Gå til innhold

Fra si seg arv - gjeld - hvem rydder opp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man fra sier seg kravet på arv, fordi vedkommende skylder en del penger, hvem er det man skal kontakte da for å få ryddet ut av dødsboet? Og hvem sin oppgave er det å gjøre det? De pårørende? Vedkommende som er død leide, så hvem har ansvar for å rydde ut? Pårørende? Utleier? Staten?

Anonymous poster hash: 3245d...ace

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arvingene får et skjema som må fylles ut og man må velge mellom offentlig og privat skifte. Velg offentlig.

Anonymous poster hash: a803d...a15

AnonymBruker
Skrevet

Kontakter det som før var Sosialkontoret, nå Nav ett eller annet.

De ordnernopp og kontakter de som skal kontaktes. Det er da nødvendig at ingen gjør noe som helst, eller kan den som f.eks. kontakter begravelsesbyrå for å få ordnet med begravelse og bli ansvarlig for utgiftene til begravelsesbyråets gjøremål og dermed regningen.

Tingrettene rundt om i landet vil jeg og anta vet hvordan dette kan gjøres. Dør noen på sykehus, så kontakter sykehuset oppgitte pårørende er der ingen så blir vedkommende liggende, gjerne lenge. Dette er bare en tragisk måte å forlate verden på!

Anonymous poster hash: cb3af...87e

Skrevet (endret)

Hvis man fra sier seg kravet på arv, fordi vedkommende skylder en del penger, hvem er det man skal kontakte da for å få ryddet ut av dødsboet? Og hvem sin oppgave er det å gjøre det? De pårørende? Vedkommende som er død leide, så hvem har ansvar for å rydde ut? Pårørende? Utleier? Staten?

Man trenger ikke si fra seg arven for å unngå å bli ansvarlig for den dødes forpliktelser, for dette ansvaret går ikke over på arvingene uten at de skriftlig erklærer overfor tingretten at de tar det på seg.

Hvis ingen av arvingene velger å ta på seg ansvaret for den den dødes forpliktelser, så er et annet alternativ såkalt offentlig skifte. Det vil si at tingretten har det formelle ansvaret for gjennomføringen av delingen av den dødes formue. Offentlig skifte koster en del penger, så hvis ikke den døde har penger utover det som går til å dekke begravelsen, så må den arvingen eller kreditoren som krevde offentlig skifte, betale for det selv.

Det tredje alternativet en arving har er å forholde seg passiv. Hvis alle arvingene forholder seg passive, og heller ingen av kreditorene ønsker å betale for et offentlig skifte, så vil i praksis den som eier avdødes bolig, selv måtte sørge for å fjerne den dødes innbo. Har leietageren som nå er død, innbetalt et depositum, vil kostnaden med å fjerne den dødes eiendeler fra leiligheten og vaske ned denne kunne dekkes av det innbetalte depositumet.

Endret av Testosteron
Skrevet

Mamma døde rett før jul. Vi sa fra oss arven, men vi måtte fortsatt rydde og vaske ut av leiligheten hun leide. Om det var juridisk rett vet jeg ikke. Vi fikk bare beskjed av tingretten om at vi måtte gjøre det så da regner jeg med at det ble riktig. Moralsk var det iallfall rett at vi flyttet mamma sine ting ut og vasket.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg frasa meg arven selvom det var penger å arve. Arvestrid blandt søskne mine og orker ikke forholde meg til dem! De er noen grafsete gribber som ventet på sidelinjen til mamma døde- ufyselige ekle folk!

Anonymous poster hash: 5ef28...bbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg frasa meg arven selvom det var penger å arve. Arvestrid blandt søskne mine og orker ikke forholde meg til dem! De er noen grafsete gribber som ventet på sidelinjen til mamma døde- ufyselige ekle folk!

Tenkte du at den informasjonen var relevant med tanke på HI sine spørsmål?

Anonymous poster hash: a47ed...60a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg ha tatt imot arven så de fikk mindre hver.

Anonymous poster hash: a2986...195

AnonymBruker
Skrevet

Offentlig skifte er kostbart. Det koster over 40.000 bare for å sette det igang og kostnadene kan bli enda høyere.

Man kan velge privat skifte uten å påta seg avdødes økonomiske forpliktelser. Begravelseskostnader er det første som prioriteres ved et slikt skifte - dersom det er mer penger så går de til dekning av eventuell gjeld.

Anonymous poster hash: 7bfec...205
Skrevet

Man kan velge privat skifte uten å påta seg avdødes økonomiske forpliktelser.

Nei. Det kan man ikke. Vilkåret for privat skifte er nettopp gjeldsovertagelse. Skifteloven § 78: "Skal boet bli skiftet privat, en eller flere av de myndige loddeiere overfor retten avgi erklæring om å påta seg ansvaret for de forpliktelser som påhvilte avdøde."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-2

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det kan man ikke. Vilkåret for privat skifte er nettopp gjeldsovertagelse. Skifteloven § 78: "Skal boet bli skiftet privat, en eller flere av de myndige loddeiere overfor retten avgi erklæring om å påta seg ansvaret for de forpliktelser som påhvilte avdøde."

Du tar feil her. Man kan ha privat skifte under paragraf 80. For bo med lite eller ingen verdier. Da påtar man seg IKKE avdødes økonomiske forpliktelser.

Skrevet

Du tar feil her. Man kan ha privat skifte under paragraf 80. For bo med lite eller ingen verdier. Da påtar man seg IKKE avdødes økonomiske forpliktelser.

Jo. Også § 80 krever gjeldsovertagelse, men ansvaret er begrenset til de eiendelene som er oppgitt i attesten som tingretten skriver ut.

Skifteloven § 80: "Hvis boets midler må antas å gi intet eller bare et minimalt beløp til fordeling etter at begravelsesutgiftene er dekket, overlater retten midlene til den som har ordnet med begravelsen, eller en annen som har stått avdøde nær. Vedkommende blir ansvarlig for boets og avdødes forpliktelser kun innenfor rammen av de mottatte midler."

AnonymBruker
Skrevet

Jo. Også § 80 krever gjeldsovertagelse, men ansvaret er begrenset til de eiendelene som er oppgitt i attesten som tingretten skriver ut.

Skifteloven § 80: "Hvis boets midler må antas å gi intet eller bare et minimalt beløp til fordeling etter at begravelsesutgiftene er dekket, overlater retten midlene til den som har ordnet med begravelsen, eller en annen som har stått avdøde nær. Vedkommende blir ansvarlig for boets og avdødes forpliktelser kun innenfor rammen av de mottatte midler."

Ja, men når boet har lite midler så er dette å foretrekke. Man får for eksempel trekke fra utgifter til begravelsen - noe som kan bli svært kostbart.

Mange er ikke klar over denne måten å foreta et skifte på så en samtale med skifteretten er absolutt å anbefale.

Skrevet

Ja, men når boet har lite midler så er dette å foretrekke. Man får for eksempel trekke fra utgifter til begravelsen - noe som kan bli svært kostbart.

Hvordan er dette å foretrekke framfor § 78? Også da er gjeldsansvaret begrenset til eiendelene til den døde når verdiene er under 3G: "Hvis boets aktiva antas å være mindre enn 3 ganger grunnbeløpet i folketrygden, er det solidariske ansvaret begrenset til boets midler etter at begravelsesomkostningene er dekket." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-2

AnonymBruker
Skrevet

Hei, siden det ser ut til at du kan litt om dette, er det en ting jeg har lurt på i forhold til arv. Hvis den som dør bor i et borettslag og har både lån og leie på leiligheten. Må arvingene da betale leien til borettslaget inntil leiligheten er solgt?

Jeg forstår at man må betjene lånet, eller få til en avtale med banken. Men leien er jo ganske stiv. Og jeg og mine søsken klarer ikke å betale flere tusen ekstra hver for å dekke husleien. Det vi bli minimalt med penger igjen ved salg, omtrent i null hvis vi velger megler, så det er ikke mulig å få dekket denne leien vet en avtale etter salget heller.

Jeg blir i tvil, for det er jo ikke vi som har en leie kontrakt med borettslaget, så skal vi betale leien tror du?

Anonymous poster hash: 4ba8b...ff2

Skrevet (endret)

Hvis den som dør bor i et borettslag og har både lån og leie på leiligheten. Må arvingene da betale leien til borettslaget inntil leiligheten er solgt?

Ja. Jeg tror dere må betale forpliktelsene som oppstår etter dødsfallet, hvis dere tar på dere ansvaret for den dødes forpliktelser. Jeg tror dette fungerer likt med de tilfellene hvor den som leier, avslutter leieforholdet og flytter. Man har oppsigelsestid, og selv om man flytter før, så må man betale ut oppsigelsestiden med mindre noen andre overtar leiligheten før oppsigelsestiden er ute. På samme måte tror jeg det fungerer når noen dør. Dødsboet er ansvarlig for leien i en periode etter dødsfallet, og hvis arvingene påtar seg ansvaret for den dødes forpliktelser, så blir de også ansvarlige for leien.

Jeg vil anbefale deg å snakke med forretningsføreren til borettslaget for å få et sikkert svar.

Endret av Testosteron
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg tror dere må betale forpliktelsene som oppstår etter dødsfallet, hvis dere tar på dere ansvaret for den dødes forpliktelser. Jeg tror dette fungerer likt med de tilfellene hvor den som leier, avslutter leieforholdet og flytter. Man har oppsigelsestid, og selv om man flytter før, så må man betale ut oppsigelsestiden med mindre noen andre overtar leiligheten før oppsigelsestiden er ute. På samme måte tror jeg det fungerer når noen dør. Dødsboet er ansvarlig for leien i en periode etter dødsfallet, og hvis arvingene påtar seg ansvaret for den dødes forpliktelser, så blir de også ansvarlige for leien.

Jeg vil anbefale deg å snakke med forretningsføreren til borettslaget for å få et sikkert svar.

Ok, takk for svar.

Anonymous poster hash: 4ba8b...ff2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...