AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #1 Skrevet 4. april 2015 Jeg har trent mye i det siste, nesten hver dag. Det blir mye løping/gåing, styrketrening, gruppetimer på treningssenteret etc. De dagene jeg ikke har en treningsøkt, går jeg ofte turer i skog og mark osv. Jeg kjenner at jeg er utslitt i kroppen, og har derfor hatt to dager helt fri. Likevel føler jeg meg ikke et hakk bedre. Er konstant stiv og støl osv. Likevel ønsker jeg å være aktiv omtrent hver dag, fordi jeg liker dette veldig godt. I tillegg er jeg mye stillesittende gjennom dagen, da jeg er student og har jobb som telefonselger. Derfor er litt fysisk aktivitet en nødvendighet for meg omtrent hver dag. Har tenkt å begynne å spise litt mer, for å se om dette hjelper. Trodde jeg spiste nok fra før, men mulig jeg trenger mer med det aktivitetsnivået jeg har. Er det noen som eventuelt har andre tips til hvordan jeg kan løse dette? Forstår at det beste er å kutte ned og ha flere dager helt fri fra fysisk aktivitet, men lurer på om det er mulig å gjøre noen "grep" slik at jeg kan fortsette å være omtrent like aktiv som jeg er vant med nå for tiden. Håper noen kan hjelpe Hilsen jente 20 år. Anonymous poster hash: e5858...da5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #3 Skrevet 4. april 2015 Noe som mangler? Jern? Kanskje jeg bør sjekke ut det. Takk for tips! Anonymous poster hash: e5858...da5
Gjest Runforit Skrevet 4. april 2015 #4 Skrevet 4. april 2015 Hva er vekt og høyde? Hvor mange kcal inntar du per dag? Og hvor mye trening har det vært snakk om hittil? (Hvor mange km løpetur per dag og antall dager i uka. Hva type gruppetreninger?) Har du kompenserr for kaloriene du har brent ved trening?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #5 Skrevet 4. april 2015 Hva er vekt og høyde? Hvor mange kcal inntar du per dag? Og hvor mye trening har det vært snakk om hittil? (Hvor mange km løpetur per dag og antall dager i uka. Hva type gruppetreninger?) Har du kompenserr for kaloriene du har brent ved trening? Er bare 160 cm og rundt 48 kg, men ønsker å gå opp noen kilo (er i gang med det, og har sunne matvarer osv. med høyt kaloriinnhold). Hittil har det vært snakk om trening stort sett hver dag. Har løpt 5-10 km per økt, omtrent 40 km til sammen på én uke. Har hatt én eller to dager i uka uten løping, og da har jeg som regel gått tur i skogen. Jeg har også trent lett styrketrening 4-5 dager i uka. Gruppetimer jeg går på er tabata, puls-timer og styrketimer, alt fra 30 til 60 minutter. Kombinerer ofte gruppetimer med løping eller styrketrening på egen hånd i samme økt. Hva mener du med kompenserr for kaloriene? Anonymous poster hash: e5858...da5
Gjest Runforit Skrevet 4. april 2015 #6 Skrevet 4. april 2015 Er bare 160 cm og rundt 48 kg, men ønsker å gå opp noen kilo (er i gang med det, og har sunne matvarer osv. med høyt kaloriinnhold). Hittil har det vært snakk om trening stort sett hver dag. Har løpt 5-10 km per økt, omtrent 40 km til sammen på én uke. Har hatt én eller to dager i uka uten løping, og da har jeg som regel gått tur i skogen. Jeg har også trent lett styrketrening 4-5 dager i uka. Gruppetimer jeg går på er tabata, puls-timer og styrketimer, alt fra 30 til 60 minutter. Kombinerer ofte gruppetimer med løping eller styrketrening på egen hånd i samme økt. Hva mener du med kompenserr for kaloriene? Anonymous poster hash: e5858...da5 La oss si du spiser 1500 kcal for å få i deg akkurat det du trenger. Om du løper 10 km så har du brent bort ca. 500 kcal og da kun fått i deg 1000 kcal. De betyr at med ditt aktivtetsnivå om du ligger under 2000 kcal per dag så bryter du ned kroppen din ved trening fremfor å bygge den opp. Derfor jeg spør om du spiser inn igjen treningskaloriene og hvor mange kalorier du ligger på per dag. Å trene lett stryke 4-5 ganger i uka høres mye og unødvendig ut. Mye bedre med 3 harde økter på 45 minutter med fokus på hele kroppen. Mer tidseffektivt og musklene får mer utbytte av det og så heller jogge langøktene dager du ikke trener styrke.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #7 Skrevet 4. april 2015 La oss si du spiser 1500 kcal for å få i deg akkurat det du trenger. Om du løper 10 km så har du brent bort ca. 500 kcal og da kun fått i deg 1000 kcal. De betyr at med ditt aktivtetsnivå om du ligger under 2000 kcal per dag så bryter du ned kroppen din ved trening fremfor å bygge den opp. Derfor jeg spør om du spiser inn igjen treningskaloriene og hvor mange kalorier du ligger på per dag. Å trene lett stryke 4-5 ganger i uka høres mye og unødvendig ut. Mye bedre med 3 harde økter på 45 minutter med fokus på hele kroppen. Mer tidseffektivt og musklene får mer utbytte av det og så heller jogge langøktene dager du ikke trener styrke. Jeg spiser mer enn det. De siste dagene har jeg prøvd å telle antall kalorier (et ca-mål), og har funnet ut at jeg ligger på rundt minst 2500 kalorier per dag, uansett om/hva jeg trener og ikke. En typisk matdag kan se slik ut for meg: Frokost: Tre knekkebrød med pålegg (250 kcal), en yoghurt med müsli (150 kcal), en banan og nøtter (200 kcal). Mellommåltid: En proteinbar (180 kcal). Lunsj: To grove brødskiver med pålegg (330 kcal), en bolle yoghurt med nøtter og frukt (300 kcal). Mellommåltid: Frukt (100 kcal). Middag: Hva som helst av vanlig middagsmat, omtrent 600-700 kcal. Kvelds: En grov brødskive med pålegg (170 kcal), en yoghurt med müsli (200 kcal), en proteinbar (180 kcal). Synes derfor det er merkelig hvis jeg inntar for lite mat… Anonymous poster hash: e5858...da5
Gjest Runforit Skrevet 4. april 2015 #8 Skrevet 4. april 2015 Jeg spiser mer enn det. De siste dagene har jeg prøvd å telle antall kalorier (et ca-mål), og har funnet ut at jeg ligger på rundt minst 2500 kalorier per dag, uansett om/hva jeg trener og ikke. En typisk matdag kan se slik ut for meg: Frokost: Tre knekkebrød med pålegg (250 kcal), en yoghurt med müsli (150 kcal), en banan og nøtter (200 kcal). Mellommåltid: En proteinbar (180 kcal). Lunsj: To grove brødskiver med pålegg (330 kcal), en bolle yoghurt med nøtter og frukt (300 kcal). Mellommåltid: Frukt (100 kcal). Middag: Hva som helst av vanlig middagsmat, omtrent 600-700 kcal. Kvelds: En grov brødskive med pålegg (170 kcal), en yoghurt med müsli (200 kcal), en proteinbar (180 kcal). Synes derfor det er merkelig hvis jeg inntar for lite mat… Anonymous poster hash: e5858...da5 Bare sjekker alle fakta for å se om det kan være noe i livsstilen din som kan gjøre deg sliten Jeg jogger selv hver dag i snitt 4-5 mil i uka. Det er jo ikke lite, og om du i tillegg trener styrke og saltimer så må du vel komme opp i doble økter en del dager og det kan slite deg ut selv om du ellers er stillesittende. Ville prøvd å effektivisere styrken som sagt med 3 helkroppsprogram i uka og så kardio/saltimer de andre dagene og kun en økt om dagen/ikke mer enn 1 time per dag. Viktig at du også varierer på intensiteten på kardioøktene så ikke hver økt blir høyintensitet, men at du har noen roligere restitusjons kardioøkter.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #9 Skrevet 4. april 2015 Bare sjekker alle fakta for å se om det kan være noe i livsstilen din som kan gjøre deg sliten Jeg jogger selv hver dag i snitt 4-5 mil i uka. Det er jo ikke lite, og om du i tillegg trener styrke og saltimer så må du vel komme opp i doble økter en del dager og det kan slite deg ut selv om du ellers er stillesittende. Ville prøvd å effektivisere styrken som sagt med 3 helkroppsprogram i uka og så kardio/saltimer de andre dagene og kun en økt om dagen/ikke mer enn 1 time per dag. Viktig at du også varierer på intensiteten på kardioøktene så ikke hver økt blir høyintensitet, men at du har noen roligere restitusjons kardioøkter. Løpeøktene mine er noen lunde like. Bestemmer meg for antall km på forhånd, og løper med moderat tempo til jeg når målet. Av og til kan jeg skru opp tempoet litt i noen minutter, men jeg driver ikke med noen form for høyintensitet intervalltrening etc. Skal prøve å legge opp styrketreningen slik du sier. Takk for tips Anonymous poster hash: e5858...da5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #10 Skrevet 5. april 2015 Bare sjekker alle fakta for å se om det kan være noe i livsstilen din som kan gjøre deg sliten Jeg jogger selv hver dag i snitt 4-5 mil i uka. Det er jo ikke lite, og om du i tillegg trener styrke og saltimer så må du vel komme opp i doble økter en del dager og det kan slite deg ut selv om du ellers er stillesittende. Ville prøvd å effektivisere styrken som sagt med 3 helkroppsprogram i uka og så kardio/saltimer de andre dagene og kun en økt om dagen/ikke mer enn 1 time per dag. Viktig at du også varierer på intensiteten på kardioøktene så ikke hver økt blir høyintensitet, men at du har noen roligere restitusjons kardioøkter. Forresten! Når du jogger, jogger du alltid sammenhengende i moderat tempo, eller varierer du mellom langkjøringer og intervalltrening? Anonymous poster hash: e5858...da5
Gjest Runforit Skrevet 5. april 2015 #11 Skrevet 5. april 2015 Forresten! Når du jogger, jogger du alltid sammenhengende i moderat tempo, eller varierer du mellom langkjøringer og intervalltrening? Anonymous poster hash: e5858...da5 Jeg varierer tempoet, men er seig fremfor eksplosiv så ligger på mellom 10-12 km/t gjennom hele løpeturen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå