Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #1 Skrevet 20. august 2004 Hva vil du definere som kunst? (Tenker først og fremst på bildende kunst, ikke operasangere, trapeskunstnere osv) I dag kan jo nesten alt mellom himmel og jord kalles kunst..
kjellebassen Skrevet 20. august 2004 #2 Skrevet 20. august 2004 Har oppfattet det slik at definisjonen på kunst gjøres ut fra 2 kriterier. Begge må oppfylles. 1. Kunstneren må ha lagd materialet (Det være seg et maleri, musikkstykke, skulpur osv.) med tanke på å lage kunst. 2. Kunstneren må ha en bakenforliggende/ underliggende tanke eller en dypere mening med det han/hun lager enn bare det blotte øye kan se. Skal ikke si at jeg er 100% korrekt her men tror ikke jeg er helt på jordet heller...noen som hvet mer kanskje??
Gjest TomKrus Skrevet 20. august 2004 #4 Skrevet 20. august 2004 Svindel Ikke minst er det en kunst å lure til seg asyl her i Norge
kjellebassen Skrevet 20. august 2004 #5 Skrevet 20. august 2004 Ikke minst er det en kunst å lure til seg asyl her i Norge Det er ingen kunst
Gjest TomKrus Skrevet 20. august 2004 #6 Skrevet 20. august 2004 Det er ingen kunst Nåh, her la jeg opp en fin pasning til Val, og så kom du og snappet den
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #7 Skrevet 20. august 2004 1. Kunstneren må ha lagd materialet
kjellebassen Skrevet 20. august 2004 #8 Skrevet 20. august 2004 Her må du se på ordet "lagd" i et større spekter. Selv om råmaterialet i seg selv ikke er lagd av kunstneren har han/hun skaffet det selv og lagd noe han/hun definere som kunst selv
kjellebassen Skrevet 20. august 2004 #9 Skrevet 20. august 2004 Nåh, her la jeg opp en fin pasning til Val, og så kom du og snappet den Sånn gjør en rutinert spiller
Gjest Melissa Gioberti--- Skrevet 20. august 2004 #10 Skrevet 20. august 2004 Jeg vil gjerne gi mitt svar- uansett om det er korrekte eller ei. Kunst er et produkt skapt av et individ med det formål å frembringe stemninger hos andre mennesker. Det være seg lykke, sinne, provokasjon, analytisk og intellektuell stimulering, glede eller en kombinasjon av disse. Kunst er kanskje et produkt som det er meningen at man ikke skal forholde seg likegyldig til. Hva er god kunst? Hva er dårlig? Og du ønsker jo å snakke om billedkunst (ikke de andre områdene). Du spør spesifikt om billedkunst: man kan vel skille mellom amatørkunst og profesjonell kunst? Profesjonelle billedkunstnere lever av kunsten sin og formålet er derfor å selge produktene. Mange av dem har studert ved høyere kunst-utdanningsinstitusjoner og/eller gått i lære hos de "store". Amatørkunstnerne lever ikke av sin produksjon, men det betyr jo ikke nødvendigvis at deres produkter er dårligere av den grunn. Alt er ikke kunst. Jeg er ingen kunst-kjenner av dimensjoner, men vil tippe at det er utarbeidet en rekke teoretiske kriterier som man må legge ti grunn for at noe skal kunne kalles "kunst". Hvem som helst kan ikke stille ut hva som helst og forlange at det skal gå under betegnelsen "kunst"- håper jeg. Kunst-folket selv driver vel mest med sitt arbeid- og ikke med markedsførings-biten. Og media bruker begrepet i hytt og pine. Det er ingen jeg vet om som har stått frem og krevd at "nå må offentligheten skjerpe seg og bruke ordet "kunst" kun i .....sammenhenger.
Gjest Melissa Gioberti--- Skrevet 20. august 2004 #11 Skrevet 20. august 2004 Så at du brukte betegnelsen "bildende kunst" - og ikke "billedkunst" som jeg trodde... Ja, ja...sikkert noen som har studert kunst/kunsthistorie her som kan svare bedre?
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #12 Skrevet 20. august 2004 Både "billed kunst" og "bildende kunst" går an å si
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #13 Skrevet 20. august 2004 Jeg vil gjerne gi mitt svar- uansett om det er korrekte eller ei. Kunst er et produkt skapt av et individ med det formål å frembringe stemninger hos andre mennesker. Det være seg lykke, sinne, provokasjon, analytisk og intellektuell stimulering, glede eller en kombinasjon av disse. Likte definisjonen din!!
Gjest Melon Skrevet 20. august 2004 #14 Skrevet 20. august 2004 Jeg tror at det ikke finnes kunst, at det bare finnes kunstnere. Definisjonen på en kunstner? Et menneske som har behov for å utrykke seg/ eksponere seg.
Gjest Fighter Skrevet 20. august 2004 #15 Skrevet 20. august 2004 Alle billedkunstnere må betale kunstavgift på det de slger. Stortinget har laget en definisjon med hva de legger i billedkunst. "HVA ER BILLEDKUNST? Uten å være en helt utfyllende beskrivelse, vil maleri, tekstil-billedkunst, glassmalerier, mosaikk og andre materialbilder, skulptur og relieffer, grafikk og tegnekunst, i enhver teknikk, materialbruk og utførelse, regnes som "billedkunst" i 3%-lovens forstand. Hvem som har laget verket, hvor det er laget eller når det er laget er uvesentlig. Dersom verket kan regnes som billedkunst i 3%-lovens forstand, skal det betales 3%-avgift hver gang det blir solgt/kjøpt i Norge." http://kunst.no/kunstavgift/Info.htm#hva_billedkunst
Isabella Moon Skrevet 21. august 2004 #16 Skrevet 21. august 2004 Jeg definerer, eller føler, at kunst er alle former for personlige uttrykk som er gjort med refleksjon. Kunst trenger ikke nødvendigvis være "for andre" (for at andre mennesker skal bivåne det), eller ha en dyp og sjelsettende filosofi. Det kan være spontant, lekent og "overfladisk", alt ettersom. Med refleksjon, eller bevissthet, tenker jeg meg at man på et eller annet plan er oppmerksom på at man uttrykker seg mht. å skape noe, altså det "produktet" vi kaller kunsten. Vi er vel alle kunstnere..
Rapitap Skrevet 21. august 2004 #17 Skrevet 21. august 2004 For å trekke det litt videre, så er jeg enig med Robert her.
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #18 Skrevet 26. august 2004 Jeg blir aldri riktig klok på det spm jeg, og kommer vel neppe til å bli det... (men klarer du å tre hodet ditt gjennom en nål, har du gjort en kunst, i tillegg har du sannsynligvis et problem ;-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå