Gå til innhold

Bunad uten tilhørighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå bærer det mot bunadstider. Datteren skal komfirmeres neste år og vil ha den blå nordlandsbunaden. Men hverken mor eller farsiden har tilhørighet fra Nordland. Komfirmanten har en farmor som opprinnlig er fra Finnmark da, men har aldri vært i nord og har så og si null tilhørighet der. Jeg er litt delt fordi nordlandsbunaden er pen.

Anonymous poster hash: 69d59...a9e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei nei nei. :( Man bør i det minste ha en liten tilhørighet til området man skal ha bunad fra, eller blir det helt feil. Da min yngste datter ble konfirmert var det pussig mange Nordlandsbunader, Sognebunader og bunader fra Telemark, enda vi kommer fra innlandet.

Da jeg var konfirmant ønsket jeg meg bunad fra et et annen fylke enn vi kommer fra. Takk og lov sa min mor nei og jeg fikk bunad fra hjemstedet. Noe jeg er sjeleglad for idag, siden vi hverken har bodd eller har familie fra det stedet jeg ønsket meg bunad fra.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at man bør ha en form for tilhørighet til området bunaden kommer fra, feks at foreldre er derfra el.l.

Unntaket er ved arv, da syns jeg "alt er lov".

Når jeg hører alle som har valgt beltestakken kun fordi de syns den er finest (og de er det mange av!), blir det for meg helt feil.

Edit: Jeg er veldig glad for at jeg ikke valgte den typiske beltestakken fordi den var fin, som så mange i området gjorde når vi konfirmerte oss. Er nok også litt flaks at jeg sogner til en kjempefin bunad.

Nå i etterkant kan jeg med "stolthet" fortelle hvilken bunad jeg har for de som ikke ser det, og min tilhørighet dit.

En konfirmant vil nok ikke tenke på det på den måten vil jeg tro ;)

Endret av Lille Rosa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La henne velge den bunaden hun liker best. Det brukes tusenvis av kroner på en bunad, så da bør pengene gå til en bunad som eieren liker og ønsker å bruke. Alt annet blir for dumt.

Anonymous poster hash: 7e245...987

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nå bærer det mot bunadstider. Datteren skal komfirmeres neste år og vil ha den blå nordlandsbunaden. Men hverken mor eller farsiden har tilhørighet fra Nordland. Komfirmanten har en farmor som opprinnlig er fra Finnmark da, men har aldri vært i nord og har så og si null tilhørighet der. Jeg er litt delt fordi nordlandsbunaden er pen.

Anonymous poster hash: 69d59...a9e

Med stor fare for å banne i kirken her nå så må jeg bare si at noe av det nydeligste jeg noengang har sett var en festdrakt fra Finnmark.

Den jeg så var i grønt. Med multer og ryper i sølvet, og med tettegress, rypebær og andre fjellplanter brodert på.

Det enste stedet jeg har funnet informasjon om den er her, men den var altså så nydelig at kvinnen i beltestakken ble stum før hun henvendte seg til eierinnen og startet en samtale om festdrakten.

Lenkede hjemmeside er litt halvproffesjonell, noe som betyr at man må klikke på de ulike delene til drakten for å få se noen få bilder.

Her er smykkene, og jeg er i dag like facinert over skjønnheten i den store nålen med rypene som jeg ble første gang jeg så den :hjerte:

image013.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for min del mangfoldet som gjør det ekstra stas med bunad, og det at jeg har en ikke alle andre har. Om man kan velge den man selv liker best kommer jo nesten alle til å velge de samme. Da er det jo ikke like spesielt lenger. Jeg synes ihvertfall det er utrolig kjedelig å møte på folk med samme bunad som meg, når det viser seg at de ikke har tilhørighet fra plassen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uhumskheter

om man ikke skal ha bunad fra et sted man har tilknytning til, som er poenget. Så syns jeg bare man skal kjøpe en festdrakt istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eventuelt kan hun ha Hardangerbunad, da den går for å være nasjonalbunaden :)

Anonymous poster hash: 9e520...dcf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at man bør ha en form for tilhørighet til området bunaden kommer fra, feks at foreldre er derfra el.l.

Unntaket er ved arv, da syns jeg "alt er lov".

Veldig enig i denne. Å kjøpe en bunad bare "fordi den er pen" synes jeg også blir helt feil, men samtidig er jeg enig i at dens eier må like den. En bunad som bare blir hengende i skapet er det liten vits i å ha. Har dere ikke noen andre slektstilhørighet fra et eller annet distrikt med en "pen" bunad hvis det er slik at den vordende konfirmanten ikke liker bunaden fra stedet der hun er vokst opp? (Hva slags bunad er det egentlig hun skulle hatt dersom dere skulle valgt fra eget hjemsted/fylke?)

Du kan jo prøve å argumentere med at "alle" har nordlandsbunaden? :fnise: Nordland er jo et langt fylke så det er temmelig mange som sokner til den. Det må da være mye morsommere å ha en bunad som er litt mer spesiell enn som så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunad skal signalisere tilhørighet og hvor man stammer fra / bor. La henne velge Finnmarksbunad, om hun vil ha bunad fra nord. Om dere ikke stammer fra eller bor i Nordland er det spesielt og sært å ha Nordlandsbunad. Blir som å ha samisk kofte uten å være samisk.

Anonymous poster hash: 7d6d6...589
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nordland. La oss få ha bunaden vår i fred! Ikke lag en motegreie av bunader. Dere ødelegger gamle tradisjoner med å velge "den fineste"... Velg ut fra tilhørighet! Barn bør lære seg at de faktisk ikke kan få alt de ønsker seg. Ikke alt skal kunne betales for!

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne velge den bunaden hun liker best. Det brukes tusenvis av kroner på en bunad, så da bør pengene gå til en bunad som eieren liker og ønsker å bruke. Alt annet blir for dumt.

Anonymous poster hash: 7e245...987

At hun syns den var kulest som fjortenåring er et relativt kjipt svar å gi når hun er tredve og folk spør om bunadens opphav.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg bunad ut fra hva hun synes er pent som 14-åring, da velges det ut fra argumenter av typen "alle de andre har...". Velg bunad som dere har tilhørighet til, så slipper hun å bruke resten av livet på å forklare at hun ikke har noe som helst med Nordland å gjøre.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bunad koster såpass mye at man må selvsagt kunne velge en som man liker. Jeg måtte velge mellom Nordlandsbunad, Trønderbunad og Finnmarksbunad. Valgte å konfirmere meg i mormors blå Nordlandsbunad, jeg lånte den av henne siden jeg ikke ville ha noen av de jeg kunne velge mellom. I voksen alder har jeg derfor kjøpt meg en bunad uten såkalt stedstilknytning siden jeg fortsatt ikke liker de jeg har tilknytning til. Skulle jeg valgt den jeg synes er absolutt finest hadde det blitt Åmlibunad, men hadde nok aldri følt meg helt "hjemme" i den.

Anonymous poster hash: 6d2bb...706
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bunad skal være fra der en kommer fra, har røttene sine. Å velge en bunad basert på hva som er finest blir bare latterlig i mine ører. Noe annet er selvsagt festdrakt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være tvang å ha en spesiell type bunad? Kan hun virkelig ikke få lov å velge hva hun vil ha selv?
Og hun MÅ ikke ha bunad heller. Det er mange konfirmanter som velger en penere kjole.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo meningen at man skal ha en tilhørighet til stedet. Da tenker jeg at man enten skal bo/har bodd der eller at en av foreldrene har bodd et annet sted. Men da synes jeg at barnet skal være litt knyttet til stedet.

Jeg er fra Bergen og ville nok valgt bergensbunad, fanabunad eller evt. vestlandsdrakt (kan arve).

Jeg har ikke noe tilknytning til andre steder, så jeg synes det ville blitt feil å velge noe annet. Evt. hardangerbunad som er nasjonalbunaden, som en over nevnte.

Selv fikk jeg valget mellom å få penger eller bunad. Jeg valgte da penger (15.000kr) fordi jeg ikke hadde lyst på bunad der og da, og jeg hadde lyst å spare til noe. Hva med at dere gir henne x sum i gave og så kan hun finne en kjole i stedet? Så kan hun selv evt kjøpe/spare til den bunaden hun vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er alltid like hysterisk morsomt på 17.mai å henvende seg til andre med beltestakk og jublende kommentere at det er så trivelig å møte andre Telemarkinger i et distrikt som ikke flommer over av Østtelemarkinger..... og så se rødmen stige i ansiktene og høre det komme på klingende lokal dialekt at "Eeeehhhh.... jeg er ikke fra Telemark, jeg syntes bare det var den fineste.... :flau: "

Ja, jeg er mer enn bare litt 'stygg' når jeg gjør det, og jeg gjør det med hensikt siden distriktet beltestakken tilhører er l-i-t-e.

Edit: Dyttet inn en forsvunnet konsonant

Endret av Lille-pus
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan nok finne en festdrakt som ligner på den datteren din vil ha :)

Anonymous poster hash: 8c0b5...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Hvorfor skal det være tvang å ha en spesiell type bunad? Kan hun virkelig ikke få lov å velge hva hun vil ha selv?

Og hun MÅ ikke ha bunad heller. Det er mange konfirmanter som velger en penere kjole.

Tvang? Kun fordi folk synes at man skal ha tilhørighet til stedet, så står man fortsatt fritt til å velge selv. TS spør hva folk mener og synes, og da får hun svar.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...