Gå til innhold

Kosthold uten melk. Finnes det alternativ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje jeg ikke tåler melk og skal prøve å ikke drikke/spise melkeprodukter. Men finnes det feks melk som ikke inneholder det samme som i vanlig melk? Jeg er helt avhengig av havregrøt til frokost. Lage det på vann smaker drit.

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 0fff9...86a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Soyamelk og mandelmelk er vel vanlig å bruke når man unngår laktose.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eh, melk som ikke er kumelk mener du? Det finnes melk fra andre dyr, og fra forskjellige planter - kokosmelk, soyamelk, rismelk, havremelk, mandelmelk, hasselnøttmelk osv. (Soyamelk, rismelk og havremelk finner du i allergihylla i de fleste KIWIer og RIMIer.)

Anonymous poster hash: 75ac0...231
AnonymBruker
Skrevet

Ok takk. Hvilken melk smaker best synes du? :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du sikter til meg bruker jeg vanligvis usøtet soyamelk, det smaker bare kremete når en er vant til smaken og er i tillegg sunnest.

Anonymous poster hash: 75ac0...231

Skrevet

Gjør du dette i samråd med lege?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hva man liker. Jeg liker plantemelk bedre enn kumelk, jeg synes kumelk er litt ekkelt av en eller annen grunn.

Bruker havremelk til baking (dette funker sikkert fint til havregrøt også), usøtet soyamelk og kokosmelk til matlaging og mandelmelk til å drikke, ha på frokostblandingen osv. Sistnevnte er den beste sånn til å drikke kald.

Du får også kjøpt annen plantemelk som hampmelk, hasselnøttmelk, rismelk osv, så det er bare å prøve seg frem eller lage selv.

Jeg bor ikke så langt fra svenskegrensen, så jeg pleier ofte å hamstre der siden det er litt billigere og bedre utvalg.

Anonymous poster hash: 0badd...9bd

• Liker 2
Skrevet

Er det laktosen du tror du ikke tåler eller tror du at du har melkeproteinallergi? Om det er det førstnevnte kan du jo bare gå over til laktosefri melk. Ellers er soyamelk og rismelk helt ok på smak synes jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Gjør du dette i samråd med lege?

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
Jeg tror kanskje jeg ikke tåler melk og skal prøve å ikke drikke/spise melkeprodukter. Men finnes det feks melk som ikke inneholder det samme som i vanlig melk? Jeg er helt avhengig av havregrøt til frokost. Lage det på vann smaker drit.

Takk for svar. Anonymous poster hash: 0fff9...86a [/

quote]

Du har sikkert sette ulike fagfolk uttale swg på tv den siste tiden om å ikke kutte ut mat/drikke uten i samråd med lege og etter å ha blitt testet?

Ett alternativ er Geitemelk som kan kjøpes i vanlig butikk på små ca. 3 dl bokser i kjøledisken. Et annet alternativ er rismelk og ulike melkelignende produkter som står i "fri for" hyllene i matbutikkene.

Ellers når det gjelder melk, så må du lære deg til hva som står i innholdsfortegnelsen bak på hvert enkelt produkt.

En tur til fastlegen og få en spesiell gentest er mye enklere for å finne ut om du tilhører den gruppen som har det genet som reagerer på melkeprodukter enn å "forske" på egenhånd.

Anonymous poster hash: 8e0fd...a98

Skrevet

Før du kutter ut helt melk fra kostholdet ditt så bør du ta en allergitest. Det er ganske omfattende å skulle kutte ut alt som inneholder melk.

Har ei datter som fikk påvist melkeproteinallergi for et par år side, og det var ganske omfattende omstilling. Det er melkeprotein i mye! Heldigvis så er jeg vant med å lage det meste av mat selv fra scratch, for melkeprotein finnes i veldig mye halv og helfabrikata. Dessuten må hun ta (beskjed fra lege) ganske høy dose kalsium daglig som følge av at hun spiser melkefritt.

Vi bruker soyamelk, havremelk og rismelk, samt kokosmelk. Likedan soyafløte, tofuost, tofuis.

Litt prøving og feiling i starten, men nå har jeg funnet ut hvilken melketype som passer til de forskjellige rettene. F.eks er det håpløst å lage hvitsaus med rismelk da sausen blir helt tyntflytende, men soyamelk funker bra. Havremelk er super til grøter og bakst, rismelk er godt i vafler. Melkefritt smør får man også kjøpt (den blå pakken)

Jeg kan anbefale denne siden:

http://www.utenmelk.no

Men, bestill deg legetime og ta det derifra :)

Hvis det er laktose du reagerer på så er det straks mye enklere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før du kutter ut helt melk fra kostholdet ditt så bør du ta en allergitest. Det er ganske omfattende å skulle kutte ut alt som inneholder melk.

Har ei datter som fikk påvist melkeproteinallergi for et par år side, og det var ganske omfattende omstilling. Det er melkeprotein i mye! Heldigvis så er jeg vant med å lage det meste av mat selv fra

scratch, for melkeprotein finnes i veldig mye halv og helfabrikata.

Dessuten må hun ta (beskjed fra lege) ganske høy dose kalsium

daglig som følge av at hun spiser melkefritt.

Vi bruker soyamelk, havremelk og rismelk, samt kokosmelk. Likedan soyafløte, tofuost, tofuis.

Litt prøving og feiling i starten, men nå har jeg funnet ut hvilken melketype som passer til de forskjellige rettene. F.eks er det

håpløst å lage hvitsaus med rismelk da sausen blir helt tyntflytende, men soyamelk funker bra. Havremelk er super til

grøter og bakst, rismelk er godt i vafler. Melkefritt smør får man

også kjøpt (den blå pakken)

Jeg kan anbefale denne siden:

[url=http://www.utenmelk.no]http://www.utenmelk.no[/url

Men, bestill deg legetime og ta det derifra :)

Hvis det er laktose du reagerer på så er det straks mye enklere.

Om du leser innlegget mitt over ditt, så ser du at man allergiteater ikke lengre på melk, man gentester, mye sikrere og mye enklere svar.

Har man ikke genet så er man ikke allergisk. En enkel blodprøve, ingen prikktester eller annen testing.

• Liker 1
Skrevet

Om du leser innlegget mitt over ditt, så ser du at man allergiteater ikke lengre på melk, man gentester, mye sikrere og mye enklere svar.

Har man ikke genet så er man ikke allergisk. En enkel blodprøve, ingen prikktester eller annen testing.

Vel, datteren min tok prikktest og blodprøver. Melk slo positivt ut både på prikktest og blodprøve.

Skrevet

Folk har ulik smak når det kommer til melkealternativer, men jeg for min del synes soyamelk smaker best til matlaging og rismelk passer best til desserter. Dette fordi rismelk er mer søtlig lager dermed en søt bismak jeg ikke synes passer i sauser osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bestille lege time etter ferien. Takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Vel, datteren min tok prikktest og blodprøver. Melk slo positivt ut både på prikktest og blodprøve.

Nye metoder er tatt i bruk!

• Liker 2
Skrevet

Nye metoder er tatt i bruk!

Og gamle metoder blir fortsatt brukt!

Det er ikke så lenge siden min datter ble testet. Dessuten vet jeg med sikkerhet at det i 2015 blir utført både blodprøver og prikktester for allergier på sykehuset her hvor jeg bor. Barnet til venninna mi ble i november ifjor testet for diverse allergier, også melk, både ved prikktest og blodprøve.

Er det så vanskelig å forstå at ikke alle sykehus i norges land tar akkurat den blodprøven du snakker om?

AnonymBruker
Skrevet

Og gamle metoder blir fortsatt brukt!

Det er ikke så lenge siden min datter ble testet. Dessuten vet jeg med sikkerhet at det i 2015 blir utført både blodprøver og prikktester for allergier på sykehuset her hvor jeg bor. Barnet til venninna mi ble i november ifjor testet for diverse allergier, også melk, både ved prikktest og blodprøve

Er det så vanskelig å forstå at ikke alle sykehus i norges land tar akkurat den blodprøven du snakker om?

Jeg ble testet hos lungespesialist for 3 uker siden og fikk den beskjeden jeg har gjengitt over. Har årevis med allergitesting bak meg og jobber og innefor faget. Derfro regner jeg meg som "oppdatert".

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble testet hos lungespesialist for 3 uker siden og fikk den beskjeden jeg har gjengitt over. Har årevis med allergitesting bak meg og jobber og innefor faget. Derfro regner jeg meg som "oppdatert".

Nok en gang:

Selv om et sykehus utfører den testen du snakker om så er det ikke ensbetydende at alle i norges land gjør det. Allergitesting utføres både via blodprøver og prikktester fortsatt.

Uten å si for mye så har jeg selv tett erfaring med dette, og er ganske så oppdatert på hvordan det gjøres her jeg bor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på allergi mot melkeprotein og laktoseintoleranse. Samboeren har sistnevnte. Legen sa man ikke testa det noe mer. Ble han dårlig i magen av å drikke et glass melk var det bare å holde seg unna.

Han kan fint spise ost, smør med melk i og den slags, men jeg lager alt av matretter med laktosefri melk/fløte/rømme. Det samme med bakst.

Anonymous poster hash: ca44c...f48

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...