Gå til innhold

Hvis en person som har fungert som ens ref.pers. pensjonerer seg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en person som har fungert som ens referanseperson ved jobbsøk pensjonerer seg; kan dette gjøre at man får fortrinnsrett til den ledige jobben når den blir ledig?



Anonymous poster hash: 2c442...92a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du dobbeltpostet.

Nei, det er ingen sammenheng mellom referanse og opparbeidede rettigheter.

Men er det gode referanser, og det ikke er altfor lenge siden du jobbet der, kan det være et fortrinn i søknadsprosessen. Det beror selvsagt på hvordan du var å ha i arbeid, og omstendighetene som gjorde at du ikke fremdeles er ansatt der.

En tidligere ansatt kommer ofte kjappere inn i bedriftskulturen og arbeidsoppgavene enn folk utenfra. Men stakk du til konkurrenten pga høyere lønn, foretrekkes nok heller den som sto i stillingen sin, men som ble arbeidsløs pga ytre faktorer (nedleggelse, permitteringer etc.)

Fordelen kan være at du sitter på kunnskapen om at denne ansatte skal pensjoneres. Dermed kan du allerede nå lufte din interesse for stillingen. I mange tilfeller kan det bety at de sitter på en løsning, og ikke finner det nødvendig å lyse ut stillingen. Sannsynligvis vil dette åpne for interne opprykk. Men også dette kan åpne opp for at det blir en plass ledig i bedriften.

Uansett bør du snakke med vedkommende, og høre om det er greit at han fortsatt står som din referanse ved eventuell senere jobbsøking, til tross for at han pensjonerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en person som har fungert som ens referanseperson ved jobbsøk pensjonerer seg; kan dette gjøre at man får fortrinnsrett til den ledige jobben når den blir ledig?

Anonymous poster hash: 2c442...92a

Nei. Hvordan i alle dager kom du på den ideen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på stedet nå, men er ikke fast ansatt. Jeg er absolutt godt inne i denne bedriftens fordeler og "ulemper" (ønsker ikke å utdype dette siste her).

Sjefen er fullt klar over at jeg søker på faste jobber, og at jeg også ønsker en fast jobb hos dem.

Ved sist ansettelse i bedriften var det noen interne opprykk i tillegg til denne nye personen som kom inn. Det er egentlig drømmen min mtp denne jobben da det er både positive og litt mindre positive sider ved akkurat den aktuelle stillingen for min del.

Skal selvsagt snakke med ref.pers. for å høre med vedk. hva h*n tenker om å fremdeles være det for meg, men ønsket bare å lufte litt tanker her også for å høre hvordan ting fungerer.

Jeg er for øvrig sikker på at vedk. er en god ref.pers. for meg å ha dersom vedk. fremdeles vil være det.



Anonymous poster hash: 2c442...92a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har jobbet der en stund, har du jo fått vist frem hvem du er og hvordan du fungerer i jobben. Når du sier du ikke er fast ansatt, vil det trolig si at du enten er ringehjelp/ekstrahjelp/vikar eller ekstern arbeidskraft som er hyret inn fra rekruttering-/bemanningsbyrå, evt. på tiltak fra NAV. Dine rettigheter ved bedriften beror på hvilken tilknytning du har.

Fungerer du greit i jobben, utfører dine oppgaver tilfredsstillende, og går greit inn i arbeidsmiljøet uten tullefravær og forsovelser, vil en uansett tro du har et fortrinn framfor eksterne søkere, medmindre de er bedre kvalifiserte.

Nå vet vi ikke noe om denne referansepersonens stilling, eller din, og da vil vi heller ikke kunne gi annet enn generelle råd. Det beste rådet er å snakke sjefen og denne referanseduden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...