AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #1 Skrevet 2. april 2015 Hei! Vi får snart en ny valp i huset (cocker spaniel). Vi vet hva dette innebærer for voksne hunder, da vi begge har vokst opp med rasen, men overalt hvor vi leser i bøker og på nett, står det at en valp trenger mindre aktivitet og mer søvn enn en voksen hund. I frykt for å overbelaste hunden de første månedene, hvor lange turer trenger valpen? Hvor lenge av gangen kan vi jobbe med hjernetrim? Skal vi begynne fra den dagen valpen kommer (8 uker), eller skal vi vente noen dager/uker til valpen har blitt vant? Tissetrening vil selvfølgelig jobbes med fra første stund. Anonymous poster hash: e56f5...959
Tabris Skrevet 2. april 2015 #2 Skrevet 2. april 2015 (endret) Det er vanskelig å svare på fordi det kommer helt an på individet. Det er også veldig delte meninger om dette, alt fra "valper skal ikke gå tur i det hele tatt" til "jeg tok min 5 mnd gamle valp med på fjelltur i helga". Men generelt har en valp mer behov for miljøtrening enn lange turer. Dette vil også gjøre dem mer slitne enn tur. Men jeg vil si at det ikke er noe i veien for å være ute lenge med valpen så lenge det gjøres på valpens premisser. Valper har generelt sett kort konsentrasjonsevne. Det er flott om du begynner svært tidlig med å trene valpen, men tren bare noen få minutter om gangen. Du kan gjerne begynne med f.eks spor, søk og lydighetstrening ganske kjapt, men jeg ville gitt hunden noen dager på å bli vant med det nye hjemmet og å bli trygg på dere. Endret 2. april 2015 av Tabris 1
Kragebein Skrevet 2. april 2015 #3 Skrevet 2. april 2015 En generell pekepinn er at man kan gå maks ca 5 minutter per måned i alder, pluss 5 minutter til, men dette er ganske individuelt. Man må være forsiktig med å overbelaste leddene når de er så små, og en valp kommer til å følge etter deg nærmest uansett hvor langt du går, så det er dere som må begrense det. Ta heller 4-5 korte lufteturer på 5-10 minutter enn 1-2 lange! Det er mye viktigere at valpen får utforske og møte nye omgivelser og mennesker enn at dere sliter den ut fysisk. Det kommer til å være så mange nye inntrykk hver dag i starten at den sannsynligvis kommer til å bli veldig sliten bare av dèt. Dere kan i grunn trene på kommandoer så mye dere vil, dere merker fort når det blir for mye for valpen. Når valpen mister fokus har dere holdt på for lenge, og da vil dere heller ikke få noe særlig ut av å fortsette. De har ikke lang konsentrasjonsevne, så det blir sjeldent lenge av gangen. Vi startet treningen på dag 2, men så ble han også veldig raskt trygg på oss. Vi møtte han flere ganger før han kom hjem, så han var allerede ganske komfortabel med oss. Vi leker mye med ham, og vi lærer han ting mens vi leker. For eksempel å bite på leker i stedet for oss og å slippe leker når vi ber om det. Vi belønner mye underveis. Vi belønner også hvis han gjør ting på egen hånd, så han skal kunne klare å underholde seg selv. Valper sover mye. På tiden vi har hatt vår er det lengste han har vært våken i ett strekk tre timer, og det var fordi vi var på besøk og det skjedde så mye nytt hele tiden. Vanligvis er han bare våken i rundt halvannen-2 timer, før han sover omtrent like lenge. Med en gang han våkner tar vi en rask tur ut, leker litt, trener litt lydighet, og så en rask tur ut igjen før han sovner. Han får også noe ordentlig godt å tygge på en gang om dagen, det holder ham gjerne opptatt i en time eller mer. Virker som vi har funnet aktivitetsnivået som passer for vår valp, for han er relativt rolig når vi ikke er på tur eller leker, men det tok et par dager å komme inn i det. Dette er i hvert fall litt av det jeg har lært av å ha en nå 11,5 uker gammel valp i hus Husk å kose dere og gi den mye oppmerksomhet og kjærlighet! Det kan være frustrerende å ha valp i blant, men det er kjempekoselig også
Tabris Skrevet 2. april 2015 #4 Skrevet 2. april 2015 Bra innlegg, Kragebein, men jeg er ikke enig i den 5 minutters-regelen. Det er ingenting som tilsier at en unghund på seks måneder bare kan være ute en halvtime. Det kommer jo også an på hvor man går og hva man gjør den halvtimen. Min hund gikk jeg tur på en times tid da han var 5-6 måneder gammel. Skulle jeg gått halvparten av det så tror jeg både han og jeg hadde gått på veggene. Og det er en selskapshund, ikke en krevende rase. 1
Kragebein Skrevet 2. april 2015 #5 Skrevet 2. april 2015 Bra innlegg, Kragebein, men jeg er ikke enig i den 5 minutters-regelen. Det er ingenting som tilsier at en unghund på seks måneder bare kan være ute en halvtime. Det kommer jo også an på hvor man går og hva man gjør den halvtimen. Min hund gikk jeg tur på en times tid da han var 5-6 måneder gammel. Skulle jeg gått halvparten av det så tror jeg både han og jeg hadde gått på veggene. Og det er en selskapshund, ikke en krevende rase. Er ikke helt sikker på hvor enig jeg er i det selv, det er bare noe jeg har sett skrevet om og om igjen når jeg har lest om valper på nett. Jeg er kanskje litt i overkant redd for å gjøre ting som kan føre til skader senere i livet, så vi har ikke vært på lengre turer enn 15-20 minutter, så tar vi heller to turer med kortere mellomrom.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #6 Skrevet 2. april 2015 Hei alle sammen, Tusen takk for gode svar. Det kan jo hende, som flere sier, at vi ser det an på hunden når vi får han. Skal passe på å kose masse og å lufte ofte og kort, så tar vi det derfra. Hjernetrim under lek er et godt tips TSAnonymous poster hash: e56f5...959
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #7 Skrevet 2. april 2015 Vær forsiktig i begynnelsen. For rundt 12 år siden fikk vi en valp, gikk kjempelange turer med han. Det endte faktisk opp med at stakkarsen begynte å blø på potene. Anonymous poster hash: a14a7...d87
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #8 Skrevet 2. april 2015 I begynnelsen er det en baby dere får i hus, og da kan du jo tenke deg å skulle "gå tur" med en menneskebaby, det går egentlig ikke. Etterhvert får du bare se an valpen, og prøve å gi den pauser fra tur/annen aktivitet her og der sånn at du får sett om den egentlig er trøtt og trenger hvile. Anonymous poster hash: 17b4f...a64 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå