Gå til innhold

Mistenker asperger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor til en gutt på 5 år. Frem til han var et og et halvt bodde han hos meg, men etter det har jeg hatt han en helg i mnd + ferier.

Til vanlig bor han med faren (han bor enda hjemme, så foreldrene hans tar alt ansvar, far gjør lite) har dårlig kontakt med besteforeldrene, kommer sånn tålig over ens med bestefar, men bestemor sier ikke et ord til meg. Barnefaren eier ikke kommunikasjonsevner så snakker minimalt med han og.

Dette gjør at det er utrolig vanskelig for meg å ta opp det jeg nå hat begynt å fange opp. Jeg mistenker at sønnen min er asperger men aner ikke hvordan jeg skal ta det opp. De er utrolig simple mennesker, de er vanskelige å prate med og de fårstår ikke slike ting. De viste feks ikke hva det depresjon var, og derfor tror jeg de ikke vil ta det på alvor dersom jeg tar det opp med dem..

Aner ikke hvordan jeg skal gå frem her. Bestefar er ok, men tror ikke vi kan kommunisere på det planet.. Barnefaren vil nok bare le å kalle meg gal.

Anonymous poster hash: 6a640...190

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snakk med barnehagen om det, så vil de ta det opp til vurdering og evt ta det til PPT! :)

De har mest sannsynlig fanget det opp de også dersom det skulle være noe der.

Endret av pluttipott
Skrevet

Kan du ikke starte med å få gutten utredet? Hvis det viser seg at han faktisk får diagnosen asperger, så kan du heller ta diskusjonen med guttens besteforeldre da.

AnonymBruker
Skrevet

Da sender du en bekymringsmelding til barnevernet, på vegne av barnet ditt.

Der er en annen bruker her inne som har god erfaring med et funksjonshemmet barn, vet ikke hva nicket hennes er. Håper hun svarer deg.

Anonymous poster hash: 270a9...33a

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt skolen for hjelp til utredning, bup eller ppt kan hjelpe.

Og de bruker ikke diagnosen lengre. Asperger har falt bort, nå diagnoseres man med autisme. (mild).

Anonymous poster hash: 54e29...725

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke bare få han utredet, jeg har kun foreldreansvar, barnefaren sitter med den fulle omsorgen. Dum som jeg var skrev jeg over hele da jeg ble syk og ikke kunne ha han selv.

Vurderer å snakke med barnehagen, men er redd det vil skape konflikter mellom bf, besteforeldrene og meg.

Ikke meningen å virke så tafatt, men jeg føler de ser på meg litt sånn "du har ikke noe du skulle sagt".

Skrevet

Det du bør gjøre er å ta opp helt konkret hva som bekymrer deg, ikke komme med mistanke om en ferdig diagnose.

Hva gjør at du mistenker asperger? Forhold deg til symptomene, ikke til diagnosen du mistenker.

Skrevet

Jeg kan ikke bare få han utredet, jeg har kun foreldreansvar, barnefaren sitter med den fulle omsorgen. Dum som jeg var skrev jeg over hele da jeg ble syk og ikke kunne ha han selv.

Vurderer å snakke med barnehagen, men er redd det vil skape konflikter mellom bf, besteforeldrene og meg.

Ikke meningen å virke så tafatt, men jeg føler de ser på meg litt sånn "du har ikke noe du skulle sagt".

Min tanke er å snakke med barnehagen fordi du ønsker barnets beste, og at barnehagen hører på deg fordi du er barnets mor.

Skjønner at du er redd for konflikt med besteforeldrene, bf og deg, men da har de kanskje lite innsikt i hva du ønsker for barnets beste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med adferden og oppførselen hans som gjør at jeg mistenker dette. Kan kopiere inn en sms jeg sendte til min mor.

"I dag prøvde han å sutte på håret til et annet barn i køen. I natt tissa han i vaskebøtta i stedenfor i do og sa det var fordi han ikke visste hva som var do(han vet nøyaktig hva som er do) han har et spesielt tonefall når han prater, interesserer seg for detaljer (han så på tauet i nedoverbakken i apehuset istedenfor apene som lekte og brydde seg mer om tauet), han stiller opp bilene på rekke og rad, er veldig klumsete(dytter borti ting, mister ting, søler, legger armen oppi mat osv), har et bredt vokabular og kan avanserte ord, han må gjøre ting på sin måte i sin rekkefølge, han har tics(først blinking med øyne da han var mindre, nå kremter han konstant), han tok en sukkerspinn fra søpla å skyndet seg å spise når han så og hørte jeg ropte nei, han er veldig sjefete og bossy i lek (alt må være som han planlegger). Alt dette er kjempetypisk for aspergere mamma... Også har han en litt rar sosial tilnærming som får andre barn til å bli litt satt ut. Klart vi syntes mye av det er sjarmerende, men det kan faktisk ligge noe bak den adferden. Han er også overfacinert av rarting, og klarer ikke holde seg til tema over lengre tid i en samtale... Hva tenker du?"

AnonymBruker
Skrevet

Men han er kjempeaktiv, elsker kos, søker mye kontakt osv. Han er sosial og sitter ikke mye for seg selv. Det er bare disse rartingene som gjør meg litt bekymret. Kan være tilfeldig, og bare blitt sånn fordi de skjemmer han så bort der, men jeg vet ikke..

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med adferden og oppførselen hans som gjør at jeg mistenker dette. Kan kopiere inn en sms jeg sendte til min mor.

"I dag prøvde han å sutte på håret til et annet barn i køen. I natt tissa han i vaskebøtta i stedenfor i do og sa det var fordi han ikke visste hva som var do(han vet nøyaktig hva som er do) han har et spesielt tonefall når han prater, interesserer seg for detaljer (han så på tauet i nedoverbakken i apehuset istedenfor apene som lekte og brydde seg mer om tauet), han stiller opp bilene på rekke og rad, er veldig klumsete(dytter borti ting, mister ting, søler, legger armen oppi mat osv), har et bredt vokabular og kan avanserte ord, han må gjøre ting på sin måte i sin rekkefølge, han har tics(først blinking med øyne da han var mindre, nå kremter han konstant), han tok en sukkerspinn fra søpla å skyndet seg å spise når han så og hørte jeg ropte nei, han er veldig sjefete og bossy i lek (alt må være som han planlegger). Alt dette er kjempetypisk for aspergere mamma... Også har han en litt rar sosial tilnærming som får andre barn til å bli litt satt ut. Klart vi syntes mye av det er sjarmerende, men det kan faktisk ligge noe bak den adferden. Han er også overfacinert av rarting, og klarer ikke holde seg til tema over lengre tid i en samtale... Hva tenker du?"

Mange her kommer til å fortelle deg at mye av dette er typisk for vanlige barn. Det kan fortsatt være typisk for aspergere. Synes du bør snakke med barnehagen/fagfolk :) ikke baser deg på svar du får her selv om mye av det kan være gode tips, mye kan også være tull

Anonymous poster hash: d66fc...8eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat det, det kan bare være vanlig oppførsel. Jeg ville bare høre litt her mtp veien videre. Vil ikke bare la det ture og gå just in case...

Ts

Skrevet

Ta det opp med barnehagen eller skolen når han begynner der :) Læreren til lillebroren min foreslo for foreldrene mine at han skulle utredes for asperger. Så det er noe lærere er obs på og kan ta tak i. Han hadde det forøvrig ikke, så de utreder over en lav sko :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være noe så enkelt som at han ser dårlig og trenger briller?

Er han nærsynt, kan barn oppføre seg som du beskriver. Så dette kan være andre ting og. Men husk at du er mamma og kjenner ditt barn, best.

• Liker 3
Skrevet

Kan det være noe så enkelt som at han ser dårlig og trenger briller?

Er han nærsynt, kan barn oppføre seg som du beskriver. Så dette kan være andre ting og. Men husk at du er mamma og kjenner ditt barn, best.

Er det typisk nærsynte å snakke i et spesielt tonefall? Å være mer opptatt av å se på tauet enn apene?

Nå er det ikke alltid mamma kjenner barnet sitt best. Jeg forstår det som at TS ikke har så mye samvær med barnet sitt.

AnonymBruker
Skrevet

Er det typisk nærsynte å snakke i et spesielt tonefall? Å være mer opptatt av å se på tauet enn apene?

Nå er det ikke alltid mamma kjenner barnet sitt best. Jeg forstår det som at TS ikke har så mye samvær med barnet sitt.

Hun kjenner ihvertfall barnet sitt bedre enn samtlige her inne på KG.

Anonymous poster hash: d66fc...8eb

Skrevet (endret)

Har han noen vansker i forbindelse med dette? Slik at han trenger hjelp? Ja, det kan være Asperger. Men det kan sikkert være andre ting også. Tics forbinder jeg med tourettes, men man kan jo ha flere ting.

Kan du snakke med barnehagen om dette? Eller kan de ikke diskutere det med deg? Vet ikke hvordan det fungerer.

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...