Gå til innhold

Skolepenger for internasjonale studenter. Hva er problemet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest litt om dette med skolepenger for internasjonale studenter som kommer til Norge for å studere, men jeg kan ikke mye om dette, så jeg lar meg gjerne overtale til det motsatte.

Men slik som jeg ser det nå: Er det egentlig så urimelig at studenter fra andre land skal måtte betale for studiene sine i Norge? Man kan jo ikke reise til Norge for å få gratis helsehjelp, så hvorfor kan man gjøre det når det gjelder utdanning?

Som sagt: Er det egentlig SÅ urimelig at mennesker som ikke bor i Norge, skal måtte betale for egen utdannelse? Hvorfor skal norske skattebetalere sponse akkurat dette?

Anonymous poster hash: 41017...528
  • Liker 5
Skrevet

Jeg synes ikke det er urimelig, men det kan ha noe med at vi må betale for oss overalt i utlandet (antageligvis untatt nordiske land).

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor slenger vi ikke bare inn fri helsehjelp i samme slengen?

Anonymous poster hash: 41017...528
Skrevet

Er det ikke nesten gratis å studere? Bare semesteravgiften og skolebøker man betaler?

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte i utlandet (er etnisk norsk) var alt gratis unntatt bøker - gjennom utvekslingsprogrammet ERASMUS.

Norge må jo gi og ta, det går begge veier.

Men er det noen land som ikke har en avtale om gjensidig utveksling så bør ikke Norge ha åpent for de uten at de betaler.

Anonymous poster hash: 7bae4...2f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på utveksling i utlandet to ganger, betalte ingenting.

Det er viktig med slike avtaler både for brobygging og for å utveksle kunnskap.

Anonymous poster hash: 74d87...424
Skrevet

Er det ikke nesten gratis å studere? Bare semesteravgiften og skolebøker man betaler?

Jo men hvem tror du betaler resten da? Det koster nok mer enn700 kr i semesteravgif ( eller hva det nå er nå) å studere, men resten av regningen tar staten...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dag får utenlandske studenter studere gratis i Norge, men de har begynt å vurdere at studenter utenfor EU/EØS land må betale skolepenger. Norske studenter som vil studere utenfor EU/EØS må betale skolepenger ved utveksling, ERASMUS er selvfølgelig en avtale som gjør at de landene slipper å betale. Uansett så må studenter betale alt om de tar en hel grad. Mange utenlandske studenter kommer til Norge nettopp fordi det er gratis å studere her og da kan vi snakke om hele grader også..

Synes ikke det er urimelig om at de må betale noe, men jeg forstår at studier i andre land har veldig høy skolepenge sum. Det er nesten vanskelig å forstå at de har råd, men jeg tipper at det er foreldrene evt studentene som har spart i mange år..

Anonymous poster hash: 2d245...6fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...