AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #21 Skrevet 4. april 2015 Da kan vi ganske enkelt ta fra alle som kjører audi, tesla, og golf GTI førerkortet. 8/10 ganger vil det være en audiot som kjører forbi meg når jeg allerede ligger 5-10 over fartsgrensen på hovedveiene... I tillegg kan vi ta fra alle førerkortet som ligger 10km under fartsgrensen, de skaper økt risiko ved at andre blir tvunget til å foreta risky forbikjøringer. Det er faktisk ikke nødvendig å ta forbikjøringer. Dersom noen ligger 10 under så kan du ligge 10 under du også. Du må ikke kjøre forbi. Stopp på nærmeste bussholdeplass/avkjøring og ta deg en tidsepoke/røyk/lese vg eller noe og du vil mest sannsynlig ikke se bilen igjen med mindre du kjører langt over grensa selv da. Og ang diagnose, selvfølgelig skal man utredes, ta ekstra tester osv hvis det er nødvendig for sikkerheten til andre trafikanter.Anonymous poster hash: a5635...21c
AndreasBR Skrevet 4. april 2015 #22 Skrevet 4. april 2015 Det er faktisk ikke nødvendig å ta forbikjøringer. Dersom noen ligger 10 under så kan du ligge 10 under du også. Du må ikke kjøre forbi. Stopp på nærmeste bussholdeplass/avkjøring og ta deg en tidsepoke/røyk/lese vg eller noe og du vil mest sannsynlig ikke se bilen igjen med mindre du kjører langt over grensa selv da. Og ang diagnose, selvfølgelig skal man utredes, ta ekstra tester osv hvis det er nødvendig for sikkerheten til andre trafikanter.Anonymous poster hash: a5635...21c Nei, jeg har rett til å holde fartsgrensen om jeg mener det er forsvarlig. Problemet er ikke bare at noen ligger 10 under, problemet er at de ligger 10 under på speedometer, som kan bety alt fra 10-20kmh feil... Hvem skal betale for de ekstra timene jeg tilbringer på veien i løpet av året? Betaler DU det? Du og jeg har antagelig en helt forskjellig oppfatning av hva "Langt over" innebærer.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #23 Skrevet 4. april 2015 Forskrift om førerkort: § 1.Generelle bestemmelser om helse. Ingen må føre motorvogn når vedkommende på grunn av sykdom, annen påvist eller sannsynlig helsesvekkelse eller bruk av medikamenter ikke er i stand til å kjøre på trygg måte. Når innehaver av førerkort som følge av langvarig svekkelse av helse eller førlighet er i tvil om fortsatt kjøring kan skje på trygg måte, plikter vedkommende å oppsøke lege for undersøkelse. Dersom legen finner at vedkommende ikke fyller helsekravene, plikter legen å gi melding om det til fylkesmannen, jf. lov om helsepersonell § 34, jf. § 76, jf. forskrift fastsatt i medhold av tidligere legelov § 48. Førerkortinnehaveren skal innlevere førerkortet til politiet. Dersom melding ikke kreves, er kjøring likevel ikke tillatt, så lenge tilstanden varer. § 2.Krav til helse og førlighet - klassene A, A2, A1, B, B1, BE, AM, S og T For førerkort i klassene A, A2, A1, B, B1, BE, AM, S og T gjelder følgende krav til førerens helse: 1. Synsstyrken må være minst 0,5 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrken, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring. Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet på grunn av manglende samsyn. 2. Synsfeltet må være minst 120 grader vidt i horisontalplanet og minst 50 grader til hver side. I vertikalplanet skal synsfeltet være intakt minst 20 grader opp og ned. Det må ikke være sentrale synsfeltutfall innenfor en radius på 20 grader. 3. Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet i løpet av de siste 12 måneder. 4. Det må ikke være alvorlig psykisk lidelse, vesentlig mental retardasjon eller personlighetsavvik som medfører nedsatt dømmekraft, impulskontroll eller adferdsforstyrrelser, som kan være farlige i trafikken. 5. Det må ikke være misbruk av alkohol eller andre rusmidler, og ikke bruk av beroligende eller bedøvende midler i doser som reduserer årvåkenhet eller kjøreevne. 6. Det må ikke være andre sykdomstilstander som gjør eller kan gjøre føreren uskikket til å føre motorvogn. 7. Førlighetskrav: a) Førligheten må være tilstrekkelig for sikker manøvrering av motorvognen. b) Når førlighetsreduksjon antas å være stasjonær, avgjør regionvegkontoret ved eventuell praktisk prøve om manøvreringsevnen er betryggende, eventuelt med ekstrautstyr på kjøretøyet. 8. For personer som har diabetes mellitus som behandles med insulin eller andre antidiabetika kan førerkort ikke gis lenger gyldighet enn fem år. 9. Førerkortinnehaveren må fra fylte 75 år gjennomføre en allmenn legeundersøkelse og få utstedt nytt førerkort jf. § 4-1. Ved hver senere fornyelse må ny helseattest leveres og nytt førerkort utstedes. Anonymous poster hash: 8d71b...d64 Tusen takk. Da skal jeg ikke si noe om det er lov eller ikke. Tror jeg skal følge legens råd jeg . Men tusen takk skal du ha Anonymous poster hash: ad814...28a 1
Gjest ulvepopcorn Skrevet 4. april 2015 #24 Skrevet 4. april 2015 Siden du skal ta førervurdering er det mulig du må søke Fylkesmannen om dispensasjon? Forhør deg med legen din!
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #25 Skrevet 4. april 2015 Siden du skal ta førervurdering er det mulig du må søke Fylkesmannen om dispensasjon? Forhør deg med legen din! Takk for råd . Det skal jeg jammen gjøre . Men har dessverre ikke time hos legen før i begynnelsen av mai. Anonymous poster hash: ad814...28a
Plengionika Skrevet 4. april 2015 #26 Skrevet 4. april 2015 Takk for råd . Det skal jeg jammen gjøre . Men har dessverre ikke time hos legen før i begynnelsen av mai.Anonymous poster hash: ad814...28a Du kan få time hos fastlegen din som henviser videre. Han/hun kan henvise deg til en privat som ikke har så lang ventetid. Så får fastlegen rekvisisjon (tror jeg det heter) som han sender til fylkeslegen med den vanlige legeerkleringen. Det tar ca 2-3 uker til fylkeskegen godkjenner/ikke godkjenner. Bare husk at den godkjenningen mest sannsynlig ikke er gyldig mer enn et år. Så med mindre du har noen planer om å ta lappen med en gang så burde du vente med å få godkjenning. Den gjelder nemlig fra datoen fylkeslegen godkjenner. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #27 Skrevet 4. april 2015 Du kan få time hos fastlegen din som henviser videre. Han/hun kan henvise deg til en privat som ikke har så lang ventetid. Så får fastlegen rekvisisjon (tror jeg det heter) som han sender til fylkeslegen med den vanlige legeerkleringen. Det tar ca 2-3 uker til fylkeskegen godkjenner/ikke godkjenner. Bare husk at den godkjenningen mest sannsynlig ikke er gyldig mer enn et år. Så med mindre du har noen planer om å ta lappen med en gang så burde du vente med å få godkjenning. Den gjelder nemlig fra datoen fylkeslegen godkjenner. Lykke til! Takk for det! . Jeg håper jo og få tatt lappen før jeg blir 19 da, hvis jeg får klar signal av sunnaas når er der inne i slutten av mnd om og øvelsekjøre . Anonymous poster hash: ad814...28a
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #28 Skrevet 4. april 2015 Jeg kan skriver her, åssen det gikk på sunnas når den tid kommer Anonymous poster hash: ad814...28a 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #29 Skrevet 4. april 2015 Nei, jeg har rett til å holde fartsgrensen om jeg mener det er forsvarlig. Problemet er ikke bare at noen ligger 10 under, problemet er at de ligger 10 under på speedometer, som kan bety alt fra 10-20kmh feil... Hvem skal betale for de ekstra timene jeg tilbringer på veien i løpet av året? Betaler DU det? Du og jeg har antagelig en helt forskjellig oppfatning av hva "Langt over" innebærer. Vis meg hvor det står at du har rett til å holde fartsgrensen? Makan til tøv har jeg aldri hørt... Hvis du ikke klarer å forholde deg til alle typer sjåfører bør du holde deg unna bilen, og heller ta buss. Det er nok bedre for blodtrykket.Anonymous poster hash: eda46...c13 4
Gjest ulvepopcorn Skrevet 4. april 2015 #30 Skrevet 4. april 2015 Obs at noen fylkesleger bruker opptil 6 uker på å behandle søknaden... Greit å få søkt så fort som mulig dersom du må det
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #31 Skrevet 4. april 2015 Obs at noen fylkesleger bruker opptil 6 uker på å behandle søknaden... Greit å få søkt så fort som mulig dersom du må det Ja . Men er ikke krise om jeg tar lappen som 19 åring heller, men hadde håpet at jeg kunne ta den før jeg blir 19 i hvertfall! Anonymous poster hash: ad814...28a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #32 Skrevet 28. april 2015 Hei igjen folkens! Ja, da har jeg vært på Sunnaas og bestått testene, og i morgen skal jeg kjøre bil med kjørelærer, og da får jeg vite om jeg får øvelsekjøre . Anonymous poster hash: ad814...28a 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #33 Skrevet 28. april 2015 Så flott! Lykke til videre! Anonymous poster hash: 76319...e59 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #34 Skrevet 28. april 2015 Tusen hjertelig takk! Anonymous poster hash: ad814...28a 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #35 Skrevet 29. april 2015 Hei igjen folkens! Bilkjøringen gikk overraskende bra. Nå får jeg lov til og ta førerkortet! Anonymous poster hash: ad814...28a 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #37 Skrevet 30. april 2015 Tusen takk for det! Anonymous poster hash: ad814...28a
Gjest ulvepopcorn Skrevet 30. april 2015 #38 Skrevet 30. april 2015 Hei igjen folkens! Bilkjøringen gikk overraskende bra. Nå får jeg lov til og ta førerkortet! Anonymous poster hash: ad814...28a Så godt og høre. Masse lykke til *tommel opp*
Gjest Lille-pus Skrevet 30. april 2015 #39 Skrevet 30. april 2015 Hei igjen folkens! Bilkjøringen gikk overraskende bra. Nå får jeg lov til og ta førerkortet! Anonymous poster hash: ad814...28a Så flott. Mange gratulasjoner
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #40 Skrevet 1. mai 2015 Tusen hjertelig takk Anonymous poster hash: ad814...28a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå