Gå til innhold

Moren min bestemte alt over meg (klesvalg osv). OK?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var liten bestemte moren min veldig mye over meg. Jeg hadde omtrent ingen selvbestemmelsesrett. Hun bestemte hva jeg skulle ha på meg, og dersom jeg protesterte ble hun sur, sur i "evig" tid føltes det som.

Noen ganger ville jeg ikke ha på meg klærne fordi jeg synes de var stygg eller fordi "ingen andre brukte slikt" (feks store fjellsko når det var sol ute eller "guttegenser").Hun bestemte også hårfrisyre. Jeg vet at mange andre barn synes jeg var "rar" fordi jeg ikke fikk bestemme selv og fordi jeg hadde på meg stygge og rare klær. Vi har alltid hatt god råd, så det stod ikke på det.

Dette varte til jeg var ca 11-12år gammel.

Nå som jeg selv skal ha barn, så er det jo noe jeg IKKE ønsker å utsette mine barn for. Jeg synes det er viktig at de får bestemme selv, og så skal heller jeg gi de råd (feks at regntøy er lurt når det regner osv...). For det er ærlig talt ikke noe gøy å skille seg ut som barn.

Opplevde dere dette da dere var barn? Og hva tenker dere om dette? Får deres barn bestemme?

Anonymous poster hash: 00b69...293
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Moren min var også sånn :)

Skrevet

Naturligvis bestemte hun, skulle bare mangle.

Skrevet

Synes det er greit at foreldrene bestemmer til en viss alder. Ved en alder hvor ungen skjønner selv at man må ha på seg tykkere og mer klær om vinteren kontra sommeren. Ved for mange valg når man er liten kommer man seg aldri avgårde. Legg gjerne fram to sett med klær og begrens hva barnet kan velge i. Når de blir store nok får de velge klærne selv.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Kan jo være at du får deg en liten overraskelse når du oppdager at poden ikke godtar noen av valgene du gir h*n, og at for mange valg bare fører til forvirring og utrygghet.Barn trenger blant annet rammer for å føle seg trygge og ivaretatt, og det kan også innebære at du må ta en del bestemmelser. Det er du som er den voksne og som skal vise ansvar og trygghet. Fram til en viss alder mener jeg at barn ikke skal måtte ta så himla mange valg,- eksemplene som tussi84 kommer med, er jeg helt enig i.

Mitt lille barn får f.eks som regel bestemme mellom to plagg, og når hun blir eldre skal hun selvfølgelig få bestemme mer. Men føringer ift klesdrakt kommer jeg nok til å legge temmelig mange år frem i tid...

Skrevet

Det gjorde moren min også. Er ikke det ganske naturlig da?

Skrevet

Helt vanlig, det gjorde min også. Det var bare sånn det skulle være. Stort sett brydde jeg meg ikke heller. Men hun hørte etter hvis jeg protesterte kraftig. F.eks. nektet jeg fra ganske tidlig alder å bruke strømpebukse. Dermed ble det stillongs i stedet.

Skrevet

Moren min også. Men når jeg var 11-12 så brydde jeg meg katta om hva jeg hadde på meg eller hvilken hårfrisyre jeg hadde så i mitt tilfelle tror jeg det var like greit at hun gikk inn å bestemte :P

AnonymBruker
Skrevet

Dere som skriver over her og påstår det er så fint og flott og normalt at moren bestemmer, har dere hoppet glatt over enkelte deler i HI? Store fjellsko når det er sol ute er ikke normalt, og å bli sur i lang tid fordi ungen protesterer på det er heller ikke normalt.

Anonymous poster hash: 872df...a70
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemmer at de skal ha på regnklær når det regner og at de skal ha på lue når det er kaldt. Jeg bestemmer at klærne skal være adekvate etter vær og vind. Innenfor det får de til en viss grad bestemme selv.

Anonymous poster hash: 06a58...9fb
  • Liker 2
Gjest Solstråla88
Skrevet

Frem til barnet kan være med å delta bestemmer jeg og pappaen, når barnet blor stort nok til å ha egene meninger og valget er tilfredstillende i forhold til været ute skal han få bestemme det meste rundt klær selv. Vi fikk velge det meste rundt klesvalg selv hjemme, og synes det var greit

Skrevet

Jeg fikk stort sett velge klær selv. Jeg likte å sette sammen antrekk selv fra jeg var liten. Men mamma veiledet meg selvfølgelig om jeg ville ha på noe som var altfor kaldt eller upraktisk.

Skrevet

Voksne har ansvar for å bestemme ja

Skrevet

Jeg fikk bestemme selv, så lenge plaggene var normale og passet til vær, situasjon og alder.

Gjest Eurodice
Skrevet

Dere som skriver over her og påstår det er så fint og flott og normalt at moren bestemmer, har dere hoppet glatt over enkelte deler i HI? Store fjellsko når det er sol ute er ikke normalt, og å bli sur i lang tid fordi ungen protesterer på det er heller ikke normalt.

Solen skinner ofte om vinteren også, selv om snøen ligger meterhøy. Da er ikke sandaler det beste skovalget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du blir nok en flott mor... Tillater barna dine merkevesker og merkeklær før tiårsalder. Du blir nok populær blant de andre foreldrene....

Anonymous poster hash: be451...642
  • Liker 1
Skrevet

Nei, jeg vil nok la mine bestemme selv. Kan godt tro på at jeg vet mye bedre enn dem hva som er mest praktisk når de skal på lekeplassen og hva som ser best ut når han skal på skolen, men de lærer jo aldri selv om de ikke får gjøre tabber!

Vil han ut å leke i snøen med joggesko skal han få lov til det, så kjenner han hvor ekkelt, kaldt og upraktisk det er når snø sniker seg inn og væter sokker og gnir seg mot huden. Men om han skulle på klassetur hadde jeg i hvert fall tvunget han til å ta med seg noe praktisk også. Er jo ikke bare å løpe hjem for å skifte klær når man er milevis hjemmefra.

Men det skaper jo ikke bare fornuft. Det gjør en mer stilbevisst. Tror nok de fleste moteløver har lært ved å feile en god del før de fikk stil.

Selv så jeg grusom ut alle skoleårene. Fikk det ikke helt til på barne- og ungdomsskole, og på vgs hadde jeg så mange rare stiler. Først var jeg barbie, så gikk jeg innom hip hop (så bare ut som ei traktorlesbe) før jeg gikk til en såkalt emostil.

Huff, så grusomt :P Men er så takknemmelig for at jeg var så stygg, for det har gitt meg så mye nå i "voksen" alder.

Så ja, jeg er absolutt veldig enig med deg, TS! La barnet bestemme selv!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håhå, ja, siden sol vil jo selvsagt bety 25 varmegrader.

AnonymBruker
Skrevet

Er det nå så helt sikkert at det er TS' versjon som er rett her?

Min datter synes ofte jeg er fullstendig urimelig, uansett hva jeg bestemmer, og det er hun nok ikke alene om. Kanskje det var kaldt, men sol den dagen. Eller TS skulle gå veldig langt og ikke kunne ha basketsko. Uansett blir det gjerne feil hvis et barn har veldig lyst på noe annet ;)

Og ja, min mor bestemte over meg. Noen ganger var jeg enig, og andre ganger rykende uenig, men hun hadde nok som regel gode grunner til å gjøre som hun gjorde.

Anonymous poster hash: 557d2...988

• Liker 1
Skrevet

Ja, du blir nok en flott mor... Tillater barna dine merkevesker og merkeklær før tiårsalder. Du blir nok populær blant de andre foreldrene....

Det er da ikke noe galt å tillate dem det? Skjønner ikke hva som er så galt i å lære barn å sette pris på kvalitet og prislapper.

Dessuten er det oftere mer samfunnsmoralsk å gå etter slike klær, enn de som blir satt sammen av "fanger" sånn at vi skal få det så billig som overhode mulig.

Regner med at TS ikke har tenkt å lære opp barna at de skal komme til henne en gang i uken for å be om en BH eller en genser til 2000 kroner hver uke. Det er lurt å lære barn å spare til ting selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...