Gå til innhold

når introdusere barn for godteri, snop og brus?

29 stemmer

1. 1. når introdusere barn for godteri og snop?

• 1
      2
    • 2
      7
    • 3
      6
    • 4
      1
    • 5
      0
    • 6
      1
    • 7
      1
    • 8
      0
    • 9
      0
    • 10+
      0
    • ingen betydning, når som helst
      3
    • aldri
      9
  2. 2. når introdusere barn for brus?

• 1
      2
    • 2
      3
    • 3
      1
    • 4
      6
    • 5
      2
    • 6
      1
    • 7
      1
    • 8
      0
    • 9
      0
    • 10
      0
    • aldri
      11
    • ingen betydning, når som helst
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

nå tenker jeg på du som forelder introduserer godteri og brus... ikke at de får det i bursdag til venn osv.

folk som ikke har barn kan gjerne svare utifra hva dere mener HVIS dere hadde hatt barn

Anonymous poster hash: c5560...673
Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVIS jeg hadde hatt barn så hadde jeg aldri introdusert godteri for barna.

Om de hadde spurt om å få, så hadde det blitt noe annet

• Liker 2
Skrevet

aldri, hvis de hadde fått det hos noen andre så hadde jeg kanskje introdusert "lørdags-snop" eller noe slikt , men ville unngått det mest mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Så sent som mulig. En 6-årig kan gjerne få lørdagsgodt. Problemet er at det ikke blir like lett om en da får flere barn. Om 6-åring får snop er det ikke lett for en treåring å skjønne at han/hun ikke får det.

Anonymous poster hash: cc4a3...f03
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kommer ikke til å introdusere barnet for godteri og brus, det regner jeg med kommer av seg selv i et eller annet familieselskap :)

• Liker 1
Skrevet

Vi introduserte aldri ungen for godteri, det klarte besteforeldrene å gjøre... og barnehagen (!!!) som ga seigmenn og sjokolade til ettåringene på nissefesten.

Vår fikk bokstavkjeks og rosiner i ettårsalderen og litt før, men fra fylte ett år ble det gelé og kaker i bursdagsfeiringer. Helt håpløst å stoppe besteforeldrene, tro meg, jeg har kjeftet og smelt og truet med å droppe alt av familiesammenkomster.

Nå har jeg resignert og sørger heller for at bestefar alltid får noe snop. Det irriterer nemlig bestemor, som mener at bestefar må skjerpe seg. Barnslig? Definitivt, men akk så tilfredsstillende.

Gutten er nå straks tre år og vi er så restriktive vi kan hjemme, uten å være helt strikse. Godterier han får av besteforeldrene konfiskeres og deles ut i små porsjoner til "lørdagsgodt", et konsept som ungen har godtatt uten protester.

Når lillesøster kommer, regner jeg med at hun kommer til å få snop mye tidligere, siden hun kommer til å se broren spise...

Brus kommer ikke ungene til å få. Vann er tørstedrikk, eller melk/drikkeyoghurt.

• Liker 1
Skrevet

Vår er 2 og har begynt å få bokstavkjeks når det er noe spesielt (på tur, lengre kjøreturer osv), saftis av og til, og hun har vel 3 ganger fått en eske med gump-drops. Hun er melkeallergiker, så sjokolade og det meste av kaker utgår naturlig. Vi tenker at om snop eller kjeks naturlig passer inn i vårt kosthold den dagen kan hun også få dersom hun viser interesse for å smake, men å gi henne uten grunn gidder vi ikke. Vi nekter ingenting, men påtvinger heller ikke noe vi selv ikke spiser. Lørdagsgodt innføres den dagen hun har et konsept om hva lørdag er.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi har ingen planer om å gi sønnen vår det. Det kommer fort nok i et familie selskap. Vi vil heller sørge for frukt og grønt, mest fordi det er det vi spiser..

AnonymBruker
Skrevet

Måtte krysse av på to. Ganske forskjellig for nummer én og nummer to, for 'introduseringen' må nødvendigvis skje samtidig, man kan ikke gi en 7-åring lørdagsgodt mens fireåringen ikke får.

Anonymous poster hash: 307a8...364

Skrevet

Nå måtte jeg kjenne godt etter her.

Første innskytelse er jo selvsagt å svare 3! 4! Eller aller helst "aldri!".

Men helt ærlig? Jeg tror ikke det har noen stor betydning når ungene introduseres for godteri, og det jeg har erfart med mine seks er at slaget om det gode kostholdet ikke står på en karamell og tre seigmenn på lørdagene eller ikke. Jeg var strengere med de eldste, og mindre streng med de yngste, og merker ikke egentlig noen særlig forskjell. Dessuten er det en ting hva vi foreldre gjør, som nok er viktig, men ungene vokser jo til og har sine egne meninger (og penger) etter hvert.

Så for min del handler godteribegrensning om å begrense mengde og hyppighet (et godt eksempel er jo påsken, der mange har godteri fra palmesøndag til første påskedag- det synes jeg blir for mye) ikke alder på introduksjon. Minstemann fikk smake softis her om dagen, det var ca en kvart teskje og det blir fire måneder til nesten gang- men det er sikkert noen som hadde laget en sjokkert KG-tråd hvis de hadde sett oss :ler:

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

Kommer ikke til å introdusere godteri og brus for barnet. Når barnet selv spør så skal det få smake.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Ville aldri introdusert godteri. Jeg kan helt ærlig ikke forstå hvorfor det skal være nødvendig?

Skrevet

Jeg tar det litt for gitt man "introduserer" godteri, kaker osv i en situasjon der det allerede er tilgjengelig, ikke at foreldrene kjøper inn med hensikt om å introdusere dette til barnet. Det kan sikkert tenkes at noen gjør det også, men jeg tipper at veldig mange foreldre plutselig befinner seg i en situasjon der mange koser seg med noe godt og en liten toddler står og ser på med nysgjerrig blikk. Så kan man jo diskutere om det er riktig å la ett-toåringen få en smakebit, det er sikkert fullt mulig å la være, men selv ser jeg ikke egentlig hensikten med det så lenge det er snakk om moderate mengder og ikke i hverdagen.

• Liker 1
Skrevet

Ordet "introdusere" blir veldig feil for meg. Vi har vel egentlig aldri kjøpt inn godteri til vår snart-fireåring, men hun har fått smake både i bursdager og på juletrefest, fått et par nissesjokolader i kalenderen osv. Vi praktiserer ikke lørdagsgodt, men kan kjøpe en is i ny og ne. Og så spiser vi mørk sjokolade. Brus kjøper vi aldri, men også det har hun smakt på en eller annen julefest. Jeg er enig med Mafalda i at det ikke er tidspunktet man "introduserer" som er viktig, men mengde og hyppighet.

AnonymBruker
Skrevet

Mini på åtte måneder har fått egg.. Siden det er påske. Vil få pinnekjøtt til jul og få smake litt kake på bursdagen sin. Vi har introdusert for de fleste smaker, og vil fortsette med det som det faller seg.

Jeg føler vår jobb er å hjelpe barnet til å velge rett, ikke til å opprettholde et forbud lengst mulig. Heller øve på måtehold fra tidlig av.

Anonymous poster hash: 2fe4e...42f

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er vel ingen som snakker om forbud. Men det er flere som har nevnt at ordet "introdusere" gir feil mening.

AnonymBruker
Skrevet

De får ingenting før de er så gamle at de spør etter det.

Verken store stesøsken eller andre får lov til å gi de noe som helst av godterier, eller spise godtesnop foran småungene.

Anonymous poster hash: f129f...d35

Skrevet

Iallefall ikke før skolealder..

AnonymBruker
Skrevet

De får ingenting før de er så gamle at de spør etter det.

Verken store stesøsken eller andre får lov til å gi de noe som helst av godterier, eller spise godtesnop foran småungene.

Anonymous poster hash: f129f...d35

Ronja, har du godtesnop??

Anonymous poster hash: 87911...e35

• Liker 6
Skrevet

Jenta mi er straks 2 og har aldri smakt sukker. Har ikke planer om å innføre heller, hun får frukt og etterhvert vil hun få noe mer hjemmelagde kaker/snop (fritt for mel, melk og sukker, det er det jeg spiser, lager ikke egne og usunne kaker til henne liksom.)

Borte hos folk er det null problem å si, "nei du kan ikke få den, den er bestemor/fetter/nabojenta sin." Jeg har gitt klar beskjed til alle vi kjenner om hva hun skal og ikke skal spise, og alle respekterer dette. ville ikke funnet meg i noe annet.

Folk spiser forskjellige ting, jeg spiser aldri kaker og snop (untatt selvlagde og 86% sjokolade), og hun kan fint leve som meg i mange år fremover. At man "må" introdusere junk tidligere med nr 2 er bare en dårlig unnskyldning, hva gjør folk hvis 1 av 2 barn har allergier liksom? Sier "nei staakar, klart du også må få peanøtter når broren din får!" 😐 Og finner frem telefonen og adrenalinsprøyta?

Her blir det enkelt, vi forklarer ungene at de ikke får og sånn er det. Det er ingen som "tåler" godteri uansett, og det er helt unødvendig å spise det. Jeg lager dødsgod MAT, og sunn kosemat, og lider ingen nød sjøl.

Når de blir større kan det bli is på 17. Mai, og sånt, men i utgangspunktet har jeg alltid gode og sunne alternativer fulle av fett og næring, som funker veldig fint for meg og mange andre.

Har aldri skjønt at det må være sukker i for at man skal kunne "kose seg".

Don't even get me started på brus, her drikker vi vann, bris, te og kraft.

Jeg lagde forøvrig bananmuffins til oss i forigårs, hun sa nam og var veldig gira over å få en egen kake. Det tok 3 måltider før hun hadde spist nevneverdig, da spiste jeg resten. Hun ville rett ogslett heller ha skreilever, smør, brokkoli og avokado, det er det hun er vant med og kake var ikke like godt. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...