Gå til innhold

Noen som har fått påvist Down Syndrom tidlig i sv.skap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her again har fått påvist down syndrom tidlig i svangerskapet? Tanker?

Anonymous poster hash: 1aed4...51f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke skjekket for det og nå er det for sent. Over fire mnd på vei! Jeg hadde beholdt uansett. De er herlige mennesker ☺️

Anonymous poster hash: 9773a...1a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen her again har fått påvist down syndrom tidlig i svangerskapet? Tanker?

Ja jeg. Fikk abort.

Anonymous poster hash: eb0b4...5f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke skjekket for det og nå er det for sent. Over fire mnd på vei! Jeg hadde beholdt uansett. De er herlige mennesker ☺️

Du vet at de aller fleste ikke blir som gjengen på tangerudbakken, og at de fleste ikke blir over 30, har flere alvorlige helseproblemer som hjerteproblemer, mange har ikke språk osv..les deg gjerne opp på syndromet før du sier noe sånt.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at de aller fleste ikke blir som gjengen på tangerudbakken, og at de fleste ikke blir over 30, har flere alvorlige helseproblemer som hjerteproblemer, mange har ikke språk osv..les deg gjerne opp på syndromet før du sier noe sånt.

Vil gjerne se kilder på at de fleste ikke blir over 30 år.

Anonymous poster hash: c848f...d82

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg. Fikk abort.

Hvordan taklet du det i etterkant? Har du turt å prøve mer?

TS

AnonymBruker
Skrevet

TS

AnonymBruker
Skrevet

TS

Ja prøvde videre. Har en frisk å fin pjokk på 3 nå :) nå prøver vi på søsken

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Wtf?? Har to fettere som har downs! Slutt å vær så frekk. De ER herlige mennesker

• Liker 3
Skrevet

Og det utelukker at de kan være herlige mennesker? ...tenk deg om før du lat fingrene gli over tastauret.

• Liker 7
Skrevet

Tror kanskje heller det er DU som må lese deg opp på fakta før du skriver slike kommentarer! Eller muligens prøve å omgås noen med downs på din egen alder...

• Liker 3
Skrevet

Tror kanskje heller det er DU som må lese deg opp på fakta før du skriver slike kommentarer! Eller muligens prøve å omgås noen med downs på din egen alder...

Hjerteproblemer og helsehelseproblemer er vanlig med DS, og at tangerudbakken ikke er representativ for alle med DS, er en sannhet. Men i likhet med alle andre, så kommer også de med forskjellige personligheter. Impulskontroll og konsekvenstenking er ofte også et problem, i likhet med mange barn.

Samt en evig runddans og kamp med kommunene om hvilke støtteordninger de har i bhg, skole, fritidsordninger, og kompetente støttelærere de er pliktig å stille opp med.

DS er ikke en dans på roser, det er en kamp for at et elsket barn skal fp den oppfølging det har krav på, og frykt for at ting skal gå galt.

Men også glede.

Har man ressurser til det, fint, har man ikke, og velger abort, også et ok valg. Synes jeg.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet på bolig. Det er fælt å se hvor mye mange av de sliter..så jeg vet litt hva jeg prater om.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet på bolig. Det er fælt å se hvor mye mange av de sliter..så jeg vet litt hva jeg prater om.

Du har jobbet på bolig ja. Men hvilke fagkunnskaper har du om down syndrom? Selv om de brukerene du har jobbet med har store utfordringer betyr ikke det at majoriteten av de med down syndrom har det akkurat slik.

Og jeg ser ingen kilde på det at de fleste ikke blir mer enn 30 år...

Anonymous poster hash: c848f...d82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Velger å være anonym.

Nei, fikk ikke påvist det tidlig i graviditeten. Det ble oppdaget små avvik på ordinær ultralyd, men uspesifikt. Fulgt opp gjennom resten av svangerskapet uten at DS ble nevnt. Jeg skjønte det med en gang de ble født. Nå er jeg glad vi ikke hadde tidlig ultralyd, da hadde vi nok valgt å ikke beholde, skal jeg være helt ærlig. Nå kan jeg ikke tenke meg livet uten trolla mine :)

Skal likevel ikke si at det bare er en dans på roser, mye medisinsk og pedagogisk oppfølging, og jeg har mine bekymringer for fremtiden.

Anonymous poster hash: 44765...bc7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Det vil likevel ikke si at du vet mer hva du snakker om enn andre. Jeg har også jobbet med downs syndrom og ja, det er en grunn for at de er der de er men det er likevel ikke et abort grunnlag for min del.

Som flere andre skriver, så kjenner også jeg faktisk tre i nær familie med downs og alle er over tenårene. Dem har gått vanlig skole uten ekstra undervisning, studerer som de andre og bor alene på skolen. Behandler men barn med downs som et friskt barn vil det mest sannsansynlig oppføre seg som et også.

Men det er selvfølgelig individuelt.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Det vil likevel ikke si at du vet mer hva du snakker om enn andre. Jeg har også jobbet med downs syndrom og ja, det er en grunn for at de er der de er men det er likevel ikke et abort grunnlag for min del.

Som flere andre skriver, så kjenner også jeg faktisk tre i nær familie med downs og alle er over tenårene. Dem har gått vanlig skole uten ekstra undervisning, studerer som de andre og bor alene på skolen. Behandler men barn med downs som et friskt barn vil det mest sannsansynlig oppføre seg som et også.

Men det er selvfølgelig individuelt.

Dette nekter jeg å tro på. Har jobbet som lærer i over 30 år, og ALDRI hørt om elever med downs syndrom som ikke får ekstra oppfølging og noe egen undervisning i skolen. Dette kan ikke stemme. Og, ja, de kan ofte bo alene, men her er det gjerne kommunale omsorgsboliger med lett tilgjengelig hjelp om det skulle være behov for det. Hva studerer de? En kan si mye godt om barn og unge med doen syndrom, og jeg skal ikke si noe ondt, men sykdommen innebærer store lærevansker, sein utvikling og sosiale vansker. Alltid. Kan legge inn kilder på dette.

Anonymous poster hash: 285d4...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velger å være anonym. Nei, fikk ikke påvist det tidlig i graviditeten. Det ble oppdaget små avvik på ordinær ultralyd, men uspesifikt. Fulgt opp gjennom resten av svangerskapet uten at DS ble nevnt. Jeg skjønte det med en gang de ble født. Nå er jeg glad vi ikke hadde tidlig ultralyd, da hadde vi nok valgt å ikke beholde, skal jeg være helt ærlig. Nå kan jeg ikke tenke meg livet uten trolla mine :) Skal likevel ikke si at det bare er en dans på roser, mye medisinsk og pedagogisk oppfølging, og jeg har mine bekymringer for fremtiden. Anonymous poster hash: 44765...bc7

Har du tvillinger med ds?

Anonymous poster hash: 974e1...927

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...