AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #41 Del Skrevet 7. april 2015 Min tippoldefar var med og bygget en kirke på sunnmøre. Han var en av byens store sønner, og familien hans hadde bodd der i generasjoner. Selv har jeg bare vært der ti tolv ganger, jeg har fortsatt familie som bor der, og i sjelen føler jeg meg hjemme de gangene jeg er der. Kan jeg da ha bunad derfra, selvom jeg aldir har bodd der? Anonymous poster hash: 6b9da...4b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #42 Del Skrevet 7. april 2015 Å la en fjortenåring velge hva hun synes er finest nå, er mildt sagt idioti. Både fordi man skal ha tilhørighet til der bunaden kommer fra og ikke minst fordi smaken forandrer seg med årene. Anonymous poster hash: f71a0...530 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #43 Del Skrevet 7. april 2015 Min tippoldefar var med og bygget en kirke på sunnmøre. Han var en av byens store sønner, og familien hans hadde bodd der i generasjoner. Selv har jeg bare vært der ti tolv ganger, jeg har fortsatt familie som bor der, og i sjelen føler jeg meg hjemme de gangene jeg er der. Kan jeg da ha bunad derfra, selvom jeg aldir har bodd der? Anonymous poster hash: 6b9da...4b4 ja så absolutt Anonymous poster hash: 28c0f...f91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #44 Del Skrevet 7. april 2015 Nasjonalbunad?? Hardangerbunad og Grafferdrakt har gått for å være universalbunadene ja Anonymous poster hash: 8aee0...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. april 2015 #45 Del Skrevet 7. april 2015 Jeg tenker sånn : Jeg er født i Oslo og bodde der til jeg var tolv. Da flyttet jeg til Skedsmo og bodde der til jeg giftet meg som tjuefemåring. Jeg giftet meg med en mann fra Bodø og her bor vi nå, barna våre er født og oppvokst her og vi har bodd her nå i søtten år. Alle mine fire besteforeldre og da begge mine foreldre er fra Sogn og der har jeg tilbragt alle mine åtte ukers sommerferie og alle juler og påsker stort sett, pluss at jeg er døpt der. - ergo kan jeg velge fritt blant fire bunader, Oslo, romerrike, nordland og sognebunad. Enig eller ikke ? Enig. I din situasjon ville jeg nok enten valgt Nordlandsbunad eller Oslobunad. Og hadde jeg ikke syntes noen av dem var fine ville jeg gått for Sognebunad eller Romeriksbunad. (Og etter å ha googlet så ville jeg fluksens gått for Romeriksbunaden hvis jeg hadde vært deg. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #46 Del Skrevet 7. april 2015 Nei, nei, nei! Man må i alle fall ha en liten tilknytning til stedet bunaden kommer fra! Anonymous poster hash: b5649...cf7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. april 2015 #47 Del Skrevet 7. april 2015 Nemlig. Videre har jeg en tante som har bodd i Telemark siden hun var 17 og som jeg er veldig glad i.Hun er min gudmor og min bestevenn, vært så lenge jeg kan huske og jeg besøker henne masse. Og så har jeg en grandtante som bor i Finnmark som jeg sender julekort til hvert år. Jeg har oldeforeldre som er henholdsvis døde og fra Stavanger (jeg har aldri møtt dem) og en oldemor som fortsatt lever og bor på Røros, hun har jeg besøkt et par ganger. Etter mitt skjønn kan jeg IKKE velge bunad etter noen av disse relasjonene, innspill? Jeg synes at i det tilfellet der så kunne du valgt Rørosbunad, Bergstadbunad eller Rogalandsbunad hvis du absolutt ikke likte noen av de som du nevnte i første innlegget. Grandtanters bosted synes jeg blir for perifert, men oldeforeldre "gjelds" etter mitt syn. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #48 Del Skrevet 7. april 2015 Hardangerbunad og Grafferdrakt har gått for å være universalbunadene ja Anonymous poster hash: 8aee0...201 dummeste eg har høyrt. Anonymous poster hash: 6b9da...4b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #49 Del Skrevet 8. april 2015 dummeste eg har høyrt. Anonymous poster hash: 6b9da...4b4 Ok, men sånn er det. Anonymous poster hash: 9e520...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 8. april 2015 #50 Del Skrevet 8. april 2015 Ok, men sånn er det. Anonymous poster hash: 9e520...dcf Det er det da slett ikke, hvor i all verden har du det fra ? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 8. april 2015 #51 Del Skrevet 8. april 2015 Enig. I din situasjon ville jeg nok enten valgt Nordlandsbunad eller Oslobunad. Og hadde jeg ikke syntes noen av dem var fine ville jeg gått for Sognebunad eller Romeriksbunad. (Og etter å ha googlet så ville jeg fluksens gått for Romeriksbunaden hvis jeg hadde vært deg. ) Jeg synes at i det tilfellet der så kunne du valgt Rørosbunad, Bergstadbunad eller Rogalandsbunad hvis du absolutt ikke likte noen av de som du nevnte i første innlegget. Grandtanters bosted synes jeg blir for perifert, men oldeforeldre "gjelds" etter mitt syn. Jeg syns den gule romeriksbunaden er grusom ... beklager til alle som liker den men jeg syns fargen er fryktelig Igrunn litt enig med deg ellers i at oldeforeldres føde/bosted er gyldig grunn til å kunne velge bunad derifra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #52 Del Skrevet 8. april 2015 Lurer litt på dette jeg og... Jeg har bunad fra plassen jeg er født og delvis oppvokst, begge foreldrene mine er herifra. Mannen min er fra en annen kommune i samme fylke, men de har anerledels bunad enn her jeg er ifra. Mannen min har forsåvidt også bunad. For noen år siden så overrasket svigermor meg: hun har i all hemmelighet sydd og brodert bunad til meg fra mannens distrikt! Den er nydelig og hun har lagt ned utrolig mye arbeid i den. I tillegg så arvet jeg også mannens oldemor sitt sølv til bunaden, sikkert 100 år gamle søljer som er håndsmidde. Jeg har brukt denne bunaden, og jeg føler meg veldig hjemme i den, samtidig så matcher jeg mannens bunad. Vi har vært gift i 18 år, og jeg har vært mye på hans hjemsted, og jeg føler absolutt tilhørighet der. Om 2 år så skal datteren vår konfirmeres, og jeg vurderer at hun skal få arve min opprinnelige bunad. Hun liker den veldig godt selv, og det er en flott bunad. Og jeg føler det er litt luksus å skulle ha to bunader selv... Kan jeg det? Bruke bunaden jeg fikk av min svigermor på fast basis og la datteren vår få overta min? Anonymous poster hash: 20be4...a4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #53 Del Skrevet 8. april 2015 Det er det da slett ikke, hvor i all verden har du det fra ? Google det da, vel! Hardangerbunad er "nasjonalen", som man sier! Har med historie å gjøre Anonymous poster hash: 9e520...dcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #54 Del Skrevet 8. april 2015 Lurer litt på dette jeg og... Jeg har bunad fra plassen jeg er født og delvis oppvokst, begge foreldrene mine er herifra. Mannen min er fra en annen kommune i samme fylke, men de har anerledels bunad enn her jeg er ifra. Mannen min har forsåvidt også bunad. For noen år siden så overrasket svigermor meg: hun har i all hemmelighet sydd og brodert bunad til meg fra mannens distrikt! Den er nydelig og hun har lagt ned utrolig mye arbeid i den. I tillegg så arvet jeg også mannens oldemor sitt sølv til bunaden, sikkert 100 år gamle søljer som er håndsmidde. Jeg har brukt denne bunaden, og jeg føler meg veldig hjemme i den, samtidig så matcher jeg mannens bunad. Vi har vært gift i 18 år, og jeg har vært mye på hans hjemsted, og jeg føler absolutt tilhørighet der. Om 2 år så skal datteren vår konfirmeres, og jeg vurderer at hun skal få arve min opprinnelige bunad. Hun liker den veldig godt selv, og det er en flott bunad. Og jeg føler det er litt luksus å skulle ha to bunader selv... Kan jeg det? Bruke bunaden jeg fikk av min svigermor på fast basis og la datteren vår få overta min? Anonymous poster hash: 20be4...a4f Så absolutt Anonymous poster hash: 6b9da...4b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #55 Del Skrevet 8. april 2015 Nordlandsbunaden blir feil. Den er for folk med tilhørighet til Nordland. Utrolig irriterende med folk fra Troms og Finnmark bruker den bunaden. Det rette alternativet for henne er finnmarksbunad. Anonymous poster hash: 19b4c...2cc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. april 2015 #56 Del Skrevet 8. april 2015 Eventuelt kan hun ha Hardangerbunad, da den går for å være nasjonalbunaden Anonymous poster hash: 9e520...dcf Jeg har Hardangerbunad og synes det er utrolig kjedelig at noen bruker argumentet om at det er en bunad "alle kan ha" bare fordi det blir sett på som Norges nasjonaldrakt. Om man leser om Hardangerbunaden viser det seg at: "Så kommer prosessen med unionsoppløsningen, sier Sivertsen. Den kvinnelige folkedrakta fra Hardanger ble løftet fram, og kvinner over hele landet begynte å ikle seg hardangerbunader for å vise sin sympati for løsrivelsen fra Sverige. Norges første bunad ser dagens lys." Videre sies det at: "Etter unionsoppløsningen var ikke behovet for en felles nasjonaldrakt like stor. Da dukket de lokale bunadene opp: Nå symboliserer de både lokal og nasjonal identitet, sier hun." Link Altså: ja, det var denne som ble brukt kvinner imellom for å vise samhold mot Sverige, MEN i våre dager er det såpass mange bunader at alle har mulighet til å finne en som de har tilknytning til gjennom bosted, familiens bosted eller arv. Derfor synes jeg det er et utrolig teit og faktisk et litt leit argument at alle kan ha denne bunaden bare fordi den kom først. Det er jo en grunn til at den heter Hardangerbunade - den stammer fra Hardanger... Da kan man heller velge seg en drakt av noe slag 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #57 Del Skrevet 9. april 2015 Jeg har Hardangerbunad og synes det er utrolig kjedelig at noen bruker argumentet om at det er en bunad "alle kan ha" bare fordi det blir sett på som Norges nasjonaldrakt. Om man leser om Hardangerbunaden viser det seg at: "Så kommer prosessen med unionsoppløsningen, sier Sivertsen. Den kvinnelige folkedrakta fra Hardanger ble løftet fram, og kvinner over hele landet begynte å ikle seg hardangerbunader for å vise sin sympati for løsrivelsen fra Sverige. Norges første bunad ser dagens lys." Videre sies det at: "Etter unionsoppløsningen var ikke behovet for en felles nasjonaldrakt like stor. Da dukket de lokale bunadene opp: Nå symboliserer de både lokal og nasjonal identitet, sier hun." Link Altså: ja, det var denne som ble brukt kvinner imellom for å vise samhold mot Sverige, MEN i våre dager er det såpass mange bunader at alle har mulighet til å finne en som de har tilknytning til gjennom bosted, familiens bosted eller arv. Derfor synes jeg det er et utrolig teit og faktisk et litt leit argument at alle kan ha denne bunaden bare fordi den kom først. Det er jo en grunn til at den heter Hardangerbunade - den stammer fra Hardanger... Da kan man heller velge seg en drakt av noe slag Da tror jeg 17.mai er en fæl dag for deg, det nært sagt flyter rundt med Hardangerbunader (mer enn kanskje noen andre), og det er virkelig ikke så mange som har røtter derfra.. Anonymous poster hash: 9e520...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. april 2015 #58 Del Skrevet 9. april 2015 Da tror jeg 17.mai er en fæl dag for deg, det nært sagt flyter rundt med Hardangerbunader (mer enn kanskje noen andre), og det er virkelig ikke så mange som har røtter derfra.. Anonymous poster hash: 9e520...dcf Her jeg bor er det nesten ingen som har den, så nei, absolutt ikke en fæl dag Her går 97% med bunaden som tilhører dette stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petalouda Skrevet 9. april 2015 #59 Del Skrevet 9. april 2015 Her jeg bor er det nesten ingen som har den, så nei, absolutt ikke en fæl dag Her går 97% med bunaden som tilhører dette stedet. Det er jo det som er så morsomt med å ha bunad fra sitt hjemsted når man er en annen plass 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #60 Del Skrevet 9. april 2015 Nordlandsbunaden blir feil. Den er for folk med tilhørighet til Nordland. Utrolig irriterende med folk fra Troms og Finnmark bruker den bunaden. Det rette alternativet for henne er finnmarksbunad. Anonymous poster hash: 19b4c...2cc Mormoren min er fra Finnmark og hadde Nordlandsbunad for at på hennes tid fantes ikke det en Finnmarksbunad. Døtrene derimot har Finnmarksbunader. Så det finnes nok en del finnmarkinger med Nordlandsbunader som er arvet fra den tiden. Anonymous poster hash: 6d2bb...706 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå