snok Skrevet 3. april 2015 #1 Skrevet 3. april 2015 Hei , jeg har ei datter som går i sjette klasse og trives veldig godt med skolen. Jeg har søkt på noe studier og sannsynligvis vi må flytte i løpet av sommer 2015. De fleste sier at jeg må vente hun ferdig med barneskole og så det er god tid å flytte. Men jeg er usikker. .på en måte jeg vil ikke miste sjansen hvis jeg kommer innog på andre siden jeg vil ikke vanskelig for henne. Er det noen har erfaring med dette ?, Ønsker noe kommentarer og råd. Takk !
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #2 Skrevet 3. april 2015 Mamma flyttet med meg når jeg gikk på barneskolen. Jeg ble fort kjent med andre og trivdes veldig godt på det nye stedet.Å flytte fra venner og nabolag var trist i starten, men mamma brukte tid på å forklare meg hvorfor og forberede meg før vi skulle flytte. Jeg tror måten hun la der frem på gjorde mye, samt kikke litt på det nye stedet før vi dro dit for å bli kjent. Om det er en god sjanse for deg, vil jeg anbefale deg å gjøre det. Jeg mener selv det vil bli lettere for barnet før ungdomsskolen, slik at barnet blir kjent med andre før den tid. Ungdomsskolen hadde ikke vært samme opplevelse og trivsel om jeg begynte på ny skole uten å kjenne noen. Er barnefar i nåværende by? (Om barnet har kontakt med far). Da kunne barnet fint reist hen og besøkt venner i fars hjem. Anonymous poster hash: 4b8ac...64b 1
snok Skrevet 3. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 3. april 2015 Hvilke klasse gikk du når dere flyttet ? Blir ikke vanskelig for henne å skifte skolen i dentsiste året i barneskole? Vi har ikke kontakt med faren til dattera mi.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #4 Skrevet 3. april 2015 Hvilke klasse gikk du når dere flyttet ? Blir ikke vanskelig for henne å skifte skolen i dentsiste året i barneskole? Vi har ikke kontakt med faren til dattera mi. Jeg gikk i femte klasse. I dag har jeg fremdeles kontakt med et par av mine venner fra tidligere skole og møter dem, og flytting med barn er av og til uunngåelig. I ettertid har jeg forstått hvorfor bedre, og ser selv at det kanskje kan bli aktuelt på grunn av jobb med egne barn. Så lenge barnet får tid på seg og man kommuniserer godt i prosessen før, så vil det gå fint. Vi er alle forskjellige selvsagt, så barnet sitt kan reagere annerledes, men for min del gikk det veldig fint. Pluss at jeg er glad for å ikke gå direkte over til ungdomsskolen. Ei annen flyttet sommeren før ungdomsskolen og var veldig nervøs i starten. Jeg ble fort kjent med henne, for jeg visste hva hun gikk gjennom og at det er vanskelig, men på barneskole er det 《enklere》 i den forstand at det er samme type skole, hvorpå barnet kjenner mer til oppsett av plan og gjennomføring og mener det er en tryggere overgang for barnet. (Andre har sikkert andre opplevelser). Men barn er veldig tilpasningsdyktige, så hvordan du legger overgangen blir viktig for hvordan barnet vil reagere. Anonymous poster hash: 4b8ac...64b
snok Skrevet 3. april 2015 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2015 Takk for svaret Jeg satser det skal går det bra .
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #6 Skrevet 3. april 2015 Takk for svaret Jeg satser det skal går det bra . Det gjør det nok. Det er flott at du tenker på barnet og reflekterer rundt om du skal gjøre det eller ikke. Likevel vil jeg si at du er også viktig, og håper det ordner seg for dere. Anonymous poster hash: 4b8ac...64b
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #7 Skrevet 3. april 2015 Vi flyttet da mine to søsken gikk på barneskolen, og jeg gikk på ungdomsskolen. Søsknene mine gled inn i mengden ganske raskt, mens jeg aldri gjorde det. Ungdomsskoleelever virker ikke like åpne for nye mennesker. Deres "klikker" går langt tilbake, og det er ikke lett å godtas i en av disse. Har opplevd det selv, og sett det senere i livet. Hvis du likevel skal flytte en gang - gjør det nå! Datteren din får da litt bedre tid på seg, til å bli kjent før ungdomsskolen. Anonymous poster hash: b659e...57d
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 3. april 2015 #8 Skrevet 3. april 2015 Det finnes både fordeler og ulemper ved å flytte nå. Om du flytter nå kan det hende hun får venner fort før ungdomsskolen. Likevel er det jo ikke sikkert at hun får det, både hun og du må nok ta mye initiativ til at hun skal få ny omgangskrets der fort. Samtidig er det gjerne lettere for barn enn for voksne å få nye venner. Har dere noe familie på det stedet du vurderer å flytte til? Har du vurdert hvilke fritidsaktiviteter som finnes der som kan passe for henne? Jeg har selv flyttet alt for mange ganger i løpet av livet mitt, så jeg er svært nøye med at mitt barn ikke skal flytte så mye (spesielt ikke over store avstander) da jeg synes det har vært mest negativt for min del. Men dette varierer jo selvsagt.
snok Skrevet 3. april 2015 Forfatter #9 Skrevet 3. april 2015 Vi flytter utenfor Oslo og vi kjenner ingen :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå