AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #1 Skrevet 4. april 2015 Hei! Jeg har akkurat flyttet for meg selv, noe som selvfølgelig er veldig spennende! Det er imidlertid også veldig skremmende, for jeg må faktisk lære meg å lage skikkelig mat! Jeg klarer å lage en del ting selv (og jeg har jo Internett), men det er noen ting jeg er litt usikker på. Jeg har lest (og hørt) veldig mye forskjellig, noe som gjør at jeg er desto mer usikker på hvilket "tilbehør" jeg skal bruke ved steking av mat. Noen eksempel: Egg, kyllingfilet, fisk, karbonader, kjøttdeig osv. Bør jeg bruke vanlig smør, margarin eller bør jeg bruke en eller annen type olje? Bruker gjerne det som er sunnest, for smaken blir jo (forhåpentligvis) ganske god uansett. Jeg har i alle fall hørt at olje er sunnest, men at det ikke kan brukes til alle typer steking? Setter stor pris på råd og tips! Anonymous poster hash: 02739...b48
Gjest rådyr Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Tror det er mange forskjellige meninger om hva som er sunt å steke i, men mat som skal stekes ved høy varme (eks. biff) bør stekes i olje. Kan heller ta i litt smør på slutten for smaken skyld. Jeg steker det meste i olje, unntatt egg. En god "teflonpanne" gjør at du trenger mindre fett. Skal du være riktig sunn steker du ikke maten i det hele tatt, men damper eller koker den.
shoppedilla Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Mitt beste tips er å prøve deg frem Jeg bruker mye smør, eller melkefritt smør da siden jeg ikke tåler melk. Bruker olje når jeg ikke syns det passer med smør. Som når jeg steker kylling til indisk bruker jeg olje. Bacon og sopp stekes uten fett i panna. Når soppen er ferdig bruker jeg å røre rundt litt smør. Skal du bruke olje så bruk en nøytral en som ikke setter smak på maten Fisk, karbonader og kjøttkaker ville jeg brukt smør til. Egg kan du egentlig bruke olje først så smør på slutten, men jeg bruker kun smør. Mitt beste matlagingstips er å ikke være redd for å prøve deg frem. I begynnelsen kan du finne en ting du ønsker å lage, lese flere oppskrifter for det, for så å blande de litt sammen til noe du tror vil passe Etterhvert kan du begynne å tenke smaker du tror vil passe sammen. Smak masse på maten mens du lager den! Kos deg på kjøkkenet
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Mitt beste tips er å velge litt lavere temperatur. De aller fleste nybegynnere setter platen på 9 (eller det som er høyest hos dem). Når du skal få pannen varm kan du godt skru på full styrke, men skru den ned (5/6 er greit) før du legger noe i. Anonymous poster hash: 6f4af...299
Try2 Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Bruker nesten kun Odelia rapsolje (merket Steking) og av og til Melange på flaske når jeg vil blande el gi litt smørsmak. Kos deg og start med enkle retter - Internett er helt konge for de som vil lære mer om mat. Tilbehør: Varier med poteter ( både stappe, stekt i ovn osv) ris og pasta for mer variasjon. Bruker også bønner. Prøv hvite feks. Kjempegodt til fisk og lett. Bare å varme opp i en liten panne. ps pleier å ha halvparten av bønnene i et glass med skrulokk (spar på sylteglass feks) og så tar jeg det til en middag senere i uka.
Try2 Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 7 er bra men det er jo individuelle forskjeller fra ovn til ovn.Og så prøv ut sunn mat som feks laks.Kjøp feks frossen, og klipp av et stykke kvelden før - oppbevar i tett opse på fat i kjøleskap.Bruk også tilbehør som gulerøtter, kål, sånne grønne dusker som jeg aldri husker navnet på:D Oppbevares også i poser. Skaff deg 2 l poser på rimi el l. Og klemmer på Ikea. Skal je ha noe skikkelig billi:Brissling el tunfisk på boks sammen med løk ( hvitløk, rødløk feks) og pasta. Mat er gøy! Spør gjerne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå