre eller svigersønners opprinnelse som avgjør hvilken bunad man vil ha, - det synes i alle fall jeg er to helt ulike saker og tema. Ergo blir det ikke snakk om å 'skape historie' å bestille den bunaden som der og da er mest i vinden. For meg blir det mer å tolke som et ønske om å være 'in' der og da, sammen med mennesker man kanskje beundrer eller skulle ønske man hadde slektskap til. Når bakgrunnen for å svi av +60 tusen kroner på en beltestakk bare er at 'den er så fin', og om 10 år så vil man ha en nordlandsbunad, og så en rogalandsbunad og så.... osv, osv. Da er det min helt personlige mening at man kanskje bare ser på bunader som man ser på en Alexander Wang kjole og dermed er det det man bare 'må' ha der og da. Nå er nemdene heldigvis døde og begravede for lenge siden, så alle og enhver kan velge bunad etter årets mote dersom man har det forholdet til bunad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #113 Del Skrevet 3. mai 2015 Tusen takk for så mange tilbakemeldinger i tråden. Datteren tok til fornuft etter jeg hadde snakka med henne, og vil gå med åmlibunaden, som tilhører her, neste år. Da slipper jeg å tenke på om det ville være rett eller galt å gi henne nordlands. Anonymous poster hash: 69d59...a9e Jeg synes det høres ut som et utmerket valg! Jeg er født og oppvokst i Nordland og hadde en arvet blå nordlandsbunad som jeg brukte i noen år. Bunaden var ikke sydd til meg og passet ikke helt 100%, så jeg ble aldri helt glad i den. I tillegg synes jeg så mange i Norge har nordlandsbunad at den nesten er kjedelig å vise frem. Til og med det året jeg feiret 17. mai på sørlandet var det flere nordlandsbunader enn agderbunader å se. Jeg solgte min nordlandsbunad til ei venninne og har en drøm om å skaffe meg Åmlidrakt da halve slekta er derfra og jeg synes den er en av Norges fineste. Jeg ville også ha følt meg spesiell og båret den med stolthet på 17. mai her oppe i nord Datteren din er heldig som får gå i så nydelig bunad! Anonymous poster hash: 3461a...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #114 Del Skrevet 3. mai 2015 Denne diskusjonen kommer opp hvert år. Kan jeg få spørre om råd også? Jeg er også en av dem som synes man skal velge bunad med tilhørighet, men sliter litt selv. Jeg har i flere år hatt lyst på bunad, men slekten min kommer fra Røyken/Hurum som har liten eller ingen bunadstradisjon fra gammelt av. For meg føles Nedre Buskerud-bunad mer som en bunad for Eiker-traktene, og sier ingenting om meg eller hvor jeg kommer fra. Slik jeg ser det har jeg to valg: På 90-tallet kom Røykendrakten, som er nydelig, men en ren fantasidrakt. Fordelen er at jeg har en helt klar tilknytning til den, og at den tilhører et begrenset geografisk område. Denne drakta hadde jeg veldig lyst på når jeg var yngre og ikke hadde råd, men etter hvert fikk jeg mer og mer lyst på en "ekte" bunad når jeg først skulle bruke så mye penger. Men skal jeg finne en "ekte" bunad jeg har noen som helst tilhørighet til må jeg helt tilbake til oldeforeldrene mine, der en kom fra traktene rundt Eidskog, slik at bunaden fra Solør-Odal kan være aktuell. Denne synes jeg også er veldig flott, og jeg har forstått det slik at den er en av bunadene med klar historisk bakgrunn. Men min tilknytning til den er altså ganske løs. Jeg har aldri vært på stedet, eller så mye som møtt oldefaren min. Så dilemmaet er: Fantasidrakt med sterk tilknytning, eller tradisjonsrik bunad med løs tilknytning? Jeg har vaklet i flere år nå, uten å få bestemt meg. (Det er stor fare for å bli gjenkjent nå, så jeg er anonym. ) Anonymous poster hash: cfa9f...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blubberella Skrevet 3. mai 2015 #115 Del Skrevet 3. mai 2015 Denne diskusjonen kommer opp hvert år. Kan jeg få spørre om råd også? Jeg er også en av dem som synes man skal velge bunad med tilhørighet, men sliter litt selv. Jeg har i flere år hatt lyst på bunad, men slekten min kommer fra Røyken/Hurum som har liten eller ingen bunadstradisjon fra gammelt av. For meg føles Nedre Buskerud-bunad mer som en bunad for Eiker-traktene, og sier ingenting om meg eller hvor jeg kommer fra. Slik jeg ser det har jeg to valg: På 90-tallet kom Røykendrakten, som er nydelig, men en ren fantasidrakt. Fordelen er at jeg har en helt klar tilknytning til den, og at den tilhører et begrenset geografisk område. Denne drakta hadde jeg veldig lyst på når jeg var yngre og ikke hadde råd, men etter hvert fikk jeg mer og mer lyst på en "ekte" bunad når jeg først skulle bruke så mye penger. Men skal jeg finne en "ekte" bunad jeg har noen som helst tilhørighet til må jeg helt tilbake til oldeforeldrene mine, der en kom fra traktene rundt Eidskog, slik at bunaden fra Solør-Odal kan være aktuell. Denne synes jeg også er veldig flott, og jeg har forstått det slik at den er en av bunadene med klar historisk bakgrunn. Men min tilknytning til den er altså ganske løs. Jeg har aldri vært på stedet, eller så mye som møtt oldefaren min. Så dilemmaet er: Fantasidrakt med sterk tilknytning, eller tradisjonsrik bunad med løs tilknytning? Jeg har vaklet i flere år nå, uten å få bestemt meg. (Det er stor fare for å bli gjenkjent nå, så jeg er anonym. ) Anonymous poster hash: cfa9f...2e6 I ditt tilfelle synes jeg faktisk tilknytningen din til bunaden er god nok. Du gjør jo stas på slekta og anene dine og har ikke bare plukket en tilfeldig bunad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #116 Del Skrevet 3. mai 2015 Takk for svar. Ja, jeg har hørt fra andre også at tilknytningen er OK. Og likevel klarer jeg ikke bestemme meg for hva jeg synes teller mest, historie eller tilknytning? Og tenk om jeg angrer etter at det er for sent? Det er jo snakk om masse penger, så det hadde vært fint å være sikker. Anonymous poster hash: cfa9f...2e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #117 Del Skrevet 4. mai 2015 Jeg synes absolutt det bør være en sammenheng mellom bunad og hjemsted/slekt. Min søster har en bunad fra en plass vi ikke har så mye tilknytning til, oldemoren vår kom derfra og hun har arvet hennes bunad. Det synes jeg er greit siden det er arv inni bildet. Men nordlandsbunaden har ingen tilknytning til Finnmark, de har egen bunad + diverse drakter med mer lokal opprinnelse. Altabunaden/drakten er veldig fin En del av sjarmen med bunad er tilhørigheten, så jeg synes dere skal gå for en dere hører til Anonymous poster hash: 70317...0d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #118 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg synes absolutt det bør være en sammenheng mellom bunad og hjemsted/slekt. Min søster har en bunad fra en plass vi ikke har så mye tilknytning til, oldemoren vår kom derfra og hun har arvet hennes bunad. Det synes jeg er greit siden det er arv inni bildet. Men nordlandsbunaden har ingen tilknytning til Finnmark, de har egen bunad + diverse drakter med mer lokal opprinnelse. Altabunaden/drakten er veldig fin En del av sjarmen med bunad er tilhørigheten, så jeg synes dere skal gå for en dere hører til Anonymous poster hash: 70317...0d6 Sant, visste ikke en gang at Finnmark hadde noe annet en kofter. Sier vell litt om tilknyttingen vår dit. Hun skal få åmlibunaden siden den hører til her, og den er mye penere enn nordlandsbunaden. Men en ting jeg vet som jeg da syns er rart, er at veldig mange i troms bruker nordlandsbunaden? Anonymous poster hash: 69d59...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #119 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil ha nordlandsbunad når de ikke har tilhørighet til landsdelen. Det har jo nærmest gått inflasjon i nordlandsbunader etter at den ble kåret til landets fineste. Jeg synes ikke den er fin i det hele tatt, så jeg ville ikke ha den selv om jeg har tilhørighet nordfra. Jeg valgte svalbarddrakten i stedet, da jeg er oppvokst i Longyearbyen. Anonymous poster hash: 1b169...942 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bruker83924 Skrevet 5. mai 2015 #120 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Sant, visste ikke en gang at Finnmark hadde noe annet en kofter. Sier vell litt om tilknyttingen vår dit. Hun skal få åmlibunaden siden den hører til her, og den er mye penere enn nordlandsbunaden. Men en ting jeg vet som jeg da syns er rart, er at veldig mange i troms bruker nordlandsbunaden? Anonymous poster hash: 69d59...a9e Troms og Nordland delte nordlandsbunaden frem til 70-tallet(mener å huske det var det). Så fikk Troms egen bunad. Men ettersom mange i Troms har foreldre og besteforeldre som har nordlandsbunad, velger disse enten å arve eller å ha lik som foreldre/besteforeldre. Nordland og Troms deler enda mannebunaden Har selv nordlandsbunad, da min mor er fra Helgeland. Har veldig sterk tilknytning til mammas hjemplass. Syntes det er den fineste bunaden i Norge, men er litt dumt at så mange har den. Må legge til at jeg syntes det er teit med folk som kjøper bunad de ikke har tilknytning til. Det er jo det som er tradisjonen, og hvis man ikke vil følge den tradisjonen får man la være å kjøpe bunad. Endret 5. mai 2015 av ElizabethTaylor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå