Gå til innhold

Er det noe "poeng" med styrketrening om man ikke går 80-100% inn for det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener, kan man få resultater av styrketrening selv om man ikke spiser "nok" proteiner og øker "nok" med vektene? Jeg elsker å jogge, og for tiden har jeg planer om å gå litt ned i vekt, men jeg ønsker gjerne å trene litt styrke også. Jeg har stort behov for en bedre holdning og en sterkere kjernemusklatur, så spørsmålet mitt er kan jeg få dette ved å trene styrketrening (markløft, mageøvelser osv) to ganger i uka, ligge i kaloriunderskudd, ikke fokusere ekstremt mye på proteininntaket, og ved å jogge 5-6 dager i uka?

Anonymous poster hash: a2d24...e73
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, du har kjempegevinst både på helse og holdning av forbausende lite styrketrening. Det skal ikke mange minuttene til, men du bør ta i så du kjenner det - dog ikke sånn at du pådrar deg belastningsskader.

Mye av styrketreningen i større mengder er jo mer å regne som ren utholdenhetstrening. Men om du trener minimalt med stryrke, bygger du jo ikke så mye masse, og forbrenner heller ikke allverdens. Men siden du nevner løping, tar du nok den biten igjen på kardiotreningen.

Du trenger egentlig ikke proteinpulver. Knapt nok de største testosteronoksene trenger det. Bare sørg for at du inntar mellom et og to gram protein daglig i vanlig variert kost, så kroppen får litt mer enn den trenger til vedlikehold. Du bygger ikke allverdens med muskelmasse, men mer enn en faktisk skulle tro, på denne måten. Og den muskelmassen bidrar til litt økt forbrenning. Så holder du matinntaket på samme nivå, får du litt drahjelp, men den er marginal.

Det er dessuten mye bedre å trene litt to ganger i uka, og gjennomføre det - enn å legge lista så høyt at det blir med tanken. :nigo:

Endret av Kamikatze
  • Liker 3
Skrevet

Ja, helt klart!

Det du må gå inn 100% på er riktig teknikk, og progresjon (ikke løft den samme vekta i mange måneder). Proteiner og dill og dall er for de spesielt interesserte. To ganger i uka er også bra!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så bra. Tusen takk for svar! Jeg er så dum at jeg sluttet med styrketrening etter at jeg falt for jogging, fordi jeg tenkte at jeg ikke ville få noe utbytte av det om jeg ikke spiser og trener som disse fitnessfolkene.

Anonymous poster hash: 9e20a...a89
AnonymBruker
Skrevet

Jaa! Og herregud - det er noe av det beste du kan gjøre for kroppen din! bygg litt muskelfiber og knokkelmasse - det blir den 80 år gamle deg takknemlig for :laugh:

Anonymous poster hash: c74bf...fca
  • Liker 2
Skrevet

Jaa! Og herregud - det er noe av det beste du kan gjøre for kroppen din! bygg litt muskelfiber og knokkelmasse - det blir den 80 år gamle deg takknemlig for :laugh:

Anonymous poster hash: c74bf...fca

Det stemmer ganske på en prikk. Antialdringsforskning viser at forventet levetid øker om en bygger opp mer muskelmasse enn kroppen "sliter ut", og at kortvarig litt hard vekttrening og kortvarig kardio vekslende mellom medium og hard, kombinert med et sunt variert kosthold uten fettangst. Det er ikke hovedgevinsten. Førstepremien er den markant forbedrede almentilstand og økt livskvalitet, langt opp i alder. Det finnes åttiåringer med styrke, helse og kondis som femtiåringer kan misunne dem. Og formelen er enkel: Aktivitet, moderat mengde trening, uten overdrivelse, og sunn mat med mye antioksydanter og rå nøtter/mandler. Gugle det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...