AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #1 Skrevet 4. april 2015 Jeg har vært på samme arbeidsplass i 7 år og nå er muligheten stor for at jeg vil få en stilling med mer ansvar enn jeg har hatt hittil. Jeg har en veldig god venn og kollega som kom til oss for ca 2 år siden. Jeg vet at hun i sin tidligere jobb tjente 50 000 mer i året enn hun ville gjøre hos oss og at hun ville sette dette som et krav til å ta jobben. Jeg vet ikke om hun fikk det. Med større ansvar enn henne så vil jeg jo gjerne tjene litt bedre enn henne. Er det frekt av meg å spørre om de godtok lønnskravet hennes? Jeg har også tatt en videreutdanning som hun ikke harAnonymous poster hash: ea765...a65
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #2 Skrevet 4. april 2015 Det kommer helt an på hvor nære dere er.. Anonymous poster hash: 5fbc8...4ee
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #3 Skrevet 4. april 2015 Sånn på papiret, så er det ikke ok å spørre andre om lønn, og hvertfall ikke kollegaer. Hva kollegaer tjener burde ikke være målestokken for hva du burde tjene. Du burde da heller lønnsforhandle med sjef og si at du synes din stilling krever mer i lønn (ikke nevne kollegaer). Om du er tett eller venn med denne personen kan du jo spørre, men du løper en risiko for at hun/han synes det er frekt og ubehagelig. Så da burde du på forhånd være rimelig sikker på at dette er noe personen synes er ok å dele utifra hvordan forhold dere har. Anonymous poster hash: f997b...7c9 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Jeg liker ikke når kollegaer på min arbeidsplass spør hva jeg tjener. Og ekstra dårlig liker jeg det dersom de som spør har en annen type stilling/ utdanning eller er i en annen fagorganisasjon. Jeg svarer at jeg ikke har lyst til å svare på det og at personen som spør får gå til min fagforenings tillitsvalgte for å få et generelt svar. Sannsynligvis vil ikke personen gå noe svar der heller.Anonymous poster hash: 48f95...fbe
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Jeg forhandlet på lønn da jeg begynte å ny jobb og vet at jeg tjener ca.30 000,- mer enn de som har mye mer erfaring enn meg. Hadde ikke likt å bli spurt om det og ville mest sannynlig ikke svar fordi jeg vet at det vil skap uggen stemning på jobb. Anonymous poster hash: d7b67...d16
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Du skal ikke sammenligne din lønn med kollegers lønn, men til stillinger med like oppgaver/ansvar og utdannelse. Anonymous poster hash: 90dde...a3d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Ja, det er frekt av deg. Du har ingenting med hennes lønn å gjøre. Anonymous poster hash: 75b2f...c27 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #8 Skrevet 5. juni 2019 Jeg pleier alltid å svare høyere enn hva jeg faktisk har i lønn. Anonymkode: 02cf6...215
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #9 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier alltid å svare høyere enn hva jeg faktisk har i lønn. Anonymkode: 02cf6...215 Hvorfor det egentlig? Anonymkode: 2acc4...717
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #10 Skrevet 5. juni 2019 Seffer'n skal du spør. Du sier bare: Whaazzzaup , what's your God d#mn salary ? 🤣 Anonymkode: a08f4...ae2 1
AndreasBR Skrevet 5. juni 2019 #11 Skrevet 5. juni 2019 https://arbinn.nho.no/forretningsdrift/personvern/artikler/innsyn-i-lonnsopplysninger/
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 Jeg hadde gladelig svart. Svarer alle andre også, og forteller gjerne i en samtale om slikt også. Syns det er realt. Én av grunnene til at jeg gjør det, er fordi jeg rett og slett tjente ALTFOR lite i et helt år før jeg fikk rede på at andre i samme stilling og med samme ansiennitet tjente mer enn meg. Det var skjedd en feil når de regnet ansiennitet, og en ny feil når kommunen min slo sammen instansen med en annen kommune. Det var min første jobb etter endt bachelor, og jeg var bare lykkelig over å ha en jobb. Endte opp med en pen sum tilbakebetaling, men fikk ikke alt jeg egentlig hadde krav på. Nå tjener jeg det samme som alle andre med min ansiennitet og utdannelse på avdelingen. Og det vil jeg gjerne fortsette med. Unner alle andre også riktig lønn. Anonymkode: 2acc4...717 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 Synes ikke det er frekt. Jeg er for likelønn (for likt arbeid og med lik bakgrunn vel og merke), og da er det en forutsetning at man har som ambisjon å ha åpenhet rundt lønn. Jeg jobber i offentlig forvaltning, og jeg vet at flere av mine kollegaer er enige med meg. Men en annen ting er om det er så relevant siden du sier at denne kollegaen har hatt andre arbeidsoppgaver enn deg. Anonymkode: 00f10...3d6 2
Hedersbrukeren Skrevet 5. juni 2019 #14 Skrevet 5. juni 2019 (endret) Jeg hadde aldri svart på det, med mindre det også var en venninne/venn Nå tjener jeg langt mer enn de på samme «nivå» som meg, mer enn hva de andre sikkert tror, så kunne skapt litt dårlig stemning. Men ikke helt sikkert, tror nok de skjønner at det er gode grunner til at det er slik Dette med lik lønn for likt arbeid er i prinsippet fornuftig, men det finnes ikke to personer som gjør akkurat den samme jobben, så å si. Spesielt der hvor lønnsomheten direkte er preget av hvor god jobb som gjøres, er det gjerne er hav av innbyrdes forskjeller mellom arbeidstakere på samme «nivå». Det er da naturligvis fornuftig at den som er verdt mest for arbeidsgiver også tjener mest Endret 5. juni 2019 av Hedersbrukeren
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #15 Skrevet 5. juni 2019 6 minutter siden, AndreasBR skrev: https://arbinn.nho.no/forretningsdrift/personvern/artikler/innsyn-i-lonnsopplysninger/ Dette gjelder dog ikke ts Anonymkode: 426ff...d58
AndreasBR Skrevet 5. juni 2019 #16 Skrevet 5. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette gjelder dog ikke ts Anonymkode: 426ff...d58 Aldri påstått det heller, satt og lurte på om jeg skulle spesifisere nærmere Men om det ikke gjelder, nei, da har han/hun ingenting med hva den andre tjener.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #17 Skrevet 5. juni 2019 2 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Jeg hadde aldri svart på det, med mindre det også var en venninne/venn Nå tjener jeg langt mer enn de på samme «nivå» som meg, mer enn hva de andre sikkert tror, så kunne skapt litt dårlig stemning. Men ikke helt sikkert, tror nok de skjønner at det er gode grunner til at det er slik Dette med lik lønn for likt arbeid er i prinsippet fornuftig, men det finnes ikke to personer som gjør akkurat den samme jobben, så å si. Spesielt der hvor lønnsomheten direkte er preget av hvor god jobb som gjøres, er det gjerne er hav av innbyrdes forskjeller mellom arbeidstakere på samme «nivå». Det er da naturligvis fornuftig at den som er verdt mest for arbeidsgiver også tjener mest Tenker at det er en stor forskjell mellom offentlig og privat virksomhet her. I offentlig virksomhet forventer jeg at ikke andre med ca samme ansiennitet, utdanning, arbeidsoppgaver som meg plutselig har mye høyere lønn. I privat virksomhet (og i alle fall der lønnsomhet direkte er preget av hvor god jobb som gjøres) regner jeg med det er flere andre momenter som også spiller inn. Anonymkode: 00f10...3d6
Hedersbrukeren Skrevet 5. juni 2019 #18 Skrevet 5. juni 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det er en stor forskjell mellom offentlig og privat virksomhet her. I offentlig virksomhet forventer jeg at ikke andre med ca samme ansiennitet, utdanning, arbeidsoppgaver som meg plutselig har mye høyere lønn. I privat virksomhet (og i alle fall der lønnsomhet direkte er preget av hvor god jobb som gjøres) regner jeg med det er flere andre momenter som også spiller inn. Anonymkode: 00f10...3d6 Ja, det er jeg helt enig i, og jeg f.eks er da naturligvis i privat sektor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå