AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #1 Del Skrevet 2. april 2015 I Oslo by er det mange bygårder/blokker som er sameierseksjoner: f.eks selveiere: man eier sin egen leilighet (hvilket pris på leilighet ofte er høyere enn en enebolig utenfor Oslo). Hører ordene "blokk" og "bygård" bli brukt om hverandre av meglere og andre: Men hva er forskjellen på en blokk og en bygård? Er det noen forskjeller? Jeg kjenner flere som bor på Frogner. De bor i blokker. Men ofte sier man "bygård". Forstår ikke forskjellen:-) Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #2 Del Skrevet 2. april 2015 Jeg vet ikke selv, men vil tro bygård er et litt finere ord, samt at bygårder ikke er på langt nær like høye og befolkningstette(?) som en blokk kan være. Bor selv i en bygård på Frogner, og det kunne aldri falt meg inn å kalle det blokk. I bygårder har man jo også bakgårder, og det har man vel ikke direkte i en blokk? Anonymous poster hash: a21ff...4bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #3 Del Skrevet 2. april 2015 Bygård er gjerne eldre bygninger i sentrum. Blokk er nyere bygninger og alle høyhus utenfor sentrum. Bygård er liksom litt "finere" Anonymous poster hash: 7e755...fac 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #4 Del Skrevet 2. april 2015 Bygård er gjerne eldre bygninger i sentrum. Blokk er nyere bygninger og alle høyhus utenfor sentrum. Bygård er liksom litt "finere"Anonymous poster hash: 7e755...fac Forstår likevel ikke helt...på Frogner/Majorstuen er det bygårder/blokker. Men noen er fra rundt 1910-1930 og andre som ble bygget senere rundt 1950 etter krigen har mer mursten. Det var jo slik de bygde leiligheter i byen i etterkrigstiden: dette gjelder store deler av Oslo vest i byen. Hvordan blir forklaringen der/da?Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #5 Del Skrevet 2. april 2015 Jeg vet ikke selv, men vil tro bygård er et litt finere ord, samt at bygårder ikke er på langt nær like høye og befolkningstette(?) som en blokk kan være. Bor selv i en bygård på Frogner, og det kunne aldri falt meg inn å kalle det blokk. I bygårder har man jo også bakgårder, og det har man vel ikke direkte i en blokk?Anonymous poster hash: a21ff...4bb Her blir jeg ikke helt klok..har selv bodd i finere bygårder på Frogner og det var bakgård i en av de, ikke alle. Samtidig er det mursteinsleiligheter vegg i vegg med de gamle bygårdene fra 1910 og de er like høye og fine. Min oppfatning er at det kalles "blokker" dersom en beveger ut til såkalte "høyblokker": de høye, høye som ofte er å se på østkanten eller også i utkanten av Oslo. Jeg kaller det bygård dersom det er snakk om selveierseksjoner i byen (type Frogner / Majorstuen) uansett fasaden.Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pinkymiss Skrevet 2. april 2015 #6 Del Skrevet 2. april 2015 Blokk er per definisjon et leilighetskompleks. En bygård er nettop det, en gård som ligger midt opp i byen som gjerne er omringet av blokker. Du kan ha en blokk uten bygård og en bygård uten blokk, du kan til og med ha en blokk med egen bygård. Håper det forklarer saken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #7 Del Skrevet 2. april 2015 Blokk er per definisjon et leilighetskompleks. En bygård er nettop det, en gård som ligger midt opp i byen som gjerne er omringet av blokker. Du kan ha en blokk uten bygård og en bygård uten blokk, du kan til og med ha en blokk med egen bygård. Håper det forklarer saken Takk for inngående og bra forklaring:) Hva er da en "gård"? Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #8 Del Skrevet 2. april 2015 Blokk er per definisjon et leilighetskompleks. En bygård er nettop det, en gård som ligger midt opp i byen som gjerne er omringet av blokker. Du kan ha en blokk uten bygård og en bygård uten blokk, du kan til og med ha en blokk med egen bygård. Håper det forklarer saken Men...en bygård består jo av leiligheter og da er en bygård et leilighetskompleks? Hvis er bygård er et leilighetskompleks, så er en bygård en blokk - hvis en blokk er et leilighetskompleks?Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #9 Del Skrevet 2. april 2015 Synes Google bildesøk på "bygård" og "blokk" samsvarer veldig godt med mitt eget syn på hva som er hva Den viktigste forskjellen for meg er nok at bygårder oftest henger sammen med andre bygårder, og at de ligger helt inntil bygatene. Blokkene er mer frittstående og har ofte også flere etasjer og leiligheter enn bygårdene. Anonymous poster hash: 94acc...260 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #10 Del Skrevet 2. april 2015 Synes Google bildesøk på "bygård" og "blokk" samsvarer veldig godt med mitt eget syn på hva som er hva Den viktigste forskjellen for meg er nok at bygårder oftest henger sammen med andre bygårder, og at de ligger helt inntil bygatene. Blokkene er mer frittstående og har ofte også flere etasjer og leiligheter enn bygårdene.Anonymous poster hash: 94acc...260 Her står det at det er snakk om "blokk på Frogner": http://www.theapartmentscompany.no/Building/Niels-Juels-gate-29-2657 Her står det "type: blokk på Majorstuen":http://www.theapartmentscompany.no/Building/Bogstadveien-42-1493 Her ser det ut til at bygårder er det samme som blokk?Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #11 Del Skrevet 2. april 2015 Så da er disse leilighetene på Aker brygge blokker: http://www.osloby.no/nyheter/Beboere-rommer-fra-Aker-Brygge-6551139.htmlhttp://www.rubrikk.no/leilighet-bolig-til-leie/leilighet-aker-brygge.html Og leilighetene i dyre Bar Code området ved Operaen er altså blokker:http://www.romeiendom.no/Vare-eiendommer/Barcode-i-BjorvikaAnonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #12 Del Skrevet 3. april 2015 Så da er disse leilighetene på Aker brygge blokker: http://www.osloby.no/nyheter/Beboere-rommer-fra-Aker-Brygge-6551139.htmlhttp://www.rubrikk.no/leilighet-bolig-til-leie/leilighet-aker-brygge.html Og leilighetene i dyre Bar Code området ved Operaen er altså blokker:http://www.romeiendom.no/Vare-eiendommer/Barcode-i-BjorvikaAnonymous poster hash: 3f902...6f2 Noen av dere som hadde klare definisjoner over her: Er Bar Code og leiligheter på Aker Brygge "blokker"? For de er jo ikke bygårder.Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #13 Del Skrevet 3. april 2015 Og...hva er forskjellen på et Sameie og et Borettslag? De som svarteste sikkert tidligere har plutselig ikke svar på om leilighetene på Aker Brygge og Bar Code er blokker? Noen som våger seg utpå? Selv synes jeg det er endel forvirring - også blant meglere...Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #14 Del Skrevet 4. april 2015 Pinkymiss? Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 4. april 2015 #15 Del Skrevet 4. april 2015 Og...hva er forskjellen på et Sameie og et Borettslag? De som svarteste sikkert tidligere har plutselig ikke svar på om leilighetene på Aker Brygge og Bar Code er blokker? Noen som våger seg utpå? Selv synes jeg det er endel forvirring - også blant meglere...Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Sameie og borettslag er rett og slett to ulike eieformer som gir litt ulike rettigheter og plikter. Godt definert f.eks. av Norsk Huseierforening. Husbanken har også definisjoner på ulike typer blokker, de skriver "Sammenhengende blokkbebyggelse er bygårder/leiegårder som ofte er en del av kvartaler eller karreer i en bystruktur." Barcode er et godt eksempel på et område med høyblokker. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #16 Del Skrevet 4. april 2015 Sameie og borettslag er rett og slett to ulike eieformer som gir litt ulike rettigheter og plikter. Godt definert f.eks. av Norsk Huseierforening. Husbanken har også definisjoner på ulike typer blokker, de skriver "Sammenhengende blokkbebyggelse er bygårder/leiegårder som ofte er en del av kvartaler eller karreer i en bystruktur." Barcode er et godt eksempel på et område med høyblokker. Men der betyr jo at bygårder er blokker. Og blokker i byen og sentral bykjerne er bygårder. Hvis Bar Code er blokker - da er blokker det dyreste man kan bo i når der sentralt i byen...litt av noen priser!Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 4. april 2015 #17 Del Skrevet 4. april 2015 Men der betyr jo at bygårder er blokker. Og blokker i byen og sentral bykjerne er bygårder. Hvis Bar Code er blokker - da er blokker det dyreste man kan bo i når der sentralt i byen...litt av noen priser!Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Bygårder er blokker, ja. Hvor blokkene ligger har da ingenting å si for om de er bygårder, utformingen av dem er det som er avgjørende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 4. april 2015 #18 Del Skrevet 4. april 2015 Bygård tenker jeg er mindre og eldre enn blokker, som jeg tenker er fra ca 1950 og utover og store i størrelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #19 Del Skrevet 4. april 2015 Bygårder er blokker, ja. Hvor blokkene ligger har da ingenting å si for om de er bygårder, utformingen av dem er det som er avgjørende. Tja, de bør jo kanskje ligge i en by da... Anonymous poster hash: 1f088...f6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #20 Del Skrevet 5. april 2015 Bygård tenker jeg er mindre og eldre enn blokker, som jeg tenker er fra ca 1950 og utover og store i størrelsen. Faktisk ser jeg i Oslo by bygårder fra 1910 og deromkring side om side med andre gårder fra 1950/55 deromkring og kjennetegnet for fasadene etter krigen var mer mursteiner: de ligger side og side og midt i blant de eldre gårdene og høyden og antall etasjer er de samme. Begge typer er også Sameier (og ikke borettslag). Jeg ment de typiske høyblokkene er på Ammerud og deromkring.Anonymous poster hash: 3f902...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå