Gå til innhold

Saus til elgstek - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får svigers på besøk på søndag, og da tenkte jeg å servere elgstek. For dem blir det ikke skikkelig middag uten saus og poteter..... :roll: - og jeg som er så flink til å lage saus...

Er det noen som har oppskrift/tips til hvordan jeg kan lage skikkelig god viltsaus???? Tenkte jeg skulle bruke sjyen fra steken og lage jevning. Har prøvd det et par ganger før, men det har blitt bare klumper....

Er helt grønn på dette, så jeg håper noen kan hjelpe meg! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager bare en brun saus med sjy til jevning og en god, sterk kraft og litt fløte "for å heve smaken". Jeg har alltid litt kraft fra elg (kokt på bein)liggende i frysen, men har du ikke det bruk en sterkt kjøttbuljong e.l. og tilsett Arne Brimis viltkrydder, som har en god smak av einer og salt og pepper. Kjempe enkelt, og veldig godt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lag jevning av smør og mel, som du bruner pent og forsiktig i panna. La denne jevningen avkjøles litt før du blander den i stekesjyen som må være varm. Da skulle du unngå klumpene! Salt, pepper - kanskje litt eiebær for å sette litt smak - akkurat det er det sikkert andre som kan tipse om!

Skrevet

Jeg hadde laget en god fløtesaus - det er det som er skikkelig viltsaus for meg.

Skrevet

Jeg bruker alltid rømme i viltsausen. Samt sopp og tyttebær.

Skrevet

God viltsaus

200 g frisk sopp

1 løk

4 dl kraft (gjerne sjy fra pannen du stekte steken i)

5 einerbær

5 dl fløte eller rømme

100 g brunost

2-3 ss solbærgelé

½ ts salt

¼ ts pepper

Del soppen i biter, løk i tynne båter. Fres alt i smør. Hell på kraft og la koke inn til ca halvparten. Tilsett knuste einerbær, fløte og ost og la småkoke 10-15 minutter. Ha i geléen og smak til med salt og pepper.

Skrevet

Takk for svar! Skal gjøre et forsøk.... Får jeg det ikke til, får jeg spørre svigermor om hjelp :oops:

Skrevet

Har begynt å ha Snøfrisk i viltsaus. Det er kjempegodt! Synes selv at det gir en mye bedre smak enn brunost/vanlig geitost.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...