AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #1 Skrevet 4. april 2015 Kastrerte hannbikkja i fjor sommer, dvs det er 9 mnd siden nå. Jeg leste at man kan forvente endring i adferd f.o.m 6 mnd etter kastrering, men har ikke merket endring i adferd annet enn økt apetitt. Han var nesten 3 år ved kastrering, betyr det at adferden har satt seg og at vi ikke kan forvente endring i adferd siden det ikke har skjedd noe til nå?Anonymous poster hash: 64827...e5d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #2 Skrevet 4. april 2015 Kastrering er ikke adferdsterapi. Det er ytterst sjelden kastering hjelper mot annet enn det rent seksuelle. Hva slags endringer er du ute etter? Kastrering vil ha effekt på testosteronnivået og kan dermed gi lavere mot, men fører i liten grad til adferdsendring med mindre man samtidig kjører et skikkelig treningsprogram, fortrinnsvis i regi av en flink instruktør/adferdsekspert. Anonymous poster hash: ef384...a7b 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #3 Skrevet 4. april 2015 Kastrering er ikke adferdsterapi. Det er ytterst sjelden kastering hjelper mot annet enn det rent seksuelle. Hva slags endringer er du ute etter? Kastrering vil ha effekt på testosteronnivået og kan dermed gi lavere mot, men fører i liten grad til adferdsendring med mindre man samtidig kjører et skikkelig treningsprogram, fortrinnsvis i regi av en flink instruktør/adferdsekspert. Anonymous poster hash: ef384...a7b Jeg er ute etter at han mister interessen for tisper og markering, nemlig nøyaktig det du skriver kastrering hjelper mot, det seksuelle. Anonymous poster hash: 64827...e5d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #4 Skrevet 4. april 2015 Min var 7 år når jeg kastrerte han, og han er blitt mye bedre. Det var også i fjor. Anonymous poster hash: 5453f...432
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #5 Skrevet 4. april 2015 Min var 7 år når jeg kastrerte han, og han er blitt mye bedre. Det var også i fjor. Anonymous poster hash: 5453f...432 Hvor lenge siden er det? Anonymous poster hash: 64827...e5d
Portvinpiken Skrevet 4. april 2015 #6 Skrevet 4. april 2015 Min erfaring er at kastrering av hormonielle årsaker vises relativt raskt, så om det var min hund ville jeg etter såpass lang tid tenkt at det ikke hadde noe særlig effekt. Hva er atferden? Er det når det er tisper med løpetid i nærheten? Om det ikke er tisper med løpetid i nærheten så er det uansett en atferd som har satt seg og som jeg ville jobbet med for å endre.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #7 Skrevet 4. april 2015 Min erfaring er at kastrering av hormonielle årsaker vises relativt raskt, så om det var min hund ville jeg etter såpass lang tid tenkt at det ikke hadde noe særlig effekt. Hva er atferden? Er det når det er tisper med løpetid i nærheten? Om det ikke er tisper med løpetid i nærheten så er det uansett en atferd som har satt seg og som jeg ville jobbet med for å endre. Det er en helårsgreie ja. Hvordan kan man endre den adferden? Årsaken til kastrering var sykdom, men evt adferdsendring håpet jeg på som en bonus.Anonymous poster hash: 64827...e5d
Portvinpiken Skrevet 4. april 2015 #8 Skrevet 4. april 2015 Det er en helårsgreie ja. Hvordan kan man endre den adferden? Årsaken til kastrering var sykdom, men evt adferdsendring håpet jeg på som en bonus.Anonymous poster hash: 64827...e5d Hvordan er atferden da? Hva reagerer han på? I hvilke situasjoner? Hva gjør han etc?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #9 Skrevet 4. april 2015 Hvordan er atferden da? Hva reagerer han på? I hvilke situasjoner? Hva gjør han etc? Han er generelt sett stresset og alle turer handler utelukkende om å snuse, sikle og markere. Hele tiden. Enser ikke meg eller omgivelsene og det ødelegger for treningen siden mat/godbiter er uinteressantAnonymous poster hash: 64827...e5d
Million Skrevet 4. april 2015 #10 Skrevet 4. april 2015 Kastrerte hannbikkja i fjor sommer, dvs det er 9 mnd siden nå. Jeg leste at man kan forvente endring i adferd f.o.m 6 mnd etter kastrering, men har ikke merket endring i adferd annet enn økt apetitt. Han var nesten 3 år ved kastrering, betyr det at adferden har satt seg og at vi ikke kan forvente endring i adferd siden det ikke har skjedd noe til nå?Anonymous poster hash: 64827...e5d Dessverre er det ikke alltid at kastrering har den ønskede effekten, hvis vanen er for inngrodd. Da er det tillært atferd. Selv var vi heldige og fikk den ønskede effekten av kastreringen umiddelbart. Min hannhund endret atferd fra det øyeblikket han kom hjem fra veterinærklinikken. Han sluttet tvert å ri på og plage den andre hunden vår (tispe), som han hadde tidligere gjort dagen lang, hver dag. Han var såkalt hyperseksuell, og prøvde å ri på alle hunder han så, og plaget vettet av den andre hunden vår med det. Han bet henne i pelsen bakpå hoften for å få henne til å stå stille så han kunne klatre opp og ri, med det resultat at hun ble helt hårløs på bakparten. Vi fikk nok etter trekvart år med dette og kastrerte han i ung alder. Kastrering hadde den ønskede effekten umiddelbart, selv om veterinæren sa det kunne ta noen uker, så gjorde det altså ikke det i vårt tilfelle. Vi er superfornøyd med resultatet, og fikk i tillegg en mye mer kontaktsøkende og kjærlig hund på kjøpet Før kastreringen virket han egentlig ganske uinteressert i menneskelig kos og klapp. Nå er det motsatt.
Portvinpiken Skrevet 4. april 2015 #11 Skrevet 4. april 2015 Han er generelt sett stresset og alle turer handler utelukkende om å snuse, sikle og markere. Hele tiden. Enser ikke meg eller omgivelsene og det ødelegger for treningen siden mat/godbiter er uinteressantAnonymous poster hash: 64827...e5d Er det mange tisper med løpetid i nærheten da?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #13 Skrevet 4. april 2015 Dessverre er det ikke alltid at kastrering har den ønskede effekten, hvis vanen er for inngrodd. Da er det tillært atferd. Selv var vi heldige og fikk den ønskede effekten av kastreringen umiddelbart. Min hannhund endret atferd fra det øyeblikket han kom hjem fra veterinærklinikken. Han sluttet tvert å ri på og plage den andre hunden vår (tispe), som han hadde tidligere gjort dagen lang, hver dag. Han var såkalt hyperseksuell, og prøvde å ri på alle hunder han så, og plaget vettet av den andre hunden vår med det. Han bet henne i pelsen bakpå hoften for å få henne til å stå stille så han kunne klatre opp og ri, med det resultat at hun ble helt hårløs på bakparten. Vi fikk nok etter trekvart år med dette og kastrerte han i ung alder. Kastrering hadde den ønskede effekten umiddelbart, selv om veterinæren sa det kunne ta noen uker, så gjorde det altså ikke det i vårt tilfelle. Vi er superfornøyd med resultatet, og fikk i tillegg en mye mer kontaktsøkende og kjærlig hund på kjøpet Før kastreringen virket han egentlig ganske uinteressert i menneskelig kos og klapp. Nå er det motsatt. Ja, det skjer gjerne hvis man kastrerer "i tide", men er redd adferden har satt seg.Anonymous poster hash: 64827...e5d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #14 Skrevet 4. april 2015 Er det mange tisper med løpetid i nærheten da? Ja. Sikkert 10 tisper her. Men det spiller ingen rolle, han lukter nesten like mye på hannhunders markeringer.Anonymous poster hash: 64827...e5d
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #15 Skrevet 4. april 2015 Vår ble valp til han døde. ?Anonymous poster hash: 64827...e5d 2
Portvinpiken Skrevet 4. april 2015 #16 Skrevet 4. april 2015 Ja. Sikkert 10 tisper her. Men det spiller ingen rolle, han lukter nesten like mye på hannhunders markeringer.Anonymous poster hash: 64827...e5d Jeg er litt usikker på hva du ønsker skal endre seg? Antagelig at han generelt blir roligere? Ikke så mye snusing og sikling? For fra det lille du beskriver så høres det ut som hunden har et ganske høyt stressnivå om den er mye urolig, snuser (demper?) osv osv. Om man tenker på hormonielle hanner så viser dette seg når det er tisper med løpetid i nærheten; de uler, er ekstremt urolige og klarer ikke slappe av i det hele tatt. Atferd som du beskriver som er jevnt over hele tiden har med litt andre ting å gjøre enn kjønnshormoner. 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #17 Skrevet 4. april 2015 Jeg er litt usikker på hva du ønsker skal endre seg? Antagelig at han generelt blir roligere? Ikke så mye snusing og sikling? For fra det lille du beskriver så høres det ut som hunden har et ganske høyt stressnivå om den er mye urolig, snuser (demper?) osv osv. Om man tenker på hormonielle hanner så viser dette seg når det er tisper med løpetid i nærheten; de uler, er ekstremt urolige og klarer ikke slappe av i det hele tatt. Atferd som du beskriver som er jevnt over hele tiden har med litt andre ting å gjøre enn kjønnshormoner. Han demper ikke, han snuser, slikker og markerer så der han luktet noe. Bruker også avføring som markering. Veterinæren så på prøvene de tok av ham, og oppførselen, at han var meeeeget hormonell. Så mye at det plaget ham. Anonymous poster hash: 64827...e5d
Portvinpiken Skrevet 4. april 2015 #18 Skrevet 4. april 2015 Han demper ikke, han snuser, slikker og markerer så der han luktet noe. Bruker også avføring som markering. Veterinæren så på prøvene de tok av ham, og oppførselen, at han var meeeeget hormonell. Så mye at det plaget ham.Anonymous poster hash: 64827...e5d Men snusing er en av de mest brukte dempende signalene. Også på tur og ved innkalling f.eks. Det kommer helt an på settingen. Jeg skjønner at han har et høyt testosteron nivå, men det fører jo selvfølgelig også til høyt stress. Så derfor er det der man må begynne å jobbe for å endre atferden og hjelpe hunden til å få det bedre. Som sagt så er kjønnshormoner èn ting, og resten en annen. Sammen blir det forferdelig slitsomt for hunden ja. 1
Gjest Keikolina Skrevet 4. april 2015 #19 Skrevet 4. april 2015 ?Anonymous poster hash: 64827...e5d Etter at han ble kastrert oppførte han seg som en valp.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #20 Skrevet 4. april 2015 Men snusing er en av de mest brukte dempende signalene. Også på tur og ved innkalling f.eks. Det kommer helt an på settingen. Jeg skjønner at han har et høyt testosteron nivå, men det fører jo selvfølgelig også til høyt stress. Så derfor er det der man må begynne å jobbe for å endre atferden og hjelpe hunden til å få det bedre. Som sagt så er kjønnshormoner èn ting, og resten en annen. Sammen blir det forferdelig slitsomt for hunden ja. Jeg vet, jeg vet godt hva demping er. Men dette er ikke demping, det er markering. Hvordan endrer man en adferd som har satt seg? 30 cm kort bånd i 6 mnd, til han ikke lenger husker hva snusing er? Anonymous poster hash: 64827...e5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå