Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Silje1
Skrevet

Hvor mye av og hva av frukt og grønt må man spise hver dag for å få i seg alle vitaminer osv? Har lyst til å lage en vitaminbombe Shake hver dag :) Så kom med tips :)

F.eks. 5 paprikaringer dekker dagsbehovet for vitamin-C.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egg inneholder alt en kylling trenger som er nesten alt vi trenger. Bortsett fra vitamin C siden vi er ett av de få dyrene som ikke produserer sin egen vitamin C. Og der er paprika god siden bare noen biter dekker dagsbehovet av vitamin C.

Spis gjerne innmat også. Det skal ikke mange gram lever til for å dekke dagsbehovet av vitamin A. Du må spise 5 kg gulrot for å få i deg like mye vitamin A som det er i 100g lever.

Men uansett hva du velger: HUSK FETT! Vitamin A, D, E og K er fettløselige og tas ikke opp i kroppen hvis du ikke spiser fett til. Grønnsaker og frukt skal ALLTID spises med fett. ALLTID! I alle fall hvis du er interessert i at kroppen skal ta opp de fettløselige vitaminene. Så skal du lage en supersmoothie, tilsett noe med mye fett som for eksempel avocado, egg, kaldpresset olje eller fløte.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor nøye seg med 5 ringer paprika? Jeg spiser gjerne 2 hele hver dag.

Du trenger ikke spise en haug med grønnsaker hver dag for å få i deg alle vitaminer og mineraler du trenger. Det holder å spise mye av en grønnsak hver dag, og så varierer du dem fra dag til dag. Da unngår du at du må ha så mye forskjellig på lager om gangen. Velg først og frem kortreist, dernest økologisk. Slik kan du få mer mikronæringstoffer i deg fra samme mengde.

Som Popc0rn nevner er egg og innmat blant de beste kildene til vitaminer. Selv spiser jeg minst en eggeplomme hver dag. Lever er jeg ikke like flink med, men det er ikke den letteste råvaren å jobbe med. Man kan jo f.eks. kjøpe leverpostei hos slakteren. Da får man som oftest et veldig bra produkt.

Hvis du vil ha en shake så kan jeg f.eks. foreslå dette:

2 eggeplommer (husk at rå eggehvite hemmer opptak av biotin, men det er ikke farlig å inkludere dem i shaken).

1 ss potetmel (for resistent stivelse. Mat for tarmene)

50-100g bær (blåbær/bjørnebær/bringebær)

Ev en liten banan for konsistens

Kokosmelk

Vann.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...