Petalouda Skrevet 9. april 2015 #61 Del Skrevet 9. april 2015 - etter mitt skjønn er en arvebunad så godt som alltid "lovlig" å bruke 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. april 2015 #62 Del Skrevet 9. april 2015 Det er jo det som er så morsomt med å ha bunad fra sitt hjemsted når man er en annen plass Enig! Alltid like stas når folk kommer bort og spør hvor min bunad er ifra og hvilken tilknytning jeg har til Hardanger 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 9. april 2015 #63 Del Skrevet 9. april 2015 Enig! Alltid like stas når folk kommer bort og spør hvor min bunad er ifra og hvilken tilknytning jeg har til Hardanger he he ja da tenker jeg det er tøft å kunne si noe annet enn "ehm, jeg har den fordi jeg syns den er kul men jeg kan ikke plassere Hardanger på kartet altså" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #64 Del Skrevet 9. april 2015 Tusen takk for mange svar. Vil bare si at selv om det ikke virket sånn i HI er jeg helt enig med dere som sier man må ha tilknyttningen, men samtidig vil jeg jo at datteren min skal få den bunaden min. Og derfor var jeg delt. Men skal prøve å snakke litt med henne(kanskje vise tråden) forjegsynes buaden her som er åmlibunaden er veldig pen. TS Anonymous poster hash: 69d59...a9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 9. april 2015 #65 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Tusen takk for mange svar. Vil bare si at selv om det ikke virket sånn i HI er jeg helt enig med dere som sier man må ha tilknyttningen, men samtidig vil jeg jo at datteren min skal få den bunaden min. Og derfor var jeg delt. Men skal prøve å snakke litt med henne(kanskje vise tråden) forjegsynes buaden her som er åmlibunaden er veldig pen. TS Anonymous poster hash: 69d59...a9e Måtte inn å sjekke Åmlibunaden, og den er jo kjempen. Mye flottere enn Nordlandsbunaden som etter min mening sitter veldig dårlig på mange kvinner. Endret 9. april 2015 av zellica 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #66 Del Skrevet 9. april 2015 he he ja da tenker jeg det er tøft å kunne si noe annet enn "ehm, jeg har den fordi jeg syns den er kul men jeg kan ikke plassere Hardanger på kartet altså" Fakta er at Hardangerbunad fortsatt er blant de aller mest brukte og populære bunadene. Og det er ikke fordi så mange har røtter derfra. Anonymous poster hash: 9e520...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #67 Del Skrevet 9. april 2015 skal du ha bunad så må du ha tilknytning til stedet/distriktet du velger bunad fra er min mening, men har du tilknytning til kysten så kan du velge kystdrakten f.ex, Anonymous poster hash: 83859...ba0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #68 Del Skrevet 9. april 2015 Vil man absolutt ikke ha bunad fra hjemstedet kan man heller spandere på seg en festdrakt. Det er utrolig mange flotte festdrakter der ute. Noen syersker lar kunden bestemme farger, snitt, mønster, ja ALT selv. Eva Lies fantasistakker er et nydelig skue. http://www.evalie.no/fantasistakker Lise Skjåk Bræk lager også mye fint http://www.lisedesign.no/produkter/festdrakt/ Anonymous poster hash: 23542...394 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #69 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg ville også valgt bunad fra stedet hun er fra. Når jeg får en evt datter skal hun arve min bunad, er ikke snakk om noe annet. Vil hun ha en annen får hun kjøpe den selv. Anonymous poster hash: 81712...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 10. april 2015 #70 Del Skrevet 10. april 2015 Eg har ein bunad som er veldig lik grafferen, og har nett den bunaden av di mor valde han då ho dansa folkedans på 60-talet - då var den bunaden ein som liksom var "frigjeve": ei universaldrakt. No, femti år seinare, skulle eg ønskje ho hadde vald Nordhordalandsbunaden, som var den ho "sokna" til, for det er litt krøkkete å forklare at vi ikkje har tilknyting til Gudbrandsdalen. Samstundes vel eg å sjå på kva val ho hadde: ho måtte ha ein bunad til folkedansen og Nordhordalandsbunaden har veldig mykje sølv og ræl, eg trur ikkje dei hadde råd, rett og slett. Det er jo greitt nok, det. Seinare har vi funne ut at den eg har er ein bunad som også ofte blei brukt inst i Sogn, og DER har eg tilknyting, men det heile er ganske krøkkete å forklare. Så eg brukar å prøve med at eg har arva han frå mor mi. Diverre brukar folk å spørje vidare, så dermed må eg ut med forklaringa likevel. Så moralen er: vel bunad der ein har tilknyting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 10. april 2015 #71 Del Skrevet 10. april 2015 Eg har ein bunad som er veldig lik grafferen, og har nett den bunaden av di mor valde han då ho dansa folkedans på 60-talet - då var den bunaden ein som liksom var "frigjeve": ei universaldrakt. No, femti år seinare, skulle eg ønskje ho hadde vald Nordhordalandsbunaden, som var den ho "sokna" til, for det er litt krøkkete å forklare at vi ikkje har tilknyting til Gudbrandsdalen. Samstundes vel eg å sjå på kva val ho hadde: ho måtte ha ein bunad til folkedansen og Nordhordalandsbunaden har veldig mykje sølv og ræl, eg trur ikkje dei hadde råd, rett og slett. Det er jo greitt nok, det. Seinare har vi funne ut at den eg har er ein bunad som også ofte blei brukt inst i Sogn, og DER har eg tilknyting, men det heile er ganske krøkkete å forklare. Så eg brukar å prøve med at eg har arva han frå mor mi. Diverre brukar folk å spørje vidare, så dermed må eg ut med forklaringa likevel. Så moralen er: vel bunad der ein har tilknyting! Slik jeg ser det, for det lille det eventuelt skulle bety eller ikke bety, så har bunaden din en genuin historie. En historie som er din mors historie, og den fortjener å leve videre, - i alle fall slik jeg ser det. Historien er kanskje unik, kanskje ikke unik, men det er historien om din mor og din mors bunad og hvorledes de to fant hverandre. Bær og fortell med glede og stolthet, - og med den humoren som hører med 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #72 Del Skrevet 10. april 2015 Slik jeg ser det, for det lille det eventuelt skulle bety eller ikke bety, så har bunaden din en genuin historie. En historie som er din mors historie, og den fortjener å leve videre, - i alle fall slik jeg ser det. Historien er kanskje unik, kanskje ikke unik, men det er historien om din mor og din mors bunad og hvorledes de to fant hverandre. Bær og fortell med glede og stolthet, - og med den humoren som hører med Dette innspillet likte jeg Anonymous poster hash: 5ef00...04a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 11. april 2015 #73 Del Skrevet 11. april 2015 Dette innspillet likte jeg Anonymous poster hash: 5ef00...04a helt enig, thumbs up Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ymra Skrevet 11. april 2015 #74 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg ønsket meg Rogalandsbunad til konfirmasjonen. Fikk blankt nei av foreldrene mine, da vi ikke hadde noen tilknytning dit. Evig takknemlig i ettertid. Veldig veldig veldig på den å velge bunad ut fra det med tilknytning! Jeg mener heller ikke tilknytning er det stedet en kommer ifra(som også kan være flere steder), men stedet en bor, steder en har bodd, stedene foreldrene kommer ifra, stedet en har hatt hytte i alle år eller steder "hele slekta" kommer ifra. Da blir utvalget ofte litt større…. Selv om jeg ikke hadde kjøpt den ny selv, så er bærer jeg den arvede bunaden fra der bestemor kommer ifra med stolthet. Føyer meg også inn i rekken av dem som synes det er utrolig teit å møte folk som har valgt bunad helt uten tilknytning. Det er noe av det som er stas med bunader, er jo det å kunne spørre om tilknytningen, spesielt ved områder jeg har bodd. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #75 Del Skrevet 11. april 2015 Slik jeg ser det, for det lille det eventuelt skulle bety eller ikke bety, så har bunaden din en genuin historie. En historie som er din mors historie, og den fortjener å leve videre, - i alle fall slik jeg ser det. Historien er kanskje unik, kanskje ikke unik, men det er historien om din mor og din mors bunad og hvorledes de to fant hverandre. Bær og fortell med glede og stolthet, - og med den humoren som hører med Men hvorfor kan vi ikke skape historie idag også? Hvorfor er det uhørt idag, å det å gjøre ting med en vri, mens det var nettopp det mange gjorde før i tiden, og når vi arver det idag er det bare sjarmerende og unikt? Det er ikke ment mot deg personlig, Lille-pus, men jeg undrer stadig over hvorfor noe er "mer lov" fordi det ble gjort for 40 år siden. Anonymous poster hash: 4e4eb...646 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berit Skrevet 11. april 2015 #76 Del Skrevet 11. april 2015 Synes ikke man skal måtte forsvare bunaden man har valgt, om noen hadde sagt at de valgte bunaden fra mitt hjemsted for at de syntes den var finest, så hadde jeg tatt det som et kompliment, blir for barnslig når man går rundt å leker bunadspoliti bare for å understreke et poeng. For det noen er tilhørighet viktig, for andre er det det ikke. Er vel mest naturlig å spørre hvor en bunad kommer i fra og ikke hvorfor vedkdommende har valgt akkurat den bunaden? Anonymous poster hash: 6d2bb...706 Enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogkatten Skrevet 11. april 2015 #77 Del Skrevet 11. april 2015 Men hvorfor kan vi ikke skape historie idag også? Hvorfor er det uhørt idag, å det å gjøre ting med en vri, mens det var nettopp det mange gjorde før i tiden, og når vi arver det idag er det bare sjarmerende og unikt? Det er ikke ment mot deg personlig, Lille-pus, men jeg undrer stadig over hvorfor noe er "mer lov" fordi det ble gjort for 40 år siden.Anonymous poster hash: 4e4eb...646 Det finnes mange flere bunader i dag enn det gjorde før, så det skal godt gjøres å ikke å tilknytning til minst en bunad sånn som det er i dag. De fleste av oss har tilknytning til flere. I tillegg kommer at enkelte bunader før var frigitt, så det var lov for alle å bruke dem, blant annet Hardanger, eller Nasjonalen, og Graffer. Når disse bunadene nå arves av senere generasjoner er det en del av kulturhistorien, et minne om hvordan det var den gang. Om vi gjør det samme nå skyldes det vel gjerne enten uvitenhet, gruppepress eller forfengelighet, og det er ikke like sjarmerende som et bestemor måtte ha en bunad da hun danset folkedans, men det fantes ingen fra hennes hjemsted, eller den fra hjemstedet var tung og upraktisk å danse i, for eksempel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 11. april 2015 #78 Del Skrevet 11. april 2015 Men hvorfor kan vi ikke skape historie idag også? Hvorfor er det uhørt idag, å det å gjøre ting med en vri, mens det var nettopp det mange gjorde før i tiden, og når vi arver det idag er det bare sjarmerende og unikt? Det er ikke ment mot deg personlig, Lille-pus, men jeg undrer stadig over hvorfor noe er "mer lov" fordi det ble gjort for 40 år siden.Anonymous poster hash: 4e4eb...646 Arvede bunader er som regel innkjøpt den gangen det eksisterte såkalte 'bunadsnemder' som i praksis behandlet akkurat ditt ønske om å få lov til å kjøpe den bunaden, og hvis de ikke fant at du var tilstrekkelig forankret i distriktet....så fikk du ikke kjøpt den bunaden. Ergo er arvebunader så solide i forankringen som det er mulig å komme. At motepreget skal skylle inn og medføre at nesten hele landets kvinnelige befolkning (og spesielt vestkantmiljøet) bærer beltestakk (som tilhører et rimelig lite område i Telemark) er å vanne ut sin egen slekts opprinnelse. Men, selvsagt kan hele landet bære beltestakk eller nordlandsbunad og slik fortelle at de ikke er fornøyd med hvor deres egen slekt kommer fra, - for det er det signalet som sendes når man velger utifra bare hva som akkurat det 10-året er mest 'in' og kåret til Norges peneste bunad. En bunad er et plagg som fort koster +60.000,- så har man råd til å bytte bunad med samme frekvens som andre bytter truser så er det jo greit nok. Hvorfor er det så fryktelig viktig å velge noe som er både 100-vis av mil fra opprinnelsen for egen familie, og som på alle vis forteller at 'Jeg er sååå flau over å være fra xxxx at jeg kjøpte meg en liksomopprinnelse fra Nordland eller Gvarv". 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2015 #79 Del Skrevet 11. april 2015 Det finnes mange flere bunader i dag enn det gjorde før, så det skal godt gjøres å ikke å tilknytning til minst en bunad sånn som det er i dag. De fleste av oss har tilknytning til flere. I tillegg kommer at enkelte bunader før var frigitt, så det var lov for alle å bruke dem, blant annet Hardanger, eller Nasjonalen, og Graffer. Når disse bunadene nå arves av senere generasjoner er det en del av kulturhistorien, et minne om hvordan det var den gang. Om vi gjør det samme nå skyldes det vel gjerne enten uvitenhet, gruppepress eller forfengelighet, og det er ikke like sjarmerende som et bestemor måtte ha en bunad da hun danset folkedans, men det fantes ingen fra hennes hjemsted, eller den fra hjemstedet var tung og upraktisk å danse i, for eksempel. Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er mindre greit idag. Altså, en jeg kjenner har en bunad som ikke er "laget etter malen". Denne har hun arvet fra bestemoren sin, som sydde på ekstra broderier og lagde et hengende belte til. Uten noen spesiell grunn. Bunader er jo ikke så gamle, at "den gang da" er et fjernt minne for oss. Selvfølgelig, 14 år gamle jenter som skal velge seg en bunad gjør jo det kanskje av uvitenhet. Men det blir jo ikke mindre "fordi jeg syns det var fint" enn når nevnte bestemor gjorde om sin bunad, selv om det blir i en mye større skala. Arvede bunader er som regel innkjøpt den gangen det eksisterte såkalte 'bunadsnemder' som i praksis behandlet akkurat ditt ønske om å få lov til å kjøpe den bunaden, og hvis de ikke fant at du var tilstrekkelig forankret i distriktet....så fikk du ikke kjøpt den bunaden. Ergo er arvebunader så solide i forankringen som det er mulig å komme. At motepreget skal skylle inn og medføre at nesten hele landets kvinnelige befolkning (og spesielt vestkantmiljøet) bærer beltestakk (som tilhører et rimelig lite område i Telemark) er å vanne ut sin egen slekts opprinnelse. Men, selvsagt kan hele landet bære beltestakk eller nordlandsbunad og slik fortelle at de ikke er fornøyd med hvor deres egen slekt kommer fra, - for det er det signalet som sendes når man velger utifra bare hva som akkurat det 10-året er mest 'in' og kåret til Norges peneste bunad. En bunad er et plagg som fort koster +60.000,- så har man råd til å bytte bunad med samme frekvens som andre bytter truser så er det jo greit nok. Hvorfor er det så fryktelig viktig å velge noe som er både 100-vis av mil fra opprinnelsen for egen familie, og som på alle vis forteller at 'Jeg er sååå flau over å være fra xxxx at jeg kjøpte meg en liksomopprinnelse fra Nordland eller Gvarv". Men det forklarer jo ikke hvorfor man arver bunader som den originale eieren ikke hadde noen tilknytning til, annet enn at hun trengte det til dansen? Hvorfor fikk hun lov til det? Jeg er enig i at det er en u-ting at det skal være et motepress på bunader. Men jeg syns heller ikke det er særlig realistisk å tenke at nordmenn før ikke var motebevisste heller. De gjorde som de ville de også, en sølje herfra fordi tante bodde der, og et broderi derfra, for eksempel. Selv har jeg valgt en drakt som er fra stedet jeg er oppvokst i. Men jeg har utenlandsk slekt, og vil for eksempel velge å bære noen elementer (for eksempel noe sølv eller et silkeskjerf) fra dette landet. Jeg syns det er trist at vi skal være så rigide på dette. En bunad skal jo represtentere bæreren, og ikke være en drakt tatt ut fra en katalog/en mal (Men en Nordlandsdrakt til en født og oppvokst innen Ring 2 går ikke under dette, vel å merke). Anonymous poster hash: 4e4eb...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogkatten Skrevet 11. april 2015 #80 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er mindre greit idag. Altså, en jeg kjenner har en bunad som ikke er "laget etter malen". Denne har hun arvet fra bestemoren sin, som sydde på ekstra broderier og lagde et hengende belte til. Uten noen spesiell grunn. Bunader er jo ikke så gamle, at "den gang da" er et fjernt minne for oss. Selvfølgelig, 14 år gamle jenter som skal velge seg en bunad gjør jo det kanskje av uvitenhet. Men det blir jo ikke mindre "fordi jeg syns det var fint" enn når nevnte bestemor gjorde om sin bunad, selv om det blir i en mye større skala. Men det forklarer jo ikke hvorfor man arver bunader som den originale eieren ikke hadde noen tilknytning til, annet enn at hun trengte det til dansen? Hvorfor fikk hun lov til det? Jeg er enig i at det er en u-ting at det skal være et motepress på bunader. Men jeg syns heller ikke det er særlig realistisk å tenke at nordmenn før ikke var motebevisste heller. De gjorde som de ville de også, en sølje herfra fordi tante bodde der, og et broderi derfra, for eksempel. Selv har jeg valgt en drakt som er fra stedet jeg er oppvokst i. Men jeg har utenlandsk slekt, og vil for eksempel velge å bære noen elementer (for eksempel noe sølv eller et silkeskjerf) fra dette landet. Jeg syns det er trist at vi skal være så rigide på dette. En bunad skal jo represtentere bæreren, og ikke være en drakt tatt ut fra en katalog/en mal (Men en Nordlandsdrakt til en født og oppvokst innen Ring 2 går ikke under dette, vel å merke). Anonymous poster hash: 4e4eb...646 Før i tiden var det ikke like fastlagt hvordan en bunad skulle se ut. Jeg har for eksempel den gamle typen nordmørsbunad, den typen som var i bruk før den rekonstruerte kom på 1980-tallet, og da den ble presentert ble det ikke samtidig gitt noen retningslinjer for hvordan den skulle syes. Og siden veldig mange før i tiden kunne sy og brodere selv, levde den sitt eget liv og fantes i nesten like mange varianter som det var brukere. Sannsynligvis var det sånn med telemarksbunaden din bekjente eier også. Nå er det flere offentlige organer involvert i dette med bunad, og både for de rekonstruerte og for de som er konstruerte har det blitt lagt regler for hvordan de skal se ut og hvordan de skal bæres. Om du syr selv er de ingenting i veien for at du legger inn noen endringer som du føler representerer deg, om du kan forklare det når noen spør, men du kan nok ikke regne med å finne en seriøs bunadstilvirker som vil gjøre slike endringer for deg. Det finnes for all del mange useriøse aktører også, men det er mange andre grunner til å ikke oppsøke dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå