Gå til innhold

Trygt å dra til Kenyas hovedstad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere det er trygt å dra til Kenyas hovedstad Nairobi, på tross av det som har skjedd i Garissa, som er 37 mil unna?

Anonymous poster hash: 89ef8...fec
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Terror kan skje hvor som helst i verde uansett.

Anonymous poster hash: da289...cf8
  • Liker 1
Skrevet

Nei....

Ikke trygt, Islamister har gått løs på folket der nede.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selv om det jo spørs litt på hva du legger i trygt. Mer utrygt enn noen norsk by, men fortsatt langt fra utrygt nok til at jeg hadde droppet å reise dit av frykt for terror. Det i Garissa er nå en ting, men man tenker jo fort på Westgate, da nettopp vestlige mennesker var målet.

Jeg hadde dratt uten å bekymre meg. Selvsagt er Nairobi noe mer risikabelt enn Oslo, men sjansen for at noe faktisk hender deg er forsvinnende liten. Rent statistisk er det selvsagt veldig mye annet det er vesentlig mer sannsynlig at tar livet av en enn et Al-Shabaab-angrep mens man er på reise i Nairobi. Hvis frykten først setter seg spiller neppe statistikk og fornuft noen rolle lenger, men jeg ser ellers ingen grunn til å droppe å reise til Nairobi.

Anonymous poster hash: 33a61...98e
  • Liker 3
Gjest Sunhands
Skrevet

Sjekk UDs reisesider. De oppdateres jevnlig og skriver også om områder innad i land. Noen land kan man fint reise til så lenge man unngår bestemte områder.

Skrevet

Ja, selv om det jo spørs litt på hva du legger i trygt. Mer utrygt enn noen norsk by, men fortsatt langt fra utrygt nok til at jeg hadde droppet å reise dit av frykt for terror. Det i Garissa er nå en ting, men man tenker jo fort på Westgate, da nettopp vestlige mennesker var målet.

Jeg hadde dratt uten å bekymre meg. Selvsagt er Nairobi noe mer risikabelt enn Oslo, men sjansen for at noe faktisk hender deg er forsvinnende liten. Rent statistisk er det selvsagt veldig mye annet det er vesentlig mer sannsynlig at tar livet av en enn et Al-Shabaab-angrep mens man er på reise i Nairobi. Hvis frykten først setter seg spiller neppe statistikk og fornuft noen rolle lenger, men jeg ser ellers ingen grunn til å droppe å reise til Nairobi.

"Det skjer aldri meg" må man være forsiktig med å tenke.

• Liker 1
Skrevet

Det burde gå helt fint. Foreldrene mine var nettopp i Kenya, og bodde på et guttehjem bare noen mil fra Garissa. De hadde også en uke i Nairobi. Som anonym skrev lenger her oppe, så kan det være farlig hvor som helst. Selvfølgelig er Kenya noe helt annet enn Norge, men skal man være livredd for "hva hvis" eller alle farene der ute kommer man seg ikke langt. Kenya er et helt nydelig land med gode mennesker, skal selv tilbake i sommer for 3. gang, og anbefaler deg absolutt å dra :-)

AnonymBruker
Skrevet

Man må også være forsiktig med å tenke: "det skjer garantert meg".

Anonymous poster hash: f5365...b5b

Skrevet

Jeg hadde ikke nølt med å reise til Kenya, men så kjenner jeg flere lokale og ville vært i kontakt med dem før jeg la ut på sprell.

Skrevet

Man må også være forsiktig med å tenke: "det skjer garantert meg".

Anonymous poster hash: f5365...b5b

Ja sant det :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan det skje meg. Eller deg. Eller TS. Det er jo derfor jeg ordrett skrev "spørs litt på hva du legger i trygt". Men risikoen for at du, jeg eller TS knertes av islamister i Nairobi er rent statistisk altfor liten til at den hadde skremt meg fra å reise dit.

Det handler ikke om å tenke at det "aldri skjer meg". Tvert imot handler det om å vurdere hvor stor faren faktisk er. Reiser til Nairobi er nok greit, hvis man ser på forholdene i Nairobi. Badeferie i og rundt Mosul, derimot, er neppe så lurt. Man skal også være forsiktig med å droppe å sette seg inn i de faktiske forholdene og heller lene seg på frykten man får av avisforsider.

Det er naturligvis bare å la være å dra til Nairobi dersom man er veldig bekymret for sikkerheten der. Da får man neppe noe ut av turen uansett, og da er det jo lurest å bli hjemme i stedet. Men man trenger ikke la være hvis man fortsatt innerst inne har lyst til å dra. For det er ikke egentlig så veldig farlig - tross feige, avskyelige terroristsvin - hvis man først ser edruelig på det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mente forresten overhodet ikke å være kjip, mulig jeg hørtes sur og tverr ut. Jeg er egentlig ganske blid :)

• Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Her er UDs reiseråd:

http://www.landsider.no/traveladvice/kenya/

Utenriksdepartementet fraråder opphold og reiser som ikke er strengt nødvendige innen 60 km fra grensen til Somalia, inklusive distriktet Garissa. I tillegg frarådes opphold og reiser som ikke er strengt nødvendige til Kenyas nordlige kystområde, det vil si Lamu fylke og de delene av Tana River fylke som befinner seg nordøst for elven Tana River.

Sist oppdatert i juli i fjor, og det står faktisk om Garissa her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...