Gå til innhold

Hvilke "regler" i kollektiv er lur å ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er foreløpig 8stk som skal flytte i et nytt kollektiv. Jeg har ingen tidligere erfaringer med å bo i kollektiv. Jeg tenker at det er lurt å ha et lite innflytningsmøte hvor vi blir enig om diverse "regler" angående vasking/rydding osv.

Hvilke regler ville dere listet opp? Fortell gjerne om tidligere erfaringer.

Jeg og et par andre jobber turnus, noe som vil si at vi må opp tidlig noen dager, og sent andre dager. Mine tidligvakter begynner kl. 07.15. Bør vi ha noen regler som sier når det skal være stille? Vi 3 jobber også noen helger innimellom, er det ok å ha "stilletid" da også? Jeg mener ikke at alle MÅ legge seg, men at dersom noen har besøk at de kanskje må gå tidligere, tv-en må på et lavere volum ol.

Anonymous poster hash: 134a1...1fc
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville blitt enige om stilletid om morgenen og om kvelden, for eksempel før 10 og etter 22, da får alle sovet lenge og lagt seg tidlig ved behov.

Jeg bodde i et kollektiv hvor vi var 7 stykker, og da avtalte vi det sånn at vi lagde felles middag èn dag i uken. Hvis vi ikke ville ha felles middag av en eller annen grunn måtte vi si ifra samme dag før den som skulle lage satt igang.

Vi hadde en makstid på badet på 20 minutter, og hvis vi ønsket lengre tid kunne vi få det, da måtte vi si ifra en stund på forhånd. Vi hadde en lukket Facebook-gruppe der vi sa ifra om slike ting.

Vi måtte rydde etter oss selv, og èn dag i uken hadde vi storrydding, da var det to stykker hver uke som tok seg av ting som støvsuging og vasking av kjøkken og bad. Slik holdt vi det ryddig, og det gikk såpass lang tid mellom hver gang hver av oss hadde ansvar for storryddingen at det aldri føltes som noe ork.

Ellers er det viktig å finne ut sammen hvordan dere skal gjøre det med ting som innkjøp, betaling av regninger, besøk, osv :)

Anonymous poster hash: 6bd41...ca9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i et kollektiv hvor vi var 7 stykker, og da avtalte vi det sånn at vi lagde felles middag èn dag i uken. Hvis vi ikke ville ha felles middag av en eller annen grunn måtte vi si ifra samme dag før den som skulle lage satt igang.

Med dette mener jeg at hver dag i uken hadde èn person ansvar for middagen, og det gikk en uke mellom hver gang man måtte lage mat :)

AnonymBruker
Skrevet

Med dette mener jeg at hver dag i uken hadde èn person ansvar for middagen, og det gikk en uke mellom hver gang man måtte lage mat :)

Gode tips!

Glemte å nevne det, men det er kun en dusj som fungerer nå. På det andre badet, kommer det ikke dusj før om en liten stund. Men vi har to do! Er det da greit å ha regler om dusjing? Kjipt hvis man skal rekke noe om morgenen og så står en i dusjen når du skal på do, pusse tenner osv. Det blir jo ikke så stort problem når vi får to dusjer, men kanskje det er greit med en midlertidig regel? Feks at dusj må gjøres før kl x om morgenen, slik andre får tid til å benytte badet/do.

Anonymous poster hash: a7d20...bf2

Skrevet

Vær enig om at oppvask skal tas så snart som mulig! I alle kollektivene jeg har bodd i (4 stk) har dette blitt et stor irritasjonsmoment fordi folk lot oppvasken stå ofte en til to dager etterpå...

(jeg skal innrømme at jeg til tider har vært lat med oppvasken selv altså, men jeg har forbedret meg vesentlig på dette punktet).

Er også enig om tider der det skal være stilletid fra et visst tidspunkt, med forbehold om fleksibilitet når andre i kollektivet sier ifra at de skal ha venner/bekjente over, og at det da kan bli litt mer støy (men ikke ekstremt, selvfølgelig).

Skrevet

Siden dere er så mange ville jeg nok laget noen regler for tidsbruk på badet, kanskje hengt opp en tidsplan hvor folk kan skrive seg opp.

Vasking er nok det viktigste å lage et system på. Og hvordan skal dere betale dopapir, vaskemidler osv?

Når det kommer til stilletid/besøkstid ville jeg ikke laget noen regler. Det ville aldri falt meg inn å si til noen jeg bor med at de må kaste ut gjester fordi jeg skal tidlig opp. Velger man å bo i kollektiv, spesielt med så mange som 7 stykker, må man tolerere at andre lager lyder. Man skal selvfølgelig ikke ha fest til langt på natt hver helg uten at det er greit for de andre, men her handler det om å respektere hverandre. Du må respektere at de ikke skal tidlig opp og har venner på besøk/ser på tv osv, og de må respektere at du skal tidlig opp og at de da ikke er høylytte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Felleskasse hvor alle spytter i fast beløp, til kjøp av dasspapir og andre fellesting.

Anonymous poster hash: e59d5...96d
Skrevet

Vaskeliste - som andre har foreslått over, hvor en eller to vasker i uka

Oppvask - alle tar sin egen oppvask med en gang de er ferdige med å spise (som en annen nevnte har jeg også opplevd at de fleste kollektiv har en eller to stk som ikke gjør det)

Dusj - siden dere er såpass mange så er det greit å skrive seg på en plan tenker jeg? Så slipper man å banke på alle dørene for å si at man må dusje

Gjest Sunhands
Skrevet

Vi hadde en slik "klokke" med ansvarsområder og piler med navnene våre på, som vi snurret en gang per uke. Sikkert siden hun ene jeg bodde med var førskolelærer. :P

Uansett fungerte det greit.

F.eks. var ansvarsområder:

Bad

Kjøkken

Stue

Gang

Trappevask

Handling

Vi hadde også felleskasse hvor alle puttet en femtilapp per uke, og den med ansvar for handlingen passet på at vi hadde dopapir og vaskemidler og tok med kvitteringen hjem og førte et "minibudsjett".

Alle måtte selvfølgelig vaske opp etter seg selv osv, men det var litt greit at den med ansvar for kjøkken tok seg av å ta ut av oppvaskmaskin , søppel osv., så det ikke ble så fullt. Ellers måtte personen da også vaske det fellesarealet en gang ila ansvarsuka. Når dere er så mange kan dere sikkert dele opp kjøkken ytterligere også, så f.eks en har ansvar for oppvaskmaskinen, og en har for resten av kjøkkenet.

Siden noen ansvarsområder ikke krevde så mye, følte man også at man hadde litt fri innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...