AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #1 Skrevet 2. april 2015 Er det galt å gi blå klær til gutten og rosa til jenta når man har tvillinger? Har fått en del sure bemerkninger, til og med noen som sa det var kjønnsfascisme og kvinneundertrykkelse. Anonymous poster hash: e398f...cbd
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #2 Skrevet 2. april 2015 Haha. Nei, det er selvfølgelig ikke galt. Personlig er jeg mer glad i kjønnsnøytralt tøy, men det er jo ikke så enkelt å få tak i. Anonymous poster hash: 7af45...e35
Mona_Champagne Skrevet 2. april 2015 #3 Skrevet 2. april 2015 synes du skal gjøre som du vil la nå jenta ha rosa hvis du ønsker det og gutten blå.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #4 Skrevet 2. april 2015 Er det galt å gi blå klær til gutten og rosa til jenta når man har tvillinger? Har fått en del sure bemerkninger, til og med noen som sa det var kjønnsfascisme og kvinneundertrykkelse. Dét er å gå litt for langt synes jeg. Hva med kvinner som liker rosa - er det et uttrykk for at de er undertrykt? Anonymous poster hash: 44f30...ef0
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #5 Skrevet 2. april 2015 De undertrykker vel både seg selv og andre kvinner, ved å bidra til å normalisere forestillingen om at kvinner er sexobjekter, skal vi tro enkelte feminister. Anonymous poster hash: e398f...cbd
Gjest Keikolina Skrevet 2. april 2015 #6 Skrevet 2. april 2015 Folk får gjøre som de vil, men tok aldri rosa på sønnen min. Og ikke blått på dattern min.
Shinigami Skrevet 2. april 2015 #7 Skrevet 2. april 2015 Det som irriterer meg er at blått skal være for gutter. Elsket blått da jeg var liten (elsker fortsatt blått) og ville ha blå klær, men fikk masse rosa...
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #8 Skrevet 2. april 2015 Min tvillingerfaring (to jenter) er at det blir feil å kle rødt/ros a jentefarger på dne ene og guttefarger på den andre jenta samtidig, og ute blant folk. Den jenta i blått tøy ble alltid tatt for å være gutt, noe som ikke var noe særlig for henne når hun begynte å forstå dette. Er det en av hvert kjønn, så er dette en ok måte å vise forskjeller mellom barna på. Tvillinger i likt tøy er "søtt" og praktisk når en kjøper inn både slev og når andre kjøper eller strikker, men visker ut skillet mellom barna som individer, de får heller ikke ha eget tøy med egen lukt i, og blir lett til tvillingene, vårt tøy/våre leker osv. Eneggede tvillinger er og har behov for å være to ulike individer, og søsken ikke en enhet -> tvillingene. (Noe forskning på tvillinger og har vist er viktig, uten at jeg i farten leter etter lenker.)Anonymous poster hash: 2eceb...48f 1
Gjest Gaea Skrevet 2. april 2015 #9 Skrevet 2. april 2015 (endret) Det som irriterer meg er at blått skal være for gutter. Elsket blått da jeg var liten (elsker fortsatt blått) og ville ha blå klær, men fikk masse rosa... http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/when-did-girls-start-wearing-pink-1370097/?no-ist Det er jo litt interessant. Jeg er ikke særlig glad i fargen rosa selv, og kommer ikke til å kjøpe det selv uavhengig av hvilket kjønn mitt fremtidige barn er. Frem til h*n blir gammel nok til å ville velge selv da, selvsagt. Å kle jenta di i rosa klær er absolutt ikke ''kvinneundertrykkelse'' i seg selv, men det har nå altså blitt en farge som blir sett på som feminin - det å være såkalt feminin assosieres med en rekke egenskaper, som jeg ikke ser på som heldig å ''presse på'' et barn. Så, jeg mener altså ikke at det er galt å kjøpe inn klær og annet i en spesifikk farge (så lenge barnet foretrekker det samme), men det har ganske ofte en sammenheng med tanker/ønsker om at barnet skal være en ''jente-jente'' som skal leke med dukker og like pene sko - det er i hvert fall min oppfatning. Det samme gjelder jo for gutt og blått, som blir sett på som maskulint - foreldre som er svært opptatt av at det nettopp er en gutt de har, har ofte forventninger om at barnet skal utvikle spesifikke egenskaper og like spesifikke leker. Om du overhodet ikke kjenner deg igjen er det bare å overse det jeg har skrevet, det er bare en generell tendens jeg legger merke til, og en mulig forklaring for at folk (over)reagerer. Endret 2. april 2015 av Gaea
Hypnotica Skrevet 2. april 2015 #10 Skrevet 2. april 2015 (endret) . Endret 4. januar 2016 av Hypnotica 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #11 Skrevet 2. april 2015 Nei, men har du tvillinger av hvert kjønn, eller rett og slett ett eller flere BARN, syns jeg det er galt å ikke reflektere over kjønnsroller og oppdragelse, forventninger til søte jenter som skal ta seg ut og tøffe gutter som skal herje osv. Også er det så mye fint barnetøy og så mye stygt barnetøy, så man velger jo ikke bevisstløst. Hvis noen har spurt deg om valg av farger, og du har svart noe ala"ja, skal ikke jenter ha rosa da?", så skjønner jeg reaksjonen, hvis ikke er den total overdreven, for halve barnehagen går jo bare i rosa kjoler, og de andre har svart og mørkeblått med hodeskaller og spiderman. Og begge deler er like stygt og ukledelig syns jeg. Anonymous poster hash: 75ff7...d1b 2
LilleSnupp Skrevet 2. april 2015 #12 Skrevet 2. april 2015 Det er med handlinger man oppdrar barn, ikke fargene på tøyet! 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #13 Skrevet 2. april 2015 Hva med gutter som går i rosa? Er det turn-off? Eller er det ekstra macho, siden bare ekte menn vil tørre å gå i en farge som mange mener er femi? Anonymous poster hash: e398f...cbd 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #14 Skrevet 2. april 2015 Klart det ikke er galt, er jo helt normalt! Virker som om det plutselig har blitt "inn" at man ikke skal kle barna sine i rosa og blå, alt skal være kjønnsnøytralt. Blir helt idiotisk å bry seg om hvilken farge andre velger å kle sine barn i. Jeg har ei jente som kler seg for det meste i rosa, og jeg venter en gutt om ikke så alt for lenge og har kjøpt inn blå, grøn, brun osv klær for jeg selv syns at nettopp gutter er søte med de fargene og ser mer "guttete" ut.Anonymous poster hash: c684e...8bc
Lou Salome Skrevet 3. april 2015 #15 Skrevet 3. april 2015 Klart det ikke er galt, er jo helt normalt! Virker som om det plutselig har blitt "inn" at man ikke skal kle barna sine i rosa og blå, alt skal være kjønnsnøytralt. Blir helt idiotisk å bry seg om hvilken farge andre velger å kle sine barn i. Jeg har ei jente som kler seg for det meste i rosa, og jeg venter en gutt om ikke så alt for lenge og har kjøpt inn blå, grøn, brun osv klær for jeg selv syns at nettopp gutter er søte med de fargene og ser mer "guttete" ut.Anonymous poster hash: c684e...8bc Hvor er det det virker som noe som helst skal være kjønnsnøytralt? Og klær?! Hvis du har barn selv, hvor ser du dette at det virker slik? Hvor bor du, på 70-tallet? Din jente kler seg for det meste i rosa, så hvorfor virker det på deg at ALT skal være nøytralt? Jeg ser nesten ingenting, ikke klær, ikke leker, ikke sportsutstyr, ikke møbler, ikke blader, ikke lego, nesten ingenting er kjønnsnøytralt? 2
Kara W Skrevet 3. april 2015 #16 Skrevet 3. april 2015 Klart det ikke er galt, er jo helt normalt! Virker som om det plutselig har blitt "inn" at man ikke skal kle barna sine i rosa og blå, alt skal være kjønnsnøytralt. Blir helt idiotisk å bry seg om hvilken farge andre velger å kle sine barn i. Jeg har ei jente som kler seg for det meste i rosa, og jeg venter en gutt om ikke så alt for lenge og har kjøpt inn blå, grøn, brun osv klær for jeg selv syns at nettopp gutter er søte med de fargene og ser mer "guttete" ut.Anonymous poster hash: c684e...8bc Det er ikke et problem å kle en jente i rose og en gutt i blått i seg selv. Problemet oppstår når det er forventet at man skal gjøre det, og avvik oppfattes som "feil". Grunnen til at du hører folk mase om kjønnsnøytrale klær og ting er ikke fordi det er inn, men fordi det er nesten umulig å finne. Svært få ting markedsført til barn, og i større grad til voksne, er kjønnsnøytrale. Dette er svært uheldig for de barne (og voksne) som ikke passer inn i det ferdigdefinerte kjønnsrollene. Et barn som ønsker seg f.eks gule eller grønne sko vil ikke kunne få dette, fordi det rett og slett ikke selges. Barnet vil da lære at sitt ønsker er "feil" i forhold til dagens samfunn, og vil lære at de eneste akseptable valgene for jenter er rosa og glitter, mens for gutter er det blått og "tøffe" ting. 1
Cata Skrevet 3. april 2015 #17 Skrevet 3. april 2015 Veldig enig med Marr i innlegg #9. Det er ikke fargen som "gjør" det, men de eventuelle forventninger som knyttes til gutt/jente og som ganske ofte ender med å følge fargen. Dessuten er det grusomt kjedelig med den blått/rosa inndelingen. Som eneste jente i slekta i min generasjon så ble jeg temmelig konsekvent kledd i rosa de første årene av mitt liv. Resultatet av dette ble at jeg fra 5 årsalder og opp til nå har unngått den fargen som best jeg kan . Rett og slett rosaoverdose.....
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #18 Skrevet 3. april 2015 Gjør nå som du vil. Det jeg synes blir overdrevent med all denne rosa for jenter og lyseblå for gutt, er at det omtrent bare er de fargene det går i og at det er et såpass skarpt kjønnsskille i omtrent alle barneforetninger. Det har blitt mer og mer av dette siden jeg fikk førstemann og kunne kle på gutten klær som var lilla med blonder eller med islett av rosa, uten at noen la spesielt merke til det, for de var nemlig beregnet både for gutter og jenter. Selv venter jeg en jente nå og har nesten bare kjøpt klær og utstyr i andre farger enn rosa, fordi resten av familien kommer til / allerede har gått amok med omtrent bare rosa og fantaserer om den lille " prinsessen" , noe som jeg synes er å begynne å presse barnet inn i en rolle der det er om å gjøre å være yndig og pen, helt fra fødsel. Så jeg må liksom være en liten motvekt til all denne prinsessifiseringen. Klær kan godt se ut som om de tilhører en jente, selv om de ikke er rosa eller lilla. Har gitt bort det mesta av klær etter guttene, til noen i familien, så jeg var nødt til å kjøpe nesten alt nytt. Anonymous poster hash: c2e4b...543
Sushi Skrevet 3. april 2015 #19 Skrevet 3. april 2015 (endret) Fargene i seg selv er da ikke skadelige. Men herregud så lei jeg er av at det ikke går an å kjøpe et akebrett eller en sparkesykkel uten å måtte opplyse ekspeditøren om hvilket kjønn barnet har. Hva skjedde med fargene gul og grønn, og HVORFOR kan ikke et par barneski være bare det, og ikke gutteski eller jenteski? Selv ikke en hvit body er bare seg selv lenger, den har enten blondekant og en liten blomst, eller skjortelomme med knapp. Og skulle det være tvil så har jo selv nyfødte babyer hver din avdeling i klesbutikken, så man ikke skal gå på en smell. Og ja - jeg driter i alt dette og kjøper det jeg, mannen og etterhvert barna selv vil ha. Men det var godt å få det ut. Sånn utover at jeg synes det er teit med jenteuniform og gutteuniform så tror jeg faktisk det er skadelig med for stramme kjønnsroller for barn. Barna får mindre rom til å være seg selv når de hele tida blir fortalt hva som er "normalen" for en gutt eller ei jente. Jentene seksualisert veldig tidlig, og de blir stadig fortalt at det viktigste er å være pen. Guttene blir oppfordra til å leke voldelige leker og være tøffe, og det er kanskje ikke rom for å være en sensitiv og følsom pjokk. Det er lett å si at alt var bedre før (det var det jo ikke), men jeg savner min egen barndom da vi alle lekte med lego. Det var ikke rosa friends-lego for meg og ninja-lego for broren min. Endret 3. april 2015 av Sushi 3
Betasuppe Skrevet 3. april 2015 #20 Skrevet 3. april 2015 Dét er å gå litt for langt synes jeg. Hva med kvinner som liker rosa - er det et uttrykk for at de er undertrykt?Anonymous poster hash: 44f30...ef0 Da sier dem at de har blitt hjernevasket av patriarkiet til å tro at de liker rosa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå