Gå til innhold

Bunad uten tilhørighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tvang? Kun fordi folk synes at man skal ha tilhørighet til stedet, så står man fortsatt fritt til å velge selv. TS spør hva folk mener og synes, og da får hun svar.

Ut fra svarene så kommer det jo frem at man SKAL ha tilhørighet til det stedet den kommer fra. Og det som Lille-pus beskrev over her bekrefter jo bare det.

Hele hysteriet er fullstendig galskap. Folk må da få lov å gå med hva de vil, enten det er bunad fra andre kanten av landet eller en kjole fra H&M.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes ikke man skal måtte forsvare bunaden man har valgt, om noen hadde sagt at de valgte bunaden fra mitt hjemsted for at de syntes den var finest, så hadde jeg tatt det som et kompliment, blir for barnslig når man går rundt å leker bunadspoliti bare for å understreke et poeng. For det noen er tilhørighet viktig, for andre er det det ikke. Er vel mest naturlig å spørre hvor en bunad kommer i fra og ikke hvorfor vedkdommende har valgt akkurat den bunaden?

Anonymous poster hash: 6d2bb...706
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Ut fra svarene så kommer det jo frem at man SKAL ha tilhørighet til det stedet den kommer fra. Og det som Lille-pus beskrev over her bekrefter jo bare det.

Hele hysteriet er fullstendig galskap. Folk må da få lov å gå med hva de vil, enten det er bunad fra andre kanten av landet eller en kjole fra H&M.

Det er hva et knipe mennesker på et forum mener... Kan ikke akkurat kalles tvang.

Jeg synes også at man skal ha en viss tilhørighet til stedet, men om jeg hadde ment annerledes så hadde jeg faktisk ikke brydd meg om hva andre folk mente om det. Spesielt ikke når det er snakk om et så dyrt plagg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg er litt opptatt av at bunaden skal fortelle noe om tilhørighet og/eller opprinnelse, altså på en måte fortelle en slektshistorie, ikke bare være et moteplagg hvor "Å Guuuuud den er finest... Hyyyl!" er det eneste som teller.

Så, til TS; I dag bor dere et sted. Dersom kommende års konfirmant er født, døpt og oppvokst kun på dette stedet så synes jeg stedets/distriktets bunad er ett alternativ.

Så kommer vi til konfirmantens foreldre. De steder du og konfirmantens far bodde og vokste opp, og hvor besteforeldrene til konfirmanten bosatte seg. Bunader fra disse stedene er alternativ det er verd å ta med i betraktningen.

Eventuelt kan du gå lenger bakover i historien, men da starter vi med slektsforkning, for å finne ut hvor din og konfirmantens far sine familier hadde sitt utgangspunkt, og velge bunad fra ett av disse stedene.

En 15-åring vil som regel se annerledes på spørmålet du stiller i tråden enn det den samme 15-åringen kanskje gjør 15 år senere når det har kommet spørsmål om hvor i Nordland hun er fra og hun hver gang har blitt svar skyldig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg håper stadig å møte en Telemarking fra dette lille distriktet på 17.mai jeg... det er ikke mange av oss her, så derfor interesserer det meg om jeg skulle klare å finne en til....det er derfor jeg spør.

- på 10 år har jeg møtt en eneste en, og hun hadde Rautrøyebunad.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bunad fra mammas hjemsted, og bor selv i en annen del av landet. Heldigvis er ikke dette en bunad som "alle" på liv og død skal ha, for jeg har fått oppleve å komme i kontakt med mange med tilknytning til dette distriktet på 17. mai på grunn av bunaden. Jeg har opplevd å møte mennesker som kjenner de samme stedene, gårdene og til og med menneskene som meg, og det synes jeg er halve moroa med å ha en bunad.

Jeg tenker at det må være kjedelig å hele tiden bli spurt om hvilken tilknytning man har til et sted og så viser det seg at man bare har valgt den bunaden man syntes var finest, som om det skulle være en hvilken som helst kjole. Og hadde min bunad vært en av de veldig populære hadde jeg syntes det var litt frustrerende at vi med tilknytning ikke fikk ha den i fred.

Til TS: Jeg vet ikke helt hvordan det er nå lenger, men da jeg var liten var Grafferbunaden frigitt, så alle i hele Norge kunne bruke den uten å ha tilknytning til gården Graffer eller Gudbrandsdalen forøvrig. Den er jo litt samme type bunad som Nordlandsbunaden, med broderier på blå bunn, så kanskje det kunne være noe å undersøke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig for at man har tilhørighet til stedet bunaden er fra. Men jeg har full forståelse for at hun vil ha Nordlandsbunaden, det er den jeg synes er den fineste.

Ettersom jeg bor og er født i Østfold så får jeg veldig mange spørsmål fra ukjente om hvorfor jeg valgte den bunaden og for min del er det for hjertet mitt ligger i Vesterålen hvor mormor, morfar og mamma var født. Og jeg valgte også den blå fordi jeg liker havet og blåfargen.

Men igjen, dette er min mening. En bunad er kjempedyrt og man vil jo selvfølgelig at den skal bli brukt om man kjøper den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan hun ha Hardangerbunad, da den går for å være nasjonalbunaden :)

Anonymous poster hash: 9e520...dcf

Nasjonalbunad??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore av tråden, men hva tenker dere om kilt, selv om man ikke er skotsk?

Har noen skotske forfedre med en egen tartan jeg kan koble meg på, men det er veldig langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore av tråden, men hva tenker dere om kilt, selv om man ikke er skotsk?

Har noen skotske forfedre med en egen tartan jeg kan koble meg på, men det er veldig langt tilbake i tid.

I grenseland, men det er mest fordi kilten er skotsk og du (antakelig) er norsk. Hadde det vært en norsk drakttradisjon så hadde jeg sagt "kult" så lenge du faktisk har aner i en skotsk klan og holdt deg til din klans tartan.

Siden det er veldig langt tilbake i tid og et annet land så tror jeg jeg lander på "nei" der ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er hele poenget med bunad nettopp å vise frem og være stolt av hvor man kommer fra.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal ha tilknytting til den bunaden man har. Det var også det alternativet jeg fikk da jeg skulle ha bunad for mange år siden! Nordlandsbunad var en av alternativene og en jeg kunne arve. Den takket jeg pent nei til. En annen var stakk fra gudbrandsdalen. Jeg endte opp med bunad fra der jeg selv hadde vokst opp. Da var den faktisk ikke bunad enda, men festdrakt. Den har blitt bunad de senere årene. Jeg valgte samtidig motsatt farger av hva alle andre har valgt så jeg er storfornøyd med min bunad! Det er få som har den og veldig få som har samme kombinasjon som meg :)

Det mamma og jeg gjorde for å finne en bunad jeg kunne tenke meg var å dra et sted med utstilling av bunader, ene kjøpesenteret hadde det. Så kom vi over bunaden jeg har i dag og elsker :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Det er alltid like hysterisk morsomt på 17.mai å henvende seg til andre med beltestakk og jublende kommentere at det er så trivelig å møte andre Telemarkinger i et distrikt som ikke flommer over av Østtelemarkinger..... og så se rødmen stige i ansiktene og høre det komme på klingende lokal dialekt at "Eeeehhhh.... jeg er ikke fra Telemark, jeg syntes bare det var den fineste.... :flau: "

Det der er jo samme med Øst- Telemarksbunaden. :sjenert:

Jeg har selv arvet tre bunader, av mor, mormor og grandtante- følgende Øst-Telemark, Åmlibunad og Vest-Telemark. Jeg bruker helst Åmlibunaden og har knapt sett noen andre med den. ^^, Føler at hvis jeg går i Øst-Telemark så sklir jeg rett inn i mengden. >_<

Misliker litt at bunader på en måte blir litt ødelagt fordi man velger dem utifra "penheten" og ikke tilhørigheten. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker sånn :

Jeg er født i Oslo og bodde der til jeg var tolv.

Da flyttet jeg til Skedsmo og bodde der til jeg giftet meg som tjuefemåring.

Jeg giftet meg med en mann fra Bodø og her bor vi nå, barna våre er født og oppvokst her og vi har bodd her nå i søtten år.

Alle mine fire besteforeldre og da begge mine foreldre er fra Sogn og der har jeg tilbragt alle mine åtte ukers sommerferie og alle juler og påsker stort sett, pluss at jeg er døpt der.

- ergo kan jeg velge fritt blant fire bunader, Oslo, romerrike, nordland og sognebunad. Enig eller ikke ?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå I en bunad uten tilknytning er bare blodharry, og pinlig. Det kan du jo si til datteren din.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn :

Jeg giftet meg med en mann fra Bodø og her bor vi nå, barna våre er født og oppvokst her og vi har bodd her nå i søtten år.

Alle mine fire besteforeldre og da begge mine foreldre er fra Sogn og der har jeg tilbragt alle mine åtte ukers sommerferie og alle juler og påsker stort sett, pluss at jeg er døpt der.

- ergo kan jeg velge fritt blant fire bunader, Oslo, romerrike, nordland og sognebunad. Enig eller ikke ?

Enig. Du jo en tilknytning til alle de stedene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La henne velge den bunaden hun liker best. Det brukes tusenvis av kroner på en bunad, så da bør pengene gå til en bunad som eieren liker og ønsker å bruke. Alt annet blir for dumt. Anonymous poster hash: 7e245...987

Nei. Blir feil å bruke en bunad fra et sted man ikke har noen tilhørighet til. De som gjør det har all grunn til å være flau, hva med alle de som spør deg ang stedet du er fra? Blir flaut å si at du bare tok den fordi den er fin, når tradisjonen er å ha tilhørighet derfra

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn :

Enig. Du jo en tilknytning til alle de stedene.

Nemlig.

Videre har jeg en tante som har bodd i Telemark siden hun var 17 og som jeg er veldig glad i.Hun er min gudmor og min bestevenn, vært så lenge jeg kan huske og jeg besøker henne masse. Og så har jeg en grandtante som bor i Finnmark som jeg sender julekort til hvert år. Jeg har oldeforeldre som er henholdsvis døde og fra Stavanger (jeg har aldri møtt dem) og en oldemor som fortsatt lever og bor på Røros, hun har jeg besøkt et par ganger.

Etter mitt skjønn kan jeg IKKE velge bunad etter noen av disse relasjonene, innspill?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig.

Videre har jeg en tante som har bodd i Telemark siden hun var 17 og som jeg er veldig glad i.Hun er min gudmor og min bestevenn, vært så lenge jeg kan huske og jeg besøker henne masse. Og så har jeg en grandtante som bor i Finnmark som jeg sender julekort til hvert år. Jeg har oldeforeldre som er henholdsvis døde og fra Stavanger (jeg har aldri møtt dem) og en oldemor som fortsatt lever og bor på Røros, hun har jeg besøkt et par ganger.

Etter mitt skjønn kan jeg IKKE velge bunad etter noen av disse relasjonene, innspill?

Enig. Der kommer ikke røttene dine fra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bunad fra der oldeforeldrene mine levde og var med å bygde opp byen, har aldri bodd der selv, men jeg er stolt av min bunad. Har og veldig lyst på beltestakken. For min del er det greit å velge den bunaden man synes er finest, jeg er ikke så opptatt av opphav og røtter i grunn. Men jeg forstår at de familier som synes det er viktig er strenge på det. Men kan ende opp med at dateen faktisk selger bunaden sin og kjøper seg den hun har lyst på senere.

Anonymous poster hash: 28c0f...f91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...