Gå til innhold

Du som bor alene - hvor mye bruker du på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker fort 2000 i mnd, og jeg bor alene. Hva bruker du?

Hva gjør du for å holde kostnadene nede? Tips?

Ser at det er så mange som lever på under 3000 med både to og tre ekstra personer i husholdningen her, så jeg vet det er gode muligheter for å kutte ned på mine egne kostnader...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cirka 1500. Kan klare 1000 også hvis jeg må :P

Jeg har noen billige staples i skapet:

-Kikerter

-Rugsprø og makrell i tomat (fra Rema), dette blir veldig billig lunsj

- Frokost er enten havregryn eller mager kesam (mager kesam er blitt såå billig nå, før kostet det rundt 20 kroner for 300g, nå koster den samme boksen 9kr)

-Diverse proteinkilder til 100 kr kg eller mindre: frossen steinbit, kyllingfilet, laks, svinefilet og kjøtt på tilbud.

- Egg

- Stor pose ris og pasta for lavest mulig kilopris

- TVP (textured vegetable protein) som erstatning for kjøtt innimellom. Det er billig enten på iherb eller innvandrerbutikker og inneholder ekstremt mye protein. Stor fan!

-Div grønnsaker

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det et poeng med innsparinger på matbudsjettet?

Selv sparer jeg heller omtrent på alt annet (feks klær, sko og frisør) enn på mat. Ikke fordi jeg bevisst sløser eller fråtser i luksusråvarer, men fordi råvarer som er produsert på en forsvarlig måte jeg kan være bekjent av å støtte ikke er av den billigste maten i butikken. Så jeg betaler gladelig det det koster å velge økologiske egg og grønnsaker, linefanget villfisk og kjøtt fra lokale småskalaprodusenter, feks.

Når det er sagt er god planlegging (med feks ukeshandling og ukesmenyer), samt det å spise etter sesong de beste triksene mine for å få mest mulig ut av pengene man bruker til mat. Samt å ha gode rutiner for å ta vare på rester, dvs fryse ned godt merket.

Anonymous poster hash: 3daf8...2b1
  • Liker 7
Skrevet

Bruker omtrent 2500, men prøver alltid å holde meg rundt 2000 (stort sett uten hell...) Uansett planlegger jeg alltid ukens middager og handler en gang i uka, dette tror jeg man kan spare mye på. Da handler jeg bare hos rema 1000, kiwi eller coop extra så lenge de har det jeg vil ha.

Når jeg lever billig drøyer jeg kjøtt med grønnsaker (f.eks paprika, løk, sopp i kjøttsausen til lasagnen), spiser billige middager (f.eks løksuppe, grønnsakssuppe) og handler dyre ting som ost og kjøtt på tilbud. Kjøper ikke godteri/snacks/brus heller, men kjøper mer grønnsaker. Noen ting kjøper jeg av billigste merke der jeg ikke synes kvalitetsforskjellen veier opp for prisforskjellen.

Gjest HeiHade
Skrevet

Uff, det er så lite at det er flaut.. Men det er mest fordi jeg spiser nesten bare knekkebrød med diverse pålegg, havregrynsgrøt, gulrøtter og andre bær/frukter/grønnsaker. Middag er noe som hører sjeldenhetene til. Jeg har ikke regnet på det, men jeg er rett og slett for grådig og småspist/vanedyr til å bruke mye penger på mat.

Det er vinbudsjettet jeg virkelig burde bekymre meg for.. hehe...

Skrevet

Cirka 1500. Kan klare 1000 også hvis jeg må :P

Jeg har noen billige staples i skapet:

-Kikerter

-Rugsprø og makrell i tomat (fra Rema), dette blir veldig billig lunsj

- Frokost er enten havregryn eller mager kesam (mager kesam er blitt såå billig nå, før kostet det rundt 20 kroner for 300g, nå koster den samme boksen 9kr)

-Diverse proteinkilder til 100 kr kg eller mindre: frossen steinbit, kyllingfilet, laks, svinefilet og kjøtt på tilbud.

- Egg

- Stor pose ris og pasta for lavest mulig kilopris

- TVP (textured vegetable protein) som erstatning for kjøtt innimellom. Det er billig enten på iherb eller innvandrerbutikker og inneholder ekstremt mye protein. Stor fan!

-Div grønnsaker

Rugsprø er fantastisk! Har helt dilla. Jeg spiser rugsprø og makrell i tomat på pauserommet på lesesalen :fnise: Er noe med makrell i tomat altså, alle spiser det der!

Hvordan ser TVP ut og hvordan tilbreder du det? Er det som Quorn?

Hvorfor er det et poeng med innsparinger på matbudsjettet?

Selv sparer jeg heller omtrent på alt annet (feks klær, sko og frisør) enn på mat. Ikke fordi jeg bevisst sløser eller fråtser i luksusråvarer, men fordi råvarer som er produsert på en forsvarlig måte jeg kan være bekjent av å støtte ikke er av den billigste maten i butikken. Så jeg betaler gladelig det det koster å velge økologiske egg og grønnsaker, linefanget villfisk og kjøtt fra lokale småskalaprodusenter, feks.

Når det er sagt er god planlegging (med feks ukeshandling og ukesmenyer), samt det å spise etter sesong de beste triksene mine for å få mest mulig ut av pengene man bruker til mat. Samt å ha gode rutiner for å ta vare på rester, dvs fryse ned godt merket.

Anonymous poster hash: 3daf8...2b1

Det er et poeng fordi jeg vet jeg sløser på ting jeg ikke burde kjøpe, og fordi jeg vet jeg derfor kan kutte ned på denne posten (jeg er student). Bruker ikke spesielt mye på luksus, men det har blitt en del kjøp av ting til masteroppgaven som jeg ikke kom unna dette semesteret så jeg har litt strammere økonomi nå. Takk for tips! Når det er sagt prøver jeg å kjøpe så grønt/økologisk som mulig når jeg kan :)

Bruker omtrent 2500, men prøver alltid å holde meg rundt 2000 (stort sett uten hell...) Uansett planlegger jeg alltid ukens middager og handler en gang i uka, dette tror jeg man kan spare mye på. Da handler jeg bare hos rema 1000, kiwi eller coop extra så lenge de har det jeg vil ha.

Når jeg lever billig drøyer jeg kjøtt med grønnsaker (f.eks paprika, løk, sopp i kjøttsausen til lasagnen), spiser billige middager (f.eks løksuppe, grønnsakssuppe) og handler dyre ting som ost og kjøtt på tilbud. Kjøper ikke godteri/snacks/brus heller, men kjøper mer grønnsaker. Noen ting kjøper jeg av billigste merke der jeg ikke synes kvalitetsforskjellen veier opp for prisforskjellen.

Takk for tips! Jeg har ikke bil, så å handle en gang i uken kan oppleves litt komplisert for min del (mye å bære på), men jeg har en tursekk så jeg får prøve til tirsdag hehe.

Uff, det er så lite at det er flaut.. Men det er mest fordi jeg spiser nesten bare knekkebrød med diverse pålegg, havregrynsgrøt, gulrøtter og andre bær/frukter/grønnsaker. Middag er noe som hører sjeldenhetene til. Jeg har ikke regnet på det, men jeg er rett og slett for grådig og småspist/vanedyr til å bruke mye penger på mat.

Det er vinbudsjettet jeg virkelig burde bekymre meg for.. hehe...

Vinbudsjettet hos meg er også ganske høyt, og ikke medberegned i matbudsjettet :fnise: Studentliv... :vin:

Er det slik at du ikke liker å lage middag, eller er du bare avvent med den følelsen av at dagen liksom må inneholde et større, varmt måltid?

Skrevet

Ca 5000 kr.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker ca 4500-5000 i måneden. :)

Anonymous poster hash: 1f1ee...221

• Liker 2
Gjest HeiHade
Skrevet

Vinbudsjettet hos meg er også ganske høyt, og ikke medberegned i matbudsjettet :fnise: Studentliv... :vin:

Er det slik at du ikke liker å lage middag, eller er du bare avvent med den følelsen av at dagen liksom må inneholde et større, varmt måltid?

Haha, ikke sant..

En god blanding. Jeg er ikke så veldig glad i å lage mat, så det skjer egentlig bare når jeg inviterer venner på middag når det er min tur (vi har en rulleordning og spiser middag sammen kanskje én gang i uken). Jeg savner det ikke når jeg ikke spiser det, selv om det er godt når jeg først gjør det. Det går rett og slett bare på latskap i grunn. Jeg synes mat er ganske kjedelig og spiser mer for å leve enn å leve for å spise.

Skrevet

Da jeg bodde alene brukte jeg 2000kr i måneden på mat og hygieneprodukter. Da kjøpte jeg egentlig det jeg ville, prøvde ikke å være sparsommelig og spanderte på meg brus og godteri i helgene :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ca.2000 - 2500 kr. Spiser det jeg har lyst på og bruker mye ferskt, både kjøtt og grønnsaker. Hvis jeg ville kunne jeg ha brukt 1500 kr, uten å lide noen nød.

Grunnen til at jeg bruker 2500 kr er rett og slett fordi jeg omtrent aldri kjøper frosne grønnsaker, kjøtt og fisk. Handler inn gode råvarer, helst økologiske produkter. Jeg er veldig opptatt av at maten jeg spiser skal være produsert under etiske leveforhold. Jeg prioriterer dette fremfor pris.

Anonymous poster hash: fc8f7...26e

Skrevet

Sikkert for mye.. 3- 5000 alt etter som.

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 500 og 700 i måneden. Kjøper frossent som kan ligge lenge i fryseren og som gir 5-6 middager. Salatblandinger og litt frukt/grønnsaker. Handler ikke så ofte heller, når jeg vet at jeg må spise opp det jeg allerede har i fryseren.

Anonymous poster hash: e8dbd...541
Skrevet (endret)

Da jeg var student brukte jeg ikke mer enn 400 - 500 kroner i måneden på mat. Gikk mye sulten, men det gjør ikke noe.

Nå bruker jeg litt for mye med tanke på at jeg egentlig ikke er en matmons. Kanskje 4000 i måneden. Men jeg drikker mye brus og spiser ofte ute. Og ute koster jo en øl til maten nesten en 100-lapp :P

Prøver å spare ved å stappe frossen mat i fryseren, men har en veldig liten fryser. Har så lyst på en større leilighet sånn at jeg kan skaffe en større fryser!

Da kan jeg hamstre pizza og rundstykker når det er kampanje, sånn at jeg alltid har. Da trenger jeg ikke dra så ofte på butikken som jeg gjør nå, for når jeg drar kjøper jeg alltid noe ekstra som jeg egentlig ikke hadde trengt.

Så mitt største sparetips er å kjøpe en fryser og fylle den opp! :)

EDIT: Det må nevnes at den summen ikke var like høy da jeg var singel. Selv om jeg bor alene, er typen her så ofte at matlageret tømmes dobbelt så fort :P

Endret av Tibbie
Gjest Cartina
Skrevet

Jeg bruker 3-3500,-. Jeg har mye besøk av min bedre halvdel men spiser til gjengjeld en del hos han. Har dog ganske uforutsigbare dager og er ikke alltid like god til å planlegge. Prøver heller ikke å spise billigst mulig - spiser stort sett det jeg har lyst på.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var student brukte jeg ikke mer enn 400 - 500 kroner i måneden på mat. Gikk mye sulten, men det gjør ikke noe.

Nå bruker jeg litt for mye med tanke på at jeg egentlig ikke er en matmons. Kanskje 4000 i måneden. Men jeg drikker mye brus og spiser ofte ute. Og ute koster jo en øl til maten nesten en 100-lapp :P

Prøver å spare ved å stappe frossen mat i fryseren, men har en veldig liten fryser. Har så lyst på en større leilighet sånn at jeg kan skaffe en større fryser!

Da kan jeg hamstre pizza og rundstykker når det er kampanje, sånn at jeg alltid har. Da trenger jeg ikke dra så ofte på butikken som jeg gjør nå, for når jeg drar kjøper jeg alltid noe ekstra som jeg egentlig ikke hadde trengt.

Så mitt største sparetips er å kjøpe en fryser og fylle den opp! :)

EDIT: Det må nevnes at den summen ikke var like høy da jeg var singel. Selv om jeg bor alene, er typen her så ofte at matlageret tømmes dobbelt så fort :P

400-500 kr mnd var imponerende lite, hva spiste du da? Hadde du ikke mer penger til mat? :)

Anonymous poster hash: 9e86c...2e9

AnonymBruker
Skrevet

2000 ca.

Anonymous poster hash: a5e5e...701
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart det bare finnes billigkjeder i dette landet. Folk er jo helt hysterisk på å spare kroner og øre på mat. Men reise, shoppe klær osv. det er visst ikke noe problem. 500 kr mindre på shopping og 500 mer på kvalitetsprodukter og økologisk mat, så blir verden et bedre sted.

Anonymous poster hash: e3021...4db
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

400-500 kr mnd var imponerende lite, hva spiste du da? Hadde du ikke mer penger til mat? :)

Anonymous poster hash: 9e86c...2e9

Det gjorde jeg også.

Hadde nesten ikke penger, så en ukesmiddag var ofte en pakke pølse + pølsebrød som varte i en uke. 1 hot dog om dagen. Frokost ble ofte 1-2 skive kneipbrød med firstprice-skinke.

Anonymous poster hash: a11c2...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...