AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #1 Skrevet 3. april 2015 Hva gjør man når man vet om en unge på 10 som ikke får lov til å spise kjøtt siden foreldrene er vegetarianere? Er det rett å kontakte barnevernet, selv om barnet er med på dette selv på en måte? Det er inngått i oppdraglesen så ungen vet vel ikke noe bedre. Hvordan vil det gå med en unge i vekst når den ikke får i seg vanlig normal mat? Anonymous poster hash: 95152...526 4
Pawn Hearts Skrevet 3. april 2015 #2 Skrevet 3. april 2015 Selvsagt skal du ikke kontakte barnevernet. Man kan få i seg alt man trenger uten å spise kjøtt. 32
Gjest Solstråla88 Skrevet 3. april 2015 #3 Skrevet 3. april 2015 Synes det vlir for drøyt å melde det til barnevernet. Om foreldene er skikkelige vegetarianere gir de sannsynligvis barnet mat med nok næring og vitamininnhold 15
Gjest Saxofon Skrevet 3. april 2015 #4 Skrevet 3. april 2015 Så lenge ungen ikke lider av vitamin og mineral mangler så ser jeg ikke problemet. De gir nok plenti med mat som inneholder proteiner osv slik han får det som trengs. 5
Poserose Skrevet 3. april 2015 #5 Skrevet 3. april 2015 Det er mange land i verden hvor kjøtt ikke er en del av kostholdet eller hvor de spiser det svært sjeldent. Barna der vokser opp fint. Så om foreldrene serverer et fullverdig kosthold fra planteriket trenger det ikke å være et problem. Det er fullt mulig, men krever nok mer enn om man spiser kjøtt. Man vet aldri hvilke foreldre som gir barna riktig kosthold. Det kan godt være at barna til vegetarianere spiser sunnere og "riktigere" enn barna til travle foreldre som får nudler 4 dager i uka og McDonalds resten. Det er deres sak å finne ut av det, om kostholdet ikke er riktig vil kroppen vise tegn til det og legen tar tester og finner ut hva som mangler. 5
HvittHus Skrevet 3. april 2015 #6 Skrevet 3. april 2015 Å være vegetarianer som ung er uproblematisk så lenge foreldrene passer på vitaminer og mineraler. Det er ikke en grunn for å melde til BV. 9
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #7 Skrevet 3. april 2015 Ville ha meldt, bare syke folk som gjør noe sånt med barna.Anonymous poster hash: ad2fa...fda 4
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #8 Skrevet 3. april 2015 Hva gjør man når man vet om en unge på 10 som ikke får lov til å spise kjøtt siden foreldrene er vegetarianere? Er det rett å kontakte barnevernet, selv om barnet er med på dette selv på en måte? Det er inngått i oppdraglesen så ungen vet vel ikke noe bedre. Hvordan vil det gå med en unge i vekst når den ikke får i seg vanlig normal mat? Anonymous poster hash: 95152...526 Barnevernet, faktisk. Anonymous poster hash: 09158...ad4 10
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #9 Skrevet 3. april 2015 Nei, det er foreldrenes valg. Akkurat som det er foreldrenes valg hvordan de vil oppdra barnaAnonymous poster hash: 51a62...af1 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #10 Skrevet 3. april 2015 Jeg spiser bøtter med kjøtt hver uke, men det er da ikke omsorgssvikt at et barn har et kosthold som millioner av andre barn også klarer seg helt fint med. Kjøtt er ikke tvingende nødvendig så lenge man får i seg det man trenger på annet vis. Målet på dette må være om barnet har et åpenbart skadelig kosthold eller ikke. Om det inneholder kjøtt eller ikke er isolert sett helt uten betydning. Det er fullt mulig å ha et kosthold uten kjøtt som er helt sunt og fint, også for barn, bare man vet hva man driver med. Målestokken for når man kontakter barnevernet er ved omsorgssvikt, ikke ut fra mengden kjøtt til middag. Anonymous poster hash: 7ab9d...9c8 11
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #11 Skrevet 3. april 2015 Hjelpes ts, er du riktig skrudd sammen? Jeg ser det som utelukkende positivt dersom ungen får i seg næringsstoffene den trenger. Synes det er mye verre med dem som lærer ungene opp til å spise kjøtt fra mishandlede dyr hos McDonalds f.eks. Anonymous poster hash: b1ad4...b07 8
Fandenivoldsk Skrevet 3. april 2015 #12 Skrevet 3. april 2015 Går faktisk an å vokse opp på en vegetarisk diett, altså. Jeg syns kanskje ikke det er helt greit at foreldrene nekter ungen kjøtt (i de tilfellene jeg kjenner til, har det vært vegetarisk kosthold hjemme, men foreldrene har ikke nektet ungen å smake kjøtt hos andre om h*n har ønsket det) men barnevernet? Så lenge de ikke forer ungen kun på pasta og pommes frites, så nei.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #13 Skrevet 3. april 2015 Hjelpes ts, er du riktig skrudd sammen? Jeg ser det som utelukkende positivt dersom ungen får i seg næringsstoffene den trenger. Synes det er mye verre med dem som lærer ungene opp til å spise kjøtt fra mishandlede dyr hos McDonalds f.eks. Anonymous poster hash: b1ad4...b07 Oksekjøttet mcdonalds bruker er ikke mishandlet.Anonymous poster hash: 51a62...af1 4
minister-mio Skrevet 3. april 2015 #15 Skrevet 3. april 2015 Tenk så mange vegetarianere det er i verden. Og muslimer som ikke spiser svin. Skal vi melde bekymring for alle?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #16 Skrevet 3. april 2015 Meld i vei så får de seg en god latter. Og så kan du melde heller de som bare gir barna søppelmat og dritt og lar de ese ut til små hvaler. Da kan vi starte å snakke om barnemishandling...Anonymous poster hash: 8e490...fe8 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #17 Skrevet 3. april 2015 Oksekjøttet mcdonalds bruker er ikke mishandlet.Anonymous poster hash: 51a62...af1 Er du sikker på det? Hva slags gårder er det disse kuene kommer ifra? Hva slags mat spiser disse kuene? Går de ut og inn som de selv vil? De fraktes vel ikke bort for slakt heller? Hvis McDonalds får kjøtt fra økologiske og dyrevennlige bønder så er jo det kjempeflott Anonymous poster hash: b1ad4...b07
Tibbie Skrevet 3. april 2015 #18 Skrevet 3. april 2015 Nei, herlighet. Jeg synes det er bra! I mange småkulturer er det vanlig å ikke spise kjøtt, og jeg synes det er bra at det blir mer og mer vanlig her i vesten også. Det er jo ikke noe foreldresvikt å lære barna opp til noe de mener er moralsk riktig og/eller sunnest. For det er jo veldig sunt å holde seg unna kjøtt. Har selv vært vegetarianer i fem år, og føler meg kjempebra (eneste er at det er litt vanskeligere å være vegetarianer i Norge enn i utlandet, hvor jeg bodde da jeg skiftet kosthold). Blir jeg alenemor eller får en barnefar som er også er vegetarianer (eller veganer) skal nok mitt barn også vokse opp uten kjøtt, så får h*n bestemme selv om h*n vil fortsette eller ikke. 1
Tibbie Skrevet 3. april 2015 #19 Skrevet 3. april 2015 Er du sikker på det? Hva slags gårder er det disse kuene kommer ifra? Hva slags mat spiser disse kuene? Går de ut og inn som de selv vil? De fraktes vel ikke bort for slakt heller? Hvis McDonalds får kjøtt fra økologiske og dyrevennlige bønder så er jo det kjempeflott Anonymous poster hash: b1ad4...b07 Er selv vegetarianer, så jeg synes ikke at noe slakt er moralsk ok. Men jeg tror at kjøttet fra McD i Norge er annerledes enn kjøttet fra McD i USA. Oksekjøttet i Norge er nok produsert i Norge, så det er nok ikke verre enn Gilde. At det er ganske fælt i USA (og garantert flere steder) skal jeg ikke krangle på. USA er ekstremt dårlig på dyrevern! I Norge er man i hvert fall litt mer opptatt av at dyrene skal ha det litt mer ok mens de lever. Hadde jeg sluttet å være vegetarianer, tror jeg likevel at jeg hadde holdt meg unna kjøtt i utlandet og importert kjøtt. Ønsker ikke å støtte denne grusomheten. 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #20 Skrevet 3. april 2015 Hva gjør man når foreldre tvinger barna til å spise lik, hønemens og morsmelk som tilhører kalver? Ringe barnvernet? Anonymous poster hash: 9d8d7...0b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå