AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #1 Skrevet 3. april 2015 Den vakre prinsesse Rowena skal gifte seg. Hennes far, den onde kong Berman, har imidlertid klekket ut en djevelsk gåte til frierne. Klarer du gåten er prinsessen og halve kongeriket ditt. Men svarer du feil, blir du et (ubrukelig) hode kortere ... Lykke til: På et bord ligger det tre konvolutter. Én gullfarvet, én sølvfarvet og én blyfarvet. I en av konvoluttene ligger det et bilde av Rowena. Du kan ikke røre ved konvoluttene, oppgaven din er å finne ut i hvilken konvolutt bildet ligger. På hver av konvoluttene er det skrevet et hint. Men, bare ett er sant. På gullkonvolutten står det "Bildet er i denne konvolutten". På sølvkonvolutten står det "Bildet er ikke i denne konvolutten". På blykonvolutten står det "Bildet er ikke i gullkonvolutten". Bare én av påstandene er sanne. I hvilken konvolutt ligger bildet? Vet dere svaret? Jeg er lost Anonymous poster hash: c889c...f39
Gjest Blubberella Skrevet 3. april 2015 #3 Skrevet 3. april 2015 For å utdype: Utsagnet på blykonvolutten er sant. Altså må bildet ligge enten i sølvkonvolutten eller i blykonvolutten. Siden de andre to utsagnene er løgn, må det være løgn at bildet ikke ligger i sølvkonvolutten. Dermed gjør det det. Tror jeg 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #4 Skrevet 3. april 2015 Jepp. Kom frem til det samme. Sølv. Anonymous poster hash: 46e6a...0e0
sukkerspinnn Skrevet 3. april 2015 #5 Skrevet 3. april 2015 (endret) Blykonvolutten. Det er bare å prøve ut de tre mulige løsningene. Begge de andre løsningene betyr at bildet ligger i to konvolutter. Edit: Sølvkonvolutten selvølgelig. Og jeg som følte meg supersmart nå... Endret 3. april 2015 av sukkerspinnn
PPM Skrevet 3. april 2015 #6 Skrevet 3. april 2015 (endret) Nei, jeg melder pass Endret 3. april 2015 av Petter
altflyter Skrevet 3. april 2015 #7 Skrevet 3. april 2015 For å utdype: Utsagnet på blykonvolutten er sant. Altså må bildet ligge enten i sølvkonvolutten eller i blykonvolutten. Siden de andre to utsagnene er løgn, må det være løgn at bildet ikke ligger i sølvkonvolutten. Dermed gjør det det. Tror jeg uææh! Den her skjønner jeg ikke. Hvordan kan du vite at utsagnet på blykonvolutten er sant? Tror jeg kan glemme nattesøvnen nå
Erazor Skrevet 3. april 2015 #8 Skrevet 3. april 2015 Man tar for seg de tre mulighetene og ser på påstandene som er lagt frem. Mulighet 1: Bildet er i gullkonvolutten. Dette gir følgende: SANT - På gullkonvolutten står det "Bildet er i denne konvolutten". SANT - På sølvkonvolutten står det "Bildet er ikke i denne konvolutten". USANT - På blykonvolutten står det "Bildet er ikke i gullkonvolutten". Med andre ord, to av påstandene er sanne, og bildet kan derfor ikke ligge i gullkonvolutten. Mulighet 2: Bildet er i blykonvolutten Dette gir følgende: USANT - På gullkonvolutten står det "Bildet er i denne konvolutten". SANT - På sølvkonvolutten står det "Bildet er ikke i denne konvolutten". SANT - På blykonvolutten står det "Bildet er ikke i gullkonvolutten". To sanne påstander, og bildet kan derfor ikke ligge i blykonvolutten. Mulighet 3: Bildet er i sølvkonvolutten Dette gir følgende: USANT - På gullkonvolutten står det "Bildet er i denne konvolutten". USANT - På sølvkonvolutten står det "Bildet er ikke i denne konvolutten". SANT - På blykonvolutten står det "Bildet er ikke i gullkonvolutten". En sann påstand, to usanne, bildet er altså i sølvkonvolutten.
altflyter Skrevet 3. april 2015 #9 Skrevet 3. april 2015 Blykonvolutten. Det er bare å prøve ut de tre mulige løsningene. Begge de andre løsningene betyr at bildet ligger i to konvolutter. Men hvilken av de tre påstandene er det som er sanne da? Om bildet er i blykonvolutten som du mener, så betyr det at det som står på både sølv og blykonvolutten er rett :S Herregud hvorfor leste jeg denne oppgaven
altflyter Skrevet 3. april 2015 #10 Skrevet 3. april 2015 Man tar for seg de tre mulighetene og ser på påstandene som er lagt frem. Mulighet 1: Bildet er i gullkonvolutten. Dette gir følgende: SANT - På gullkonvolutten står det "Bildet er i denne konvolutten". SANT - På sølvkonvolutten står det "Bildet er ikke i denne konvolutten". USANT - På blykonvolutten står det "Bildet er ikke i gullkonvolutten". Med andre ord, to av påstandene er sanne, og bildet kan derfor ikke ligge i gullkonvolutten. Mulighet 2: Bildet er i blykonvolutten Dette gir følgende: USANT - På gullkonvolutten står det "Bildet er i denne konvolutten". SANT - På sølvkonvolutten står det "Bildet er ikke i denne konvolutten". SANT - På blykonvolutten står det "Bildet er ikke i gullkonvolutten". To sanne påstander, og bildet kan derfor ikke ligge i blykonvolutten. Mulighet 3: Bildet er i sølvkonvolutten Dette gir følgende: USANT - På gullkonvolutten står det "Bildet er i denne konvolutten". USANT - På sølvkonvolutten står det "Bildet er ikke i denne konvolutten". SANT - På blykonvolutten står det "Bildet er ikke i gullkonvolutten". En sann påstand, to usanne, bildet er altså i sølvkonvolutten. Takk. Nå reddet du sikkert både natten min og sikkert alle andre som stresser med denne. Lære til neste gang: Ikke klikke på en tråd som har noe som helst form av ordet "gåte" i seg når man har planer om å sove
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #11 Skrevet 3. april 2015 Endelig sjelero! TS Anonymous poster hash: c889c...f39
Gjest Blubberella Skrevet 3. april 2015 #12 Skrevet 3. april 2015 uææh! Den her skjønner jeg ikke. Hvordan kan du vite at utsagnet på blykonvolutten er sant? Tror jeg kan glemme nattesøvnen nå Nå har jo andre forklart det greit, men for å finne svaret måtte jeg nøste opp i trådene ved å starte med at én konvolutt har et sant utsagn på seg men de andre to var løgn. Så da jeg tilfeldigvis tok utgangspunkt i at blykonvolutten hadde sant utsagn, så jeg at det stemte. Det ble en sannhet og to løgner, og dermed kom jeg frem til at bildet ligger i sølvkonvolutten. Sånn er det alltid med sånne gåter, man må bare starte et sted og prøve seg frem.
RainyBoi Skrevet 29. august 2018 #13 Skrevet 29. august 2018 (endret) Sølv. Skrev noe annet her men så så jeg en annen detalje I oppgaven. Endret 29. august 2018 av RainyBoi lol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå