alisia4 Skrevet 20. august 2004 #1 Skrevet 20. august 2004 Jeg har et vennepar av meg som jeg har kjent i to år nå, og har hatt veldig god kontakt. men........ Etterhvert som jeg ble kjent med dem, så jeg en ny side av henne. Hun har psykopatiske trekk og det må vel si litt. Han er underkuet og bare Må FØYE henne fordi han rett og lett ikke tør si henne imot. Hun bestemmer alt og kontrollerer ham, JEG og andre ser at han lider og har det ikke gått. Jeg har fortalt han noe av sannheten og hva jeg mener, men han føler han er fastlåst. Vil bare si at han er kristen, og vil vel egentlig ikke skilles. Han er en flott mann på mangen måter, men når det gjelder endel ting, så er han hjelpesløs. Hun har gjort ham det. :cry: Jeg er som sagt veldig glad i dem, men blir dypt såret når jeg ser hvordan han har det. Spørsmålet mitt er: hva kan jeg gjøre for å hjelpe ham? Jeg har absolutt ingen baktanker med dette annet enn at jeg er glad i ham som en venn. Det sårer meg, men samtidig vil jeg ikke blande meg inn. Han får ikke lov av henne å ha kvinnelige venner, fordi hun er sjalu. Til og med meg får han ikke lov til å besøke, liker ikke at jeg er sammen med ham osv. Når han er alene med ungene, har jeg sagt også til henne at jeg vil gjerne stille opp som barnepasser eller være med å hjelpe ham om han trenger det. Men NEI..... Får ikke lov å komme på besøk uten at hun er der. Det er bokstavelig talt mareritt å se på.
Catia Skrevet 20. august 2004 #2 Skrevet 20. august 2004 Så utrolig tragisk.... Uff.. Det eneste jeg kommer på... at du eller du & noen venner får snakket ut med han en dag.. Og spør han "Tenk over... vil du leve dette livet fram til du dør? Er det verd det??"
kjellebassen Skrevet 20. august 2004 #3 Skrevet 20. august 2004 Hadde en kamerat som var i et tilsvarende forhold. Han fikk ikke så mye som å se på andre jenter, da ble hun sjalu som bare f. De var sammen døgnet rundt og begge mistet i stor grad mer og mer kontakt med sine respektive vennekretser. Dette er en svært vaskelig situasjon. Jeg prøvde å snakke kameraten min til fornuft men det var ikke enkelt. Han ble ikke sint på meg men det hjalp ikke stort heller. Tilslutt, etter noen år endte det (heldigvis) med brudd og han fant seg en ny jente (Som han fortsat er sammen med etter 10 år). Denne saken løste seg av seg selv. For vennen din kommer det jo enda et problem, at han er gift og personlig kristen. Det gjør sannsynligvis et brudd mye mindre sansynlig. Her ikke noen direkte råd her annet enn at du bør prøve å snakke med ham selv om det ikke er enkelt. Det vil nok ta lang tid før han innser at han må gjøre noe, men ikke gi opp......lykke til!
Gjest agurk Skrevet 20. august 2004 #4 Skrevet 20. august 2004 Det er vel ikke så mye du kan gjøre, annet en å fortsette og være venn. kan du ikke prøve å forsiktig prate med fruen da?
alisia4 Skrevet 20. august 2004 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2004 Jeg har sagt ifra på enkelte ting hva jeg mener, men hennes forsvar er at han er såååååååå hjelpesløs og klarer ingenting. Forferdelig. For hun kan være veldig manepulerende. Men tusen takk for alle svar så langt. :cry:
Gjest Madam Felle Skrevet 20. august 2004 #6 Skrevet 20. august 2004 Så hun har psykopatiske treff, fordi han ikke får ha kvinnelige venner? Jaja, da er det mange som har psykopatiske trekk ute i verden.
Gjest Hillary.. Skrevet 20. august 2004 #7 Skrevet 20. august 2004 Hvis hun virkelig er psykopat (det man i psykiatrien f.eks. kan kalle dyssosial personlighetsforstyrrelse), så er det kanskje mer komplisert enn som så... En slik person vil høyst sannsynlig fremstå som et sosialt prakteksemplar (sjarmør) for de fleste mens vedkommende styrer og plager sin partner og eventuelt et par andre utvalgte. At en hel vennegjeng ser hvordan mannen (som her) har det er faktisk tvilsomt. Kanskje han er psykopaten? Men at hun er et manipulerende, sjalu hespetre som ødelegger den dotten hun åpenbart har mistet all respekt for...ja, se det.... Hvorfor er det blitt slik da? Var den kristne stakkaren utro?
alisia4 Skrevet 20. august 2004 Forfatter #8 Skrevet 20. august 2004 Madamfelle sier: Så hun har psykopatiske treff, fordi han ikke får ha kvinnelige venner? Jaja, da er det mange som har psykopatiske trekk ute i verden. Jeg har levd med en psykopat i 5 år og vet veldig godt hva en psykopat er. Men det vet tydeligvis ikke du. Har ikke sagt at hun er psykopat fordi han ikke får ha kvinnelige venner. Det er såååå mye mer enn det. Det skal mye til før man kan si at en er psykopat eller ha psykopatiske trekk. Men jeg klager ikke på deg, fordi det er selvsagt umulig for deg å si så mye om akkurat det. Og til Hillary: Nei han er langt i fra typen til å være utro. Det har han ikke vært heller. Han er for kristen til å være det. Vist du forstår det jeg legger i det ordet.
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2004 #9 Skrevet 21. august 2004 Nei han er langt i fra typen til å være utro. Det har han ikke vært heller. Han er for kristen til å være det. Vist du forstår det jeg legger i det ordet. For kristen til å være utro altså? Tror de aller fleste i kretsen rundt Helge Fossmo så på han som en svært kristen mann også, men han kunne tydeligvis være utro likevel. Unnskyld for at jeg sporer av litt her, men blir så utrolig forbanna når kristne tror/mener de er så mye bedre mennesker enn det ikke-kristne er.
alisia4 Skrevet 21. august 2004 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2004 Nei for alldel. Kristene er ikke bedre enn andre mennesker, det er ikke det jeg mente i mitt innlegg. Poenget mitt var bare det at slik som jeg kjenner han, så er ikke han typen til å være utro.
Gjest Hillary.. Skrevet 21. august 2004 #11 Skrevet 21. august 2004 Jeg kan jo umulig kjenne hele situasjonen. Jeg bare kastet ut forslag, måter å se situasjonen på fra en annen vinkel. I blant kan det være nyttig. Du skjønner, for å være ærlig, så er jeg er en av de kvinnene som blir mistenksom når alle venninnene i en vennekrets plutselig synes så innmari synd på en stakkars mann som angivelig har et hespetre (ja, psykopat) av en kone.... Men for all del, snakk med han. Finnes det ikke en krisetelefon for menn? Du kan jo ringe dit og få råd. Husk å si at han er kristen.
Gjest Pet Skrevet 21. august 2004 #12 Skrevet 21. august 2004 Tror du får la denne vennen ordne opp i sitt eget ekteskap. Det må jo være en gunn til at han blir i det.
Gjest becca ikke innl Skrevet 22. august 2004 #13 Skrevet 22. august 2004 Det å være utsatt for psykopater er veldig komplisert. Det er ikke "bare" å gå. Som pet sier (at det er en grunn til at ahn blir).. Ja vist hun virkleig er psykopat er det ikke rart han blir!! Det blir på samme måte som enkelte kvinner som ikke klarer å dra fra menn som slår dem ol. Det er ikke noe lettere selvom det er hun som er psykopat. Jeg har ingen løsning eller svar på hva du kan gjøre.. Bare vær der for han og det beste som kan skje er om han får hjelp (feks psykolog, så han kan hjelpes ut av dette helvete han lever i)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå