AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #1 Skrevet 4. april 2015 Håper noen kloke kg-folk kan hjelpe meg. Jeg har en 2-åring som nå veier 18 kg, og vi må derfor bytte ut bilsetet. Men er nå i tvil på hva jeg skal velge. Har sett på bakovervendte seter til 25 kg, men ingen av de har fått så gode score. Vurderer derfor å gå for et forovervendt sete, men synes det er litt i tidligste laget, da han ikke er fylt 2.5 år en gang. Så, gå for et bakovervendt som ikke har gjort det så bra i tester, eller gå for et bra fremovervendt sete? Anonymous poster hash: 1caaa...475
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #2 Skrevet 4. april 2015 Bakovervendt!!! Veldig viktig. Anonymous poster hash: ae1c8...e8c 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #3 Skrevet 4. april 2015 Setet er og avhengig av hvilken bil du har, og det skriver du ingenting om. Det beste er å kjøpe sete hos bilens merkeforhandler de er oppdatert på hvilke seter som er best egnet både trafikksikkerhetsmessig sammen med bilen og mht plassering i bilen. Ta med både barn og bil, prøv setene forhandler har både i bilen og med barnet oppi sete. Anonymous poster hash: da05c...46f 1
Soulless Skrevet 4. april 2015 #4 Skrevet 4. april 2015 Husk at bakovervendte seter ofte får dårlig score i europeiske tester kun fordi bakovervendt er "slitsomt". Dermed trenger ikke den dårlige scoren ha noe ned sikkerheten å gjøre. Les heller de norske/nordiske testene. Ikke kjøp forovervendt! Skal vedde på det gjør større skade enn selv det dårligste av de bakovervendte. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #5 Skrevet 4. april 2015 Hadde kjøpt et besafe izi pluss. Er til 25 kiloAnonymous poster hash: d7c62...57b
Sushi Skrevet 4. april 2015 #6 Skrevet 4. april 2015 Britax Max way. Det kommer godt ut i tester og er plus-godkjent til 25 kilo. Vi gikk rett over til dette etter babysetet, og vår snart-fireåring sitter fortsatt fint i det (etter at jeg skjønte at man kunne flytte det litt ut på setet så det ble mer beinplass ). Lillebror på under året har fått samme sete, vi er veldig fornøyde.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #7 Skrevet 4. april 2015 http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/Anonymous poster hash: da05c...46f 1
Arkana Skrevet 4. april 2015 #8 Skrevet 4. april 2015 Selvsagt bakovervendt. Vi har Britax MultiTech og Britax Hiway II og er veldig fornøyd med begge to. Storebror satt bakovervendt til han var over 5 år. Fireåringen og toåringen sitter selvsagt bakovervendte begge to.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #9 Skrevet 4. april 2015 Håper noen kloke kg-folk kan hjelpe meg. Jeg har en 2-åring som nå veier 18 kg, og vi må derfor bytte ut bilsetet. Men er nå i tvil på hva jeg skal velge. Har sett på bakovervendte seter til 25 kg, men ingen av de har fått så gode score. Vurderer derfor å gå for et forovervendt sete, men synes det er litt i tidligste laget, da han ikke er fylt 2.5 år en gang. Så, gå for et bakovervendt som ikke har gjort det så bra i tester, eller gå for et bra fremovervendt sete?Anonymous poster hash: 1caaa...475 Bakovervendt, selvfølgelig! De bakovervendte tester gjerne "dårlig" fordi de er litt mer tungvinne å installere, og at det da er lettere å montere feil. Men får du hjelp av butikken du kjøper i til å vise deg første gang, så er det ikke noe problem. At det å sitte bakovervendt er 5 ganger tryggere, det sier egentlig alt for meg. (Min er snart 5, og sitter fortsatt bakover - hun klager ikke, og er mye tryggere den veien, så ser INGEN grunn til å snu ennå). Selv om 2-åringen din er lang eller tung, så vil fortsatt skjelettet hans være en 2-årings. Han er over 18 kg og skal bruke bilens egne belter, ikke setets, og det er dermed farer forbundet med det (ikke ferdige utviklede hoftekammer, barn som ikke kan sitte riktig og stille, faren for at de løsner eller flytter beltet osv). Anonymous poster hash: 97af7...fca 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #10 Skrevet 4. april 2015 Hadde mitt barn blitt snudd fremovervendt når de andre mødrene gjorde det, "fordi ungen syns det er så kjedelig å sitte feil vei", hadde ikke ungen min levd i dag. Påkjørt bakfra, jeg ble kastet fremover, ungen slapp unna med skrekken. Så mitt beste råd er: følg reglene, bakovervendt til fire års alder!!!Anonymous poster hash: d9acf...531
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #11 Skrevet 4. april 2015 Hadde mitt barn blitt snudd fremovervendt når de andre mødrene gjorde det, "fordi ungen syns det er så kjedelig å sitte feil vei", hadde ikke ungen min levd i dag. Påkjørt bakfra, jeg ble kastet fremover, ungen slapp unna med skrekken. Så mitt beste råd er: følg reglene, bakovervendt til fire års alder!!!Anonymous poster hash: d9acf...531 Hæ? Ved påkjøring bakfra er det jo bedre med forovervendt...Anonymous poster hash: 88703...b25
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #12 Skrevet 4. april 2015 Hæ? Ved påkjøring bakfra er det jo bedre med forovervendt...Anonymous poster hash: 88703...b25 Det vil som regel alltid være langt mindre krefter involvert i en slik ulykke enn ved en møteulykke. I tillegg vil hodet være plassert mot midten av bilen, langt fra treffpunktet. Om du hadde rygget i samme fart som bilen bak kommer i, så ville det tilsvart en møteulykke, og da ville fremovervendt nok vært bedre - men det er lite sannsynlig. Anonymous poster hash: 97af7...fca
Gjest Magdalene Skrevet 5. april 2015 #13 Skrevet 5. april 2015 Vi måtte akkurat bytte sete til minsten på 2,5. Bakovervendt var en selvfølge, så vi valgte britax maxway. Veldig fornøyd med setet.
Hedda-78 Skrevet 5. april 2015 #14 Skrevet 5. april 2015 http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/3.de-beste-sm%C3%A5barnstolene Nederst på siden finner du en link til en tabell med oversikt over de beste stolene. Det du skal ha er en bakovervendt småbarnstol, beltefestet ( siden isofix alene kan kun brukes til 18 kg). Det er 6 stoler i denne listen som går til 25 kg bakovervendt. 5 av dem er PlusTest sertifisert til 25 kg og 1 er i tillegg anbefalt av AMS. Alle de tre som er ICRT/ADAC-testet får karakter 4,0 på sikkerhet, og en av dem får hele 5,0 på frontkollisjon. Fremovervendte småbarnsstoler er ikke engang på listen, det sier vel sitt om hva forbrukerrådet synes om slike.... Ditt alternativ er, som du sier, å bytte til en fremovervendt beltestol, pga høyere score i tester. Men iflg tabellen her har de fleste fått 4,0 på sikkerhet, akkurat som de bakovervendte. Ingen har fått høyere enn 4,5 på sikkerhet. Og de får DÅRLIGERE score på sikkerhet ved frontkollisjon. Det de scorer høyere på, er skadelige stoffer (som er totalt irrelevant for min del) og brukervennlighet. Det er naturligvis viktig, men det er jo mulig å få hjelp til å montere stolene riktig. Selv har vi hatt en Britax hi-way, og var fornøyd med den. Komfortabel å sove i, fordi den var litt bakoverlent. Gikk over til fremovervendt beltestol ved 4 år2mnd, da fordi selefestene ble for lave (pjokken var lang i ryggen). Den var litt plundrete å montere (sammenlignet med isofix-stoler), men helt overkommelig. Første gangen jeg skulle montere den sørget jeg for å ha godt dagslys og god tid, og lese anvisningen nøye. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå