Gå til innhold

Hvor uhygenisk er smågodt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor uhygenisk er smågodt? Har hørt mange si at din egen toalettskål er renere om du vasker den sånn annenhver dag. Er det mye skremselspropagonda om smågodt? Og hvorfor kan ikke smågodt ha embalasje eller at de skuffene var høyere opp? De nederste står jo mange ganger ikke mer enn 5-10 cm over gulvet.

Anonymous poster hash: a5791...987
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor uhygenisk er smågodt? Har hørt mange si at din egen toalettskål er renere om du vasker den sånn annenhver dag. Er det mye skremselspropagonda om smågodt? Og hvorfor kan ikke smågodt ha embalasje eller at de skuffene var høyere opp? De nederste står jo mange ganger ikke mer enn 5-10 cm over gulvet.

Anonymous poster hash: a5791...987

De burde stått høyere ja, men voksne griser er ofte ikke stort bedre enn barna. Jeg liker smågodt for godt til å avstå helt fra det. Så jeg plukker med spaden bakfra sånn at ferskere godis triller ned fra øverst i plastboksen. Satser på at det er litt mindre svineri i det da. Hadde man visst alt man fikk i seg så hadde nok den siste smågodtboksen vært lukket for lenge siden.

Anonymous poster hash: 2a6e2...e84

AnonymBruker
Skrevet

Man finner jo bakterier overalt.. Og hvis det er tarmbakterier i løsvektgodteri så finner man det vel andre steder i butikken også, (generellt overalt også på treningssentere) men da gjerne utenpå pakninger men du tar jo på den også før du spiser..

Anonymous poster hash: 79a0e...29a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det selges mye av det sånn at det skiftes ut ofte så er det nok ikke ille. Strålende rent er det kanskje ikke, men litt bakterier har vi faktisk bare godt av å få i oss, og hvor ofte blir noen egentlig syke av å spise smågodt?

Anonymous poster hash: 7467c...564
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Husker du testen av handlevognshåndtalene for noen år siden?

De er det mest grufulle av alt vi tar i. Tenk deg videre at vi tar i skjeene som ligger nede i smågodtboksen godt nedgravd i smågodt, som vi først putter i posen og lager en bakteriemix av, før vi spiser.

Du får skrive til Solveig Barstad i tv2 hjelper deg, og be om en test, av godtesnopet!

Der mista jeg lysten på mer godterier.

Anonymous poster hash: ecd90...29a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt nå som godteriet er på tilbud i butikkene, så selges det Veldig mye godteri, og de boksene byttes veldig ofte ut. Hadde vært mer skeptisk til de skuffene som brukes, for de vet jeg ikke helt hvor gode butikkene er på å vaske for å være helt ærlig..

Anonymous poster hash: 43371...f66
AnonymBruker
Skrevet

Hvor uhygenisk er smågodt? Har hørt mange si at din egen toalettskål er renere om du vasker den sånn annenhver dag. Er det mye skremselspropagonda om smågodt? Og hvorfor kan ikke smågodt ha embalasje eller at de skuffene var høyere opp? De nederste står jo mange ganger ikke mer enn 5-10 cm over gulvet. Anonymous poster hash: a5791...987

Det få nevner i forbindelse med slike tulleartikler (jeg tenker på "det er færre bakterier i doskåla enn på mobilen din") er at de aller, aller fleste bakterier er bakterier vi ønsker å ha akkurat der de er. Og nesten samtlige av de resterende er bakterier som er helt uproblematisk å ha der de er (feks på telefonen eller i smågodtet).

Kun en liten håndfull er virkelig problematiske. Øverst troner de resistente bakteriene. Under desse e-coli. Men en voksen person vil ikke bli syk av e-coli i godterier (eller på doskåla eller i kyllingen). Så du trenger ikke uroe deg for deg selv.

De en ikke bør servere godteri i løsvekt i er personer med nedsatt imunforsvar. Altså eldre, syke, høygravide og samtlige barn under skolealder. For som alle foreldre vet: unger blir matforgiftet veldig lett.

Anonymous poster hash: 8a8b8...8a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt nå som godteriet er på tilbud i butikkene, så selges det Veldig mye godteri, og de boksene byttes veldig ofte ut. Hadde vært mer skeptisk til de skuffene som brukes, for de vet jeg ikke helt hvor gode butikkene er på å vaske for å være helt ærlig.. Anonymous poster hash: 43371...f66

Boksene på min butikk har ikke blitt vasket en gang siden jeg begynte å jobbe der, som jeg vet om hvert fall...altså snart ett år! Har faktisk spurt sjefen om jeg skulle vaske ut av, men fikk beskjed om at det ble så mye stress siden det aldri var tomt for godteri likt i alle osv... Ekkelt...

Jeg pleier å vaske skjeene en gang i uken da, siden jeg syntes det er så ekkelt, men dette er noe jeg gjør frivillig, ikke noe vi før beskjed om... Jeg kjøper aldri smågut for å si det sånn.. :)

Anonymous poster hash: 84c55...127

Gjest Keikolina
Skrevet

Boksene på min butikk har ikke blitt vasket en gang siden jeg begynte å jobbe der, som jeg vet om hvert fall...altså snart ett år! Har faktisk spurt sjefen om jeg skulle vaske ut av, men fikk beskjed om at det ble så mye stress siden det aldri var tomt for godteri likt i alle osv... Ekkelt...

Jeg pleier å vaske skjeene en gang i uken da, siden jeg syntes det er så ekkelt, men dette er noe jeg gjør frivillig, ikke noe vi før beskjed om... Jeg kjøper aldri smågut for å si det sånn.. :)

Anonymous poster hash: 84c55...127

Trodde eskene ble bytta ut jeg, gud så ekkelt. Så dum er jeg.
Skrevet (endret)

Jeg ville heller spist en skje av bakteriene enn å spise smågodtet i seg selv. Sukker og kjemikalier i skjønn forening.. yuk! Bakteriene er det minste problemet..

Endret av Akvarium85
Skrevet

Enig med siste taler. Har enda aldri blitt syk av smågodt i løs vekt så da regner jeg bakteriene som harmløse for meg. :nigo:

• Liker 2
Skrevet

Spesielt nå som godteriet er på tilbud i butikkene, så selges det Veldig mye godteri, og de boksene byttes veldig ofte ut. Hadde vært mer skeptisk til de skuffene som brukes, for de vet jeg ikke helt hvor gode butikkene er på å vaske for å være helt ærlig..

Anonymous poster hash: 43371...f66

I kjeden jeg jobber i kommer det en fra godterileverandøren annenhver uke. Da fyller hun på det som trengs og vasker og styrer:)

Skrevet

Trodde eskene ble bytta ut jeg, gud så ekkelt. Så dum er jeg.

Kommer an på hvor du kjøper godterier ditt. Er eskene i stativet byttes også eskene ut. Andre har stativet hvor du heller fra eskene de kommer i over i egne esker som står fast i stativet:)

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Nå som det selges mye er det ganske ok. Hyllene skal rengjøres jevnlig, men hvor flinke butikkene er med det er jo en annen sak. Mange av bakteriene kommer fordi folk plukker oppi med fingrene, barn sleiker på og nyser oppi etc. Ta derfor av de øverste hyllene, evt åpne en boks dersom det er stablet i orginalbokser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver som anonym for ikke å bli gjenkjent.

Jobbet på butikk i sju år. Opplevde aldri at vi vasket smågodtboksene. Vasket heller ikke skjeene, de samme ble brukt helt til de var så slitt at de ble bytta ut (de blir ikke så fort slitt)...

Det er værre å spise oppkappet frukt! F.eks. halve meloner. De deles i butikken, av ansatte med møkkete fingre, og med utstyr(melonkapper) som ikke blir rengjort så ofte akkurat. På melonkapperen godgjør bakteriene seg mellom hvert kapp. Den blir også klissete og det samler seg derfor lett hår og støv o.l. på knivbladet...

Når man kjøper oppkappet frukt burde man derfor skjære av flaten som er kappet i butikken.

Anonymous poster hash: c6481...ae5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver som anonym for ikke å bli gjenkjent.

Jobbet på butikk i sju år. Opplevde aldri at vi vasket smågodtboksene. Vasket heller ikke skjeene, de samme ble brukt helt til de var så slitt at de ble bytta ut (de blir ikke så fort slitt)...

Det er værre å spise oppkappet frukt! F.eks. halve meloner. De deles i butikken, av ansatte med møkkete fingre, og med utstyr(melonkapper) som ikke blir rengjort så ofte akkurat. På melonkapperen godgjør bakteriene seg mellom hvert kapp. Den blir også klissete og det samler seg derfor lett hår og støv o.l. på knivbladet...

Når man kjøper oppkappet frukt burde man derfor skjære av flaten som er kappet i butikken.

Anonymous poster hash: c6481...ae5

Æsj! Håper jeg ikke har handlet hos deg. Her vaskes melonbordet og alt tilbehøret hver gang det blir brukt!

Anonymous poster hash: e8540...edc

Skrevet

Jeg spiser aldri smågodt. Ikke fordi jeg mistenker bakterier, men fordi jeg ikke liker det som regel. Kanskje unntatt sjokoladen, men da kjøper jeg heller sjokolade i plate, ferdig innpakket på fabrikken.

Tror ikke det er vanlig at folk blir syke av å spise smågodt, akkurat. Det finnes verre ting.

Som for eksempel at du er på et offentlig toalett på et kjøpesenter, og når du er ferdig går du pliktskyldigst bort og vasker hendene dine under vannkranen. Så går du til døra, tar i dørhåndtaket som 100 andre som IKKE har vasket hendene etter dobesøket har tatt i... fy og fysj! Da kunne du like gjerne latt være å vaske hendene!

Det dørhåndtaket er det kvalmeste jeg vet. Jeg trekker ned genseren og åpner døra med tildekket hånd,evt. med albuen om det lar seg gjøre. Jeg har sett litt for mange som bare går rett ut fra toalettbåsen, eller går bort til vasken og liksom skyller kun to fingre under vannstrålen, later som de vasker seg, før de går og tar i den døra ut fra toalettet.... Skikkelig ekkelt å tenke på.

AnonymBruker
Skrevet

Etter jeg jobbet i butikk rører jeg ikke noe løsvekt. Nøtter, salatbarer, bakevarer, smågodt... Frukt og grønt slipper jeg ikke alltid unna men inspiserer dem nøye etter nålestikk. Det spiller ingen rolle hvor flinke de ansatte er til å gjøre rent og passe på heller(selv om det er mye snusk blandt ansatte også, for all del). Kunder er generelt ekstremt grisete. Har sett folk rive kanelboller med melis i gulvet, plukke den opp og legge den tilbake. Sprøytenarkomane kan finne på å rense nålen med å stikke den i en sitron, og så bare la den ligge igjen, Folk smaker på jordbær eller druer, spytter det ut og legger det tilbake. Mistet omtrent troen på menneskeheten enda jeg kun var der i 6mnd.

Anonymous poster hash: e223d...94c
Skrevet

jeg tenker alltid at det er viktlig å skille mellom det eom er "ekkelt å tenke på" og det som er "farlig." Ja det er masse bakterier på smågodt eller på treningssentere for den del, men jeg (som har god erfaring med begge :fnise: ) har aldri blitt syk av det. Så da putter jeg det i "ekkelt-men-ikke-farlig-kategorien" :P

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...