AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #1 Del Skrevet 3. april 2015 Hei alle sammen! Det har seg slik at jeg må gjennom tester på Sunnass Sykehus får å få lov til å kjøre bil bare på grunn av at jeg har lærevansker. Jeg har trafikaltgrunnkurs, så hva pokker skal være veien med å øvelsekjøre da? Har noen av dere hørt om noe slikt før? Bare fordi at man har diagnose så skal man ikke få lov til og kjøre bil, det er noe som går innpå meg! Jeg er 18 år, og har nesten ikke sittet bak rattet på en bil, bare fordi jeg må ta denne dumme testen. Er det noen i det hele tatt som har hørt om slike tester med folk som har diagnose? Anonymous poster hash: 351cf...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #2 Del Skrevet 3. april 2015 "Bare fordi at man har diagnose så skal man ikke få lov til og kjøre bil" Beklager, men om diagnosen kan føre til at man er en økt risiko i trafikken så må livet og helsen til alle andre som også ferdes i trafikken og på veiene komme først. Din rett til å kjøre bil veier mindre enn andre sin rett til å komme helskinnet frem. Anonymous poster hash: 8d71b...d64 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joakim18 Skrevet 3. april 2015 #3 Del Skrevet 3. april 2015 Javel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 3. april 2015 #4 Del Skrevet 3. april 2015 "Bare fordi at man har diagnose så skal man ikke få lov til og kjøre bil" Beklager, men om diagnosen kan føre til at man er en økt risiko i trafikken så må livet og helsen til alle andre som også ferdes i trafikken og på veiene komme først. Din rett til å kjøre bil veier mindre enn andre sin rett til å komme helskinnet frem. Anonymous poster hash: 8d71b...d64 Da kan vi ganske enkelt ta fra alle som kjører audi, tesla, og golf GTI førerkortet. 8/10 ganger vil det være en audiot som kjører forbi meg når jeg allerede ligger 5-10 over fartsgrensen på hovedveiene... I tillegg kan vi ta fra alle førerkortet som ligger 10km under fartsgrensen, de skaper økt risiko ved at andre blir tvunget til å foreta risky forbikjøringer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #5 Del Skrevet 4. april 2015 Da kan vi ganske enkelt ta fra alle som kjører audi, tesla, og golf GTI førerkortet. 8/10 ganger vil det være en audiot som kjører forbi meg når jeg allerede ligger 5-10 over fartsgrensen på hovedveiene... I tillegg kan vi ta fra alle førerkortet som ligger 10km under fartsgrensen, de skaper økt risiko ved at andre blir tvunget til å foreta risky forbikjøringer. Det blir ikke det samme Dersom man vet at noen kan bli en risiko, feks. pga. sykdom eller diagnose, så bør det utredes før førerkort utstedes. Man kan også få inndratt førerkortet pga. sykdom eller diagnose, pga. økt risiko i trafikken. Resten får trafikkpolitiet ta seg av. Anonymous poster hash: 8d71b...d64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulvepopcorn Skrevet 4. april 2015 #6 Del Skrevet 4. april 2015 Dersom det er satt krav om førervurdering på Sunnaas, så må du ta den. Take it or leave it. Reglene er heldigvis strenge! Tenker du greier deg bra, lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #7 Del Skrevet 4. april 2015 Dersom det er satt krav om førervurdering på Sunnaas, så må du ta den. Take it or leave it. Reglene er heldigvis strenge! Tenker du greier deg bra, lykke til! Takk for det . Får vel bare ta den testen for å bli best mulig trygg i trafikken! Anonymous poster hash: ad814...28a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #8 Del Skrevet 4. april 2015 http://www.sunnaas.no/pasient Når du skal til Sunnaas sykehus, et spesialsykehus, så er det ikke snakk om en bagatellmessig diagnose, da hadde du ikke blitt sendt til Sunnaas med deres spesialkompetanse. Og du, du har vel heller ikke lov til å øvelseskjøre, før du har vært på Sunnaas? Anonymous poster hash: a858a...e2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #9 Del Skrevet 4. april 2015 Jeg har en diagnose og har selv valgt ikke å ha lappen. Det at du må ta en test på Sunnås er ingenting å ta seg nær av, vær heller takknemlig for at kravene er såpass strenge. Det er for din egen og medtrafikantenes sikkerhet de lager reglene. Anonymous poster hash: 76319...e59 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #10 Del Skrevet 4. april 2015 http://www.sunnaas.no/pasient Når du skal til Sunnaas sykehus, et spesialsykehus, så er det ikke snakk om en bagatellmessig diagnose, da hadde du ikke blitt sendt til Sunnaas med deres spesialkompetanse. Og du, du har vel heller ikke lov til å øvelseskjøre, før du har vært på Sunnaas?Anonymous poster hash: a858a...e2d Jeg har jo trafikalt grunnkurs, så egentlig så har jeg lov, men jeg gjør det ikke før jeg får klar signal av sunnas at jeg kan øvelsekjøre. I følge biltilsynet så kan jeg øvelsekjøre, mens andre delen av landet sier jeg ikke kan øvelsekjøre før jeg får klar signal av sunnaas. De har gjort feil flere ganger! Anonymous poster hash: ad814...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #11 Del Skrevet 4. april 2015 Jeg har en diagnose og har selv valgt ikke å ha lappen. Det at du må ta en test på Sunnås er ingenting å ta seg nær av, vær heller takknemlig for at kravene er såpass strenge. Det er for din egen og medtrafikantenes sikkerhet de lager reglene. Anonymous poster hash: 76319...e59 Ja, det skjønner jeg! Men når jeg kjenner en annen med samme diagnose som meg, som fikk førerkortet uten disse testene, så synes jeg det er litt rart! Men jeg følger legen min sitt råd, og venter med og kjøre bil til jeg har bestått disse testene. Anonymous poster hash: ad814...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #12 Del Skrevet 4. april 2015 Ja, det skjønner jeg! Men når jeg kjenner en annen med samme diagnose som meg, som fikk førerkortet uten disse testene, så synes jeg det er litt rart! Men jeg følger legen min sitt råd, og venter med og kjøre bil til jeg har bestått disse testene. Anonymous poster hash: ad814...28a Det finnes mange med min diagnose som har lappen også. Men det er jo forskjell på hvordan sykdommen arter seg i forskjellige mennesker, og i mitt tilfelle vet jeg selv at den arter seg på en måte som gjør at jeg for alles sikkerhet helst bør avstå fra å ta lappen. Du og din venninne har samme diagnose, men det kan vel være store forskjeller fra person til person, som gjør at du må ta testen men din venninne slipper? Ingen skam i det, det er bare sånn det er og da får vi begge gjøre det beste ut av det. Se fremover, og tenk på at når testen er overstått får du sikkert klarsignal til å ta lappen. Det er bare en liten forsinkelse, ikke noe mer. Anonymous poster hash: 76319...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #13 Del Skrevet 4. april 2015 Det finnes mange med min diagnose som har lappen også. Men det er jo forskjell på hvordan sykdommen arter seg i forskjellige mennesker, og i mitt tilfelle vet jeg selv at den arter seg på en måte som gjør at jeg for alles sikkerhet helst bør avstå fra å ta lappen. Du og din venninne har samme diagnose, men det kan vel være store forskjeller fra person til person, som gjør at du må ta testen men din venninne slipper? Ingen skam i det, det er bare sånn det er og da får vi begge gjøre det beste ut av det. Se fremover, og tenk på at når testen er overstått får du sikkert klarsignal til å ta lappen. Det er bare en liten forsinkelse, ikke noe mer. Anonymous poster hash: 76319...e59 Ja, jeg skjønner helt klart hva du mener . Jeg har jo VELDIG svak grad av CP og jeg slitt en del på skolen opp gjennom årene, det er det eneste av diagnose som jeg har. Og den cp'en synes jo ikke på meg en gang. Ja jeg burde nok og se framover ja, det har du rett i . Jeg skal inn til Sunnas mandag den 27-29 april for og ta disse testen, så kan jeg skrive her åssen det har gått hvis jeg husker det Anonymous poster hash: ad814...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #14 Del Skrevet 4. april 2015 Ja, jeg skjønner helt klart hva du mener . Jeg har jo VELDIG svak grad av CP og jeg slitt en del på skolen opp gjennom årene, det er det eneste av diagnose som jeg har. Og den cp'en synes jo ikke på meg en gang. Ja jeg burde nok og se framover ja, det har du rett i . Jeg skal inn til Sunnas mandag den 27-29 april for og ta disse testen, så kan jeg skrive her åssen det har gått hvis jeg husker det Anonymous poster hash: ad814...28a Det er jo ikke så lenge til Ønsker deg lykke til Anonymous poster hash: 76319...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #15 Del Skrevet 4. april 2015 Det er jo ikke så lenge til Ønsker deg lykke til Anonymous poster hash: 76319...e59 Takk for det Anonymous poster hash: ad814...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #16 Del Skrevet 4. april 2015 Jeg har jo trafikalt grunnkurs, så egentlig så har jeg lov, men jeg gjør det ikke før jeg får klar signal av sunnas at jeg kan øvelsekjøre. I følge biltilsynet så kan jeg øvelsekjøre, mens andre delen av landet sier jeg ikke kan øvelsekjøre før jeg får klar signal av sunnaas. De har gjort feil flere ganger! Anonymous poster hash: ad814...28a [/ i] Alle kan ta trafikkalt grunnkurs, uten dermed å fylle helsekravene for å kjøre bil. Fyller du ikke helsekravene for å få førerkort så har du heller ikke lov å øvelseskjøre. Ledsager kan miste førerkortet om han øvelseskjører med noen som ikke fyller helsekravene. Du er ansvarlig for å ikke øvelseskjøre så lenge helsekravene dine for førerkort ikke er godkjent. Det er reglene. Anonymous poster hash: a858a...e2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joakim18 Skrevet 4. april 2015 #17 Del Skrevet 4. april 2015 Alle kan ta trafikkalt grunnkurs, uten dermed å fylle helsekravene for å kjøre bil. Fyller du ikke helsekravene for å få førerkort så har du heller ikke lov å øvelseskjøre. Ledsager kan miste førerkortet om han øvelseskjører med noen som ikke fyller helsekravene. Du er ansvarlig for å ikke øvelseskjøre så lenge helsekravene dine for førerkort ikke er godkjent. Det er reglene. Anonymous poster hash: a858a...e2d Eneste grunnen til at jeg ikke får øvelsekjøre er bare fordi jeg har diagnose, men jeg er frisk ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
joakim18 Skrevet 4. april 2015 #18 Del Skrevet 4. april 2015 Om dere mener det er regler rundt dette at folk med daignose må gjennom tester for og få lov og kjøre bil, så vil gjerne se de reglene, for jeg har aldri hørt om slike regler før. Hvis dere vet om noe slike regler, så vil jeg gjerne ha link til det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #19 Del Skrevet 4. april 2015 Om dere mener det er regler rundt dette at folk med daignose må gjennom tester for og få lov og kjøre bil, så vil gjerne se de reglene, for jeg har aldri hørt om slike regler før. Hvis dere vet om noe slike regler, så vil jeg gjerne ha link til det!! Ups, glemte visst og trykke som anonym, men jeg er samme person! Anonymous poster hash: ad814...28a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #20 Del Skrevet 4. april 2015 Om dere mener det er regler rundt dette at folk med daignose må gjennom tester for og få lov og kjøre bil, så vil gjerne se de reglene, for jeg har aldri hørt om slike regler før. Hvis dere vet om noe slike regler, så vil jeg gjerne ha link til det!! Forskrift om førerkort: § 1.Generelle bestemmelser om helse. Ingen må føre motorvogn når vedkommende på grunn av sykdom, annen påvist eller sannsynlig helsesvekkelse eller bruk av medikamenter ikke er i stand til å kjøre på trygg måte. Når innehaver av førerkort som følge av langvarig svekkelse av helse eller førlighet er i tvil om fortsatt kjøring kan skje på trygg måte, plikter vedkommende å oppsøke lege for undersøkelse. Dersom legen finner at vedkommende ikke fyller helsekravene, plikter legen å gi melding om det til fylkesmannen, jf. lov om helsepersonell § 34, jf. § 76, jf. forskrift fastsatt i medhold av tidligere legelov § 48. Førerkortinnehaveren skal innlevere førerkortet til politiet. Dersom melding ikke kreves, er kjøring likevel ikke tillatt, så lenge tilstanden varer. § 2.Krav til helse og førlighet - klassene A, A2, A1, B, B1, BE, AM, S og T For førerkort i klassene A, A2, A1, B, B1, BE, AM, S og T gjelder følgende krav til førerens helse: 1. Synsstyrken må være minst 0,5 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrken, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring. Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet på grunn av manglende samsyn. 2. Synsfeltet må være minst 120 grader vidt i horisontalplanet og minst 50 grader til hver side. I vertikalplanet skal synsfeltet være intakt minst 20 grader opp og ned. Det må ikke være sentrale synsfeltutfall innenfor en radius på 20 grader. 3. Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet i løpet av de siste 12 måneder. 4. Det må ikke være alvorlig psykisk lidelse, vesentlig mental retardasjon eller personlighetsavvik som medfører nedsatt dømmekraft, impulskontroll eller adferdsforstyrrelser, som kan være farlige i trafikken. 5. Det må ikke være misbruk av alkohol eller andre rusmidler, og ikke bruk av beroligende eller bedøvende midler i doser som reduserer årvåkenhet eller kjøreevne. 6. Det må ikke være andre sykdomstilstander som gjør eller kan gjøre føreren uskikket til å føre motorvogn. 7. Førlighetskrav: a) Førligheten må være tilstrekkelig for sikker manøvrering av motorvognen. b) Når førlighetsreduksjon antas å være stasjonær, avgjør regionvegkontoret ved eventuell praktisk prøve om manøvreringsevnen er betryggende, eventuelt med ekstrautstyr på kjøretøyet. 8. For personer som har diabetes mellitus som behandles med insulin eller andre antidiabetika kan førerkort ikke gis lenger gyldighet enn fem år. 9. Førerkortinnehaveren må fra fylte 75 år gjennomføre en allmenn legeundersøkelse og få utstedt nytt førerkort jf. § 4-1. Ved hver senere fornyelse må ny helseattest leveres og nytt førerkort utstedes. Anonymous poster hash: 8d71b...d64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå