AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #1 Del Skrevet 4. april 2015 Er det slik at i 2015 så ser barn på 2 år Barne-TV; LilleCharlie Bjørn, Peppa Gris, Hello Kitty etc.? Når bør barn kunne få se slikt? Hvorfor?Anonymous poster hash: a7ecb...306 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #2 Del Skrevet 4. april 2015 "Er det slik at i 2015 så ser barn på 2 år Barne-TV" Sånn var det på 70-tallet også. Unger så på tv da også Anonymous poster hash: cd219...f53 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBallerina Skrevet 4. april 2015 #3 Del Skrevet 4. april 2015 Sånn var det da jeg vokste opp på 80-tallet også. Bare at da var det ikke "sjokkerende". 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #4 Del Skrevet 4. april 2015 Jeg har latt mine barn se slikt når de viste interesse. Så lenge de ikke sitter i timesvis, mener jeg at det både er bra for språk, øve konsentrasjon og lekeinspirasjon. Minstemann kunne mange engelske ord som ham brukte aktivt da han var to, fordi han hadde lært dem ved å se på Dora the Explorer og engelske spill for småbarn på iPad. Anonymous poster hash: c9054...67e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #5 Del Skrevet 4. april 2015 Er det slik at i 2015 så ser barn på 2 år Barne-TV; LilleCharlie Bjørn, Peppa Gris, Hello Kitty etc.? Når bør barn kunne få se slikt? Hvorfor?Anonymous poster hash: a7ecb...306 Barn under tre år bør ikke ha skjermtid. Det viser forskningen. Mange barn sitter likevel med nettbrett og Ipad. Det er i beste fall fordi foreldrene ikke vet bedre. Anonymous poster hash: 5b19b...e0b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #6 Del Skrevet 4. april 2015 Barn under tre år bør ikke ha skjermtid. Det viser forskningen. Mange barn sitter likevel med nettbrett og Ipad. Det er i beste fall fordi foreldrene ikke vet bedre.Anonymous poster hash: 5b19b...e0b Det er vel forskerne uenige om. Leste en artikkel hvor en norsk professor var uenig i dette.Anonymous poster hash: 3c062...b76 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tsejG Skrevet 4. april 2015 #7 Del Skrevet 4. april 2015 Det er vel forskerne uenige om. Leste en artikkel hvor en norsk professor var uenig i dette.Anonymous poster hash: 3c062...b76 Det vil alltid være en eller flere forskere/professorer som er uenige i saker og ting. Poenget er vel heller hva man selv som forelder følger av fornuftige kjøreregler for barna sine. For mye er vel et uttrykk man lett bør greie å definere grensen for selv, ut fra hva man anser som sunne sysler for barnet. Selv ville jeg aldri ha delt ut verken nettbrett eller mobil til en unge før h*n var fylt ihvertfall 6-7 år, og da i kun små porsjoner og med et innhold jeg ville vært svært nøye med å holde kontroll på. Barne-TV derimot synes jeg godt barn i alle aldre med fordel kan se, med forbehold om at det er nettopp barne-TV, og ikke fri tilgang til alt som snurrer og går på Disney-kanalene døgnet rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #8 Del Skrevet 4. april 2015 Det vil alltid være en eller flere forskere/professorer som er uenige i saker og ting. Poenget er vel heller hva man selv som forelder følger av fornuftige kjøreregler for barna sine. For mye er vel et uttrykk man lett bør greie å definere grensen for selv, ut fra hva man anser som sunne sysler for barnet. Selv ville jeg aldri ha delt ut verken nettbrett eller mobil til en unge før h*n var fylt ihvertfall 6-7 år, og da i kun små porsjoner og med et innhold jeg ville vært svært nøye med å holde kontroll på. Barne-TV derimot synes jeg godt barn i alle aldre med fordel kan se, med forbehold om at det er nettopp barne-TV, og ikke fri tilgang til alt som snurrer og går på Disney-kanalene døgnet rundt. Hvis du har en iPad liggende hjemme skal det godt gjøres at barnet ALDRI(som du så fint sier her) skal få trykke/spille etc på den før det er 6 årAnonymous poster hash: d83f2...038 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tsejG Skrevet 4. april 2015 #9 Del Skrevet 4. april 2015 Hvis du har en iPad liggende hjemme skal det godt gjøres at barnet ALDRI(som du så fint sier her) skal få trykke/spille etc på den før det er 6 årAnonymous poster hash: d83f2...038 Hvorfor skulle ikke det gå an? Både nettbrett og mobil er da fullt mulig å plassere såpass høyt og utilgjengelig at barn ikke får tak i dem uten videre. Ellers får du unnskylde at jeg i dine øyne uttaler meg for fint for deg, jeg er kanskje bare litt "fin på det" da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #10 Del Skrevet 6. april 2015 Vi har maks en time skjermtid om dagen. Hvis hun vil spille på ipad så blir det ikke barnetv. Når hun, som i dag, har masse feber og ikke kan gå ut så blir det mer. Hun er 3 år og slik har vi hatt det siden hun kunne yttrykke ønske/vilje.Eneste negative med hele barnetv er lodde og linn. Det skrur vi av. Blir bare liker ikke vil ikke av det. Helt forferdelig. Anonymous poster hash: b581b...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #11 Del Skrevet 6. april 2015 Guttungen her i huset er 2,5 og ser Fantorangen, dvs 30 minutter om dagen. Det er helt passe, føler jeg.Anonymous poster hash: 94e1d...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #12 Del Skrevet 6. april 2015 De fleste 2-åringene i barnehagen ser litt Ipad I barnehagen (You Tube sanger osv.) og barne tv samt diverse spill tilpasset alderen på mobil. Typiske DVD er Hello Kitty etc. Maks 1 time totalt pr dag.Anonymous poster hash: a7ecb...306 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #13 Del Skrevet 6. april 2015 Barn under tre år bør ikke ha skjermtid. Det viser forskningen. Mange barn sitter likevel med nettbrett og Ipad. Det er i beste fall fordi foreldrene ikke vet bedre.Anonymous poster hash: 5b19b...e0b Det er godt mulig barn ynder tre år ikle bør se på skjerm, men slike utspill egner seg -etter min mening- i beste fall kun til å gi folk dårlig samvittighet. Hva med familier med ei stue og barn i ulik alder. Skal man jage noen av barna ut av stua fordi de andre skal se barne-tv? Hva når minstemann våkner kl.5 søndag morgen og i tillegg har vært våken hundre ganger på natta? Skal man ikke da kunne sette på Drømmehagen av frykt for å ødelegge ungen? Eller hva med den 7 timer mange bilturen som kanskje oppleves litt lettere for alle dersom Teletubbiene står på deler av tiden? Jeg tenker at det er stor forskjell på å bruke Disney Channel som barnevakt og det å la barn se Fantorangen på kveldstid. Kanskje det til og med kan bli en fin stund hvor barnet sitter i fanget og man snakker om det man ser på tv? Her i huset brukes både tv og iPad med tålelig fornuft og vi snakker sammen og gjør masse annet sammen i løpet av en dag.Anonymous poster hash: 4878a...05c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bush babe Skrevet 6. april 2015 #14 Del Skrevet 6. april 2015 Våre barn har ikke vært interessert i tv før tre års alder. Ipad og telefon er foreldrenes, ikke barnas, så de får de ikke bruke. Tv begrenser vi så godt vi kan. Ca tre timer i uka. (og det går helt fint an å kjøre syv timer uten tv som underholdning, bare så det er sagt. uten at man er fin på det eller noe). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 6. april 2015 #15 Del Skrevet 6. april 2015 Jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig, ja. Sønnen min fattet ikke interesse for tv før han var ca. to, og alle i vår omgangskrets med barn påpekte det som veldig uvanlig for et barn i vår tid. Det var nesten så jeg et øyeblikk lurte på om jeg burde bekymre meg for den manglende interessen. Siden har han sett en del på tv, altså, men jeg er opptatt av å begrense det. Han er nå 3, og vi har ikke noe fast rituale med barne-tv. Jeg ser ikke noe galt i å se litt på tv, men jeg avbryter ikke sønnen min i full lek for å si at han må sette seg foran tven. Men er han sliten en dag, og egentlig klar for å ta kvelden før middag, hender det vi skrur på barnetv til ham, eller han får se noe på iPaden. Men jeg kan ikke se at det er noe han strengt tatt trenger for å utvikle språk, som noen nevner. Selv om det sikkert er kjekt med noen engelske gloser osv, tror jeg hvertfall barn som ser mye på tv, går glipp av mer de oppnår, når man tenker på hvilken annen aktivitet tv-titting fortrenger, som aktiviteter som stimulerer kreativitet eller sosial omgang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #16 Del Skrevet 6. april 2015 Kjenner en gutt på snart 3år som har fått seg egen iPad. Helt ny. Dette er kun hans, og han bruker den konstant. Han har den med seg ved frokostbordet og underholdes av diverse serier og spill, i sengen om kvelden, med en gang han står opp. Ja, han bruker den konstant. Skjønner ikke at foreldrene tillater så mye bruk av det. Gutten fyller tre år neste måned, og språket hans er utrolig dårlig (foreldrene tror han ligger godt an språklig), men jeg forstår lite av hva han sier. Mistenker at dette kan være fordi foreldrene ikke jobber godt nok, og heller lar han underholdes av iPaden. Alt med måte. Anonymous poster hash: 38efc...baf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #17 Del Skrevet 7. april 2015 Våre barn har ikke vært interessert i tv før tre års alder. Ipad og telefon er foreldrenes, ikke barnas, så de får de ikke bruke. Tv begrenser vi så godt vi kan. Ca tre timer i uka. (og det går helt fint an å kjøre syv timer uten tv som underholdning, bare så det er sagt. uten at man er fin på det eller noe). Det kommer nok helt an på barna om det går an å kjøre 7 timer uten tv som underholdning. Fint at det fungerer for dere!Anonymous poster hash: d83f2...038 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #18 Del Skrevet 7. april 2015 Det kommer nok helt an på barna om det går an å kjøre 7 timer uten tv som underholdning. Fint at det fungerer for dere!Anonymous poster hash: d83f2...038 Signerer denne. Klart alt går, men når et barn gråter sånn at det mister pusten, er man villig til å prøve det meste. Jeg har iallefall ingen betenkeligheter m å sette på en film hvis det kan gjøre situasjonen bedre for alle.Anonymous poster hash: 4878a...05c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemini Skrevet 7. april 2015 #19 Del Skrevet 7. april 2015 Her er det enten fantorangen på kvelden, eller noen episoder av Lodde og Linn. Er hun syk blir det fort vekk mer. iPad har hun aldri vist noen interesse for, sikkert fordi vi ikke har noen barne-apper på dem. Jenta er 2 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bush babe Skrevet 7. april 2015 #20 Del Skrevet 7. april 2015 Det kommer nok helt an på barna om det går an å kjøre 7 timer uten tv som underholdning. Fint at det fungerer for dere!Anonymous poster hash: d83f2...038 Tja, kommer det helt an på barnet eller foreldrene? Jeg sier bare at det ikke er noe man må ha bare fordi man skal kjøre langt. Det gjør det enklere, akkurat som det er enklere å lage middag mens barna ser på tv. Your choice, men barnet har det fint uten også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå