Gå til innhold

Kjæresten min MÅ trene hver dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen siden tidlig i høst, og er begge 21 år. Han trener målrettet til en konkurranse, og følger et treningsopplegg for dette. Konkurransen er i begynnelsen av juli. Antall økter per uke er litt forskjellig, de roligste ukene inneholder fem økter, mens de hardeste inneholder én til tre økter hver dag.

Jeg støtter han selvfølgelig i det at han må trene så mye som mulig, og ikke drive med det "halvveis". Likevel synes jeg det er slitsomt når treningen hans kommer foran absolutt alt.

I påsken er han med hjemme på besøk hos familien min (tredje gang han møter dem). Selv om det er påskeferie, så MÅ han trene hardt hver dag, type intervalltrening/bakketrening, styrke osv. Alt han tenker på er hvordan han skal få til å trene, ved at det går minst mulig ut over det sosiale samværet med familien i påsken. Likevel resulterer det i at han er borte under måltider og andre ting vi gjør sammen, fordi han er ute og trener. Det holder ikke at vi feks er ute i skog og mark de tre dagene vi er her. Jeg har sagt at vi godt kan ta en joggetur og noen enkle styrkeøvelser i stua, da jeg også er veldig glad i fysisk aktivitet. Men dette er ikke "nok", da han er redd for at han ikke trener godt nok fram mot konkurransen. Derfor forsvinner han ofte ut på sin egen treningsøkt.

Synes nesten det er litt flaut at kjæresten min er så opptatt av trening, når familien gjør noe sammen, og både foreldrene mine, søskenene mine og deres kjærester/samboere er til stede.

Er jeg urimelig hvis jeg sier til kjæresten min at jeg synes han skal legge treningen litt mer til side når vi er på besøk hos familien? Det er jo bare tre dager vi er her, kan jo ikke være krise?

Anonymous poster hash: 4ab3c...9a5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på samme måte, dog med bare en økt om dagen. Jeg klarer alltid å tilrettelegge dette sånn at jeg trener før eller etter sosiale ting. Jeg har nettopp kommet hjem fra en tre timers skogstur, men jeg ser ikke på dette som trening, så nå skal jeg på trening og trene styrke :)

Det er veldig vanskelig å være sammen med noen som er så inni noe som det han er, enten det nå gjelder trening, musikk eller andre ting/hobbyer. Du må nesten bare føle litt på om det er verdt det, for det kommer sannsynligvis aldri til å forandre seg.

Anonymous poster hash: 99801...13a
Skrevet

Det holder ikke at vi feks er ute i skog og mark de tre dagene vi er her. Jeg har sagt at vi godt kan ta en joggetur og noen enkle styrkeøvelser i stua, da jeg også er veldig glad i fysisk aktivitet. Men dette er ikke "nok", da han er redd for at han ikke trener godt nok fram mot konkurransen. Derfor forsvinner han ofte ut på sin egen treningsøkt.

Det er jo godt mulig at å trene med deg og din familie ikke er spesielt effektivt for han. Da blir det jo ikke erstatning for hans treningsprogram, men tillegg.

Kan jo også være at han ønsker å ha litt tid for seg selv og ikke bare henge med din familie.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge han trener målrettet mot en konkurranse og så lenge du har visst om det hele tiden så synes jeg du bør avfinne deg med situasjonen. Det hadde vært litt annerledes dersom han bare hadde trent for å holde seg i form, som en litt avansert mosjonist. Da synes jeg du kunne bedt ham om å ta det litt med ro de få dagene dere er på påsketur med familien.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo godt mulig at å trene med deg og din familie ikke er spesielt effektivt for han. Da blir det jo ikke erstatning for hans treningsprogram, men tillegg.

Kan jo også være at han ønsker å ha litt tid for seg selv og ikke bare henge med din familie.

Ja, han sier jo at han trenger å trene sitt program, og ikke kan drive litt alternativt i den tiden vi er her. Prøver å vise forståelse for det, men synes det er merkelig om litt fri skal spolere hele treningsregimet.

Litt merkelig at han ikke kan være med min familie når vi først er her. Han har ikke vært med på besøk siden i november, så at han ikke skal kunne gjøre familierelaterte ting i en liten del av påskeferien synes jeg ikke er holdbart.

Men skal prøve å være forståelsesfull, og forklare familien at han bare er nødt til å trene og derfor ikke kan være sammen med oss.

Gjest Runforit
Skrevet

Ser ikke at det må komme i veien. Kan han ikke ta det på morgenen før frokost? Jeg har løpt over 5 mil hittil i påsken uten at det har påvirket noe av det sosiale. Tar det på morgenkvisten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er urimelig. Det er ikke for alle å bare omstille seg etter omgivelsene. La ham være i fred. At man ikke spiser sammen, fordi man har ulik døgnrytme, er ganske normalt.

Jeg personlig, kunne aldri hatt fastsatte måltider sammen med andre. Jeg spiser når jeg er sulten, og ikke for å sitte sammen med andre. Da blir det vanskelig å spise riktig. Folk som hadde krevet at vi skulle spise sammen, hadde jeg ikke klart å leve under samme taket med.

Anonymous poster hash: 378ef...818
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tre dager med familien din, synes han godt kunne tatt en pause de tre dagene, eller trent tidlig på morgenen før frokost. Han har møtt dem såpass få ganger, at jeg hadde også syntes at det hadde vært flaut at kjæresten prioriterte på den måten.. I hvertfall når det gjelder såpass få dager også

Anonymous poster hash: 776a2...b4b
  • Liker 1
Skrevet

Sånn er det hjemme hos oss også, men jeg er den som trener.

Jeg har mine hovedkonkurranser i juli/aug så fra jan til aug er alt jeg har av ledig tid brukt på trening. Ikke bare fysisk, men også mental og teknikk trening.

Hadde også prioritert mest mulig tid på forbredelser til konk. Min samboer irriterer seg noen ganger, men støtter meg fullt ut.

Hadde ikke vært flau av han. Flott han er målrettet og vet hva han vil :)

Ta en tur til familien din etter han er ferdig med konkurransene da.

Ser ikke helt problemet jeg da, sikkert fordi jeg er slik selv.

I lavsesongen så har jeg mer tid til familien å sånt :)

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Det er tre dager med familien din, synes han godt kunne tatt en pause de tre dagene, eller trent tidlig på morgenen før frokost. Han har møtt dem såpass få ganger, at jeg hadde også syntes at det hadde vært flaut at kjæresten prioriterte på den måten.. I hvertfall når det gjelder såpass få dager også Anonymous poster hash: 776a2...b4b

Joda om det bare var en treningsnarkoman. Men dette er før en konkurranse. Da prioriterer man selvsagt å spisse formen før konkurransen.

Men man kan som sagt prøve å tilpasse treningen rundt familiemiddag og samlinger så langt det lar seg gjøre.

• Liker 2
Gjest Woo-Hoo!
Skrevet

Vi har vært sammen siden tidlig i høst, og er begge 21 år. Han trener målrettet til en konkurranse, og følger et treningsopplegg for dette. Konkurransen er i begynnelsen av juli. Antall økter per uke er litt forskjellig, de roligste ukene inneholder fem økter, mens de hardeste inneholder én til tre økter hver dag.

Jeg støtter han selvfølgelig i det at han må trene så mye som mulig, og ikke drive med det "halvveis". Likevel synes jeg det er slitsomt når treningen hans kommer foran absolutt alt.

I påsken er han med hjemme på besøk hos familien min (tredje gang han møter dem). Selv om det er påskeferie, så MÅ han trene hardt hver dag, type intervalltrening/bakketrening, styrke osv. Alt han tenker på er hvordan han skal få til å trene, ved at det går minst mulig ut over det sosiale samværet med familien i påsken. Likevel resulterer det i at han er borte under måltider og andre ting vi gjør sammen, fordi han er ute og trener. Det holder ikke at vi feks er ute i skog og mark de tre dagene vi er her. Jeg har sagt at vi godt kan ta en joggetur og noen enkle styrkeøvelser i stua, da jeg også er veldig glad i fysisk aktivitet. Men dette er ikke "nok", da han er redd for at han ikke trener godt nok fram mot konkurransen. Derfor forsvinner han ofte ut på sin egen treningsøkt.

Synes nesten det er litt flaut at kjæresten min er så opptatt av trening, når familien gjør noe sammen, og både foreldrene mine, søskenene mine og deres kjærester/samboere er til stede.

Er jeg urimelig hvis jeg sier til kjæresten min at jeg synes han skal legge treningen litt mer til side når vi er på besøk hos familien? Det er jo bare tre dager vi er her, kan jo ikke være krise?

Neida, du er nok ikke urimelig. Og sett fra et idrettslig ståsted så hadde han prestert bedre om han roet seg litt ned innimellom. Det er ikke slik at det bare er å kjøre på over lang tid, kroppen er ikke laget slik.

Det er også ganske respektløst ovenfor deg og din familie at han oppfører seg som en egoistisk unge og tenker bare på seg selv. Det du bør tenke over er at er han slik nå, vil han også være slik i fremtiden, gjerne med andre ting også. Er dette er gutt du vil satse på ?

Du kan godt fortelle ham at han oppfører seg uforskammet mot både deg og din familie.

• Liker 1
Gjest Woo-Hoo!
Skrevet

Ja, han sier jo at han trenger å trene sitt program, og ikke kan drive litt alternativt i den tiden vi er her. Prøver å vise forståelse for det, men synes det er merkelig om litt fri skal spolere hele treningsregimet.

Litt merkelig at han ikke kan være med min familie når vi først er her. Han har ikke vært med på besøk siden i november, så at han ikke skal kunne gjøre familierelaterte ting i en liten del av påskeferien synes jeg ikke er holdbart.

Men skal prøve å være forståelsesfull, og forklare familien at han bare er nødt til å trene og derfor ikke kan være sammen med oss.

Det kan du la være med..... Ikke ta ansvar for hans oppførsel, det må han gjøre selv.

AnonymBruker
Skrevet

Visste du på forhånd at han kom til å trene?

Anonymous poster hash: c667a...517

AnonymBruker
Skrevet

Det hele provoserer meg litt å lese, men det er fordi jeg befinner meg i samme kategori som han. For utenforstående er det ekstremt vanskelig å se hvordan trening kan være så viktig. For meg er en time mistet en liten gravhule, hvor jeg har falt ut av programmet, mistet tall og repitisjoner, og faktisk falt ut av hele min styrkesyklus. Jeg kan bli sur hvis folk hindrer for meg og trening fordi de ikke forstår. Og man er nødt til å være inne i dette for å forstå. Trening er så mye mer enn bare trening, for oss.

- Og nettopp derfor forstår jeg din situasjon så godt. Du er ikke inne i treningen på samme måte som han, og derfor kan det også komme til å bli et problem. Jeg trener kl. 05 om morgenen for å få det unna, slik at det ikke går ut over det sosiale ellers. Men det er en livsstil, og ikke kun en hobby.

Anonymous poster hash: d0b87...8b1
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det hele provoserer meg litt å lese, men det er fordi jeg befinner meg i samme kategori som han. For utenforstående er det ekstremt vanskelig å se hvordan trening kan være så viktig. For meg er en time mistet en liten gravhule, hvor jeg har falt ut av programmet, mistet tall og repitisjoner, og faktisk falt ut av hele min styrkesyklus. Jeg kan bli sur hvis folk hindrer for meg og trening fordi de ikke forstår. Og man er nødt til å være inne i dette for å forstå. Trening er så mye mer enn bare trening, for oss.

- Og nettopp derfor forstår jeg din situasjon så godt. Du er ikke inne i treningen på samme måte som han, og derfor kan det også komme til å bli et problem. Jeg trener kl. 05 om morgenen for å få det unna, slik at det ikke går ut over det sosiale ellers. Men det er en livsstil, og ikke kun en hobby.

Anonymous poster hash: d0b87...8b1

Du vet at kroppen yter mer om du også tillater hvile ? - Å trene hele tiden er en nybegynner feil...

Anonymous poster hash: 3d4f0...367

Skrevet

Jeg synes det hadde vært slitsomt å være sammen med en som er så besatt av treningen dersom han ikke er toppidrettsutøver. Men du visste vel om dette før dere ble sammen, eller er han blitt mer hekta?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det hadde vært slitsomt å være sammen med en som er så besatt av treningen dersom han ikke er toppidrettsutøver. Men du visste vel om dette før dere ble sammen, eller er han blitt mer hekta?

Jeg visste ikke om det da, nei. Han fant på at han skulle være med i den konkurransen nå like etter jul.

AnonymBruker
Skrevet

Visste du på forhånd at han kom til å trene?

Anonymous poster hash: c667a...517

Jeg vet jo at trening er viktig for han, men av og til (når vi ikke er på familiebesøk) kan han ta seg et par dager fri, fordi han er sliten i kroppen. Men så lenge har føler seg fin, trener han hardt. Trodde kanskje ikke han hadde tenkt å la treningen gå foran sosialt samvær med familien, når han først er med meg på besøk.

Skrevet

Jeg visste ikke om det da, nei. Han fant på at han skulle være med i den konkurransen nå like etter jul.

Ok. Jeg ville vært skeptisk til en som ofret det sosiale for treningen ALLTID. Denne situasjonen kunne kanskje vært avklart på forhånd hvis dere hadde snakket om og avklart forventninger. Jeg er enig med deg i at han kan tilpasse seg de tre dagene.

AnonymBruker
Skrevet

Man snakker om toppidrettsnivå om man trenger mange økter om dagen, er han på dette nivået? Om ikke så bør man virkelig ha kunnskaper om det man driver med for å ikke overtrene. Også fra et atletisk perspektiv så vil man yte bedre over tid om man greier å ta seg en treningspause.

Anonymous poster hash: 8ea58...dde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...