Gjest ulvepopcorn Skrevet 2. april 2015 #1 Skrevet 2. april 2015 Hei! Noen av dere som har hatt bryllup et sted der ene delen av familien må reise lenger enn den andre? Feks bryllup på brudgommens hjemsted, slik at det meste av hans familie har kort avstand til kirke/lokale + overnatter hjemme, mens brudens familie kanskje har flere timers kjøring, og må overnatte? Hvordan løste dere dette? Kom folk til tross for at de måtte reise litt? Betalte dere overnatting, innlosjerte hos familie eller måtte alle ordne selv? Og til dere som kommer fra ulike steder - hvordan bestemte dere hvor bryllupet skulle stå? Brudens hjemsted, brudgommens hjemsted, stedet hvor dere bor, et annet sted…? Ønsker å vurdere muligheten for å ha bryllupet et sted hvor den enes familie kommer fra, men er redd den øvrige delen av familien ikke vil komme/synes det blir tungvint med 3-5 timer i bil til stedet…
Anglofil Skrevet 2. april 2015 #2 Skrevet 2. april 2015 (endret) Vi har diskutert dette litt, siden hans familie er fra vestlandet, min familie fra østlandet. Vi velger å gifte oss på østlandet. Vi fant rett og slett ut at det er her flest av folkene vi skal invitere bor, unntaket er noen av hans familiemedlemmer. Vi legger selvsagt til rette for at de som må reise hit skal få minst mulig kostander. F.eks at de kan bo i vår leilighet (noen av dem ihvertfall) siden vi nå får oss 4-roms og da har plass til mange av hans familie. Ellers, det vil jo bli en viss kostand for dem, dessverre, men de skal ihvertfall få full oppdekking når de kommer til oss. Og vi betaler ikke annen overnatting, så vi har full forståelse for at noen må takke nei hvis de ikke har råd. VI skal dog prøve å få til billigere overnatting der vi skal gifte oss, siden det er mulighet for overnatting der vi skal ha vielse/fest. Mvh Yvonne Endret 2. april 2015 av Yvonne
Gjest ulvepopcorn Skrevet 2. april 2015 #3 Skrevet 2. april 2015 Det høres ut som en grei løsning Yvonne. Har dere luftet dette for de familiemedlemmene som må reise et stykke? Hvordan tok de det i såfall? Jeg tenker at det for oss er viktig at folk kommer, og at de da heller får kutte ut/kutte ned på gaven hvis de synes det er drøyt med overnatting, men vi vil gjøre vårt ytterste for å skaffe billig overnatting evt innlosjere de hos familie som bor der fra før.
Anglofil Skrevet 2. april 2015 #4 Skrevet 2. april 2015 (endret) Det høres ut som en grei løsning Yvonne. Har dere luftet dette for de familiemedlemmene som må reise et stykke? Hvordan tok de det i såfall? Jeg tenker at det for oss er viktig at folk kommer, og at de da heller får kutte ut/kutte ned på gaven hvis de synes det er drøyt med overnatting, men vi vil gjøre vårt ytterste for å skaffe billig overnatting evt innlosjere de hos familie som bor der fra før. Mitt inntrykk er at de har stor forståelse for det. Vi har jo brukt en del penger selv når det har vært konfirmasjoner og lignende på den kanten av landet, så de skjønner jo at det nesten må bli sånn. Det er derimot 80 stykker, give or take, som bor på østlandet mot 8-9 stykker på vestlandet, så det er nok ikke så vanskelig å forstå for dem. Det virker også som de ser det som en tur, en slags sommerferie, så ingen "sure miner" så vidt meg bekjent. Og deler av min samboers slekt er jo fra østlandet, så det blir nok ikke så unaturlig for dem (de er vant til at de kan være litt knotete ift konfirmasjoner, dåp, bryllup, julaftener osv). Mvh Yvonne Endret 2. april 2015 av Yvonne
Gjest ulvepopcorn Skrevet 2. april 2015 #5 Skrevet 2. april 2015 Hos oss er det ca 50/50 som bor her og der, altså er det en ganske stor andel som må reise. Håper de har forståelse for det, grubler veldig på hvordan det evt bør løses.
Heltprinsesseass Skrevet 2. april 2015 #6 Skrevet 2. april 2015 vi giftet oss der vi bor, som er der min nærmeste familie bor, altså søsken og foreldre. Mine foreldre er fra andre kanter av landet, og hans familie bor på en tredje kant av landet, så uansett måtte folk ha reist. Vi løste det med å si at vi heller ville ha gjester enn gaver, og det kom fler enn vi trodde skulle komme. Vi vurderte å finne et sted sånn ca midt mellom alle, så alle måtte ha reist, men det er utrolig vanskelig å planlegge noe så omfattende langt unna steder du er kjent. Så for oss var det praktiske grunner til at vi valgte stedet vi valgte, fordi det gjorde jobben i forkant av bryllupet lettere for oss i den forstand at vi kunne ta møter "på sparket" (altså ikke planlegge reising med overnatting) med de ulike stedene vi kunne tenke oss å ha festlighetene. Det var også veldig greit at alle vi skulle bestille leveringer fra var i nærheten slik at vi kunne snakke med dem og vise dem ting og forklare hva vi tenkte. Og få prøver på ting; kake, blomster, mat, antrekk og drikke.
Gjest Skrevet 2. april 2015 #7 Skrevet 2. april 2015 Vi giftet oss på hans hjemplass. Ordnet det slik at min familie fikk bo hos hans foreldre + vi leide et lite hus som resten av familien kunne bo i (kostet oss 1000 kroner for en helg). Alle unntatt mormor på 90 kom. Fungerte fint (selv om en viss KG-bruker mente at familien min nok var for høflig til å klage). 1
Gjest ulvepopcorn Skrevet 2. april 2015 #8 Skrevet 2. april 2015 (endret) Til tema: Takk for innspill! Hadde dere bryllup over flere dager, eller kun lørdagen? Eks bli-kjent-kveldsmat fredagen, bryllup lørdag og felles frokost eller noe søndagen? tenker da spesielt for de som må reise langt, og gjerne likevel kommer fredag... Endret 3. april 2015 av Ann Christin Fjernet svar til slettede innlegg! Ann Christin, mod
Gjest Skrevet 2. april 2015 #9 Skrevet 2. april 2015 (endret) Til tema: Takk for innspill! Hadde dere bryllup over flere dager, eller kun lørdagen? Eks bli-kjent-kveldsmat fredagen, bryllup lørdag og felles frokost eller noe søndagen? tenker da spesielt for de som må reise langt, og gjerne likevel kommer fredag... Vi hadde felles kvelds (koldtbord) fredag, bryllup lørdag og felles (frivillig) rydding søndag med kakerester. Endret 3. april 2015 av Ann Christin
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #10 Skrevet 2. april 2015 (endret) TS. Jeg er fra Oslo og min mann fra Finnmark. Vi bor i Troms, men giftet oss i Finnmark. Dvs. veldig lang vei for min familie å reise. Men alle kom og alle hadde lyst å reise. Anonymous poster hash: 6a78c...74f Endret 3. april 2015 av Ann Christin
Kosemose Skrevet 2. april 2015 #11 Skrevet 2. april 2015 Vi giftet oss på mitt hjemsted og tilbød hans nærmeste å sove hos oss og hos mine foreldre. Da vi skulle døpe barna valgte vi å gjøre det på hans hjemsted, også reiste vi og min familie dit. Det syns jeg var en fin gest for å inkludere familien hans selv om vi har bosatt oss nært min familie. Og når det gjelder å gifte seg flere ganger, så tenker jeg at det ikke er særlig spesielt. Noen velger å tone ned bryllupp nummer to (eller tre) ved å ikke ha tradisjonell brudekjole, ikke bli fulgt opp av brudens far, ikke ha stort fokus på gaveliste, pomp og prakt, mens andre "tar den helt ut" uansett om det er andre eller tredje gang. Hvis noen syns det er kleint med nytt bryllupp noen år etter så er det jo bare å melde forfall, verre er det ikke :-) 1
Tirkes Skrevet 2. april 2015 #12 Skrevet 2. april 2015 (endret) Til tema: Takk for innspill! Hadde dere bryllup over flere dager, eller kun lørdagen? Eks bli-kjent-kveldsmat fredagen, bryllup lørdag og felles frokost eller noe søndagen? tenker da spesielt for de som må reise langt, og gjerne likevel kommer fredag... Vi hadde åpent hus fredag kveld hjemme hos oss, terassen full av lånte hagemøbler, ingen tidspunkt satt, og noen kom og noen ikke. De fleste dro tidlig fordi "dere har nok å tenke på". Ingen opplegg søndag. Endret 3. april 2015 av Ann Christin
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #13 Skrevet 3. april 2015 Vi giftet oss der vi bodde. De aller fleste måtte komme dit, med alt fra 1,5 til 5 timers reisevei. Vi bekymret oss også for om folk ville orke, men opplevde at de aller fleste strakk seg langt for å være med. Særlig familiemedlemmer så ut til å ta det som en helgetur, noe foreldrene våre på forhånd beroliget oss om at de ville gjøre. Vi passet på å invitere i god tid og legge bryllupet utenom ferie.Anonymous poster hash: 482ec...a78
Gjest Skrevet 3. april 2015 #14 Skrevet 3. april 2015 Tråden er ryddet for brukerdiskusjon og avsporinger. Ann Christin, mod
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #15 Skrevet 3. april 2015 Jeg er fra vestlandet, og mannen er fra østlandet. Vi giftet oss på østlandet. Det kom en del fra hans side likevel, og de kjørte i bil (i alle fall de fleste av dem). En del av mine venninner måtte også kjøre fra Telemark/Oslo til vestlandet. De nærmeste i familien deres kommer nok så sant de har råd til det, og de har jo allerede visst om bryllupet deres en god stund i forveien når det blir slik at de har gode sparemuligheter vil jeg tro. Nå er det også slik at han har mindre slekt enn meg, så det var mindre styr med at hans familie dro til vestlandet enn omvendt. De betalte selv for hotell. Eneste vi betalte det for var toastmasteren. Nå hadde vi barnedåpen hos svigers etter at barnet vårt ble født, så da var det min nærmeste slekt som reiste til østlandet. Jeg tror begge parter var fornøyde med det. Greit å bytte litt på med slike store anledninger når man ikke har muligheten til å ha mange folk hjemme hos seg selv. Anonymous poster hash: c431d...a6d
Gjest Nori Skrevet 3. april 2015 #16 Skrevet 3. april 2015 Vi giftet oss på mannens hjemsted, noe som betød at min familie måtte reise med fly. Grunnen til at vi valgte det slik var at vi bor langt unna hans familie og hvis vi hadde hatt bryllupet her ville ikke hans besteforeldre hatt anledning til å delta. Vi betalte ikke overnatting for noen av gjestene, men på grunn av dette inviterte vi kun aller nærmeste familie og vi ga beskjed om at vi ikke ønsket gaver.
pipegakk Skrevet 5. april 2015 #17 Skrevet 5. april 2015 Vi skal gifte oss på sørlandet, og familie kommer fra østlandet, og et vennepar kommer fra Ålesund med fly. Vi betaler ikke reiseutgifter for venneparet da jeg pleier å reise til dem én gang i året (gjort det i fem-seks år), og de har familie et par timer unna der vi gifter oss og skal være der om sommeren uansett. Familien min kjører som regel ned og kommer ned på et eller annet punkt om sommeren de også, så vi dekker ingen kostnader. Men vi forventer heller ikke store gaver på grunn av dette.
Luckiness Skrevet 5. april 2015 #18 Skrevet 5. april 2015 Det vil jo uansett bli en "ulempe" for ene siden av familien. Jeg tenker det kommer an på hvilke to steder man tenker å velge mellom. Om det står mellom Oslo og et mindre tettsted i innlandet, så tror jeg kanskje jeg ville valgt Oslo. Spesielt med tanke på at det er flere hoteller i ulike prisklasser der. Slik gjestene selv kan velge hvor dyrt/billig de vil bo. Men jeg ville selvsagt hørt med familien/venner om de hadde hatt mulighet for å låne ut et rom eller to til tilreisende gjester og fått til en avtale med tanke på rabatt på et hotell. Jeg ville også hatt i ettertanke dersom ene siden av familien hadde mer penger enn den andre siden. F.eks. dersom man vet at hans søsken, foreldre og besteforeldre har muligheten til å ta seg råd til å reise vekk i bryllup, mens man vet at sin egen familie sliter med å få ting til å gå rundt og ville brukt penger av en tynn sparekonto for å komme. Ville også ordnet med middag/kvelds dagen før bryllupet og brunsj dagen etter bryllupet. For å spare de tilreisende for penger. Det kan fort bli dyrt med mat på reise Ville selvfølgelig ikke forventet gaver
Brud2014 Skrevet 6. april 2015 #19 Skrevet 6. april 2015 Vi hadde en del familie på begges sider som bor langt unna der vi bor. Den aller nærmeste (mødre og søsken) bor i nærheten. Vi hadde bryllupet nær der vi bor og ba alle vi ville be som bodde langt unna. Alle på brudgommens side (som bor på andre siden av landet) kom gladelig og ordnet hotellrom selv. Vi hadde selskapet på et hotell fordi vi tenkte at det blir enklere for gjestene som kom langveisfra. De aller fleste fra min side som bare bor et par-tre timer unna takket nei, men det synes jeg er helt ok. Sånn er det jo bare Lykke til!!
Rosa Sitron Skrevet 8. april 2015 #20 Skrevet 8. april 2015 Vi gifter oss der jeg kommer fra, og som er en liten time fra der vi bor i dag. Vi tar det som en selvfølge at familien hans kommer om de kan selv om de må reise langt, akkurat som at vi hadde dratt til dem om de hadde invitert til noe større. Vi losjerer kun hans foreldre, resten må skaffe sted å bo selv. Vi har selvsagt kommet med forslag til hvor de kan bo. Noe annet har vi ikke mulighet til. Hadde ikke forventet noe annet om det var jeg som var gjest. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå