Gå til innhold

Skatteklasse for alenemor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

For å endre skatteklassen min til aleneforsørger skatteklasse 2, holder det Med at jeg flytter vekk fra eksen eller må jeg endre adressen min også søke om utvidet barnetrygd og da kan endelig søke om å få endret skatteklassen min.

Tusen takk :)

Anonymous poster hash: a42e9...215

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei! de har gått bort fra ordningen med at eneforsørgere får skatteklasse to.

du vil fremdeles ha skatteklasse 1, men får et ekstra fratrekk, så jeg mener på det egentlig går opp i opp.

du må nok ha formalitetene i orden før det blir innvilget, ja. skatteetaten liker å ha orden i sysakene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hei! de har gått bort fra ordningen med at eneforsørgere får skatteklasse to.

du vil fremdeles ha skatteklasse 1, men får et ekstra fratrekk, så jeg mener på det egentlig går opp i opp.

du må nok ha formalitetene i orden før det blir innvilget, ja. skatteetaten liker å ha orden i sysakene.

Takk for informasjon!

Ett spørsmål til: det står at aleneforsørgere får 4067kr i fradrag hver måned. Betyr det at jeg kommer til å betale 4067kr mindre i skatt..? Altså hvis jeg betaler 10000kr i skatt, kommer det til å bli 6000kr her etter Pga fradraget?

Beklager dumt spørsmål jeg har virkelig lite peiling på alt det der som har Med skatt å gjøre.

Anonymous poster hash: a42e9...215

Skrevet

syns ikke det er noe dumt å spørre om. jeg er ikke så flink med slike ting selv. :)

men, ja jeg mener det er som du sier. at da skal skal du betale 4067 mindre i skatt pr mnd, pga fradraget.

men det kan jo hende det finnes noen andre her som virkelig har peiling på dette, som kan bekrefte det? :)

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha meglerattest fra familievernkontoret. Denne sendes til Nav som gir deg utvidet barnetrygd (altså for et barn mer enn du har). Skattetaten får opplysningene fra Nav, slik at du vil automatisk få aleneforsøgerfradraget, som er et fradrag på skatten på ca 48.000 kr. Dette trekkes fra skatten ved beregning av ligning. Hvis du vil kan du betale full skatt og få igjen hvert år, eller du kan trekke mindre skatt per måned fordi du vet at du vil få fradraget ved selvangivelsen.

Anonymous poster hash: aaac2...b01
Skrevet

For å få fradraget som aleneforsørger, må du motta utvidet barnetrygd.

Skrevet

syns ikke det er noe dumt å spørre om. jeg er ikke så flink med slike ting selv. :)

men, ja jeg mener det er som du sier. at da skal skal du betale 4067 mindre i skatt pr mnd, pga fradraget.

men det kan jo hende det finnes noen andre her som virkelig har peiling på dette, som kan bekrefte det? :)

Du får 27% av 4067 kr i skattereduksjon. Altså kr 1098 pr mnd i mindre skatt

Skrevet

Du får 27% av 4067 kr i skattereduksjon. Altså kr 1098 pr mnd i mindre skatt

ja se der, jeg hadde ikke peiling likevel. .... :) syntes jo det hørtes litt mye ut, om en skulle få hele summen i fradrag..

takk skal du ha smilo, da har jeg også lært noe i dag. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...