Gå til innhold

hveteallergi og speltmel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har blitt påvist hveteallergi. Vet noen om Jeg kan bruke speltmel i bakst? Må jeg unngå alt som inneholder ordet "hvete" (tenker f.eks. på ord som hvetekli -Som jeg ikke vet hva er).

Kan jeg bruke annen type mel, eller må jeg gå for glutenfri melblanding, mandelmel og slike glutenfrie typer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har hveteallergi (og ikke glutenallergi) så er det en eller annen komponent i hveten du reagerer mot. Da ville jeg i utgangspunktet holdt meg unna både spelt (selv om noen sier at de tåler den helt fint) og hvetekli (som bare er skallet på helt vanlig hvete, slik at de som er allergisk mot hvetekimen faktisk tåler kli).

Hva du kan og ikke kan spise er altså avhengig av nøyaktig hvilken del av hveten du reagerte mot. For ingen reagerer mot hele hverekornet, bare mot en eller flere av komponentene. Legen din bør forklare eller gi deg en artikkel om emnet, ikke bare komme med en halv opplysning. Så ring legen over påske og få dette forklart.

Du må også være klar over at en god del produkter merket "glutenfri" inneholder hvete der en har kjemisk fjernet glutenet. Dette kan du antagelig ikke spise.

Det du helt sikkert kan spise som heter noe med hvete er bokhvete. For det er ikke i slekt med hvete i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 40616...31e

Skrevet

Åja... Takk skal du ha for svar. jeg skal få ringt legen min 😊

Gjest crazycatlady
Skrevet

Jeg har hveteglutenallergi og jeg kan ikke spise spelt. Får vondt i magen av det, så må holde meg til glutenfritt. Spelt er jo en urhvete og det er jo gluten i det også. Men vet mange som ikke tåler hvete tåler spelt, så hør med legen din du. :)

Skrevet

Åja. Jeg får ikke vondt i magen, jeg begynte bare å få eksem... og så tok legen noen tester, som sa at jeg ikke tålte hvete. Fikk ikke noe mer spesifikt svar. Bare at jeg bør "holde meg unna hvete" noen måneder, for å se om det bedrer seg. Jeg fikk også resept på en eksemkrem fra legen, men jeg er full av mørke merker etter eksemen nå. Synes det blir litt vanskelig å "holde meg unna hvete", når jeg føler at jeg ikke har noe konkret å forholde meg til.... 😕 "Alt" har jo hvete i seg.... Føler jeg da 😩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...